Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak, przedszkole Krzyś, przedszkole Perłowa Busola, przedszkole Srebrna Kotwica

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Krzyś, Perłowa Busola i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś przedszkole Perłowa Busola Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


W pierwszych latach życia dziecka każdy moment jest cenny i pełen ważnych zmian. Właśnie wtedy następuje dynamiczny rozwój motoryczny, który stanowi fundament do budowania kolejnych umiejętności – od pierwszego uśmiechu, przez raczkowanie, aż po stawianie pierwszych, niepewnych kroków. Jak proces ten mogą wspierać rodzice?

Niewielu rodziców wie, że rozwój motoryczny dziecka zaczyna się już w okresie płodowym. Przez pierwsze miesiące życia dziecka obserwujemy naturalną kontynuację procesów, które rozpoczęły się jeszcze przed jego narodzinami. Odruchy pierwotne, które widzimy u noworodków, takie jak chwytanie czy odruch Moro, to fundament naszego rozwoju motorycznego. To automatyczne reakcje, które są naturalną częścią rozwoju i nie powinny być przedmiotem zmartwień, wręcz przeciwnie.

Etapy rozwoju ruchowego dziecka

W rozwoju dziecka istnieje kilka kamieni milowych. Wiele z nich związanych jest z rozwojem motorycznym. Jednym z pierwszych jest pionizacja głowy, czyli zdolność do samodzielnego podnoszenia głowy z podłoża. Świadczy ona nie tylko o wzmacnianiu mięśni szyi, czy grzbietu, ale też o rozwijaniu się układu nerwowego.

Innym kamieniem milowym jest fokusowanie wzroku, które umożliwia dziecku eksplorację otoczenia, co jest kluczowe dla rozwoju poznawczego i motorycznego. Rodzice mogą wspierać te procesy przez zachęcanie dziecka do podnoszenia głowy podczas leżenia na brzuchu oraz oferowanie zabawek o kontrastowych kolorach, które przyciągną wzrok dziecka.

Przewrót z pleców na brzuch, pełzanie, raczkowanie

Kolejnymi ważnymi etapami w rozwoju motorycznym dziecka są przewrót z pleców na brzuch i odwrotnie, pełzanie oraz raczkowanie. To aktywności, które nie tylko wzmacniają układ mięśniowy dziecka, ale również wpływają na rozwój jego koordynacji i w konsekwencji równowagi. Dodatkowo, prawidłowe, czyli naprzemienne raczkowanie, jest bardzo ważne dla synchronizacji obu półkul mózgu. Rodzice mogą wspierać te procesy. Oto kilka sposobów, jak to zrobić:

Jak wspierać dziecko w raczkowaniu?

Raczkowanie nie jest jedynie sposobem na przemieszczanie się. To dla dziecka kluczowy etap rozwoju, który wpływa na wiele aspektów motorycznych, poznawczych i emocjonalnych dziecka. Przez raczkowanie dzieci uczą się koordynacji ruchów, wzmacniają mięśnie potrzebne do dalszych etapów rozwoju i rozpoczynają proces eksploracji świata. Ma ono fundamentalne znaczenie dla:

Dlaczego nie należy pomijać raczkowania?

Pomijanie etapu raczkowania może prowadzić do opóźnień w rozwoju motorycznym, a także trudności w nauce czytania i pisania. Ważne jest, aby rodzice nie spieszyli się z etapem chodzenia, pozwalając dziecku na naturalne przechodzenie przez wszystkie fazy rozwoju motorycznego. Rodzice powinni stawiać na:

Pierwsze kroki dziecka. Co dalej?

Moment stawiania przez dziecko pierwszych kroków jest pełen emocji! To przede wszystkim kolejny kluczowy etap w rozwoju motorycznym, który otwiera przed dzieckiem nowe możliwości eksploracji świata. Pierwsze kroki są dla malucha wielkim osiągnięciem, jednak rodzice nie mogą go pośpieszać! Wcześniejsze etapy, takie jak turlanie się i raczkowanie, mają ogromne znaczenie dla rozwoju motorycznego dziecka i nie powinny być pomijane.

Rodzice muszą pozwolić dziecku na naturalny rozwój. Niektóre dzieci zaczynają chodzić wcześniej, inne później, i obie sytuacje są w normie rozwojowej. Zachęcajmy dziecko do stawiania pierwszych kroków, ale unikajmy nacisku i forsowania chodzenia przedwcześnie.

Rola aktywności fizycznej w rozwoju dziecka

Po osiągnięciu umiejętności chodzenia, powolny chód dziecka zaczyna stopniowo przemieniać się w bieganie, skakanie i inne złożone aktywności motoryczne. Jest to okres, w którym rodzic może wprowadzać w codzienność dziecka wspierające rozwój formy aktywności fizycznej. Proste ćwiczenia, takie jak chodzenie po linii wyznaczonej na podłodze, mogą pomóc dziecku w doskonaleniu równowagi i koordynacji.

Znaczenie zabaw ruchowych dla maluchów

Gdy dziecko czuje się pewnie na nogach, rodzic może zacząć stawiać również bardziej zorganizowane formy aktywności, które wspierają rozwój motoryczny. Są to np.:

Pamiętajmy, że to zabawa jest naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się świata. Dostarczając dziecku zabawek i aktywności, które angażują różne grupy mięśniowe oraz wymagają myślenia i planowania, wspierasz jego rozwój motoryczny w najlepszy możliwy sposób.

Jakie błędy popełniają rodzice?

Rodzice muszą być świadomi potencjalnych błędów, które mogą niezamierzenie popełniać i tym samym hamować postępy w rozwoju swojego dziecka.

Szczególnie ważne jest, by nie pomijać etapów, takich jak raczkowanie czy samodzielne stawianie pierwszych kroków. Może to prowadzić do problemów z równowagą, koordynacją, a nawet trudności w nauce. Zdarza się, że rodzice, kierując się porównaniami z innymi dziećmi lub niecierpliwością, mogą nieświadomie narzucać dziecku zbyt wysokie oczekiwania. Ważne jest, aby cele rozwojowe były dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka, a postępy doceniane bez porównań do innych. Rozwój motoryczny to proces, który wymaga czasu i jest zindywidualizowany. Jednak zbyt długie wożenie dziecka w wózku (powyżej 2 r.ż.), pozostawiając je w bezruchu, tablet/telefon skupiający wzrok zbieżnie w kierunku nosa, brak zgody rodzica na korzystanie z piaskownicy, zjeżdżalni czy rowerka z reguły powodują późniejsze trudności w zakresie rozwoju mowy, skupienia uwagi, a także czytania i pisania.

Jak rozpoznać problemy z rozwojem motorycznym dziecka?

Wczesne rozpoznanie problemów z rozwojem jest kluczowe. Rodzice powinni być świadomi „czerwonych flag”, które mogą wskazywać na potrzebę konsultacji z profesjonalistą. Warto zwrócić uwagę na:

Kiedy warto szukać pomocy specjalisty?

Zaobserwowanie któregokolwiek z powyższych sygnałów jest dobrym powodem do umówienia wizyty u specjalisty. Zawsze warto też działać zgodnie z instynktem rodzicielskim. Jeśli coś budzi obawy dotyczące rozwoju dziecka, należy skonsultować się z pediatrą.

Rozwój motoryczny dziecka to skomplikowany proces, który wymaga czasu, cierpliwości i zrozumienia ze strony rodziców. Jego kluczowe etapy, takie jak wyciąganie rączek, pionizacja głowy, gaworzenie, raczkowanie, czy stawianie pierwszych kroków, są dla dziecka punktem startowym dla rozwoju dalszych umiejętności motorycznych i poznawczych.

Ważne jest, aby nie przyspieszać naturalnego tempa rozwoju dziecka i nie pomijać żadnego z jego etapów. Ośrodek ruchu i mowy położone są w bliskim sąsiedztwie, dlatego rodzice powinni zachęcać do aktywności fizycznej i rozwoju mowy, wspierając rozwój dziecka przez zabawę, czytanie książeczek, mowę bez zdrobnień, codzienne czynności i odpowiednio dobrane aktywności. Jednocześnie w razie potrzeby nie bójmy się szukać porady lub wsparcia u specjalistów.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej