Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dorosły zawsze odczuwa potrzebę, aby osłaniać dziecko przed tym co złe, co może wprowadzać je w dyskomfort czy powodować negatywne emocje. Właśnie przez to, śmierć w wielu domach stanowi temat tabu i w chwili, gdy trzeba zakomunikować, że zmarła bliska osoba, często nie wiemy, jak to zrobić. Dlatego poniżej znajduje się kilka porad, które pozwolą przekazać tę bolesną wiadomość we właściwy sposób i ułatwić przejście przez żałobę.
Chcąc zrozumieć, jakie uczucia targają dzieckiem po śmierci kogoś bliskiego, wystarczy pomyśleć, co my czujemy w takiej sytuacji jako dorośli. Smutek, żal i tęsknota to coś, co będzie towarzyszyć zarówno dorosłemu, jak i dziecku. Z tym że w przeciwieństwie do nas, kilkulatek nie będzie potrafił tego tak dobrze zakomunikować.
Przede wszystkim warto jednak mieć świadomość, że dziecko nie rozumie w pełni koncepcji takich jak śmierć i przemijanie, nie pojmując przede wszystkim nieodwracalności tego procesu.
Kwestia tego, jak bardzo dziecko przeżyje śmierć w rodzinie, jest uzależniona od tego, jaka relacja łączyła je ze zmarłym. W momencie, kiedy żegnamy widzianą od święta babcię, smutek może nie być tak dotkliwy, ale odejście jednego z rodziców powoduje, że wali się dziecięcy świat.
Zatem sytuacja, w której musimy poinformować dziecko o tym, że nie żyje bliska osoba jest często bardzo trudna. Dorosły niekiedy sam przechodzi przez ciężki czas, a dodatkowo jeszcze musi powiedzieć dziecku coś, co najprawdopodobniej sprawi mu ogromną przykrość.
Dwa podstawowe błędy popełniamy właśnie dlatego, że próbujemy chronić dziecko przed smutną prawdą oraz przed naszymi własnymi emocjami. Po pierwsze, łagodzimy przekaz, nie mówiąc wprost o śmierci i stosując zwroty takie jak „babcia odeszła” czy „dziadek śpi”. Po drugie, nie pozwalamy sobie na okazanie żalu. Tymczasem lepiej zrobimy mówiąc wprost zarówno o samej śmierci, jak i o naszych własnych emocjach z tym związanych.
Jak zatem zakomunikować dziecku taką wiadomość? Oto, co jest ważne w takim momencie:
Chociaż na co dzień nie lubimy myśleć o tematach związanych ze śmiercią, powinniśmy nauczyć się o nich rozmawiać z dziećmi, tak aby oswoić je z tym zagadnieniem. To ułatwi późniejsze pożegnania, które są niestety nieuniknione, zwłaszcza jeśli mamy seniorów w bliskim otoczeniu.
Dobry moment na taką rozmowę może pojawić się, kiedy zauważymy, że dziecko zaczyna przejawiać zainteresowanie tematem. Kilkulatki często nie do końca rozumiejąc, co mówią, potrafią krzyczeć do siebie nawzajem „zabiję cię” itd. Wtedy możemy podjąć rozmowę, zapytać dlaczego dziecko tak mówi i co ma przez to na myśli. Zyskujemy wówczas możliwość uświadomienia dziecku, że człowiek, który nie żyje, także nie oddycha, nie rozmawia z nami, nie uśmiecha się i po pogrzebie już do nas nie powróci.
Nie trzeba przy tym straszyć i wywoływać lęku, ale warto spokojnie wytłumaczyć, że starość czy choroba mogą prowadzić w końcu do śmierci i na pewnym etapie będzie trzeba się z tym pogodzić oraz przyjąć związany z tym smutek.
Być może nie jest to najłatwiejsza rozmowa, ale zmieni ona z pewnością spojrzenie dziecka na koncept śmierci i sprawi, że nie będzie on już traktowany tak lekko. W placówkach, w których opiekunowie dbają o edukację podopiecznych w tej kwestii i odpowiadają na ich pytania, da się zauważyć wiele pozytywnych efektów. Dzieci inaczej się do siebie zwracają, traktują temat śmierci z większą powagą i są lepiej przygotowane do zdarzeń takich jak pogrzeb.
Czasem nie warto też czekać aż kapłan czy katecheta przekażą dzieciom swój punkt widzenia. Religia i śmierć są powiązane, jednak perspektywa księży i nauczycieli religii często skupia się bardzo mocno na życiu wiecznym. Jako pierwsze zetknięcie z tematem śmierci, to prezentowane podczas katechezy może nie być najbardziej odpowiednie i w rzeczywistości utrudnić dziecku jego zrozumienie. Dlatego najpierw to rodzice i opiekunowie powinni wprowadzić w to zagadnienie, a potem dopiero, jeśli chcemy wychowywać dziecko w wierze, pozwólmy mu zapoznać się z katolicką narracją.
Każde dziecko może inaczej przeżywać żałobę. Jedno nie będzie miało potrzeby się wypłakać. Inne będzie z kolei musiało wykrzyczeć i wyrzucić z siebie złe emocje, na co należy mu pozwolić. Niekiedy sytuacja może wydawać się trudna. Wówczas pomogą nam książki, których w temacie dziecięcej żałoby nie brakuje. Warto po nie sięgnąć i skorzystać z porad. Jeśli jednak mamy do czynienia ze skrajnym przypadkiem, konieczna będzie specjalistyczna pomoc. Widząc, że dziecko mocno zmienia swoje zachowanie i że nie jesteśmy w stanie pomóc, skierujmy się do psychologa.
Najważniejsze jest zatem, aby nad dzieckiem roztoczyć opiekę, ale też właściwie rozumieć, jak powinna ona wyglądać. Nie ochronimy go unikając nazywania rzeczy po imieniu czy tłumiąc emocje. Koniec końców, musimy pozwolić mu przeżyć to, przed czym tak bardzo chcemy je osłonić. Mówmy dziecku wprost czym jest śmierć i że zmarły nie wróci, a potem wspólnie z nim przejdźmy przez wszystkie etapy smutku i płaczu. To trudna droga, ale na jej końcu przychodzi ostatecznie spokój.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866