Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Publiczne Przedszkole i Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Będąc rodzicami i pedagogami, niejednokrotnie spotykamy się z problemem używania przez dzieci nieodpowiednich słów, które uznawane są za przekleństwa. Dla wielu opiekunów jest to trudne do zrozumienia i jeszcze trudniejsze do kontrolowania. Jakie są przyczyny takiego zachowania? Jak reagować, gdy dziecko przeklina? Liczę na to, że poniższy artykuł pomoże odpowiedzieć na te pytania, podając praktyczne porady i przykłady.
Przekleństwo to słowo, które w naszej ocenie nie powinno być używane powszechnie. Dorosłym kojarzy się ono z wulgarnymi wyrazami, jednak dzieci mogą używać także innych określeń, które dla nich mają charakter „zakazany” lub nieodpowiedni. Przykładem może być używanie przez dziecko brzydkiego określenia pupy czy innych części ciała.
Dzieci uczą się poprzez naśladowanie dorosłych oraz rówieśników. Przeklinanie może wynikać z kilku przyczyn:
Reakcje rodziców na przeklinanie dziecka mogą być różne, jednak kluczowe jest, aby zachować spokój i podejść do problemu systematycznie. Oto kilka kroków, które mogą pomóc:
W przypadku, gdy nasze działania nie przynoszą skutków i dziecko nieustannie testuje granice, warto porozmawiać z nauczycielem, który może dla dziecka być większym autorytetem w tym zakresie. Współpraca z nauczycielami i innymi rodzicami może okazać się nieoceniona. Wspólne działania i rozmowy mogą przynieść lepsze efekty. Niekiedy warto rozważyć zorganizowanie spotkania rodziców, gdzie można podzielić się doświadczeniami i wspólnie szukać rozwiązań.
W jednej z grup w przedszkolu zauważyliśmy, że dzieci zaczęły używać wulgarnych słów. Razem z nauczycielami postanowiliśmy wprowadzić metodę „ups”, gdzie dzieci zamiast przeklinać, miały mówić „ups”, gdy coś poszło nie tak. Po kilku tygodniach dzieci zaczęły używać tego zwrotu automatycznie, co zmniejszyło liczbę nieodpowiednich słów.
Dzieci były chwalone za używanie „ups”, co wzmacniało pozytywne zachowania. Nasz eksperyment przyniósł tak pozytywne efekty, że zastosowaliśmy go w pozostałych grupach przedszkolnych. Takie doświadczenia dowodzą, że wiele rzeczy można z dziećmi przepracować wspólnie poszukując konstruktywnych rozwiązań.
Słowa, które wybieramy, mają ogromny wpływ na sposób, w jaki postrzegamy rzeczywistość oraz jak reagujemy na otoczenie. Używanie bogatego i różnorodnego słownictwa może znacząco wzbogacić nasze wypowiedzi, nadając im odpowiednie zabarwienie emocjonalne. Słowo „fajnie”, możemy zastąpić np.: „fantastycznie”, „świetnie”, „rewelacyjnie”, „genialnie”. Te wyrazy nie tylko lepiej oddają entuzjazm i radość, ale także pomagają budować pozytywne relacje i atmosferę wokół nas.
W zastępstwie przekleństw, warto nauczyć dzieci używania pozytywnych wyrażeń, takich jak „wow”, „super”, czy „bomba”. Przykładowo, gdy dziecko zamiast wulgaryzmu użyje zwrotu „ale super!”, jego komunikacja staje się bardziej konstruktywna i pozytywna.
Używanie pięknych słów do wyrażania emocji pokazuje dzieciom, że można wyrażać się w sposób, który nie rani innych i jednocześnie w pełni oddaje nasze uczucia. Dzięki temu uczymy dzieci, że język jest narzędziem, które może budować, a nie niszczyć, i że precyzyjne oraz pozytywne wyrażanie emocji jest kluczem do dobrych relacji z innymi.
Problem przeklinania przez dzieci jest wyzwaniem, ale można go skutecznie rozwiązać poprzez konsekwentne działania, rozmowy i współpracę. Kluczowe jest, aby zachować spokój, tłumaczyć konsekwencje i podawać alternatywne sposoby wyrażania emocji.
Pamiętajmy, że dzieci uczą się naśladując dorosłych, dlatego sami powinniśmy być dobrym przykładem i unikać używania wulgaryzmów w ich obecności. Dzięki cierpliwości i konsekwencji możemy pomóc dziecku rozwijać bogaty zasób słownictwa i nauczyć je, jak radzić sobie z emocjami w odpowiedni sposób.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866