Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos, Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Agresja u dzieci w wieku przedszkolnym to wyzwanie, z którym borykają się zarówno opiekunowie w przedszkolu, jak i rodzice. Kluczowe jest zrozumienie, co kryje się za agresywnymi zachowaniami, oraz opracowanie skutecznych metod reagowania, które nie tylko pomogą w zarządzaniu trudnymi sytuacjami, ale przede wszystkim wesprą rozwój emocjonalny i społeczny dziecka. W tym artykule znajdziesz zestaw praktycznych porad, które pozwolą konstruktywnie podejść do problemu agresji, budując przy tym pozytywne relacje z pociechą.

Zrozumienie agresji

Rozpoczęcie skutecznego reagowania na agresywne zachowania dziecka wymaga zrozumienia ich przyczyn, co często odbywa się poprzez bliską współpracę z nauczycielami przedszkolnymi. Wymiana spostrzeżeń i metod postępowania jest niezbędna do stworzenia stabilnego i bezpiecznego otoczenia dla dziecka. Z tego powodu pierwszym i fundamentalnym krokiem jest zwrócenie szczególnej uwagi na okoliczności, które wywołują agresywne zachowanie:

Zrozumienie jest fundamentem do planowania dalszych kroków mających na celu pomoc dziecku.

Przyczyny agresywnego zachowania w przedszkolu

Agresywne zachowania dzieci w przedszkolu mogą mieć wiele przyczyn. Oto kilka najczęstszych, wraz z propozycjami, jak im zaradzić:

  1. Przebodźcowanie i nadwrażliwość słuchowa: Gdy dziecko jest narażone na zbyt wiele bodźców – głośne dźwięki, intensywne kolory – może odczuwać stres. Rozwiązania mogą obejmować:
    • Zapewnienie cichych miejsc w przedszkolu, gdzie dziecko może się wyciszyć.
    • Użycie słuchawek wyciszających dla dzieci nadwrażliwych na dźwięki.
    • Organizowanie zajęć w mniejszych grupach, aby zminimalizować hałas i chaos.
    • Zachęcanie do spokojnych zabaw po powrocie do domu, zamiast ekranów, które mogą intensyfikować przebodźcowanie.

  2. Sfrustrowane podstawowe potrzeby: Głód, zmęczenie i brak poczucia bezpieczeństwa to tylko niektóre z potrzeb, których niespełnienie może prowadzić do frustracji. Jak pomóc:
    • Ważne jest, aby dziecko zjadło śniadanie w domu, ale zachowało apetyt na pierwszy posiłek w przedszkolu. Przerwy między posiłkami nie mogą być zbyt długie.
    • Dostosowanie rytmu dnia do potrzeb dziecka, w tym czas na odpoczynek.
    • Warto dbać o odpowiedni czas snu dziecka oraz monitorować jego stan zdrowia. Dziecko niewyspane albo z gorączką i katarem będzie bardziej drażliwe i skłonne do niekontrolowanych zachowań.

  3. Trudności z integracją w grupie: Konflikty z rówieśnikami mogą być dla dziecka źródłem stresu. Nieśmiałość może utrudniać małemu człowiekowi wchodzenie w relacje. Możliwe rozwiązania mogą obejmować:
    • Rozmowy z nauczycielami, aby dowiedzieć się, jak dziecko czuje się wśród rówieśników, jaką rolę pełni w grupie (czy dominuje, czy jest uległe, czy jest obserwatorem), jakie trudności towarzyszą mu w kontaktach społecznych.
    • W przypadku konfliktów organizowanie wspólnych aktywności między skonfliktowanymi dziećmi, promujących współpracę i budujących pozytywne relacje między nimi.
    • W przypadku nieśmiałości uwzględnienie zabaw i zajęć w parach oraz małych grupach, a także nawiązanie relacji z rówieśnikami z przedszkola poza placówką.
    • Odpowiednio zaplanowany rytm dnia, uwzględniający zajęcia ruchowe, który zniweluje nudę i przekieruje energię dzieci na właściwy sposób jej spożytkowania.

  4. Zmiany w życiu dziecka (zarówno te duże, jak i mniejsze): Przeprowadzka do nowego domu, narodziny rodzeństwa, śmierć w rodzinie, konflikty między rodzicami, a także zmiana rytmu dnia czy organizacji życia rodzinnego mogą zaburzyć równowagę psychiczną dziecka i skutkować przeżywaniem silnych emocji. Warto:
    • Zastanowić się, jakich zmian doświadcza dziecko oraz rodzina.
    • Skupić większą uwagę na zapewnieniu dziecku stabilności i przewidywalnej struktury we wszystkich pozostałych obszarach jego życia.
    • W przypadku, kiedy rodzina doświadcza silnych emocji, warto wspólnie z psychologiem zastanowić się, jak wesprzeć wszystkich członków rodziny.

  5. Niedobory w organizmie: Braki składników odżywczych mogą wpływać na zachowanie dziecka. Warto:
    • Przeprowadzić badania, jeśli zaobserwujemy nagłe zmiany w zachowaniu, które mogą wskazywać na niedobory.
    • Dostosować dietę dziecka, wzbogacając ją o brakujące składniki.

Zrozumienie przyczyn w ścisłej współpracy z personelem przedszkola i innymi specjalistami może pomóc w zapewnieniu dziecku wsparcia, którego potrzebuje do zdrowego rozwoju emocjonalnego i społecznego.

Sposoby radzenia sobie z agresywnym zachowaniem dziecka

  1. Budowanie pozytywnej komunikacji: Rozmawiaj z dzieckiem o jego emocjach i uczuciach. Nauka nazywania własnych emocji jest ważnym krokiem w rozwoju emocjonalnym dziecka. Pomóż mu zrozumieć, że złość czy frustracja to normalne uczucia, ale istnieją akceptowalne sposoby ich wyrażania.

  2. Konstruktywne rozwiązywanie problemów: W sytuacji agresywnego zachowania dziecka, zamiast reagować karą, postaraj się razem z nim znaleźć rozwiązanie problemu. Na przykład, jeśli dziecko bije w przypływie złości, przedyskutuj z nim, co mogłoby zrobić inaczej, kiedy tak się czuje.

  3. Modelowanie pozytywnych zachowań: Dzieci uczą się przez obserwację. Pokazując, jak radzisz sobie z własnymi emocjami i frustracjami, uczysz pozytywnych sposobów reagowania na trudności. Spokojna reakcja na stres może być ważnym przykładem dla dziecka.

  4. Ustanawianie jasnych granic: Dzieci czują się bezpieczniej i są mniej agresywne, gdy jasno znają granice akceptowalnego zachowania. Ustal z dzieckiem jasne reguły dotyczące tego, co jest, a co nie jest dopuszczalne i konsekwentnie ich przestrzegaj.

  5. Nauka empatii: Pomóż dziecku zrozumieć uczucia innych poprzez rozmowy na temat tego, jak jego zachowanie wpływa na inne osoby. Rozwijanie empatii jest kluczowe w uczeniu dziecka, jak radzić sobie z agresją w sposób społecznie akceptowalny.

  6. Wprowadzanie technik relaksacyjnych: Naucz dziecko prostych technik relaksacyjnych, które mogą pomóc mu wyciszyć się w momentach złości czy frustracji. Mogą to być ćwiczenia oddechowe, liczenie do dziesięciu, czy też chwila spokoju z ulubioną książką lub zabawką.

  7. Zapewnienie odpowiedniej ilości ruchu: Aktywność fizyczna jest nie tylko sposobem na spalenie nadmiaru energii, ale także na radzenie sobie ze stresem i napięciem. Upewnij się, że Twoje dziecko ma wystarczającą ilość czasu na zabawę na świeżym powietrzu i inne formy aktywności fizycznej.

  8. Wsparcie emocjonalne: Pokaż dziecku, że zawsze może na Ciebie liczyć, że jesteś źródłem wsparcia i bezpieczeństwa. Otwarta komunikacja i gotowość do wysłuchania, co dziecko ma do powiedzenia, buduje zaufanie i pomaga dziecku czuć się zrozumianym.

  9. Ustalanie konsekwencji: Kiedy zachowanie dziecka wymaga interwencji, zamiast stosować tradycyjne kary, lepiej jest ustalić konsekwencje, które są bezpośrednio związane z jego działaniami. Dziecko łatwiej zaakceptuje konsekwencje, które są logicznym wynikiem jego zachowania, niż karę, która wydaje się być arbitralna.

  10. Rozwijanie zainteresowań dziecka: Zachęcaj i wspieraj dziecko w eksplorowaniu jego zainteresowań i pasji. Uczestnictwo w zajęciach dodatkowych może nie tylko pomóc w rozwoju nowych umiejętności, ale także zapewnić dodatkowe źródło satysfakcji i poczucia własnej wartości.

  11. Rola pozytywnych wzmocnień: Mądre pochwały to takie, które koncentrują się na konkretnych działaniach dziecka, unikając etykietowania. Na przykład:
    • Należy podkreślić, jak dziecko pomogło komuś przez swoje działanie, zamiast ograniczać się do stwierdzenia „jesteś super”.
    • Dopuszczalne jest wskazywanie na konkretne, obserwowalne cechy dziecka, np. mówienie „jesteś szybki” po wykazaniu się zwinnością, czy „jesteś dzielny”, gdy dziecko stawi czoła swoim obawom.
    • Oglądając pracę plastyczną, zamiast oceniać, skupmy się na zaangażowaniu: „Widzę, ile pracy włożyłeś w te rysunki; zobacz, jakie ciekawe kształty i kolory użyłeś”. Zadajmy pytania, które zachęcą dziecko do podzielenia się swoimi myślami: „Co chciałeś przedstawić na tej pracy? Czy jest coś, co chciałbyś zmienić?”
    • Ocena własnego postępu poprzez porównania z wcześniejszymi działaniami, np. „Dzisiaj ubrałeś się szybciej niż wczoraj”, co pozwala uniknąć porównań z innymi i skupić się na osobistym rozwoju.

Zmagając się z agresją przedszkolaków, kluczowe jest połączenie cierpliwości, zrozumienia i stosowanie pozytywnych metod wychowawczych. Przedstawione porady mają wspierać rozwój emocjonalny i społeczny dzieci, pamiętając, że każde z nich jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Jako rodzice, jesteśmy dla nich wzorem, pokazując, jak radzić sobie z emocjami i konfliktami. Dzięki współpracy, zrozumieniu i wsparciu, możemy prowadzić nasze dzieci przez wyzwania, budując przy tym zdrowe relacje.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu