Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Krzyś, Perłowa Busola i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
W pierwszych latach życia dziecka każdy moment jest cenny i pełen ważnych zmian. Właśnie wtedy następuje dynamiczny rozwój motoryczny, który stanowi fundament do budowania kolejnych umiejętności – od pierwszego uśmiechu, przez raczkowanie, aż po stawianie pierwszych, niepewnych kroków. Jak proces ten mogą wspierać rodzice?
Niewielu rodziców wie, że rozwój motoryczny dziecka zaczyna się już w okresie płodowym. Przez pierwsze miesiące życia dziecka obserwujemy naturalną kontynuację procesów, które rozpoczęły się jeszcze przed jego narodzinami. Odruchy pierwotne, które widzimy u noworodków, takie jak chwytanie czy odruch Moro, to fundament naszego rozwoju motorycznego. To automatyczne reakcje, które są naturalną częścią rozwoju i nie powinny być przedmiotem zmartwień, wręcz przeciwnie.
W rozwoju dziecka istnieje kilka kamieni milowych. Wiele z nich związanych jest z rozwojem motorycznym. Jednym z pierwszych jest pionizacja głowy, czyli zdolność do samodzielnego podnoszenia głowy z podłoża. Świadczy ona nie tylko o wzmacnianiu mięśni szyi, czy grzbietu, ale też o rozwijaniu się układu nerwowego.
Innym kamieniem milowym jest fokusowanie wzroku, które umożliwia dziecku eksplorację otoczenia, co jest kluczowe dla rozwoju poznawczego i motorycznego. Rodzice mogą wspierać te procesy przez zachęcanie dziecka do podnoszenia głowy podczas leżenia na brzuchu oraz oferowanie zabawek o kontrastowych kolorach, które przyciągną wzrok dziecka.
Kolejnymi ważnymi etapami w rozwoju motorycznym dziecka są przewrót z pleców na brzuch i odwrotnie, pełzanie oraz raczkowanie. To aktywności, które nie tylko wzmacniają układ mięśniowy dziecka, ale również wpływają na rozwój jego koordynacji i w konsekwencji równowagi. Dodatkowo, prawidłowe, czyli naprzemienne raczkowanie, jest bardzo ważne dla synchronizacji obu półkul mózgu. Rodzice mogą wspierać te procesy. Oto kilka sposobów, jak to zrobić:
Raczkowanie nie jest jedynie sposobem na przemieszczanie się. To dla dziecka kluczowy etap rozwoju, który wpływa na wiele aspektów motorycznych, poznawczych i emocjonalnych dziecka. Przez raczkowanie dzieci uczą się koordynacji ruchów, wzmacniają mięśnie potrzebne do dalszych etapów rozwoju i rozpoczynają proces eksploracji świata. Ma ono fundamentalne znaczenie dla:
Pomijanie etapu raczkowania może prowadzić do opóźnień w rozwoju motorycznym, a także trudności w nauce czytania i pisania. Ważne jest, aby rodzice nie spieszyli się z etapem chodzenia, pozwalając dziecku na naturalne przechodzenie przez wszystkie fazy rozwoju motorycznego. Rodzice powinni stawiać na:
Moment stawiania przez dziecko pierwszych kroków jest pełen emocji! To przede wszystkim kolejny kluczowy etap w rozwoju motorycznym, który otwiera przed dzieckiem nowe możliwości eksploracji świata. Pierwsze kroki są dla malucha wielkim osiągnięciem, jednak rodzice nie mogą go pośpieszać! Wcześniejsze etapy, takie jak turlanie się i raczkowanie, mają ogromne znaczenie dla rozwoju motorycznego dziecka i nie powinny być pomijane.
Rodzice muszą pozwolić dziecku na naturalny rozwój. Niektóre dzieci zaczynają chodzić wcześniej, inne później, i obie sytuacje są w normie rozwojowej. Zachęcajmy dziecko do stawiania pierwszych kroków, ale unikajmy nacisku i forsowania chodzenia przedwcześnie.
Po osiągnięciu umiejętności chodzenia, powolny chód dziecka zaczyna stopniowo przemieniać się w bieganie, skakanie i inne złożone aktywności motoryczne. Jest to okres, w którym rodzic może wprowadzać w codzienność dziecka wspierające rozwój formy aktywności fizycznej. Proste ćwiczenia, takie jak chodzenie po linii wyznaczonej na podłodze, mogą pomóc dziecku w doskonaleniu równowagi i koordynacji.
Gdy dziecko czuje się pewnie na nogach, rodzic może zacząć stawiać również bardziej zorganizowane formy aktywności, które wspierają rozwój motoryczny. Są to np.:
Pamiętajmy, że to zabawa jest naturalnym sposobem, w jaki dzieci uczą się świata. Dostarczając dziecku zabawek i aktywności, które angażują różne grupy mięśniowe oraz wymagają myślenia i planowania, wspierasz jego rozwój motoryczny w najlepszy możliwy sposób.
Rodzice muszą być świadomi potencjalnych błędów, które mogą niezamierzenie popełniać i tym samym hamować postępy w rozwoju swojego dziecka.
Szczególnie ważne jest, by nie pomijać etapów, takich jak raczkowanie czy samodzielne stawianie pierwszych kroków. Może to prowadzić do problemów z równowagą, koordynacją, a nawet trudności w nauce. Zdarza się, że rodzice, kierując się porównaniami z innymi dziećmi lub niecierpliwością, mogą nieświadomie narzucać dziecku zbyt wysokie oczekiwania. Ważne jest, aby cele rozwojowe były dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka, a postępy doceniane bez porównań do innych. Rozwój motoryczny to proces, który wymaga czasu i jest zindywidualizowany. Jednak zbyt długie wożenie dziecka w wózku (powyżej 2 r.ż.), pozostawiając je w bezruchu, tablet/telefon skupiający wzrok zbieżnie w kierunku nosa, brak zgody rodzica na korzystanie z piaskownicy, zjeżdżalni czy rowerka z reguły powodują późniejsze trudności w zakresie rozwoju mowy, skupienia uwagi, a także czytania i pisania.
Wczesne rozpoznanie problemów z rozwojem jest kluczowe. Rodzice powinni być świadomi „czerwonych flag”, które mogą wskazywać na potrzebę konsultacji z profesjonalistą. Warto zwrócić uwagę na:
Zaobserwowanie któregokolwiek z powyższych sygnałów jest dobrym powodem do umówienia wizyty u specjalisty. Zawsze warto też działać zgodnie z instynktem rodzicielskim. Jeśli coś budzi obawy dotyczące rozwoju dziecka, należy skonsultować się z pediatrą.
Rozwój motoryczny dziecka to skomplikowany proces, który wymaga czasu, cierpliwości i zrozumienia ze strony rodziców. Jego kluczowe etapy, takie jak wyciąganie rączek, pionizacja głowy, gaworzenie, raczkowanie, czy stawianie pierwszych kroków, są dla dziecka punktem startowym dla rozwoju dalszych umiejętności motorycznych i poznawczych.
Ważne jest, aby nie przyspieszać naturalnego tempa rozwoju dziecka i nie pomijać żadnego z jego etapów. Ośrodek ruchu i mowy położone są w bliskim sąsiedztwie, dlatego rodzice powinni zachęcać do aktywności fizycznej i rozwoju mowy, wspierając rozwój dziecka przez zabawę, czytanie książeczek, mowę bez zdrobnień, codzienne czynności i odpowiednio dobrane aktywności. Jednocześnie w razie potrzeby nie bójmy się szukać porady lub wsparcia u specjalistów.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866