Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Familijna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna


Niechęć do fizycznego kontaktu albo dotyku pojawić się może już u niemowlaka. U dzieci w wieku przedszkolnym widać ją dobrze właśnie przez fakt, że dziecko nie lubi i nie chce się przytulać. Nawet do najbliższych osób. Czy powinniśmy się tym martwić? Niestety, tak.

To może być objaw zaburzeń propriocepcji. Inaczej nazywanych zaburzeniami czucia głębokiego. Polegają na tym, że mózg nieprawidłowo przetwarza sygnały płynące z mięśni czy stawów.

Przytulanie jest wówczas dla dziecka wyjątkowo nieprzyjemne. Być może nawet bolesne. Stąd prosta droga do unikania sytuacji, które sprawiają dyskomfort. Do uciekania od takiej aktywności. W skrajnych przypadkach może się pojawić nawet reagowanie agresją. Jeśli rodzic zauważy któryś z tych objawów, powinien wybrać się do terapeuty integracji sensorycznej.

Do wszystkich czy do niektórych osób? To ważna wskazówka

Zdarza się jednak, że dziecko nie chce się przytulać tylko do niektórych osób. Wtedy przyczyny trzeba poszukać gdzie indziej. Może być nią na przykład zapach. Każdy z nas pachnie inaczej, używamy różnych perfum czy dezodorantów. Dla dzieci intensywne zapachy mogą być nieprzyjemne i bliskości z taką osobą będą podświadomie unikać.

Bywa też, że rozwiązanie jest najprostsze z możliwych: dziecko w danym momencie nie ma ochoty na kontakt. Albo nie chce się przytulać do kogoś, kogo po prostu nie lubi. Pamiętajmy, że również mały człowiek ma do tego prawo i nie ma w tym nic złego.

Jak rozpoznać różnicę? Niemowlaki czy dzieci w wieku przedszkolnym raczej nie będą ukrywały niechęci i ich reakcje będą wyraźnie świadczyły o dyskomforcie za każdym razem, lub tylko w określonych sytuacjach. Ze starszymi można, a nawet trzeba szczerze porozmawiać.

Nie zmuszaj. Ćwicz i spróbuj odwrażliwić

Jeśli jednak niechęć nie jest wybiórcza, ale dotyczy wszystkich osób, w tym również rodziców, trzeba działać. W określeniu przyczyn i dobraniu odpowiednich ćwiczeń pomóc może doświadczony terapeuta. Bo tak, są sposoby, żeby dziecko odwrażliwić.

Najważniejsze, żeby dzieci nie zmuszać do przytulania i dotyku, kiedy nie mają na to ochoty. I w żadnym wypadku za to nie karać. Jeśli cierpią na zaburzenia propriocepcji, same nie rozumieją, co się z nimi dzieje. I nie jest to ich wina. W takiej sytuacji ważne jest wspieranie i zrozumienie.

Im wcześniej, tym lepiej. Choć nigdy nie jest za późno

Jeśli jednak nie zareagujemy w porę, konsekwencje dla dziecka mogą być poważne i ujawniać się sukcesywnie, wraz z wiekiem. Począwszy od kłopotów z koncentracją, niestabilnością emocjonalną, nadmiernym wycofaniem albo przeciwnie: agresją. Mogą mieć też problemy z relacjami w grupie rówieśniczej.

Dlatego tak istotne jest, żeby nie bagatelizować objawów. Nie wstydzić się własnych obaw, podejrzeń i konsultacji ze specjalistą. Prawidłowo dobrane ćwiczenia i właściwa terapia mogą pomóc poradzić sobie z przypadłością. Zajęcia z integracji sensorycznej najlepsze efekty dają do 13 roku życia. Jednak nawet w starszym wieku, można próbować terapii i uzyskać dobre efekty. Na terapię poprawiającą komfort codziennego życia nigdy nie jest za późno.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, wychowawca zerówki

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole

NOWA PORADA

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Moje dziecko nie mówi. Co robić?

#logopeda #pedagog #przedszkole

w przygotowaniu

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #przedszkole

w przygotowaniu

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkoła#przedszkole

w przygotowaniu

Jak rozpoznać objawy dyskalkulii?

#pedagog #terapeuta #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 82 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu