Karolina Kolman
pedagog specjalny
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna Wrocław i Publiczne Przedszkole Guliwer we Wrocławiu
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Spontaniczna, przyjemna i dobrowolna – to cechy, które definiują zabawę. Dla malucha jest to przede wszystkim forma komunikacji, a także sposób na poznawanie świata, ogrywająca istotną role w jego rozwoju: fizycznym, poznawczym, emocjonalnym i społecznym. Pamiętajmy zatem, że można ze swoim przedszkolakiem bawić się mądrze. Pozwoli nam to budować pozytywną relację, uczyć go i lepiej rozumieć, jak działa świat. Poniżej kilka znaczących faktów o dziecięcej zabawie, które w tym pomogą.
Tak naprawdę w przedszkolu maluchy zaczynają bawić się wspólnie, a samotne rozrywki zastępują te z rówieśnikami.
Oprócz tego powinniśmy zachęcać do wykonywania codziennych czynności domowych, które również są rozwijające. Kto by pomyślał, że rozładowanie zmywarki może dawać taką frajdę? A jednak wielu przedszkolaków będzie wniebowziętych!
Skąd wiedzieć, kiedy powinniśmy bawić się z dzieckiem, a kiedy lepiej dać mu spokój? Ono samo potrafi doskonale sygnalizować nam, że potrzebuje towarzysza zabaw w naszej osobie. Przeważnie dzieje się to w domu, gdyż na zewnątrz pierwszym wyborem zazwyczaj będą rówieśnicy.
Oczywiście dziecko na początku może potrzebować naszego wsparcia w przełamaniu pierwszych kroków w zapoznaniu. W zaciszu domowym za to jest przestrzeń na zacieśnianie rodzinnych więzów.
Maluchy mają odmienne potrzeby i ilość czasu, który należałoby im poświęcić, będzie się to różnić. Najważniejsze jednak jest tutaj nasze zaangażowanie w zabawę. Tak naprawdę liczy się, aby być z dzieckiem tu i teraz, a nie jednocześnie czytać maile czy gotować obiad.
Inaczej bardzo szybko zauważy ono brak naszego zainteresowania i zaangażowania. Lepsze więc będzie 15 minut, kiedy jesteśmy dla niego w 100% niż 2 godziny, przerywane innymi czynnościami, które robimy przy okazji.
Dla przedszkolaka, któremu w tym okresie wyobraźnia pracuje już intensywnie, zabawką może być wszystko, jest to zabawa symboliczna. Garnek i drewniana łyżka wydające ciekawe dźwięki czy kamień udający monetę to tylko niektóre przykłady. Ścinki i drobne przedmioty, dane dziecku do rąk, zyskają nowe życie dzięki jego inwencji, jeśli tylko pozwolimy mu ją ćwiczyć.
Odnosząc się do sprawy zabawek, istnieje także jeszcze jedna rzecz warta zapamiętania, zwłaszcza kiedy maluch ma rodzeństwo. Chociaż dzielenie się rzeczami to piękna inicjatywa, dzieci nie powinno się do tego przymuszać. Zamiast tego, warto nauczyć je asertywności i zrozumienia dla cudzej własności.
Metoda 3 pudełek może okazać się tutaj skuteczna. Pierwsze pudełko to zabawki młodszego, drugie należy do starszaka, a trzecie jest wspólne (dzielimy zabawki wraz z dziećmi). Dzielonymi zabawkami mogą bawić się, kiedy chcą, jednak, jeśli któregoś malucha zainteresuje cudza własność, będzie musiał zapytać właściciela o zgodę. Takie doświadczenie może o wiele lepiej przygotować do podejmowania podobnych decyzji w życiu dorosłym.
Dla dzieci zabawa jest czynnością dobrowolną i przyjemną. Rodzic jednak może swoją pociechę wiele nauczyć zarówno angażując się we wspólną zabawę, jak i dając mu przestrzeń, by samo odkrywało świat. Najważniejsze rzeczy, które dorosły powinien pamiętać, obierając za cel mądrą zabawę:
Powinniśmy uczestniczyć w zabawach grupowych. Naszą rolą jest tu nauka zasad, współpracy oraz wyposażenie dziecka w umiejętność radzenia sobie z przegraną.
Zabawy tematyczne pozwalają rodzicom odgrywać z maluchami różne scenariusze i dzięki temu uczyć je, jak należy zachowywać się w danych sytuacjach społecznych. Tutaj zabawa w doktora niesie wiele potencjalnych korzyści, gdy dziecko faktycznie uda się na kontrolę.
W zabawach ruchowych trzeba powstrzymać większość swoich obaw. Chociaż należy zapobiegać niebezpieczeństwom, musimy pamiętać, że nic wielkiego nie stanie się, kiedy dziecko przewróci się lub ubrudzi. Jest to wspaniałe doświadczenie sensoryczne. To również stanowi dla niego lekcję o świecie.
Nauka przez zabawę musi być dostosowana do wieku. Warto jednak rozbudzać ciekawość dziecka i zachęcać do poznawania literek lub nauki kolorów. Pamiętajmy jednak o aspekcie dobrowolności i nie przymuszajmy.
Codzienne czynności też mogą być zabawą! I to taką, która uczy bardzo wiele.
Bawmy się z dzieckiem, kiedy wysyła nam sygnały, że chce naszego towarzystwa. Dawajmy mu wówczas tyle czasu, ile faktycznie możemy. Piętnaście minut będzie w porządku, jeśli w 100% poświęcimy je maluchowi.
Nadmiar zabawek szkodzi. O wiele lepiej jest pozwolić dziecku rozwijać kreatywność poprzez zabawę przedmiotami codziennego użytku. Łyżki, garnki, kamienie, patyki – wyobraźnia zrobi z nich najlepsze rekwizyty.
Uważajmy z technologią, tabletami i grami, które nie sprzyjają w rozwoju dziecka. Zachęcajmy przedszkolaka do interesowania się książkami. Czytajmy mu, a wówczas sam chętniej będzie wybierał tę formę rozrywki w późniejszych latach.
Uczmy, że dzielenie się jest świetne, ale asertywność i zrozumienie czym jest własność również są ważne. 3 pudełka na zabawki powinny pogodzić rodzeństwo.
Jeżeli będziemy mieli to wszystko na względzie, pomożemy dziecku bawić się mądrze i prawidłowo rozwijać. Dodatkowo, zacieśnimy z nim relację i poznamy lepiej sposób, w jaki postrzega otaczającą go rzeczywistość. Niech zabawa czyni cuda!
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866