Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Rozwój mowy to kluczowy aspekt rozwoju każdego dziecka. Wpływa na jego zdolności komunikacyjne, ale też na relacje społeczne, uczenie się i ogólne samopoczucie. Wiedza na temat tego, jak wspierać dziecko w tym ważnym obszarze, jest nieoceniona dla każdego rodzica. Na co więc należy zwracać uwagę?
Na wstępie trzeba podkreślić, że każda obawa rodzica dotycząca rozwoju dziecka, zarówno ruchowego, jak i mowy, zasługuje na uwagę. Każde dziecko rozwija się indywidualnie, choć istnieją ogólne wytyczne i tzw. kamienie milowe w rozwoju dziecka, które mogą służyć rodzicom jako punkty orientacyjne.
Większość ekspertów zwraca uwagę na to, że jeśli w wieku 12 miesięcy dziecko nie posługuje się najprostszymi słowami (np. mama, tata, am) w wieku 24 miesięcy nie łączy prostych dwóch elementów (np. mama oć – mama chodź , bobo pi – bobo śpi itd.), w wieku 3 lat nie mówi zdań, a jego mowa jest niezrozumiałą dla otoczenia, to można mówić o opóźnionym rozwoju mowy.
Ważne jest, aby rodzice rozumieli, że rozwój mowy idzie w parze z rozwojem ruchowym. Oznacza to, że kamienie milowe w rozwoju motorycznym dziecka, takie jak raczkowanie, siadanie czy chodzenie, są często powiązane z postępami w mowie. Nie jest normą sytuacja, w której rozwój mowy znacząco wyprzedza lub pozostaje daleko za rozwojem ruchowym dziecka.
Wczesnymi sygnałami, które mogą wzbudzić niepokój rodzica w zakresie przyszłego rozwoju mowy, mogą być: trudności ze ssaniem w bardzo wczesnym wieku, brak gaworzenia w wieku kilku miesięcy i nieodpowiednia reakcja na bodźce dźwiękowe, gdy dziecko nie zwraca uwagi na dźwięki lub nie inicjuje kontaktu wzrokowego, a także gdy nie wykonuje gestu wskazywania palcem, nie gaworzy, nie zwraca uwagi na swoje imię, oddycha torem ustnym, wsuwa język między zęby.
Gdy rodzic zauważy jeden z tych objawów, jego pierwszym krokiem powinna być konsultacja z pediatrą lub logopedą. Warto też zapisywać postępy i zachowania dziecka, co może być pomocne podczas wizyty u specjalisty. Niepokojące jest również gdy:
W takiej sytuacji rodzic powinien udać się na konsultacje do logopedy.
Rodzice często spotykają się z pełnymi może i dobrych intencji, ale mylącymi radami rodziny czy znajomych, sugerującymi, że „chłopcy mówią później” czy „syn znajomej zaczął mówić dopiero w wieku pięciu lat i wszystko jest w porządku”. Takie stwierdzenia, choć mogą uspokajać, nie zawsze są oparte na wiedzy specjalistycznej.
Przykładowo mit „chłopcy zaczynają mówić później”, choć często powtarzany, nie znajduje potwierdzenia w naukowych badaniach rozwoju dzieci. Mimo, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie, ważne jest, aby nie bagatelizować opóźnień w rozwoju mowy, tłumacząc je płcią dziecka. Zaniedbanie wczesnej interwencji może prowadzić do trudności w przyszłości.
Rozwój mowy dziecka można wspierać na wiele sposobów, począwszy od codziennych czynności. Warto by rodzice od początku życia dziecka zwracali uwagę na aspekty takie jak:
Ważna jest również obserwacja i reagowanie, gdy sądzimy, że coś może być nie tak. Wczesna interwencja w przypadku problemów z mową jest kluczowa dla zapewnienia dziecku najlepszych szans na rozwój. Im wcześniej zidentyfikujemy ewentualne problemy i rozpoczniemy udzielanie dziecku wsparcia, tym lepsze mogą być rezultaty.
Wiek przedszkolny to okres, w którym umiejętności językowe dziecka intensywnie się rozwijają. Ta dynamika sprawia, że jest to czas, w którym rodzice i nauczyciele mogą zauważyć ewentualne problemy z mową. Zakłada się, że dzieci w wieku przedszkolnym powinny formułować proste zdania i stopniowo komplikować swoje wypowiedzi, rozumieć podstawowe polecenia i odpowiadać na proste pytania oraz poszerzać swoje słownictwo i zaczynać korzystać z bardziej złożonych struktur językowych.
Jeśli dziecko w tym okresie ma trudności z komunikacją, używa bardzo ograniczonego słownictwa, nie formułuje zdań lub ma problemy z wymową większości głosek, powinien być to dla jego opiekuna sygnał, że maluch potrzebuje specjalistycznego wsparcia.
Mowa 3-latka powinna być już zrozumiała dla otoczenia. Dziecko w tym wieku jest w sposób werbalny w stanie wyrazić swoje pragnienia i potrzeby. Trzylatek zadaje coraz więcej pytań. Niemalże z dnia na dzień wzrasta jego zasób słownictwa, obserwuje się też intensywny rozwój fleksji, aczkolwiek na tym etapie dziecko nadal może popełniać błędy gramatyczne i fleksyjne.
Słownictwo dziecka w 3 lat obejmuje głównie nazwy zwierząt, pokarmów/napojów, ubrań, części ciała, przedmiotów codziennego użytku, zabawek, urządzeń i wyposażenia mieszkania, pojazdów, zaczynają pojawiać się czasowniki, zwłaszcza do określenia funkcji biologicznych tj.: jeść, myć, do bezpośredniej wymiany z osobami z otoczenia np. dać, mieć, do określenia ruchów i czynności wykonywanych przez dziecko np. stać, siedzieć, rzucać, iść.
Wraz z końcem 3 roku życia w mowie dziecka pojawia się coraz więcej przymiotników i przysłówków np. ładny, brzydki, grzeczny, niegrzeczny itd.
Okres swoistej mowy dziecięcej (swoistych form językowych) przypada na 3.-7. roku życia. Dziecko w wieku przedszkolnym doskonali wszystkie umiejętności językowe, które wykształciło w pierwszych trzech latach swojego życia. Zasób słownictwa jest coraz większy z każdym dniem. Nadal możliwe są uproszczenia grup spółgłoskowych.
Na tym etapie dziecko prowadzi już swobodne rozmowy, natomiast w mowie dziecka niekiedy w dalszym ciągu możemy obserwować swoiste formy językowe. W tym okresie bardzo często obserwujemy, że w mowie dziecka pojawiają się neologizmy dziecięce.
Na przełomie 4.-5. roku życia wzrasta ilość wyrazów w zdaniu do 4-7.
Dziecko rozpoczynające naukę w szkole podstawowej powinno mówić prawidłowo wszystkie głoski języka polskiego.
Odpowiedź dla rodzica jest prosta – wtedy gdy tylko podejrzewasz, że coś może być nie tak. Choć, każde dziecko rozwija się w swoim własnym tempie, to jego rozwój powinien mieścić się w pewnych ramach. Potrzebę konsultacji z logopedą może sugerować to, że dziecko:
Gdy patrząc na te wskazania rodzic uzna, że jego dziecko wykracza poza ramy warto udać się do poradni logopedycznej lub poradni psychologiczno- pedagogicznej– są one dostępne prywatnie, ale też w ramach świadczeń NFZ.
Przedszkole jest miejscem, gdzie dziecko ma możliwość intensywnej interakcji z rówieśnikami i dorosłymi. To doskonała okazja do obserwacji i wspierania rozwoju mowy. Warto utrzymywać regularny kontakt z opiekunami i specjalistami w przedszkolu, tak aby być na bieżąco z postępami dziecka i ewentualnymi trudnościami. Wiele przedszkoli oferuje także wsparcie logopedyczne, które może być dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka.
Rozwój mowy to złożony, kompleksowy proces. Wymaga on uwagi i wsparcia ze strony rodziców, a czasem również specjalistów. Każdy rodzic powinien przede wszystkim pamiętać, że każde dziecko jest inne i rozwija się w swoim własnym tempie. To jednak wczesna interwencja i odpowiednie wsparcie mogą znacząco pomóc w przezwyciężeniu trudności, które z biegiem lat będą tylko bardziej uciążliwe dla naszych pociech. Obserwujmy, bądźmy cierpliwi – wspierajmy i nie bójmy się reagować.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866