Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Pamięć to umiejętność mózgu do magazynowania i odtwarzania informacji. Umożliwia ona zapamiętywanie, odtwarzanie oraz przechowywanie informacji. Pamięć możemy podzielić w oparciu na czas przechowywania informacji na pamięć długotrwałą i krótkotrwałą (roboczą).
Pamięć odgrywa bardzo ważną rolę w życiu człowieka. To dzięki niej możemy wracać do zgromadzonych już wcześniej doświadczeń oraz informacji, wyciągać z nich wnioski oraz nabywać nowe kompetencje, bazując na wcześniej zdobytej wiedzy. Jest ona istotna w kształtowaniu tożsamości, gdyż pozwala na spójne tworzenie historii o naszym życiu.
Pamięć jest kluczowym elementem do prawidłowego rozwoju, nabywaniu nowych umiejętności, skutecznego uczenia się i osiągania sukcesów przez dziecko.
W młodszym wieku szkolnym cechami pamięci, rozwijającymi się u dzieci, są szybkość, trwałość i pojemność. W pierwszych latach u dzieci dominuje pamięć mechaniczna. Dzieci potrafią wiele się nauczyć, jednakże nie są w stanie w pełni kontrolować pamięci – zapamiętywanie staje się przypadkowe.
Wraz z rozwojem dziecka następuje przejście z pamięci mechanicznej do logicznej, dziecko nabywa umiejętność od zapamiętywania mimowolnego do wykształcenia pamięci dowolnej. Pamięć mimowolna jest charakterystyczna dla dzieci na wczesnych etapach edukacji. Wraz z nabywaniem nowych umiejętności i kompetencji dzieci zdobywają pewną kontrolę nad swoją pamięcią. Badania dowodzą, że ze wzrostem wieku rośnie efektywność pamięci dzieci.
O zaburzeniach pamięci u dzieci mówimy, kiedy dziecko na skutek urazów, chorób lub innych zaburzeń nie jest wstanie przypomnieć sobie wydarzeń/ sytuacji sprzed kilku godzin lub wcześniejszych doświadczeń. Należy wtedy obserwować dziecko i zobaczyć jakie dodatkowe objawy temu zjawisku towarzyszą. Objawy, które mogą wskazywać na problemy z pamięcią to:
Zaburzenia pamięci u dzieci mogą mieć wiele przyczyn. Czynnikami wpływającymi na problemy z zapamiętywaniem mogą być na przykład:
W momencie zauważenia niepokojących objawów u dzieci należy skonsultować się ze specjalistą. Na początku warto porozmawiać o niepokojących nas objawach z pedagogiem lub psychologiem szkolnym, który pokieruje nas i podpowie u kogo szukać pomocy i jak sobie radzić z problemami z pamięcią u dziecka.
Można również od razu udać się do neurologa dziecięcego, który zajmuje się zaburzeniami i chorobami centralnego układu nerwowego. Przeprowadzi on wywiad oraz badania, postawi prawidłową diagnozę do której będzie można dobrać odpowiednie leczenie i/lub ćwiczenia.
Warto być świadomym tego, że możemy pomóc dziecku poprawić pamięć.
by ćwiczyć pamięć dzieci nie potrzebujemy kosztownych i specjalistycznych narzędzi. Wystarczy wprowadzić regularne ćwiczenia np. głuchy telefon, czytanie bajek, gra na instrumencie, gra w memory, zgadywanki, znajdź różnice, nauka rymowanek czy wierszyków, nauka mnemotechnik wspierających naukę dziecka. Nie bójmy się korzystać z rad specjalistów, którzy podpowiedzą jakie dobrać metody i techniki wspomagające dziecko w rozwijaniu jego umiejętności poznawczych.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866