Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Wrocławiu
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Dyskalkulia to jedno z mniej znanych, ale niezwykle ważnych zaburzeń rozwojowych, które znacząco wpływa na zdolność dziecka do rozumienia i wykonywania operacji matematycznych. Choć nie ma nic wspólnego z brakiem inteligencji czy lenistwem, często jest stygmatyzowana. Jednak dzięki odpowiedniemu wsparciu, dzieci z dyskalkulią mają szansę rozwinąć talenty i osiągać sukcesy w różnych dziedzinach.
Dyskalkulia to specyficzne zaburzenie, które objawia się trudnościami w rozumieniu liczb, wykonywaniu prostych operacji matematycznych, a także w orientacji przestrzennej. Dzieci z dyskalkulią mogą mieć problemy z rozpoznawaniem symboli matematycznych, takich jak plus, minus, dzielenie czy ułamki. Często zdarza się, że mimo recytowania tabliczki mnożenia na pamięć, nie są one w stanie zastosować tej wiedzy w praktycznych zadaniach.
Rozpoznanie dyskalkulii często następuje dopiero w szkole podstawowej, zwykle w klasach 4-6, kiedy nauka matematyki staje się bardziej zaawansowana. Jednak już wcześniej, w wieku przedszkolnym, można zauważyć pewne sygnały, które mogą sugerować występowanie tego zaburzenia. Jeśli zauważysz, że twoje dziecko ma trudności z liczeniem, nie potrafi poprawnie odwzorować kształtów lub ma problem z prostymi zadaniami matematycznymi, warto skonsultować się z psychologiem lub pedagogiem.
Istnieje kilka rodzajów dyskalkulii, które mogą wpływać na różne aspekty zdolności matematycznych dziecka:
Dla wielu rodziców wiadomość o tym, że ich dziecko cierpi na dyskalkulię, może być zaskakująca i trudna do zaakceptowania. Ważne jest jednak, aby zrozumieć, że dyskalkulia to nie wynik braku inteligencji czy lenistwa, ale specyficzne zaburzenie rozwojowe. Dzieci z dyskalkulią często odczuwają frustrację, a nawet wstyd z powodu swoich trudności. Dlatego bardzo ważne, aby rodzice okazali wsparcie i zrozumienie, a nie krytykę. Warto pamiętać, że każde dziecko ma swoje unikalne talenty i zdolności, które można rozwijać, nawet jeśli matematyka nie jest jego mocną stroną.
Pierwszym krokiem jest zaakceptowanie, że dziecko ma dyskalkulię i zrozumienie, że jest to zaburzenie, które wymaga specjalnego podejścia. Nie wolno karać dziecka za błędy matematyczne ani nazywać go „leniuchiem” czy „nieukiem”. Wsparcie emocjonalne jest kluczowe.
Dziecko z dyskalkulią wymaga indywidualnego podejścia. Może to oznaczać korzystanie z różnych narzędzi i strategii.
Regularne ćwiczenia matematyczne, które są dostosowane do poziomu dziecka, mogą pomóc w stopniowym poprawianiu jego umiejętności. Ważne jest, aby te ćwiczenia były częścią codziennej rutyny, ale nie powinny być przyczyną stresu.
Współczesne technologie oferują wiele aplikacji i narzędzi edukacyjnych, które mogą wspierać naukę matematyki u dzieci z dyskalkulią. Aplikacje te często pozwalają na interaktywne i wizualne przedstawienie pojęć matematycznych, co może być bardzo pomocne.
Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko ma dyskalkulię, warto skonsultować się z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, która może przeprowadzić odpowiednie testy diagnostyczne. Wczesne rozpoznanie i interwencja mogą znacząco poprawić sytuację edukacyjną dziecka.
Nauczyciele i rodzice powinni współpracować, aby dostosować materiały dydaktyczne do potrzeb dziecka. Dzieci z dyskalkulią często mają inne talenty, na przykład w dziedzinach artystycznych czy językowych. Warto rozwijać te zdolności i pomagać dziecku budować pewność siebie, mimo trudności w matematyce.
W domu i szkole warto stworzyć środowisko, które nie wywiera presji na dziecko, ale zachęca je do nauki. Chwal dziecko za każdy postęp, niezależnie od tego, jak mały, i zachęcaj do podejmowania kolejnych prób. Warto również edukować rówieśników dziecka, aby zrozumieli, że dyskalkulia to nie jest coś, co czyni kogoś mniej inteligentnym. To może pomóc w uniknięciu potencjalnych konfliktów i wykluczenia społecznego w klasie.
Dyskalkulia to zaburzenie, które będzie towarzyszyć dziecku przez całe życie. Dlatego ważne jest, aby przygotować je na przyszłość, ucząc go strategii radzenia sobie z trudnościami. W dorosłym życiu mogą pojawić się nowe wyzwania, takie jak zarządzanie finansami czy orientacja przestrzenna, które będą wymagały zastosowania wypracowanych metod kompensacyjnych.
Jednym z elementów wsparcia jest uświadomienie dziecku, że jego trudności nie definiują jego wartości jako osoby. Wspieraj dziecko w rozwijaniu innych umiejętności, które mogą kompensować jego trudności w matematyce, i pomagaj mu odkrywać jego inne mocne strony. Dla dzieci z tym zaburzeniem wsparcie, akceptacja i zrozumienie rodziców są fundamentem w procesie nauki i rozwoju.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866