Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
W dzisiejszym świecie, pełnym rozpraszających bodźców, coraz więcej dzieci ma trudności z koncentracją uwagi. W tym artykule omówię, jak możemy wspierać rozwój koncentracji u dzieci, jakie zachowania mogą świadczyć o trudnościach z uwagą oraz jakie zabawy mogą pomóc w jej rozwijaniu.
Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na konkretnej rzeczy, wykonywanej czynności. Rozwija się stopniowo, początkowo jest selektywna i krótkotrwała. Najmłodsze dzieci, czyli dwu i trzylatki potrafią skupić uwagę na około 5–15 minut, cztero- i pięciolatki już 15–25 minut, a dzieci starsze nawet do 35 minut należy jednak podkreślić, że mówimy tu o czynnościach, które są w jakiś sposób atrakcyjne na przykład ulubiona zabawa.
Są dwa rodzaje uwagi:
Uwaga mimowolna to rodzaj uwagi, który pojawia się bez świadomego wysiłku. Jest wywoływana przez cechy bodźca, takie jak jego intensywność, wyrazistość, nagłe pojawienie się czy kontrast z innymi bodźcami. U małych dzieci dominującą formą koncentracji jest właśnie uwaga mimowolna, czyli reakcja na bodźce zewnętrzne, takie jak dźwięk, światło czy dotyk.
Uwaga dowolna to zdolność świadomego kierowania uwagą na wybrane zadanie. Rozwija się ona z wiekiem i wymaga wysiłku oraz umiejętności skupienia się. U małych dzieci objawia się w formie krótkich, intensywnych momentów skupienia, które z czasem stają się coraz dłuższe i bardziej świadome.
Trudności z koncentracją mogą manifestować się na różne sposoby:
Jakie zachowania mogą wskazywać na problemy z koncentracją? Rodzicu zwróć uwagę na zachowania, które mogą wskazywać na problemy z koncentracją u dziecka:
Proszę pamiętać, że każdy przypadek jest unikalny, dlatego ważne jest skonsultowanie się ze specjalistą. Niekiedy zdarza się, że obniżona zdolność koncentracji uwagi wynika z czynników zdrowotnych: chorób przewlekłych, niedoborów podstawowych mikroelementów, alergii itp. W ocenie możliwości i zakresu koncentracji uwagi ważny jest również wiek dziecka. Każde dziecko wymaga indywidualnego podejścia i wsparcia w rozwoju.
Koncentracja uwagi to ważna umiejętność, która rozwija się stopniowo wraz z wiekiem dziecka. Rodzice mogą wspierać swoje dzieci w doskonaleniu koncentracji, tworząc odpowiednie środowisko, dostosowując oczekiwania do unikalnych potrzeb i możliwości danego dziecka. Ćwiczenia i zabawy rozwijające koncentrację mogą znacząco pomóc dzieciom w nauce skupienia i poprawie ich zdolności poznawczych. Wspieranie dziecka w rozwijaniu koncentracji to inwestycja w jego przyszłe sukcesy zarówno w nauce, jak i w życiu codziennym.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866