Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dotyk jest jednym z najbardziej fundamentalnych zmysłów człowieka, a dla noworodków stanowi pierwszą bramę poznania świata. Przytulanie odgrywa kluczową rolę w ich rozwoju emocjonalnym i poczuciu bezpieczeństwa. Jednakże, na kolejnych etapach rozwoju, nie wszystkie dzieci równie entuzjastycznie reagują na bliskość fizyczną. Przyczyny mogą być różnorodne i warto je zrozumieć, aby lepiej wspierać swoje dziecko.
Dzieci w wieku około dwóch lat intensywnie odkrywają świat, co może znacząco zmniejszać ich zainteresowanie przytulaniem. Ta faza, kiedy samodzielnie chodzą i interaktywnie badają otoczenie, pochłania większość ich uwagi i energii. Możliwe, że w ciągu dnia nie znajdują czasu na bliskość, ale instynktownie szukają jej w nocy.
To, że dziecko przychodzi do łóżka rodziców, może być zarówno próbą odreagowania niepokoju z dnia, jak i sposobem na zachowanie bliskiego kontaktu z rodzicami, którego może brakować mu w ciągu dnia.
Niektóre dzieci są bardzo „przytulaśne” i łatwo nawiązują fizyczny kontakt z innymi, podczas gdy inne wykazują większą rezerwę, preferując mniej bezpośredni kontakt, jak np. podanie ręki. Różnice w potrzebie przytulania między dziećmi mogą być spowodowane ich unikalnym temperamentem. Niektóre dzieci naturalnie cieszą się z fizycznej bliskości i często szukają kontaktu, podczas gdy inne wolą zachować osobistą przestrzeń.
Te indywidualne różnice są często związane z genetycznymi uwarunkowaniami temperamentu oraz pierwszymi doświadczeniami życiowymi. Te preferencje mogą ewoluować wraz z wiekiem dziecka, ale także są często głęboko zakorzenione w ich osobowości. Wychowanie dziecka w środowisku, które szanuje jego naturalne skłonności i uczy je szacunku do granic innych, jest istotne dla jego zdrowego rozwoju emocjonalnego.
Preferencje dotyczące fizycznej bliskości mogą być w dużej mierze kształtowane przez wzorce rodzinne i kulturowe. W niektórych domach, gdzie przytulanie i inne formy czułości fizycznej nie są powszechne, dzieci mogą dorastać w przekonaniu, że taka forma wyrazu uczuć jest mniej ważna lub nawet niepożądana. Warto mieć na uwadze, że dzieci, które nie doświadczają regularnego przytulania, czy emocjonalnej bliskości z rodzicami, mogą mieć trudności z budowaniem zdrowych relacji w przyszłości. Niejednokrotnie wymagają one wsparcia terapeutycznego, aby zrozumieć i nadrobić braki w sferze emocjonalnej, które powstały jako wynik deficytów ze środowiska rodzinnego.
Dotyk i przytulanie mają kluczowe znaczenie w kształtowaniu więzi emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem. Poprzez te gesty dziecko uczy się poczucia miłości, bezpieczeństwa i zaufania. Nawet jeśli przytulanie wydaje się być uciążliwe, warto znaleźć złoty środek, który będzie odpowiadał zarówno potrzebom dziecka, jak i możliwościom rodzica. Na przykład, ustalenie krótkich, ale regularnych momentów na przytulanie może pomóc dziecku czuć się kochanym i bezpiecznym, jednocześnie dając rodzicom elastyczność w zarządzaniu codziennymi obowiązkami.
Nadwrażliwość sensoryczna to stan, w którym sygnały z ciała są odbierane przez mózg w sposób zniekształcony, co powoduje, że łagodne dotknięcia mogą być odczuwane jako bolesne, a intensywne stymulacje mogą być odbierane z mniejszą intensywnością. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (SI) mogą być wyjątkowo wrażliwe na dotyk, hałas, a nawet światło. Określone reakcje i zachowania mogą się nasilać podczas mniej aktywnych miesięcy, jak jesień i zima, kiedy to dzieci spędzają mniej czasu na świeżym powietrzu.
Charakterystycznym objawem SI może być m.in. obronność dotykowa, kiedy dziecko wydaje się potrzebować bliskości, ale jednocześnie jej unika i może zastygać w odpowiedzi na próby przytulenia. Dziecko może także podchodzić, jakby chciało się przytulić, ale nie rozkłada rąk ani nie odwzajemnia uścisku. Budowanie zaufania i komfortu może być wspierane przez zaangażowanie dziecka w zabawy pozwalające na kontrolowany kontakt fizyczny, jak zabawa w „naleśnika”, czyli bezpieczne zawijanie dziecka w koc.
Taka forma interakcji może pomóc przełamać obronność dotykową, oferując dziecku poczucie bezpieczeństwa w kontrolowanym środowisku. Zrozumienie i odpowiednie reagowanie na potrzeby dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej jest ważne dla ich rozwoju emocjonalnego i fizycznego, a także dla poprawy jakości ich relacji z otoczeniem.
Dzieci, podobnie jak dorośli, mogą przeżywać dni, w których nie czują się na siłach, aby dzielić się swoją przestrzenią osobistą. Zmęczenie, frustracja, smutek czy inne intensywne emocje mogą sprawić, że dziecko będzie mniej skłonne do fizycznej bliskości. Szacunek dla tych osobistych granic i uczuć jest istotny w kształtowaniu zdrowych relacji interpersonalnych.
Podczas rodzinnych spotkań, takich jak odwiedziny u babci, cioci czy wujka, dzieci często słyszą polecenia typu: „Daj buziaka”, „Przytul się” lub „Idź na kolana”. Zmuszanie dzieci do takich gestów może prowokować ich bunt i niechęć, co jest naturalną reakcją na naruszenie ich osobistych granic. Podczas powitań można zaproponować dziecku, by samo wybrało sposób, w jaki chce się przywitać, mówiąc na przykład: „Przywitaj się z babcią”. Dziecko może wtedy samo zdecydować, czy poda rękę, powie ciepłe „dzień dobry”, czy wybierze inny komfortowy dla siebie sposób wyrażenia szacunku i sympatii.
Ważne jest, aby rodzice byli wrażliwi na granice swojego dziecka i uczyli, że ma prawo mówić „nie”. Zrozumienie i szacunek dla osobistej przestrzeni oraz komfortu emocjonalnego, zarówno w relacjach rodzinnych, jak i społecznych jest fundamentem do budowania zdrowej autonomii każdego człowieka.
Czasami dziecko może nie chcieć się przytulać, co może być wynikiem wcześniejszych negatywnych doświadczeń związanych z fizyczną bliskością. Dzieci, które doświadczyły nieprzyjemnych lub bolesnych interakcji, mogą odczuwać strach przed bliskością i unikać przytulania, obawiając się powtórzenia tych doświadczeń.
W świetle różnorodności potrzeb dotykowych u dzieci niezbędne jest indywidualne podejście, które respektuje ich osobiste granice i uczucia. Przytulanie, choć ważne, nie jest pożądane przez wszystkie dzieci w takim samym stopniu. Zrozumienie, wsparcie i odpowiednia komunikacja pomiędzy rodzicami a dziećmi są fundamentem dla budowania zdrowych relacji i pomagają w kształtowaniu młodego człowieka zdolnego do wyrażania i rozumienia emocji. Edukacja o znaczeniu osobistych granic, zarówno własnych, jak i innych, jest niezbędna, aby dzieci mogły rozwijać zdrowe relacje interpersonalne i poczucie własnej wartości w przyszłości.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866