Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla, logopeda, Publiczne Przedszkole Kropelka we Wroclawiu

Katarzyna Piśla
logopeda
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Rozwój mowy to kluczowy aspekt rozwoju każdego dziecka. Wpływa na jego zdolności komunikacyjne, ale też na relacje społeczne, uczenie się i ogólne samopoczucie. Wiedza na temat tego, jak wspierać dziecko w tym ważnym obszarze, jest nieoceniona dla każdego rodzica. Na co więc należy zwracać uwagę?

Dziecko nie mówi – kiedy zacząć się niepokoić?

Na wstępie trzeba podkreślić, że każda obawa rodzica dotycząca rozwoju dziecka, zarówno ruchowego, jak i mowy, zasługuje na uwagę. Każde dziecko rozwija się indywidualnie, choć istnieją ogólne wytyczne i tzw. kamienie milowe w rozwoju dziecka, które mogą służyć rodzicom jako punkty orientacyjne.

Większość ekspertów zwraca uwagę na to, że jeśli w wieku 12 miesięcy dziecko nie posługuje się najprostszymi słowami (np. mama, tata, am) w wieku 24 miesięcy nie łączy prostych dwóch elementów (np. mama oć – mama chodź , bobo pi – bobo śpi itd.), w wieku 3 lat nie mówi zdań, a jego mowa jest niezrozumiałą dla otoczenia, to można mówić o opóźnionym rozwoju mowy.

Wczesna interwencja logopedyczna

Ważne jest, aby rodzice rozumieli, że rozwój mowy idzie w parze z rozwojem ruchowym. Oznacza to, że kamienie milowe w rozwoju motorycznym dziecka, takie jak raczkowanie, siadanie czy chodzenie, są często powiązane z postępami w mowie. Nie jest normą sytuacja, w której rozwój mowy znacząco wyprzedza lub pozostaje daleko za rozwojem ruchowym dziecka.

Wczesnymi sygnałami, które mogą wzbudzić niepokój rodzica w zakresie przyszłego rozwoju mowy, mogą być: trudności ze ssaniem w bardzo wczesnym wieku, brak gaworzenia w wieku kilku miesięcy i nieodpowiednia reakcja na bodźce dźwiękowe, gdy dziecko nie zwraca uwagi na dźwięki lub nie inicjuje kontaktu wzrokowego, a także gdy nie wykonuje gestu wskazywania palcem, nie gaworzy, nie zwraca uwagi na swoje imię, oddycha torem ustnym, wsuwa język między zęby.

Gdy rodzic zauważy jeden z tych objawów, jego pierwszym krokiem powinna być konsultacja z pediatrą lub logopedą. Warto też zapisywać postępy i zachowania dziecka, co może być pomocne podczas wizyty u specjalisty. Niepokojące jest również gdy:

W takiej sytuacji rodzic powinien udać się na konsultacje do logopedy.

Problemy z mową u dzieci – jak pomóc?

Rodzice często spotykają się z pełnymi może i dobrych intencji, ale mylącymi radami rodziny czy znajomych, sugerującymi, że „chłopcy mówią później” czy „syn znajomej zaczął mówić dopiero w wieku pięciu lat i wszystko jest w porządku”. Takie stwierdzenia, choć mogą uspokajać, nie zawsze są oparte na wiedzy specjalistycznej.

Przykładowo mit „chłopcy zaczynają mówić później”, choć często powtarzany, nie znajduje potwierdzenia w naukowych badaniach rozwoju dzieci. Mimo, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ważne jest, aby nie bagatelizować opóźnień w rozwoju mowy, tłumacząc je płcią dziecka. Zaniedbanie wczesnej interwencji może prowadzić do trudności w przyszłości.

Jak wspierać rozwój mowy dziecka w domu?

Rozwój mowy dziecka można wspierać na wiele sposobów, począwszy od codziennych czynności. Warto by rodzice od początku życia dziecka zwracali uwagę na aspekty takie jak:

Ważna jest również obserwacja i reagowanie, gdy sądzimy, że coś może być nie tak. Wczesna interwencja w przypadku problemów z mową jest kluczowa dla zapewnienia dziecku najlepszych szans na rozwój. Im wcześniej zidentyfikujemy ewentualne problemy i rozpoczniemy udzielanie dziecku wsparcia, tym lepsze mogą być rezultaty.

Jak powinien mówić przedszkolak?

