Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Od momentu pojawienia się telewizji i innych nośników medialnych, bajki stały się nieodłącznym elementem dzieciństwa. Jeszcze kilka dekad temu, oglądanie bajek na dobranoc było rytuałem dla wielu rodzin. W dzisiejszych czasach, dzięki postępowi technologicznemu, bajki towarzyszą dzieciom codziennie. Czy jednak oglądanie bajek jest szkodliwe? Przyjrzyjmy się temu zagadnieniu bliżej.
Dzieci w wieku 3-4 lat powinny oglądać bajki nie dłużej niż 15-20 minut dziennie.
Dzieci w wieku 5-6 lat mogą spędzać przed ekranem maksymalnie 30-60 minut dziennie.
Zbyt długi czas spędzany przez dziecko na oglądaniu bajek zaburza równowagę między różnymi aktywnościami. Przebywając przed telewizorem, dziecko pozostaje w pozycji statycznej, co ogranicza jego aktywność fizyczną, kreatywność i interakcje z rodzicami. Im więcej czasu dziecko poświęca na oglądanie bajek, tym mniej ma okazji do ruchu i rozwijania wyobraźni.
Telewizor włączony w tle podczas zabawy z dzieckiem obniża jakość wspólnego czasu. Wartościowa relacja oparta na zaufaniu i bliskości wymaga niezakłóconego kontaktu, wolnego od sztucznych bodźców, takich jak bajki czy w ogóle włączony telewizor. Nawet 15 minut dziennie spędzonych na wspólnych aktywnościach bez rozpraszających elementów wzmacnia relację i pozwala dziecku poczuć bliskość rodzica.
Zanim włączymy dziecku bajkę, powinniśmy dokładnie sprawdzić jej treść. Nawet jeśli wcześniejsze odcinki danej serii były odpowiednie, nie oznacza to, że kolejne będą równie właściwe. Ważne jest, aby bajki nie zawierały przemocy, agresji czy nieodpowiednich żartów. Dzieci nie zawsze potrafią odróżnić fikcję od rzeczywistości, dlatego treści muszą być dostosowane do ich wieku i poziomu rozwoju emocjonalnego.
Ponadto elementy takie jak ironia, żarty, psikusy i podteksty mogą być trudne do zrozumienia dla małych widzów. Dzieci dopiero około czwartego roku życia uczą się odczytywać intencje innych. Na przykład, gdy w bajce jedna postać dla żartu podstawia nogę drugiej, dzieci mogą to postrzegać jedynie jako coś zabawnego, nie rozumiejąc pełnych konsekwencji takiego zachowania w realnym świecie. Ważne jest, aby wyjaśniać, co się w danej sytuacji wydarzyło i jakie mogą być tego skutki.
Po obejrzeniu bajki warto porozmawiać z dzieckiem o treści, którą właśnie zobaczyło. Wspólne omawianie wydarzeń i sytuacji z bajki pomaga dzieciom lepiej zrozumieć przekazywane wartości. Wyjaśnianie, dlaczego bohaterowie postępują w określony sposób oraz jakie są konsekwencje ich działań, wzmacnia zdolności poznawcze dziecka i jego umiejętność krytycznego myślenia. Pozwala również zrozumieć różnicę między fikcyjnym humorem a rzeczywistością oraz uczy je empatii i odpowiedzialności za swoje działania.
Edukacja medialna jest kluczowym elementem w przygotowaniu dzieci do świadomego i odpowiedzialnego korzystania z mediów. Dzieci w wieku 5-6 lat są już na etapie, w którym mogą zacząć rozumieć podstawowe zasady funkcjonowania mediów oraz ich wpływ na codzienne życie. Warto wspólnie z dziećmi ustalić zasady dotyczące czasu spędzanego przed ekranem oraz rodzaju oglądanych bajek. Ważne jest, aby te zasady były jasne i konsekwentnie przestrzegane. Dzieci uczą się przez obserwację, dlatego istotne jest, aby rodzice także stosowali się do zasad zdrowego korzystania z mediów. Ograniczenie własnego czasu spędzanego przed ekranem, aktywne spędzanie czasu z dziećmi oraz wybieranie wartościowych treści do oglądania to kluczowe aspekty, które pomogą w edukacji medialnej dzieci.
Oglądanie bajek może mieć zarówno pozytywne, jak i negatywne skutki dla dzieci. Kluczem jest umiejętne dobieranie treści, kontrolowanie czasu spędzanego przed ekranem oraz aktywne uczestniczenie w procesie oglądania poprzez rozmowy i wyjaśnienia. Dzięki temu bajki mogą stać się wartościowym narzędziem wspomagającym rozwój dziecka.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866