Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Świat jest szeroko otwarty dla dzieci już od najmłodszych lat ich życia. Niesie to ze sobą wiele możliwości, ale też zagrożeń – tych fizycznych, jak i cyfrowych. Jednym z nich jest molestowanie seksualne. Jak ochronić przed nim dziecko? Co może zrobić rodzic?
Podstawą komunikacji między dzieckiem a rodzicem jest otwartość i uczciwość. Tylko dzięki niej można zbudować zaufanie, dzięki któremu dziecko będzie wiedzieć, ze może się z rodzicem podzielić wszystkim, co je niepokoi, a on zawsze znajdziecie czas, by je wysłuchać i wspierać.
Warto rozmawiać z dzieckiem regularnie o jego doświadczeniach, uczuciach i obawach, a rozmowy o trudnych tematach uczynić naturalną częścią codziennych interakcji. Dzięki temu dziecko będzie wiedziało, że może mówić o wszystkim bez strachu przed krytyką czy niezrozumieniem.
Nauka o tym, czym są granice osobiste to kluczowy element w zapewnieniu dzieciom ochrony przed molestowaniem. Powinny one wiedzieć, że ich ciało należy tylko do nich i mają prawo mówić „nie” w sytuacji, która jest dla nich niekomfortowa. Niebagatelne znaczenie mają tu rozmowy o ciele i intymności, prowadzone w sposób otwarty i dostosowany do wieku dziecka.
Rodzice muszą nauczyć dzieci podstaw, czyli między innymi używania prawidłowych nazw części ciała, w tym organów płciowych, tak aby ich pociechy mogły precyzyjnie, bez zawstydzenia mówić o swoich doświadczeniach czy ewentualnych problemach. To jednak nie wystarczy.
Rodzice odpowiedzialni są również za przedstawienie dziecku koncepcji prywatności, zaczynając od wyjaśnienia, które części ciała są prywatne i dlaczego nie powinny być pokazywane ani dotykane przez innych bez zgody. Konieczne jest też wyjaśnianie, jak duże znaczenie ma zgoda na dotyk, nawet w kontekście codziennych interakcji, takich jak przytulanie czy całowanie przez członków rodziny.
Asertywność to kluczowa umiejętność, która pozwala dzieciom stanowczo wyrażać swoje potrzeby i granice. By ochronić je przed molestowaniem seksualnym, rodzic musi nauczyć je, że zawsze ma prawo odmówić dotyku, nawet jeśli pochodzi od kogoś bliskiego.
Rodzice, rozwijając umiejętności komunikacyjne u dziecka, muszą je uczyć, jak mówić „nie” i wyrażać swoje uczucia w sposób zdrowy i konstruktywny.
Internet to pole, na którym dzieci mogą napotkać wiele zagrożeń w tym cyberprzemoc i child grooming czyli działania mające na celu zaprzyjaźnienie się i nawiązanie więzi emocjonalnej z dzieckiem, aby zmniejszyć jego opory i później je seksualnie wykorzystać. Edukacja na temat bezpieczeństwa w sieci jest więc niezbędna do ochrony dziecka przed molestowaniem
Podstawą są tu jasne zasady. Rodzice powinni ustalić zasady korzystania z Internetu, które zawierają ograniczenia czasowe aktywności w sieci, definiują dostęp do odpowiednich stron i aplikacji oraz podkreślają znaczenie zachowania prywatności w przestrzeni cyfrowej. Ważne jest również, by od najmłodszych lat pokazywać dziecku, jak bezpiecznie nawigować w sieci, informując o potencjalnych zagrożeniach związanych z rozmowami z nieznajomymi online, ale też zwracając uwagę na ochronę danych osobistych.
Rodzice mogą także skorzystać z dostępnych narzędzi i aplikacji do monitorowania aktywności online swoich dzieci. Jest to sposób na utrzymanie równowagi między ochroną a szacunkiem do ich prywatności i budowaniem wzajemnego zaufania.
Ważne jest to, by nauczyć dziecko, że w internecie nie wszystko jest prawdą, a nieznajomi mogą nie mieć dobrych intencji.
Aktywne uczestnictwo w życiu szkolnym i współpraca z nauczycielami mogą znacząco przyczynić się do wczesnego wykrywania problemów i prewencji. Rodzice muszą pamiętać, że szkoły i przedszkola odgrywają kluczową rolę w edukacji i ochronie dzieci. To właśnie kontakt z opiekunami dzieci w placówkach może rodzicom pomóc we wczesnym wykrywaniu problemów, z jakimi może mierzyć się jego pociecha.
Rodzice powinni uczestniczyć w spotkaniach z nauczycielami i innymi rodzicami, aby być na bieżąco z działaniami szkoły w zakresie bezpieczeństwa.
Kluczową rolę odgrywa obserwacja dziecka i podejmowanie szybkich interwencji. Nauka rozpoznawania subtelnych zmian w zachowaniu i nastroju dziecka może być kluczowa we wczesnym wykrywaniu problemów. Jeśli podejrzewamy, że dziecko może być ofiarą molestowania, nie należy zwlekać z poszukiwaniem profesjonalnej pomocy psychologicznej czy prawnej.
Trzeba pamiętać, że to zaangażowanie, edukacja i otwartość rodzica, jak nic innego wpływają na bezpieczeństwo i dobrostan dziecka. Wspierając jego rozwój, ucząc asertywności i budując wzajemne zaufanie, przygotowujemy je do stawienia czoła wyzwaniom, zarówno w rzeczywistym, jak i cyfrowym świecie.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866