Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Publiczne Przedszkole Columbus we Wrocławiu
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Każdy rodzic pragnie, by jego przedszkolak rozwijał się harmonijnie, a znajomość etapów rozwoju mowy w danym okresie może okazać się pomocne przy wstępnej ocenie sprawności interakcyjnych.
Etapom rozwoju mowy towarzyszą określone normy dotyczące artykulacji głosek. Rodzice, korzystając z poniższej chronologii opracowanej przez J. Cieszyńskiej-Rożek oraz M. Korendo, mogą lepiej zrozumieć, jakie umiejętności mowy są oczekiwane w danym wieku.
Etapy rozwoju mowy w tym umiejętności artykulacyjnych przechodzimy wszyscy. To, co może nas różnić, to tempo i jakość (niezwiązane z płcią), w jakim zdobywamy określone kamienie milowe.
Starając się odpowiedzieć na pytanie: Na jakim etapie rozwoju mowy jest moje dziecko i czy jest „w normie”?, zalecam przeprowadzenie okresowych konsultacji logopedycznych u dzieci w wieku 3, 6, 9, 12 miesięcy oraz 3, 5, 6 lat. Dzięki profilaktyce rodzice otrzymają indywidualny profil dziecka, zawierający między innymi: aktualny stan rozwoju procesów poznawczych, psychomotorycznych, sprawności artykulatorów, przebiegu funkcji prymarnych w obrębie narządów żucia oraz stan rozwoju mowy, w tym: rozumienie, mowę spontaniczną, poprawność gramatyczną, płynność i tempo.
Reakcja na postawione pytanie: Kiedy dziecko z podejrzeniem opóźnienia mowy osiągnie wymagany poziom rozwoju odpowiedni dla swojego wieku? wymaga holistycznej oceny rozwoju dziecka, która może opierać się na opiniach specjalistów, takich jak: laryngolog, neurolog, chirurg dziecięcy, ortodonta, okulista, fizjoterapeuta, osteopata, terapeuta integracji sensorycznej (SI) oraz na spostrzeżeniach rodziców pacjenta.
Na początku, szukając “dobrego” logopedy dla swojego dziecka, miejmy zawsze na uwadze CEL, który chcemy osiągnąć po konsultacji. Według tego celu sprawdźmy specjalizację (neurologopeda, surdologopeda, tyflologopeda), doświadczenie pracy z określoną grupą wiekową (wczesna interwencja: noworodek, niemowlak; dzieci w wieku 2-3 lat; dzieci w wieku 3-6 lat) oraz doświadczenie w pracy z konkretnym problemem (zaburzenia miofunkcjonalne, ankyloglosja – skrócone wędzidełko języka, zaburzenia o podłożu neurologicznym, opóźniony rozwój mowy, niedosłuch, trudności z karmieniem na każdym etapie rozwoju itd.).
Podczas pierwszej wizyty lub konsultacji logopedycznej rodzic może mieć ze sobą nagrania audiowizualne zawierające materiał wymagających konsultacji, artykuły spożywcze podawane dziecku, takie jak: jogurt, owoce, produkty chrupkie, napoje, a także dokumentację medyczną oraz opinie z konsultacji specjalistycznych.
Darmową pomoc logopedyczną można uzyskać w rejonowych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (na prośbę rodzica, dziecko może zostać poddane diagnostyce), przychodniach specjalistycznych NFZ oraz w przedszkolach, do których uczęszcza dziecko.
Rozwój mowy stanowi kluczowy elementem w nabywaniu umiejętności poznawczych. Twórzmy warunki sprzyjające harmonijnemu rozwojowi dzieci, bazując na określonych normach oraz wiedzy specjalistów. Pytajmy, gdy nurtują nas niejasności, i szukajmy konsultacji w przypadku pojawienia się wątpliwości.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866