Wiek przedszkolny to okres, w którym umiejętności językowe dziecka intensywnie się rozwijają. Ta dynamika sprawia, że jest to czas, w którym rodzice i nauczyciele mogą zauważyć ewentualne problemy z mową. Zakłada się, że dzieci w wieku przedszkolnym powinny formułować proste zdania i stopniowo komplikować swoje wypowiedzi, rozumieć podstawowe polecenia i odpowiadać na proste pytania oraz poszerzać swoje słownictwo i zaczynać korzystać z bardziej złożonych struktur językowych.

Jeśli dziecko w tym okresie ma trudności z komunikacją, używa bardzo ograniczonego słownictwa, nie formułuje zdań lub ma problemy z wymową większości głosek, powinien być to dla jego opiekuna sygnał, że maluch potrzebuje specjalistycznego wsparcia.

Jak powinno mówić 3-letnie dziecko?

Mowa 3-latka powinna być już zrozumiała dla otoczenia. Dziecko w tym wieku jest w sposób werbalny w stanie wyrazić swoje pragnienia i potrzeby. Trzylatek zadaje coraz więcej pytań. Niemalże z dnia na dzień wzrasta jego zasób słownictwa, obserwuje się też intensywny rozwój fleksji, aczkolwiek na tym etapie dziecko nadal może popełniać błędy gramatyczne i fleksyjne.

Słownictwo dziecka w 3 lat obejmuje głównie nazwy zwierząt, pokarmów/napojów, ubrań, części ciała, przedmiotów codziennego użytku, zabawek, urządzeń i wyposażenia mieszkania, pojazdów, zaczynają pojawiać się czasowniki, zwłaszcza do określenia funkcji biologicznych tj.: jeść, myć, do bezpośredniej wymiany z osobami z otoczenia np. dać, mieć, do określenia ruchów i czynności wykonywanych przez dziecko np. stać, siedzieć, rzucać, iść.

Wraz z końcem 3 roku życia w mowie dziecka pojawia się coraz więcej przymiotników i przysłówków np. ładny, brzydki, grzeczny, niegrzeczny itd.

Okres swoistej mowy dziecięcej (swoistych form językowych) przypada na 3.-7. roku życia. Dziecko w wieku przedszkolnym doskonali wszystkie umiejętności językowe, które wykształciło w pierwszych trzech latach swojego życia. Zasób słownictwa jest coraz większy z każdym dniem. Nadal możliwe są uproszczenia grup spółgłoskowych.

Na tym etapie dziecko prowadzi już swobodne rozmowy, natomiast w mowie dziecka niekiedy w dalszym ciągu możemy obserwować swoiste formy językowe. W tym okresie bardzo często obserwujemy, że w mowie dziecka pojawiają się neologizmy dziecięce.

Na przełomie 4.-5. roku życia wzrasta ilość wyrazów w zdaniu do 4-7.

Dziecko rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno mówić prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego.

Kiedy zgłosić się do specjalisty?

Odpowiedź dla rodzica jest prosta – wtedy gdy tylko podejrzewasz, że coś może być nie tak. Choć, każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, to jego rozwój powinien mieścić się w pewnych ramach. Potrzebę konsultacji z logopedą może sugerować to, że dziecko:

Gdy patrząc na te wskazania rodzic uzna, że jego dziecko wykracza poza ramy warto udać się do poradni logopedycznej lub poradni psychologiczno- pedagogicznej– są one dostępne prywatnie, ale też w ramach świadczeń NFZ.

Współpraca z przedszkolem

Przedszkole jest miejscem, gdzie dziecko ma możliwość intensywnej interakcji z rówieśnikami i dorosłymi. To doskonała okazja do obserwacji i wspierania rozwoju mowy. Warto utrzymywać regularny kontakt z opiekunami i specjalistami w przedszkolu, tak aby być na bieżąco z postępami dziecka i ewentualnymi trudnościami. Wiele przedszkoli oferuje także wsparcie logopedyczne, które może być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka.

Rozwój mowy to złożony, kompleksowy proces. Wymaga on uwagi i wsparcia ze strony rodziców, a czasem również specjalistów. Każdy rodzic powinien przede wszystkim pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim własnym tempie. To jednak wczesna interwencja i odpowiednie wsparcie mogą znacząco pomóc w przezwyciężeniu trudności, które z biegiem lat będą tylko bardziej uciążliwe dla naszych pociech. Obserwujmy, bądźmy cierpliwi – wspierajmy i nie bójmy się reagować.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej