#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców » Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Krzyś i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dotyk jest jednym z najbardziej fundamentalnych zmysłów człowieka, a dla noworodków stanowi pierwszą bramę poznania świata. Przytulanie odgrywa kluczową rolę w ich rozwoju emocjonalnym i poczuciu bezpieczeństwa. Jednakże, na kolejnych etapach rozwoju, nie wszystkie dzieci równie entuzjastycznie reagują na bliskość fizyczną. Przyczyny mogą być różnorodne i warto je zrozumieć, aby lepiej wspierać swoje dziecko.

Zajęte odkrywaniem świata

Dzieci w wieku około dwóch lat intensywnie odkrywają świat, co może znacząco zmniejszać ich zainteresowanie przytulaniem. Ta faza, kiedy samodzielnie chodzą i interaktywnie badają otoczenie, pochłania większość ich uwagi i energii. Możliwe, że w ciągu dnia nie znajdują czasu na bliskość, ale instynktownie szukają jej w nocy.

To, że dziecko przychodzi do łóżka rodziców, może być zarówno próbą odreagowania niepokoju z dnia, jak i sposobem na zachowanie bliskiego kontaktu z rodzicami, którego może brakować mu w ciągu dnia.

Indywidualne potrzeby i temperament

Niektóre dzieci są bardzo „przytulaśne” i łatwo nawiązują fizyczny kontakt z innymi, podczas gdy inne wykazują większą rezerwę, preferując mniej bezpośredni kontakt, jak np. podanie ręki. Różnice w potrzebie przytulania między dziećmi mogą być spowodowane ich unikalnym temperamentem. Niektóre dzieci naturalnie cieszą się z fizycznej bliskości i często szukają kontaktu, podczas gdy inne wolą zachować osobistą przestrzeń.

Te indywidualne różnice są często związane z genetycznymi uwarunkowaniami temperamentu oraz pierwszymi doświadczeniami życiowymi. Te preferencje mogą ewoluować wraz z wiekiem dziecka, ale także są często głęboko zakorzenione w ich osobowości. Wychowanie dziecka w środowisku, które szanuje jego naturalne skłonności i uczy je szacunku do granic innych, jest istotne dla jego zdrowego rozwoju emocjonalnego.

Kulturowe i rodzinne wzorce. „Zimny chów” dzieci

Preferencje dotyczące fizycznej bliskości mogą być w dużej mierze kształtowane przez wzorce rodzinne i kulturowe. W niektórych domach, gdzie przytulanie i inne formy czułości fizycznej nie są powszechne, dzieci mogą dorastać w przekonaniu, że taka forma wyrazu uczuć jest mniej ważna lub nawet niepożądana. Warto mieć na uwadze, że dzieci, które nie doświadczają regularnego przytulania, czy emocjonalnej bliskości z rodzicami, mogą mieć trudności z budowaniem zdrowych relacji w przyszłości. Niejednokrotnie wymagają one wsparcia terapeutycznego, aby zrozumieć i nadrobić braki w sferze emocjonalnej, które powstały jako wynik deficytów ze środowiska rodzinnego.

Dotyk i przytulanie mają kluczowe znaczenie w kształtowaniu więzi emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem. Poprzez te gesty dziecko uczy się poczucia miłości, bezpieczeństwa i zaufania. Nawet jeśli przytulanie wydaje się być uciążliwe, warto znaleźć złoty środek, który będzie odpowiadał zarówno potrzebom dziecka, jak i możliwościom rodzica. Na przykład, ustalenie krótkich, ale regularnych momentów na przytulanie może pomóc dziecku czuć się kochanym i bezpiecznym, jednocześnie dając rodzicom elastyczność w zarządzaniu codziennymi obowiązkami.

Nadwrażliwość sensoryczna

Nadwrażliwość sensoryczna to stan, w którym sygnały z ciała są odbierane przez mózg w sposób zniekształcony, co powoduje, że łagodne dotknięcia mogą być odczuwane jako bolesne, a intensywne stymulacje mogą być odbierane z mniejszą intensywnością. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (SI) mogą być wyjątkowo wrażliwe na dotyk, hałas, a nawet światło. Określone reakcje i zachowania mogą się nasilać podczas mniej aktywnych miesięcy, jak jesień i zima, kiedy to dzieci spędzają mniej czasu na świeżym powietrzu.

Charakterystycznym objawem SI może być m.in. obronność dotykowa, kiedy dziecko wydaje się potrzebować bliskości, ale jednocześnie jej unika i może zastygać w odpowiedzi na próby przytulenia. Dziecko może także podchodzić, jakby chciało się przytulić, ale nie rozkłada rąk ani nie odwzajemnia uścisku. Budowanie zaufania i komfortu może być wspierane przez zaangażowanie dziecka w zabawy pozwalające na kontrolowany kontakt fizyczny, jak zabawa w „naleśnika”, czyli bezpieczne zawijanie dziecka w koc.

Taka forma interakcji może pomóc przełamać obronność dotykową, oferując dziecku poczucie bezpieczeństwa w kontrolowanym środowisku. Zrozumienie i odpowiednie reagowanie na potrzeby dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej jest ważne dla ich rozwoju emocjonalnego i fizycznego, a także dla poprawy jakości ich relacji z otoczeniem.

Emocje i nastroje

Dzieci, podobnie jak dorośli, mogą przeżywać dni, w których nie czują się na siłach, aby dzielić się swoją przestrzenią osobistą. Zmęczenie, frustracja, smutek czy inne intensywne emocje mogą sprawić, że dziecko będzie mniej skłonne do fizycznej bliskości. Szacunek dla tych osobistych granic i uczuć jest istotny w kształtowaniu zdrowych relacji interpersonalnych.

Zmuszanie do bliskości

Podczas rodzinnych spotkań, takich jak odwiedziny u babci, cioci czy wujka, dzieci często słyszą polecenia typu: „Daj buziaka”, „Przytul się” lub „Idź na kolana”. Zmuszanie dzieci do takich gestów może prowokować ich bunt i niechęć, co jest naturalną reakcją na naruszenie ich osobistych granic. Podczas powitań można zaproponować dziecku, by samo wybrało sposób, w jaki chce się przywitać, mówiąc na przykład: „Przywitaj się z babcią”. Dziecko może wtedy samo zdecydować, czy poda rękę, powie ciepłe „dzień dobry”, czy wybierze inny komfortowy dla siebie sposób wyrażenia szacunku i sympatii.

Ważne jest, aby rodzice byli wrażliwi na granice swojego dziecka i uczyli, że ma prawo mówić „nie”. Zrozumienie i szacunek dla osobistej przestrzeni oraz komfortu emocjonalnego, zarówno w relacjach rodzinnych, jak i społecznych jest fundamentem do budowania zdrowej autonomii każdego człowieka.

Niepewność lub strach

Czasami dziecko może nie chcieć się przytulać, co może być wynikiem wcześniejszych negatywnych doświadczeń związanych z fizyczną bliskością. Dzieci, które doświadczyły nieprzyjemnych lub bolesnych interakcji, mogą odczuwać strach przed bliskością i unikać przytulania, obawiając się powtórzenia tych doświadczeń.

W świetle różnorodności potrzeb dotykowych u dzieci niezbędne jest indywidualne podejście, które respektuje ich osobiste granice i uczucia. Przytulanie, choć ważne, nie jest pożądane przez wszystkie dzieci w takim samym stopniu. Zrozumienie, wsparcie i odpowiednia komunikacja pomiędzy rodzicami a dziećmi są fundamentem dla budowania zdrowych relacji i pomagają w kształtowaniu młodego człowieka zdolnego do wyrażania i rozumienia emocji. Edukacja o znaczeniu osobistych granic, zarówno własnych, jak i innych, jest niezbędna, aby dzieci mogły rozwijać zdrowe relacje interpersonalne i poczucie własnej wartości w przyszłości.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców

Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.


begin

Kolejne 58 porad w opracowaniu

end

Wesprzyj opracowanie nowych porad dla rodziców #MAMYNATORADĘ

Przekaż datek na poradę

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.
cyklicznie
Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok

Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.
cyklicznie
Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck KRUK SA Learnetic Valores Fiberhost Inea Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej