Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

Sara Bloch, Publiczne Przedszkole Columbus we Wrocławiu

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Publiczne Przedszkole Columbus we Wrocławiu



Chęć działania na rzecz grupy, funkcjonowania w niej, to naturalna potrzeba każdego człowieka. Dzieci już od pierwszych lat życia bardzo lubią pomagać dorosłym. Dwulatek, który biegnie pomóc mamie rozpakować zakupy albo rozwieszać pranie to bardzo często spotykany widok. Pokazuje to, że dzieci już od najmłodszych lat, instynktownie i spontanicznie chcą aktywnie brać udział w tym, co wokół nich się dzieje.

Choć traktują to, jak zabawę, to właśnie przez zabawę na pierwszych etapach rozwoju uczymy się najlepiej i najskuteczniej. Dzieci na pewnym etapie chętnie samodzielnie podejmują się wykonywania różnych czynności związanych z samoobsługą. Chcą sobie same zrobić kanapki, chcą pomagać rodzicom w odkurzaniu.

Warto pamiętać, że głównym celem dzieci jest rozwój, więc często będą one angażować się w te zajęcia, które są dla nich trudne, niedostępne i przy których mogą się czegoś nauczyć. Kiedy tylko zobaczmy, że nasze dziecko garnie się do pomagania w codziennych, domowych czynnościach – wspierajmy je w tym jak najmocniej. To najlepsza droga do tego, żeby dziecko w przyszłości angażowało się w obowiązki domowe.

Pomagając rodzicom, dzieci:

Pamiętajmy, aby zadania, w które angażujemy dziecko, były dostosowane do jego wieku i możliwości rozwojowych. Naturalnie, nie od razu i nie zawsze jego pomoc będzie wykonana perfekcyjnie. Ważne więc, żeby na początku doceniać naszego małego pomocnika już za inicjatywę. Nie skupiać się na efekcie, ale na zaangażowaniu w powierzone mu zadanie.

Bardzo istotne są pozytywne i wzmacniające komunikaty również w takich sytuacjach, kiedy dziecku coś się nie uda. Przykład:

Dziecko odnosi do kuchni talerz po obiedzie. Po drodze rozlewa resztkę zupy na podłogę. Zamiast skupiać uwagę na rozlanej zupie. Doceńmy to, że dziecko się angażuje. Zaproponujmy mu wspólne sprzątanie wówczas dziecko otrzymuje sygnał, że rodzic czuje wdzięczność za pomoc. Nie ma pretensji, że tym razem jeszcze nie wyszło perfekcyjnie.

Oczywiście, na początku takie podejście może się wiązać z tym, że niektóre domowe obowiązki będą wymagały nieco więcej czasu i zaangażowania ze strony rodzica, ale będzie procentowało to w przyszłości.

Nie zamęczaj i nie wyręczaj

Ustalenie obowiązków z dzieckiem w domu powinno być procesem wspólnym i elastycznym. Przede wszystkim starajmy się wzmacniać dziecięcą naturalną chęć pomagania i angażowania się. Stwórzmy atmosferę, w której obowiązki stanął się naturalną chęcią dbania o wspólną przestrzeń. Oto kilka kroków, które mogą być pomocne:

Podczas nauki obowiązkowości starajmy się też, żeby zadania nie były zbyt obciążające. Do bardziej skomplikowanych czynności dochodźmy metodą małych kroczków. Ważne, abyśmy nie wyręczali dziecka. Nawet jeśli coś zajmuje mu więcej czasu i wykonywane jest nieporadnie, dajmy mu przestrzeń do działania. Możemy się umówić, na przykład „ja zmyję naczynia, a Ty w tym czasie pozbierasz zabawki”. Wówczas ustalimy ramy czasowe na wykonanie zadania.

Z czasem każda czynność będzie mu przychodziła z większą łatwością, sprawnością i szybkością.

Im wcześniej, tym lepiej?

Od kiedy warto wprowadzać dziecku domowe obowiązki? Nie ma na to złotego środka. W zależności od stopnia rozwoju dziecka będzie to inny moment. Najlepszym kryterium jest… wyczucie i intuicja samego rodzica. Nikt przecież nie zna naszego dziecka tak dobrze, jak my.

Przykładowe obowiązki dla 3-4 latków:

Przykładowe obowiązki dla 5-latków:

Przykładowe obowiązki dla 6-latków:

Lista obowiązków jest tylko przykładem obowiązków, do których możemy angażować dzieci. Należy wziąć pod uwagę, że rozwój i nabywanie konkretnych umiejętności to sprawa indywidualna.

Profesor Marta Rossmann z University of Minesota przeprowadziła badania na grupie dzieci i młodzieży w różnym wieku, które przyniosły bardzo interesujące wnioski. Z badań profesor Rossmann wynika, że dzieci, które miały okazję wykonywać proste obowiązki domowe, takie jak np. sprzątanie swojego pokoju czy karmienie zwierząt, były bardziej skłonne do podejmowania kolejnych zadań i wyzwań w swoim życiu.

Co więcej, dzieci, które w młodym wieku miały okazję wykonywać obowiązki domowe, cechowały się większą samooceną i poczuciem wartości, co miało wpływ na ich rozwój emocjonalny i społeczny. Badania te pokazały również, że dzieci, które wykonywały regularnie obowiązki domowe, były bardziej zorganizowane i skłonne do podejmowania działań na rzecz innych, co w dalszej perspektywie wpływa na ich relacje z innymi ludźmi.

Co robić, kiedy dziecko nie chce?

Poczucie satysfakcji działa lepiej niż przymus. Dlatego dzieci, którym rodzice dają odczuć, że domowe obowiązki to forma naturalnej pomocy, a nie wypełnianie poleceń, będą się w nie bardziej angażować.

Sytuacje, kiedy dziecko nie ma ochoty na posprzątanie pokoju, siły na umycie naczyń albo nastroju na zabawę z psem, będą się zdarzać. Na to też warto umieć odpowiednio zareagować. Najlepiej
z wyprzedzeniem.

Dobrym pomysłem, zwłaszcza w przypadku trochę starszych dzieci, jest zawarcie kontraktu. Jasnego, zrozumiałego i akceptowanego przez wszystkich. Umówienie się, jakie są nasze oczekiwania wobec dziecka, co będzie korzyścią za ich spełnienie, a co konsekwencją za ich brak. Bo konsekwencje też są ważną częścią całego procesu.

Na przykład: nie posprzątałeś zabawek, więc nie możesz w bałaganie znaleźć tego, czego szukasz. Nie umyłeś po sobie talerzyka, nie ma na czym podać pysznego deseru. Dobrze jest wówczas zachęcić dziecko do innych czynności, wskazać, że jego udział w codziennym życiu rodziny jest dla nas ważny.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Moje dziecko sepleni. Co robić?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko sepleni. Co robić?

#logopeda #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

Karolina Lenart
psycholog

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#psycholog #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dlaczego moje dziecko bije inne dzieci?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Dlaczego moje dziecko bije inne dzieci?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole
Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Jak rozwijać dziecko przez muzykę?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Jak rozpoznać objawy dyskalkulii?

#pedagog #terapeuta #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 70 porad w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

25zł 50zł 100zł dowolna kwota

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej