Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Seplenienie jest powszechną wadą mowy u dzieci. Wielu rodziców może być zaniepokojonych, gdy zauważą, że ich dziecko ma trudności z poprawną wymową niektórych głosek. Warto jednak wiedzieć, że seplenienie można skutecznie leczyć, szczególnie gdy interwencja terapeutyczna jest wdrożona we wczesnym stadium rozwoju dziecka.
W tym artykule omówię, czym jest seplenienie, jakie są jego przyczyny, kiedy najlepiej zacząć interweniować oraz jaką rolę odgrywa logopeda w diagnozowaniu i leczeniu tej wady mowy. Dodatkowo wskażę, jak rodzice mogą wspierać swoje dzieci w procesie terapeutycznym w domu.
W celu lepszego zrozumienia zjawiska rozpocznijmy od wyjaśnienia. Seplenienie to wada mowy, polegająca na nieprawidłowej artykulacji głosek dentalizowanych, które można podzielić na trzy szeregi:
Wady seplenienia można podzielić na trzy podstawowe kategorie:
W zależności od dziecka, seplenienie może dotyczyć jednej głoski spośród dentalizowanych, dwóch, kilku bądź wszystkich. Najczęściej zaburzone są głoski jednego szeregu, np. Syczącego (s, z, c, dz). Zaburzeniu nieraz ulegają tylko głoski szczelinowe (s, ś, z, ź, ż) lub zwarto-szczelinowe (c, c’, cz, dz, dź, dż) jednego, dwóch lub wszystkich trzech szeregów, czasem tylko głoski dźwięczne jednego, dwóch lub wszystkich trzech szeregów. Również zdarza się tak, że dziecko oprócz wymawiania s zamiast sz, dodatkowo wkłada język między zęby.
W przypadku wystąpienia wady zastępowania i opuszczania głosek, istotne jest kierowanie się normami rozwojowymi. Ogólnie przyjęte jest, że jeśli między 3 a 4 rokiem życia dziecko wypowiada słowa takie jak „capka” czy „safa”, mieści się to w normach rozwojowych. Jednakże bliżej piątego roku życia dziecko powinno już poprawnie artykułować głoski „sz” i „czy”, natomiast między 2 a 3 rokiem życia powinny pojawiać się głoski ciszące, czyli ś, ć, ź, dź.
Jeśli zaobserwujemy deformację głosek, należy niezwłocznie skonsultować się z logopedą, ponieważ ponowne nauczenie dziecka realizacji danego dźwięku może być trudne. Z mojego doświadczenia wynika, że wprowadzenie nowego wzorca artykulacji jest trudniejsze niż wywołanie opuszczanej głoski. W przypadku takiej wady dziecko może np. wymawiać „koszulka” z poszumem, wsuwać język między zęby podczas mówienia, lub mieć seplenienie boczne (mowa przypominająca kaczora Donalda).
W przypadku wystąpienia problemów z mówieniem warto także zwrócić uwagę na to, czy nie występują częste stany zapalne uszu u dziecka, które mogą prowadzić do ubytków słuchu, wpływając tym samym na rozwój mowy.
Niezależnie od sytuacji, wszelkie wątpliwości należy konsultować ze specjalistą i nie polegać wyłącznie na opiniach i doświadczeniach innych, zwłaszcza jeśli problemy z mową są bagatelizowane. Wady mogą być różnorodne, dlatego najlepiej, gdy specjalista przeprowadzi indywidualną obserwację.
Rola logopedy w diagnozowaniu i leczeniu seplenienia jest kluczowa. Logopeda rozpoczyna proces od przeprowadzenia kompleksowego wywiadu, obejmującego zarówno historię ciąży, jak i wczesny rozwój dziecka. Specjalista na podstawie oceny dziecka może wskazać potencjalne przyczyny wady mowy, takie jak:
W zależności od zdiagnozowanego problemu, związanego z wymową lub koniecznością potwierdzenia bądź wykluczenia potencjalnych innych problemów, niezbędna może okazać się konsultacja lub badanie u laryngologa, ortodonty, fizjoterapeuty, osteopaty, a nawet psychologa zwłaszcza jeśli dziecko nie mówi w ogóle lub mówi tylko w konkretnych sytuacjach. Istotne jest indywidualne podejście oraz niejednokrotnie konieczność eliminacji nieprawidłowych nawyków, takich jak picie z kubka niekapka, obgryzanie paznokci czy ssanie kciuka.
Głównym celem terapii, w zależności od stwierdzonych nieprawidłowości, jest wzmocnienie pracy języka, nauka prawidłowego oddychania, nauka właściwej pozycji spoczynkowej języka, poprawa techniki połykania i żucia oraz nauka prawidłowej artykulacji głosek.
Najważniejsze jest, aby dziecko otrzymało wsparcie logopedy. Ponadto zgodnie z zaleceniami specjalisty, należy regularnie wykonywać codzienne ćwiczenia, co pomaga w kształtowaniu poprawnych nawyków wymowy. Warto mieć na uwadze, że podejmowanie samodzielnych działań, bez wcześniejszych konsultacji może przynieść więcej szkody niż pożytku, na przykład w przypadku problemów z wymową międzyzębową należy unikać wykonywania ćwiczeń poza jamą ustną, aby nie pogłębiać problemu.
Aby wspierać rozwój mowy, zalecane jest również zwrócenie uwagi na dietę dziecka. Warto wprowadzić do jej menu twarde produkty, które powinny być rozdrabniane w jamie ustnej możliwie długo i po obu stronach, co sprzyjać będzie kształtowaniu poprawnej artykulacji.
W przypadku seplenienia kluczem do sukcesu jest odpowiednia interwencja i wsparcie zarówno ze strony specjalistów, jak i rodziców. Choć wyzwanie niejednokrotnie może być duże, możliwość skutecznego leczenia daje nadzieję na poprawę jakości mowy i życia dziecka. Dlatego też zachęcam rodziców do świadomej obserwacji rozwoju mowy swoich dzieci oraz do konsultacji ze specjalistami w przypadku wszelkich wątpliwości. Wspólna praca z terapeutami, odpowiednio dostosowana do indywidualnych potrzeb dziecka, może przynieść pozytywne efekty nie tylko w kwestii seplenienia, ale także w innych obszarach rozwoju dziecka.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866