Jak rozpoznać objawy dysgrafii? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

Magdalena Paźniewska, Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Wrocławiu
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

KronosGra Mecenasem porady są:
Paweł Maliszewski i widzowie kanału KronosGra


Dysgrafia jest odmianą zaburzeń dysleksyjnych, związanych z tak zwaną grafiką pisma. U jej podłoża leżeć mogą zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego, funkcji wzrokowych albo motorycznych. Są od dziecka niezależne i trudne do kontrolowania.

Co powinno być sygnałem dla rodzica, że charakter pisma dziecka nie jest efektem niestaranności, ale przyczyny leżą znacznie głębiej? Najczęściej dysgrafia objawia się przez niemożliwe do wyeliminowana nawet podczas intensywnych ćwiczeń:

Warto podkreślić, że znajomość zasad pisowni i kaligrafii w przypadku dysgrafii nie ma wpływu na ich stosowanie. Jednoznacznie dowodzą tego testy, jakie podczas diagnozy przechodzą dzieci w poradniach pedagogiczno-psychologicznych. Nawet te, które mocno skupiają się by kontrolować wielkość pisanych liter i dociągać ich kształty do równych linii, nie są w stanie utrzymać takiej kontroli przez dłuższy czas. Kosztuje to je zbyt wiele wysiłku.

Dlaczego tak się dzieje? Testy jednoznacznie pokazują, że percepcja dziecka z dysgrafią jest zaburzona. Inna. Dziecko po prostu widzi i przetwarza litery inaczej. Nie ma znaczenia czy do pisania używa długopisu, ołówka czy wiecznego pióra. Nieistotne jest również to czy pisze prawą, czy lewą ręką.

Brzydkie pismo to nie zawsze dysgrafia

Ważne też, żeby nie popadać ze skrajności w skrajność. Nie każdy ‘’nieestetyczny’’ charakter pisma można i należy składać na karb dysgrafii czy szeroko rozumianej dysleksji. Podobne objawy do dysgrafii mogą dawać też inne przyczyny.

Wykrycie dysgrafii u dziecka, szybką diagnozę problemu i wdrożenie terapii utrudnia fakt, że coraz rzadziej posługujemy się pismem odręcznym. Pióra i długopisy ustępują miejsca klawiaturom komputerów i smartfonów. Specjaliści zauważają wręcz niepokojący trend cofania się w umiejętności odręcznego pisania. Zanika sztuka kaligrafii, dbania o charakter pisma. Ze względu na rozwój technologii, przestaje być ona dla nas ważna.

Jeśli jednak podejrzenia o dysgrafię u dziecka się potwierdzą, w jej obrębie można wyróżnić kilka rodzajów:

Dziecko z dysgrafią w szkole. Stres, którego można oszczędzić

Nauczyciele, nie wiedząc o dysfunkcji dziecka będą najprawdopodobniej oceniali je przez pryzmat niewiedzy, braków w opanowaniu zasad pisowni albo niewystarczającego wyćwiczenia czy zwykłej niestaranności. Co nie jest prawdą. Zaburzenie dysgrafii jest od dziecka całkowicie niezależne.

Zaniedbanie lub zbagatelizowanie problemu będzie się wiązać z tym, że szkoła – nie mając potwierdzonych informacji i wydanych zaleceń – nie będzie wiedziała, jak dziecku z dysgrafią pomóc.

Nie będzie oceniane przez pryzmat zaangażowania i wysiłku, jakie wkłada w naukę, tylko w oparciu o trudności, których nie jest w stanie przełamać. W efekcie karane jest dwa razy za coś, na co nie ma i nie może mieć wpływu.

Diagnoza i zalecenia. W czym pomoże Ci poradnia pedagogiczna

Najważniejsze działanie, jakie powinien podjąć rodzic podejrzewający dysleksję u swojego dziecka, to profesjonalna diagnoza. W poradni pedagogiczno-psychologicznej. Specjalistyczne narzędzia i metody diagnostyczne pozwalają jednoznacznie stwierdzić dysfunkcję. Opinia poradni jest też formalnym dokumentem, który:

Zalecenia dla każdego dziecka są bardzo indywidualne i odnoszą się do skali dysfunkcji, jej objawów i przyczyn.

Zdarza się czasem, że wynik diagnozy nie jest jednoznaczny. W takiej sytuacji poradnia wydaje opinię o „zagrożeniu dysleksją” i obejmuje dziecko specjalistyczną obserwacją. Po roku diagnoza jest powtarzana, aby podejrzenie ostatecznie potwierdzić, albo wykluczyć.

Taka sytuacja pojawia się najczęściej u młodszych dzieci. U przedszkolaków, które jeszcze pisać nie potrafią, albo u dzieci w pierwszych klasach szkoły podstawowej, u których umiejętność pisania dopiero się rozwija, trudno jednoznacznie zdiagnozować zaburzenie.

Świadomość i wsparcie otwiera perspektywy

Dysgrafii nie potrafimy wyleczyć gdyż nie jest chorobą. Możemy jednak pomóc dzieciom, które się z nią borykają. Ułatwić im funkcjonowanie w codziennym, szkolnym życiu. I to w stosunkowo prosty sposób: używając technik sprawdzania wiedzy uwzględniających treść, a pomijających formę.

Świadomość, na czym polega zaburzenie, odpowiednie wsparcie i wdrożenie rozwiązań, pozwalających doceniać faktyczne umiejętności, będzie mieć duży wpływ na rozwój dziecka. W warstwie emocjonalnej – daje szansę uniknięcia zaniżonej samooceny, frustracji i kompleksów. W dorosłym życiu – otwiera drogi rozwoju i osiągania sukcesów w dziedzinach z pozoru nieosiągalnych.

Dysgrafia nie jest przeszkodą w karierze polonisty. A historia zna przykłady dyslektyków i dysgrafików, którzy stali się ikonami literatury: Agata Christie, Hans Christian Andersen, a nawet Adam Mickiewicz.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu