Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Głoska [r] jest nazywana przez wielu specjalistów „królową głosek”, ponieważ uznaje się ją za jedną z najtrudniejszych w języku polskim. Pojawia się późno w rozwoju mowy, wymaga dużej sprawności języka i dla wielu osób jest symbolem biegłości językowej oraz dykcyjnej. Do pewnego momentu niewymawianie [r] u dziecka jest normalne. Rodzic powinien jednak wiedzieć, w jakim wieku rotacyzm może być sygnałem problemu i jak temu zaradzić.
Nie bez powodu głoska [r] pojawia się w mowie dzieci zwyczajowo na końcu, zamykając etap nauki mowy. Układ oddechowy, artykulacyjny i fonacyjny to aż trzy zespoły narządów, między którymi musi dojść do idealnej harmonii, aby poprawnie wypowiedzieć problematyczny dźwięk. Rodzicowi łatwiej będzie wyobrazić sobie, z czym zmaga się dziecko, jeśli rozłożymy ten proces na części:
Język musi się unieść i drżeć, jego czubek powinien dotykać miejsca tuż za górnymi zębami, a następnie szybko odbijać się od podniebienia, wykonując precyzyjne, szybkie ruchy.
Strumień powietrza musi być kierowany w miejsce artykulacji z odpowiednią siłą.
Struny głosowe muszą działać poprawnie. Głoska [r] jest dźwięczna, co oznacza, że powstaje przy pomocy drgań w krtani.
To wiele skomplikowanych ruchów jednocześnie! Nic dziwnego, że dzieci potrzebują czasu, by je opanować.
Zanim zaczniemy się martwić tak zwanym reraniem u dziecka, musimy zdać sobie sprawę, że nauka wymowy [r] ma przebieg indywidualny. Warto pamiętać, że mimo określonych norm dotyczących pojawiania się głosek, nie wszystkie dzieci uczą się mówić [r] w tym samym czasie. Zdarza się, że trzylatki wymawiają [r] poprawnie, a sześciolatki wciąż potrzebują na to więcej czasu i wsparcia.
Wada wymowy [r] czy etap przejściowy w rozwoju dziecka? Zatroskany rodzic może mieć wątpliwości, zwłaszcza porównując swojego malucha z rówieśnikami. Dlatego warto mieć świadomość, jak wygląda prawidłowa ścieżka w przypadku nauki wymowy [r]. Jak wyglądają normy rozwojowe według obserwacji pedagogów?
Do 4. roku życia brak głoski [r] jest całkowicie normalny. Dzieci mogą zastępować ją głoską [j], np. „jyba” zamiast „ryba” lub głoską [l], np. „lama” zamiast „rama”.
Pomiędzy 4. a 5. rokiem życia większość dzieci wymawia głoskę [l] zamiast [r], co stanowi ważny etap w rozwoju artykulacyjnym i przygotowuje je do opanowania głoski [r].
Pomiędzy 5. a 6. rokiem życia głoska [r] powinna pojawić się naturalnie i samoistnie, może być czasami pomijana i zastępowana głoską [l].
Najpóźniej do 7. roku życia głoska [r] powinna się pojawić i być używana przez dziecko w mowie spontanicznej. Jeśli tak się nie dzieje, warto skonsultować się z logopedą.
Wiele osób nawet jeszcze w życiu dorosłym zmaga się z trudnościami w artykulacji. Nie przeszkadza to zwykle w codziennych interakcjach społecznych, jednak dla dziecka może być problemem, jeśli nie spotka się z wyrozumiałością w gronie szkolnych kolegów. Dlatego 7 lat to dobry moment, aby wprowadzić ćwiczenia logopedyczne po konsultacji ze specjalistą.
Czujny opiekun może wyłapać subtelne sygnały, które świadczą o tym, że warto porozmawiać z logopedą. Chcąc mieć pewność, że nie mamy do czynienia z rotacyzmem (potocznie reraniem), czyli wadą wymowy [r], która pozostanie z dzieckiem na stałe, należy nastawić uszu, kiedy maluch wypowiada tę głoskę. Rodzicu, dobry czas na reakcję to:
jeśli słyszysz, że dziecko mówi [r] w sposób gardłowy, tak jak w języku francuskim,
jeśli po ukończeniu 6. roku życia dziecko nadal mówi [l] zamiast [r] i głoska [r] nie pojawia się w żadnej pozycji wyrazu,
jeśli ma problem nie tylko z [r], ale też z innymi głoskami, np. [sz], [ż], [cz], [dż],
jeśli ma trudności z podniesieniem języka do zębów przy otwartej buzi,
jeśli widzisz, że dziecko mówi głoskę [r] w sposób wysiłkowy i napina przy tym mięśnie twarzy.
Te problemy mogą świadczyć, że wada wymowy [r] nie zniknie z czasem, jeśli nie udzielimy dziecku wsparcia. Na szczęście istnieją metody walki z rotacyzmem u dziecka, które można stosować na co dzień.
Domowe sposoby na wadę wymowy [r] jak najbardziej istnieją, a pedagodzy zachęcają do ich wykonywania wspólnie z dzieckiem. Ważne, aby z ćwiczeń logopedycznych uczynić zabawę i nie nakładać presji, bo wtedy maluch chętniej będzie się angażował w trening języka. Poniżej kilka prostych ćwiczeń artykulacyjnych i oddechowych, do których wystarczy lustro i odrobina dobrych chęci.
Szybkie uderzenia języka o podniebienie – Dziecko wielokrotnie powtarza zbitki głoskowe [tdn, tdn], trenując elastyczność języka.
Kląskanie – Dziecko mocno przyciska język do podniebienia, a następnie gwałtownie go odrywa.
Przesuwanie języka po podniebieniu – Dziecko przesuwa język do tyłu i do przodu po podniebieniu, jakby „malowało” je czubkiem języka, przy szeroko otwartej buzi.
Unoszenie języka do wałka dziąsłowego – Dziecko wielokrotnie dotyka czubkiem języka podniebienia za górnymi zębami.
Język na boki – Dziecko przesuwa językiem po wałku dziąsłowym w prawo i w lewo, przy szeroko otwartej buzi.
Dmuchanie na piórko – Dziecko pobiera powietrze nosem, następnie przy wydechu zdmuchuje piórko z dłoni.
Pociąg – Dziecko naśladuje dźwięk jadącego pociągu, powtarzając „trrrr”.
Powinniśmy ćwiczyć co najmniej raz dziennie, najlepiej w ramach rutyny, np. przed wieczornym myciem zębów. W ten sposób trening artykulacji gładko dołączy do rodzinnych rytuałów. Ważna zasada jest też taka, aby nie zmuszać dziecka do wielokrotnego powtarzania [r], jeśli ma to spowodować zniechęcenie i monotonię. W atmosferze dobrej zabawy można osiągnąć o wiele lepsze efekty!
Rodzice mogą skutecznie wspierać dziecko w warunkach domowych, a wiele ćwiczeń na wymowę [r] może zmienić się przyjemne chwile integracji domowników. Jednak zawsze warto poprosić o poradę specjalistę. W niektórych wypadkach wizyta u logopedy okaże się też nieunikniona. Są to następujące przypadki:
jeśli dziecko ma skończone 6. rok życia i nadal nie mówi [r],
jeśli dziecko ma 5-6. lat i zamiast głoski [r] wymawia głoskę [j], np.: „jowej” lub „lowel” zamiast „rower”,
jeśli martwi Cię, że dziecko wypowiada głoskę [r] inaczej niż inni, np. w sposób gardłowy,
jeśli zauważasz, że Twoje dziecko ma trudności ze swobodnym uniesieniem spionizowanego języka; męczy się albo wspomaga ruch żuchwą.
Pamiętajmy! Jeśli pojawią się jakieś wątpliwości, zawsze warto skonsultować je z logopedą. Każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ale czasami trzeba mu pomóc. Kontakt ze specjalistą pozwoli uzyskać profesjonalne wsparcie oraz dokładne instrukcje, jak wykonywać poszczególne ćwiczenia.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866