Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska, pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli Leonardo w Poznaniu i RUBI w Czerwonaku

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Leonardo w Poznaniu i RUBI w Czerwonaku
Publiczne Przedszkole Leonardo w Poznaniu Publiczne Przedszkole RUBI w Czerwonaku

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Konflikty są naturalnym elementem życia społecznego, również w świecie dzieci. Ich właściwe rozwiązywanie jest kluczowe nie tylko dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, ale także dla budowania zdrowych relacji w rodzinie oraz w szkole. W artykule opiszę, jak za pomocą metody mini mediacji, opracowanej przez Katarzynę Dworaczyk (SNO – Słyszę – Nazywam – Otwieram), efektywnie zarządzać konfliktami z dziećmi oraz między dziećmi.

Mini mediacja – proste narzędzie o wielkiej mocy

Mini mediacja to metoda rozwiązywania konfliktów oparta na Porozumieniu bez Przemocy. Pomaga skoncentrować się na potrzebach, emocjach oraz strategiach, które mają na celu zaspokojenie tych potrzeb. Uczucia, z kolei, pojawiają się, gdy mamy zaspokojone lub niezaspokojone potrzeby.

Aby zaspokoić swoje potrzeby, każdy wybiera strategie, które są określonymi działaniami, i na tym poziomie wyboru rozwiązań dochodzi do konfliktów. Konflikty nigdy nie powstają na poziomie potrzeb, które są uniwersalne i przypisane każdemu człowiekowi (małemu czy dużemu), lecz na poziomie strategii ich zaspokajania. Proces ten składa się z trzech kroków:

1. Słuchanie

Słuchanie to pierwszy krok w mini mediacji. Ważne jest, aby dziecko poczuło, że jego potrzeby są ważne. Pokazując dziecku, że jesteśmy obecni i gotowi wysłuchać bez oceniania:

  • Aktywne słuchanie: Poświęć czas na zrozumienie, co dziecko próbuje wyrazić. To oznacza, że nie tylko słuchasz słów, ale także próbujesz wyczuć potrzebę stojącą za tymi słowami i emocjami.
  • Empatia: Empatia wymaga od nas, abyśmy spojrzeli na świat oczami dziecka. Wyrażenie zrozumienia dla jego potrzeb i uczuć, nawet jeśli nie zgadzamy się z zachowaniem (strategią), jest kluczowe.
  • Fizyczna obecność: Zniżenie się do poziomu dziecka, kontakt wzrokowy i otwarta postawa ciała pomagają w budowaniu mostu komunikacyjnego.

2. Nazywanie potrzeb

Drugi krok koncentruje się na identyfikacji i nazwaniu potrzeb, które mogą kierować zachowaniem dziecka. To może wymagać czasu i cierpliwości, zwłaszcza u młodszych dzieci, które mogą nie umieć jeszcze jasno wyrażać swoich potrzeb, zrozumienie ich jest fundamentalne dla rozwiązania konfliktu:

  • Rozpoznawanie potrzeb: Pytania typu „Co sprawia, że czujesz się zły/zła?” lub „Co mogłoby sprawić, że poczułbyś/poczułabyś się lepiej?” pomagają dziecku zidentyfikować i nazwać swoje potrzeby.
  • Komunikacja potrzeb: Ucz dziecko, jak wyrażać swoje potrzeby w sposób jasny i konstruktywny. To nie tylko uczy je zdrowej komunikacji, ale także pomaga w zrozumieniu, że ich potrzeby są ważne.
  • Edukacja emocjonalna: Regularne rozmowy o potrzebach i stojących za nimi uczuciach, uczą dziecko, jak radzić sobie z emocjami, co jest nieocenioną umiejętnością na przyszłość.

3. Otwieranie się na rozwiązania

Ostatni krok mini mediacji to wspólne szukanie rozwiązania (strategie), które zadowoli wszystkie strony. To etap, na którym każda ze strony konfliktu ma czuć się wygraną (win-win):

  • Wspólne szukanie rozwiązań: Zaproponuj dziecku, aby razem zastanowić się nad możliwymi rozwiązaniami. Może to być coś tak prostego jak „Czy możemy ustawić minutnik i sprzątniesz zabawki, gdy zadzwoni?”
  • Twórcze rozwiązania: Pomóż dzieciom myśleć kreatywnie o sposobach, aby wszystkie potrzeby zostały zaspokojone. Na przykład, jeśli dwoje dzieci chce bawić się tą samą zabawką, mogą na zmianę korzystać z niej lub wybrać inną zabawę, w którą mogą bawić się razem. Wybór rozwiązania (strategii) na daną potrzebę zostawmy dzieciom.

Przykłady zastosowania mini mediacji

Konflikt: Niesprzątanie zabawek

Sytuacja: Dziecko bawiło się klockami i nie chce ich posprzątać po zakończeniu zabawy, mimo prośby dorosłego.

Zastosowanie mini mediacji:

  • Słuchanie: Dorosły podchodzi, kucając do poziomu dziecka, i mówi spokojnie: „Widzę, że świetnie się bawiłeś/aś tymi klockami. Słyszę, że nie chcesz teraz sprzątać”. Często usłyszymy od dziecka: „Tak, nie chcę sprzątać”.
  • Nazywanie potrzeb: Dorosły kontynuuje: „Słyszę, że nie masz ochoty teraz sprzątać, powiedz mi coś więcej o swojej zabawie?” Dziecko, szczególnie młodsze może nie potrafić jeszcze nazwać swojej potrzeby. Rolą dorosłego jest pomoc dziecku w zrozumieniu i wyartykułowaniu, że na przykład jego potrzebą jest zabawa, co wiąże się ze strategią pozostawienia budowli czy też chęcią kontynuowania zabawy.
  • Otwieranie się na potrzeby: Dorosły proponuje: „Jeżeli chcesz, żeby budowla została, co możemy zrobić?” W sytuacji, gdy dziecko nie potrafi jeszcze znaleźć rozwiązania (strategii), możemy mu je podsunąć: „A może niepotrzebne klocki włożymy do pudełka, a budowlę na wierzch”. Naszą potrzebą jest porządek, a dziecka zabawa. Ponadto dziecko może być przytłoczone ilością klocków do pozbierania, więc można powiedzieć: „Jak potrzebujesz mojej pomocy, to mi powiedz”, chociaż rodzic nie powinien większości sprzątać za dziecko, to dobrze jest to sprzątanie zainicjować.

Konflikt: Kłótnie o zabawkę

Sytuacja: Dwoje dzieci, każde chce bawić się tą samą zabawką, co prowadzi do kłótni i płaczu.

Zastosowanie mini mediacji:

  • Słuchanie: Opiekun podchodzi, klęka na wysokość dzieci i mówi: „Widzę, że ta zabawka jest dla was obu ważna, bo oboje chcecie się nią bawić”.
  • Nazywanie potrzeb: Opiekun kontynuuje dialog: „Widzę, że obydwoje macie potrzebę zabawy tą zabawką czy możesz mi powiedzieć, co takiego jest w tej zabawce, że chcesz się nią bawić teraz?” Pozwala to każdemu dziecku na wyrażenie swoich uczuć i potrzeb, takich jak atrakcyjność nowej zabawki lub emocjonalne przywiązanie do przedmiotu przypominającego coś z domu. Z kolei w sytuacji, gdy jedno dziecko zabrało zabawkę drugiemu, warto zapytać: „Co byś chciał/a powiedzieć swojemu koledze/koleżance?” Dziecko 1: „Nie lubię, jak mi zabierasz zabawki, kiedy się nimi bawię”. Opiekun: (do Dziecka 2) „Słyszałeś/Słyszałaś, co powiedział/powiedziała twój kolega/koleżanka? Czy możesz to powtórzyć?” Dziecko 2: „On/ona nie lubi, jak wyrywam zabawki”. Opiekun pyta się także Dziecka 2: „A ty co chcesz by kolega/koleżanka usłyszała?” (tu proces dalej płynie w drugą stronę).
  • Otwieranie się na potrzeby: Po wysłuchaniu obu stron, opiekun proponuje: „Rozumiem, że obydwoje chcecie się bawić tą zabawką. Co możemy zrobić, żebyście obydwoje byli zadowoleni?” Dziecko 1 i 2: „Chcę się bawić zabawką”. Opiekun: „Zabawka jest tylko jedna, a obydwoje chcecie się nią bawić, więc co możemy zrobić?” Jest wysokie prawdopodobieństwo, że dzieci wymyślą rozwiązanie, jeżeli nie, opiekun może zaproponować kilka opcji, takich jak zabawa na zmianę przez określony czas, wspólna zabawa w inną grę, lub znalezienie drugiej podobnej zabawki, która mogłaby służyć jako zamiennik. Opiekun powinien również podkreślić wartość współdzielenia w zabawie, co jest kluczowe dla budowania zdrowych relacji interpersonalnych.

Takie podejście nie tylko rozwiązuje bieżący konflikt, ale również uczy dzieci jak radzić sobie z podobnymi sytuacjami w przyszłości, rozwijając ich umiejętności empatyczne.

Ważne zasady

Rozmowy naprawcze

Każdy z nas ma dni, kiedy trudniej jest nam panować nad emocjami. Może to prowadzić do utraty cierpliwości i czasami, niestety, do podniesienia głosu na dziecko. Ważne jest, aby po takim incydencie – i to możliwie jak najszybciej, a nie po kilku dniach – podjąć rozmowę naprawczą z dzieckiem. Przyznanie się do utraty kontroli i wyjaśnienie przyczyn swojego zachowania są kluczowe. Dorośli, choć mają prawo do złości, powinni także umieć naprawiać swoje błędy, demonstrując tym samym odpowiedzialne zachowanie.

Stosując mini mediacje w codziennych sytuacjach, uczymy dzieci, jak radzić sobie z konfliktami, jak szukać rozwiązań, a nie winnych. Pokazujemy im, że każda sytuacja, nawet trudna, może być rozwiązana, gdy skupimy się na potrzebach i uczuciach w poszukiwaniu rozwiązań, zamiast na przekrzykiwaniu się. Dzięki temu dzieci uczą się, że konflikt nie musi być negatywnym doświadczeniem, lecz okazją do rozmowy i wspólnego rozwiązywania problemów.

To cenne lekcje na całe życie, które pomogą im w budowaniu zdrowych i szanujących różnice relacji.

Zachęcam do dalszego zgłębiania tematu i skorzystania z książki Katarzyny Dworaczyk pt. „Minimediacje z dziećmi. O dzieleniu się, docenianiu, przepraszaniu i świętowaniu” oraz „Minimediacje z dziećmi. O odwadze, smutku, rozczarowaniu i bliskości”, aby jeszcze pełniej zrozumieć i zastosować metody Porozumienia bez Przemocy w praktyce.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej