Jak rozpoznać objawy dysleksji? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak rozpoznać objawy dysleksji?

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

Magdalena Paźniewska, Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalizujący się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Wrocławiu



Pod pojęciem dysleksji mieści się wiele dysfunkcji związanych ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Warto pamiętać, że te problemy w czytaniu, pisaniu lub liczeniu są niezależne od inteligencji człowieka. Przyczyny odnajdujemy w zaburzeniach funkcji percepcyjno-motorycznych czyli spostrzegania wzrokowego, słuchowego i motoryki i ich współdziałania oraz w zaburzeniach funkcji językowych i pamięci.

Ze względu na objawy i zakres trudności w uczeniu się możemy mówić o następujących pojęciach:

Dysleksja – dotyczy trudności w czytaniu.

Dysgrafia – dotyczy trudności z pisaniem, czyli tzw. grafiką pisma. Jej objawem są nieprecyzyjnie odtwarzane, nieforemne litery, pisanie liter różnej wielkości w jednym wyrazie i pochylanie ich w różne strony. Litery pisane przez osoby z dysgrafią pochylone często tak mocno, że zlewając się w jedną, nieczytelną linię. Dysgrafik myli litery: l-ł, p-g, b-d, p-b, może całkowicie pomijać litery na końcu zdania, albo kończyć je wielką literą. [Poradę dotyczącą dysgrafii publikujemy tutaj]

Dysortografia – dotyczy umiejętności stosowania zasad ortografii. Uniemożliwia dziecku poprawne pisanie, nawet jeśli zna i rozumie zasady oraz wyjątki. Osoba z dysortografią mechanicznie i bezwiednie pisze inaczej ten sam wyraz na wiele sposobów. Najczęściej fonetycznie. Dysortografia dotyczy też interpunkcji.

Dyskalkulia – dotyczy zaburzeń związanych z umiejętnością liczenia oraz prawidłowego rozpoznawania i rozumienia cyfr, liczb oraz działań i zależności matematycznych.

Warto pamiętać, że dyskalkulik może przejawiać nie tylko problemy z czytaniem, pisaniem lub liczeniem. Może pojawiać się również trudność z planowaniem i organizacją pracy, orientacją w przestrzeni, równowagą, zapamiętywaniem czy wiązaniem sznurowadeł.

Często zdarza się, że dysleksja u dziecka występuje w kilku wariantach jednocześnie. Dlatego bardzo ważna jest obserwacja dziecka, a kiedy rodzice lub nauczyciele zaobserwują u dziecka niepokojące objawy, powinni zgłosić się do poradni pedagogiczno-psychologicznej. Profesjonalna diagnoza jednoznacznie potwierdzi, albo wykluczy podejrzenia. W pierwszym przypadku – pomoże od razu opracować i wdrożyć rozwiązania, które pozwolą dziecku uniknąć w przyszłości wielu dodatkowych trudności i stresu.

Skąd się bierze dysleksja? Jak rozpoznać pierwsze objawy?

Dysleksja może być dziedziczna, za co odpowiada m.in. gen zlokalizowany na chromosomie 6 i 15. Jeśli więc dziecko ma z czytaniem, pisaniem i liczeniem podobne trudności, z jakimi w jego wieku borykał się jeden z rodziców, to sygnał, którego lepiej nie bagatelizować.

Podejrzenie dysleksji, na różnych etapach rozwoju dziecka, mogą budzić również sytuacje pozornie nie związane z czytaniem, pisaniem czy liczeniem. W przyszłości jednak mogą przełożyć się na problemy i trudności właśnie w tych obszarach:

U starszych dzieci, w wieku szkolnym, objawy dysleksji są już wyraźniej skorelowane z obszarem zaburzenia. Rodzice często mają wtedy poczucie, że coś jest nie tak, ale nie potrafią określić przyczyn. Poświęcają dziecku czas, ćwiczą i trenują, jednak wysiłek nie przynosi efektów.

Znane jest też pojęcie dysleksji nabytej. To sytuacja, kiedy zaburzenie pojawia się u dziecka, które wcześniej kłopotów z pisaniem, czytaniem i liczeniem nie miało. Zdarzyć się to może pod wpływem silnych emocji, traumy albo urazu. Znane są również przypadki dysleksji i dysgrafii poudarowej. Kiedy dorosły człowiek uczy się pisać i czytać na nowo.

Na dysleksję nie ma lekarstwa. To nie jest choroba

Nie da się jej wyleczyć ani „oduczyć”. To „przypadłość”, która będzie towarzyszyć dziecku już przez całe życie. Dlatego tak ważne jest, żeby jak najwcześniej ją zdiagnozować i ułatwić młodemu człowiekowi codzienne funkcjonowanie.

Dodatkowe stresowanie, wzbudzanie poczucia winy przez wymaganie rzeczy, których nie jest w stanie zrobić nie będą dobrym motywatorem. Kary i nagrody, wywieranie presji, nie dadzą trwałych, pozytywnych efektów. Za to łatwo przekroczyć w ten sposób granicę, za którą dziecko czuć się będzie gorsze, słabsze, mniej inteligentne. Może ono czuć, że zamykają się przed nim drzwi rozwoju, spełniania ambitnych marzeń i perspektyw kariery w ciekawych zawodach. Co w oczywiście jest nieprawdą.

Tak jak nie można karać kogoś za to, że jest wysoki albo niski, ma niebieskie oczy albo kręcone włosy, tak dokładnie te same kryteria trzeba stosować do dysleksji i wszystkich jej wariantów. Dziecko nie ma i nie będzie miało wpływu i kontroli nad tą przypadłością. Trzeba to zaakceptować i dać dziecku możliwość realizacji i spełniania się w innych kierunkach.

Terapia dzieci z dysleksją polega właśnie na poszukiwaniu, wskazywaniu zdolności, umiejętności i talentów, które dziecko w sobie nosi. Każdy rodzic, a rodzic dziecka z dysleksją szczególnie, powinien pamiętać, że świat nie kończy się na, przykładowo, kaligrafii.

Z dysleksją można dobrze żyć

Dysleksja jest dla dzieci wybitnie stresogenna. Zaburza komfort pracy, wymagającej pisania i czytania. Może powodować duży stres podczas wystąpień na forum klasy. Nigdy nie jest za późno, żeby na podstawie diagnozy zmienić techniki sprawdzania wiedzy. Służy do tego opinia, wydawana przez poradnie pedagogiczno-psychologiczne. To dokument, który:

Opinia i związane z nią zalecenia mają znaczenie na każdym etapie edukacji. Od szkoły po studia. Ocenianie wiedzy bez brania właściwej poprawki na dysfunkcje niezależne od dziecka, byłoby wobec niego bardzo niesprawiedliwe. Przy zastosowaniu odpowiednich technik sprawdzania faktycznej wiedzy, dyslektycy potrafią osiągać doskonałe wyniki w każdej dziedzinie nauki.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu