Jak mądrze karać dziecko? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak mądrze karać dziecko?

Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos, Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Wychowanie dzieci to jedno z największych wyzwań, przed którymi stają rodzice. Istotnym aspektem tego procesu jest dyscyplinowanie, które często kojarzy się z karaniem. Współczesna psychologia dziecięca podkreśla, że tradycyjne metody karania mogą nie przynosić oczekiwanych rezultatów, a nawet działać na niekorzyść dziecka. W tym artykule pojawi się odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest mądre karanie dziecka, wspierające jego rozwój, zamiast budowania autorytetu na strachu.

Mądrze karać, czyli jak?

Z perspektywy omawianego tematu, kluczowe jest zrozumienie znaczenia „kary”, jej konsekwencji oraz możliwości stosowania „mądrego karania”. Dla każdego rodzica, który dąży do budowania zdrowych relacji z dzieckiem opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, pojęcie kary wymaga dokładnego zrozumienia. Kara definiowana jest jako impulsywna reakcja dorosłego na niepożądane zachowanie dziecka, często podjęta w chwili złości, bez uprzedniego ostrzeżenia o konsekwencjach, przypomnienia zasad, czy zwrócenia uwagi na nieakceptowalne zachowanie. Charakteryzuje się ona nagłą, często zaskakującą reakcją, kiedy dorosły, nie panując nad swoimi emocjami, wprowadza zakaz lub ograniczenie, wykorzystując swoją pozycję dominacji. Z tego względu „mądre karanie” nie jest możliwe dlatego, że kara zakłada nierównowagę sił, dorosły staje w pozycji silniejszego, a dziecko zajmuje pozycję słabszego. Dorosły, który wymierza kary, traktuje dziecko przedmiotowo i próbuje budować swój autorytet na strachu. A strach nie sprzyja nauce nowych zachowań. Kara może powodować jedynie krótkotrwały efekt.

Skuteczność karania w dłuższej perspektywie

Analizując długofalowe konsekwencje karania, można zauważyć szereg negatywnych skutków dla rozwoju i samopoczucia dziecka:

Długoterminowe skutki karania mogą być szkodliwe dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, a także dla budowania zdrowych relacji z rodzicami i rówieśnikami. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie szukali alternatywnych metod wychowawczych, które promują zrozumienie, empatię i współpracę.

Alternatywy dla karania

Zamiast karania zalecane jest stosowanie metod wychowawczych opartych na zrozumieniu, empatii oraz konstruktywnym rozwiązywaniu problemów. Oto kilka kluczowych wskazówek:

  1. Poznawanie przyczyn zachowań: Zamiast karania za negatywne zachowanie, kluczowe jest zrozumienie jego przyczyn. Należy zastanowić się, czy dziecko jest zmęczone, przestraszone, czy ma inne niezaspokojone potrzeby.
  2. Rozmowy i komunikacja: Istotne jest prowadzenie dialogu z dzieckiem na temat tego, dlaczego dane zachowanie jest nieakceptowalne oraz jakie mogło mieć konsekwencje, np. wyjaśnienie, że popchnięcie mogło spowodować upadek i ból u innej osoby.
  3. Wsparcie emocjonalne i nauka regulacji emocji: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz zdrowego ich wyrażania jest fundamentem w rozwoju emocjonalnym dziecka.
  4. Pozytywne wzmocnienie: Zamiast koncentracji na karaniu za błędy, warto chwalić konstruktywne zachowania, co przyczynia się do budowania pozytywnych wzorców i wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka.
  5. Uczenie przez przykład: Dzieci uczą się poprzez obserwację. Modelowanie pozytywnych zachowań przez rodziców stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi wychowawczych.
  6. Stawianie granic i konsekwencji: Zamiast stosowania kar, istotne jest, by dziecko było świadome konsekwencji swojego zachowania. Konsekwencje te powinny być logicznie powiązane z zachowaniem, a dziecko powinno rozumieć ich związek.

Każda z tych wskazówek podkreśla znaczenie podejścia opartego na zrozumieniu i wspieraniu dziecka w jego rozwoju, zamiast polegania na metodach karania.

Praktyczne zastosowanie konsekwencji zamiast kar

Dzieci mają różne zachcianki, związane z ich zainteresowaniami czy hobby, które mogą stać się przywilejami. Niestosowanie się do ustalonych zasad może skutkować rezygnacją z przywilejów. Na przykład, jeśli dziecko marzy o specjalnych butach do gry w piłkę, ale nie przestrzega zasad, spełnienie tego pragnienia może zostać odłożone, aż dziecko lepiej się postara. U młodszych dzieci przywilejem może być wyjście na salę zabaw, jednak wyjście na plac zabaw powinno być traktowane jako stały element codzienności. Warto w tym miejscu rozgraniczyć przywileje od podstawowych potrzeb dziecka, takich jak jedzenie, odpoczynek, czas na zabawę i relaks, które muszą być zaspokojone przez dorosłych.

Klucz do zdrowego rozwoju dziecka leży w zastąpieniu tradycyjnych metod karania podejściem opartym na zrozumieniu, empatii i konstruktywnym rozwiązywaniu problemów. Zamiast skupiać się na metodach opartych na karze, należy dążyć do bycia przewodnikiem i nauczycielem, który wspiera dziecko w nauce radzenia sobie z emocjami, konfliktami i wyzwaniami życiowymi. Ważne jest, aby pamiętać, że celem wychowania nie jest narzucanie władzy, ale pomoc dzieciom w rozwijaniu się w empatyczne, odpowiedzialne i szczęśliwe osoby. Przez promowanie pozytywnych wzorców zachowań, stawianie granic i pokazywanie konsekwencji działań, możemy kierować nasze dzieci na drogę do samorealizacji i budowania zdrowych relacji z otoczeniem.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu