Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak, przedszkole Krzyś, przedszkole Perłowa Busola, przedszkole Srebrna Kotwica

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Krzyś, Perłowa Busola i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś przedszkole Perłowa Busola Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Rozpoczęcie edukacji przedszkolnej to znacząca zmiana zarówno dla dziecka, jak i rodziców. Adaptacja do przedszkola może być wyzwaniem, ale z odpowiednim wsparciem i przygotowaniem, proces ten przebiegnie łagodnie i pozytywnie. Oto sprawdzone metody i wskazówki, które pomogą Waszemu dziecku dobrze zaadaptować się do nowego środowiska.

Przygotowanie i rozmowa

Przygotowanie i rozmowa są kluczowe w procesie adaptacji dziecka do przedszkola. Rozmawiajcie o przedszkolu z wyprzedzeniem, podkreślając jego pozytywne aspekty w sposób realistyczny, aby wytworzyć odpowiednie oczekiwania. Warto zaangażować dziecko w wybieranie wyprawki, takiej jak obuwie do przedszkola, zapasowe ubranka, czy ulubiona zabawka, która będzie towarzyszem dziecka do momentu poznania nowych kolegów i koleżanek.

Wzorowanie się na własnych doświadczeniach lub bazowanie na czytaniu książek, szczególnie tych, w których bohaterowie rozpoczynają przygodę przedszkolną, ułatwi dziecku zrozumienie i akceptację nadchodzących zmian, zmniejszając stres związany z nową sytuacją życiową.

Pozytywne nastawienie

Podkreślanie zalet uczęszczania do przedszkola, takich jak możliwość nawiązywania nowych przyjaźni, zabawy oraz odkrywczej nauki, jest fundamentem budowania pozytywnego nastawienia. Ważne jest, aby podczas rozmów z dzieckiem, pokazywać przedszkole jako miejsce pełne przygód i nowych doświadczeń, jednak bez koloryzowania.

Nie należy opowiadać z przekonaniem, jak będzie cudownie, bo obiadek pierwszego dnia może nie być dla dziecka wymarzonym menu, a zanim zaprzyjaźni się z kolegami minie trochę czasu. Niezbędne jest wsparcie emocjonalne, by przemienić niepewność dziecka w ciekawość. Ważne jest wsłuchiwanie się w Jego obawy i odpowiadanie na pytania, przy jednoczesnym zachowaniu przez rodziców pozytywnego nastawienia do nadchodzących zmian.

Udział w dniach adaptacyjnych

Udział w dniu otwartym i dniach adaptacyjnych w przedszkolu stanowią cenną okazję dla dzieci i ich rodziców, by zapoznać się z nowym otoczeniem, nauczycielami oraz przyszłymi kolegami. Takie spotkania umożliwiają dziecku stopniowe oswojenie się z przestrzenią, w której będzie spędzać czas, co znacząco może przyczynić się do zmniejszenia początkowego niepokoju.

Interakcje w bezpiecznym i przyjaznym środowisku sprzyjają budowaniu zaufania oraz poczucia przynależności, co jest kluczowe dla pozytywnej adaptacji do życia przedszkolnego. Dodatkowo, obecność rodziców w tych dniach pokaże dziecku, że opiekunowie akceptują placówkę.

Stopniowe przyzwyczajanie

Stopniowe przyzwyczajanie dziecka do przedszkola, poprzez rozpoczynanie od krótszych godzin pobytu i stopniowe zwiększanie czasu spędzanego w nowym środowisku, jest kluczowe dla łagodnej adaptacji. Taka strategia pozwala maluchowi na oswojenie się z nową rutyną, personelem i rówieśnikami, minimalizując stres związany z nagłą zmianą. Jest to szczególnie ważne w pierwszych tygodniach, kiedy dziecko uczy się nawigować w przestrzeni przedszkolnej i budować nowe relacje, co może być wyzwaniem bez odpowiedniego okresu przejściowego. Dlatego w pierwszych tygodniach warto odbierać dziecko tuż po odpoczynku i podwieczorku, aby nie pozostawało bez kolegów do zamknięcia przedszkola.

Rozstania i powitania

Prawidłowe przygotowanie dziecka do codziennych pożegnań i powitań odgrywa kluczową rolę, zwłaszcza gdy próbuje ono znaleźć sposoby, aby pozostać w domu. Istotne jest, by mimo protestów zostawiać dziecko w przedszkolu, co wspiera je w akceptowaniu nowej rutyny. Unikanie wnoszenia na rękach ułatwia pożegnanie, gdyż idąc o własnych siłach, dziecko łatwiej nawiązuje kontakt z opiekunem, nawet jeśli emocje biorą górę i łezka zakręci się w oku. Krótkie, lecz pełne miłości pożegnania, takie jak „do zobaczenia później”, bez podawania konkretnej godziny, skutecznie wzmacniają poczucie bezpieczeństwa dziecka, redukując niepokój związany z rozłąką.

Komunikacja jest tutaj kluczowa. Stwierdzenia typu „nie bój się” mogą nieświadomie sugerować obecność zagrożenia, podczas gdy „przykro mi, ale muszę iść…” wzbudza lęk, że może się tu stać coś złego. Natomiast pożegnanie słowami „Miłej zabawy” zachęca do skupienia się na nadchodzących aktywnościach.

Ciepłe powitanie po dniu w przedszkolu może zachęcić dziecko do podzielenia się swoimi przeżyciami. To buduje zaufanie, że po każdej rozłące nastąpi pozytywne spotkanie. Zadawanie konkretnych pytań, jak „Czy budowałeś coś z klocków?”, „Śpiewałeś jakąś piosenkę?” czy „Co smacznego dzisiaj jadłeś?”, pozwala dziecku koncentrować się na szczegółach swojego dnia, ułatwiając rozmowę z rodzicami.

Zachęcanie do samodzielności

Zachęcanie dziecka do samodzielności, przez naukę podstawowych czynności samoobsługowych, jak ubieranie się czy korzystanie z toalety, jest kluczowe dla budowania jego pewności siebie. Takie umiejętności nie tylko ułatwiają adaptację w przedszkolu, ale również przyczyniają się do rozwoju niezależności dziecka. Praktyczne działania, takie jak wspólne wybieranie wygodnych ubrań na następny dzień, czy uczestnictwo w prostych czynnościach domowych, mogą być doskonałą okazją do nauki i wzmacniania poczucia kompetencji.

Komunikacja z przedszkolem

Budowanie pozytywnych relacji z nauczycielami i personelem przedszkola jest niezwykle ważne dla wspierania adaptacji dziecka do nowego środowiska. Regularne rozmowy pozwalają rodzicom na bieżąco śledzić postępy i doświadczenia dziecka w przedszkolu, a w razie pytań/wątpliwości niezwłoczny kontakt e-mail, to ważne linie komunikacji. Nie tylko ułatwiają rozwiązywanie ewentualnych problemów, ale także dają dziecku poczucie, że jego dom i przedszkole to wspierające się nawzajem środowiska, w których czuje się bezpieczne i zrozumiane.

Wsparcie w trudnych chwilach

Nawet przy najlepszym przygotowaniu mogą pojawić się trudności. Ważne, aby podchodzić do nich z empatią i zrozumieniem, wspierając dziecko w każdej sytuacji. Pomaganie dziecku w rozwiązywaniu problemów, będzie wsparciem w budowaniu Jego umiejętności radzenia sobie z trudnymi sytuacjami. Zachowanie spokoju i optymizmu pomoże dziecku czuć się bezpieczniej.

Adaptacja do przedszkola to proces, który wymaga czasu, cierpliwości i współpracy między dzieckiem, rodzicami i przedszkolem. Pamiętajcie, że każde dziecko jest inne i potrzebuje indywidualnego podejścia, przy czym pozytywne nastawienie rodziców i zaufanie nauczycielom jest szczególnie ważne dla każdego Przedszkolaka.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu