Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Wrocławiu
Mecenasem porady są:
Paweł Maliszewski i widzowie kanału KronosGra
Dysgrafia jest odmianą zaburzeń dysleksyjnych, związanych z tak zwaną grafiką pisma. U jej podłoża leżeć mogą zaburzenia ośrodkowego układu nerwowego, funkcji wzrokowych albo motorycznych. Są od dziecka niezależne i trudne do kontrolowania.
Co powinno być sygnałem dla rodzica, że charakter pisma dziecka nie jest efektem niestaranności, ale przyczyny leżą znacznie głębiej? Najczęściej dysgrafia objawia się przez niemożliwe do wyeliminowana nawet podczas intensywnych ćwiczeń:
Warto podkreślić, że znajomość zasad pisowni i kaligrafii w przypadku dysgrafii nie ma wpływu na ich stosowanie. Jednoznacznie dowodzą tego testy, jakie podczas diagnozy przechodzą dzieci w poradniach pedagogiczno-psychologicznych. Nawet te, które mocno skupiają się by kontrolować wielkość pisanych liter i dociągać ich kształty do równych linii, nie są w stanie utrzymać takiej kontroli przez dłuższy czas. Kosztuje to je zbyt wiele wysiłku.
Dlaczego tak się dzieje? Testy jednoznacznie pokazują, że percepcja dziecka z dysgrafią jest zaburzona. Inna. Dziecko po prostu widzi i przetwarza litery inaczej. Nie ma znaczenia czy do pisania używa długopisu, ołówka czy wiecznego pióra. Nieistotne jest również to czy pisze prawą, czy lewą ręką.
Ważne też, żeby nie popadać ze skrajności w skrajność. Nie każdy ‘’nieestetyczny’’ charakter pisma można i należy składać na karb dysgrafii czy szeroko rozumianej dysleksji. Podobne objawy do dysgrafii mogą dawać też inne przyczyny.
Wykrycie dysgrafii u dziecka, szybką diagnozę problemu i wdrożenie terapii utrudnia fakt, że coraz rzadziej posługujemy się pismem odręcznym. Pióra i długopisy ustępują miejsca klawiaturom komputerów i smartfonów. Specjaliści zauważają wręcz niepokojący trend cofania się w umiejętności odręcznego pisania. Zanika sztuka kaligrafii, dbania o charakter pisma. Ze względu na rozwój technologii, przestaje być ona dla nas ważna.
Jeśli jednak podejrzenia o dysgrafię u dziecka się potwierdzą, w jej obrębie można wyróżnić kilka rodzajów:
Nauczyciele, nie wiedząc o dysfunkcji dziecka będą najprawdopodobniej oceniali je przez pryzmat niewiedzy, braków w opanowaniu zasad pisowni albo niewystarczającego wyćwiczenia czy zwykłej niestaranności. Co nie jest prawdą. Zaburzenie dysgrafii jest od dziecka całkowicie niezależne.
Zaniedbanie lub zbagatelizowanie problemu będzie się wiązać z tym, że szkoła – nie mając potwierdzonych informacji i wydanych zaleceń – nie będzie wiedziała, jak dziecku z dysgrafią pomóc.
Nie będzie oceniane przez pryzmat zaangażowania i wysiłku, jakie wkłada w naukę, tylko w oparciu o trudności, których nie jest w stanie przełamać. W efekcie karane jest dwa razy za coś, na co nie ma i nie może mieć wpływu.
Najważniejsze działanie, jakie powinien podjąć rodzic podejrzewający dysleksję u swojego dziecka, to profesjonalna diagnoza. W poradni pedagogiczno-psychologicznej. Specjalistyczne narzędzia i metody diagnostyczne pozwalają jednoznacznie stwierdzić dysfunkcję. Opinia poradni jest też formalnym dokumentem, który:
Zalecenia dla każdego dziecka są bardzo indywidualne i odnoszą się do skali dysfunkcji, jej objawów i przyczyn.
Zdarza się czasem, że wynik diagnozy nie jest jednoznaczny. W takiej sytuacji poradnia wydaje opinię o „zagrożeniu dysleksją” i obejmuje dziecko specjalistyczną obserwacją. Po roku diagnoza jest powtarzana, aby podejrzenie ostatecznie potwierdzić, albo wykluczyć.
Taka sytuacja pojawia się najczęściej u młodszych dzieci. U przedszkolaków, które jeszcze pisać nie potrafią, albo u dzieci w pierwszych klasach szkoły podstawowej, u których umiejętność pisania dopiero się rozwija, trudno jednoznacznie zdiagnozować zaburzenie.
Dysgrafii nie potrafimy wyleczyć gdyż nie jest chorobą. Możemy jednak pomóc dzieciom, które się z nią borykają. Ułatwić im funkcjonowanie w codziennym, szkolnym życiu. I to w stosunkowo prosty sposób: używając technik sprawdzania wiedzy uwzględniających treść, a pomijających formę.
Świadomość, na czym polega zaburzenie, odpowiednie wsparcie i wdrożenie rozwiązań, pozwalających doceniać faktyczne umiejętności, będzie mieć duży wpływ na rozwój dziecka. W warstwie emocjonalnej – daje szansę uniknięcia zaniżonej samooceny, frustracji i kompleksów. W dorosłym życiu – otwiera drogi rozwoju i osiągania sukcesów w dziedzinach z pozoru nieosiągalnych.
Dysgrafia nie jest przeszkodą w karierze polonisty. A historia zna przykłady dyslektyków i dysgrafików, którzy stali się ikonami literatury: Agata Christie, Hans Christian Andersen, a nawet Adam Mickiewicz.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866