Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Autoagresja obejmuje szerokie spektrum zachowań, w których osoba świadomie szkodzi sobie fizycznie lub psychicznie. W kontekście dzieci i młodzieży najczęściej kojarzymy ją z samookaleczaniem, czyli celowym uszkadzaniem swojego ciała. Jednak autoagresja może również objawiać się w takich formach, jak obniżanie samooceny, stosowanie restrykcyjnych diet bez medycznych wskazań czy nadmierne samokrytykowanie.
Przyczyny autoagresji u dzieci i młodzieży są złożone i różnorodne. W okresie dorastania młodzi ludzie często borykają się z licznymi wyzwaniami emocjonalnymi, społecznymi i fizycznymi. Zmiany hormonalne, presja rówieśnicza, wymagania szkolne oraz wpływ mediów społecznościowych mogą prowadzić do dużego stresu i poczucia przytłoczenia. Dzieci, które nie mają wypracowanych zdrowych mechanizmów radzenia sobie z trudnymi emocjami, mogą szukać ulgi w autoagresji.
Dzieci i młodzież często poszukują sposobów na wyrażenie trudnych emocji, z którymi nie potrafią sobie poradzić. Autoagresja bywa dla nich formą odreagowania stresu, sposobem na odwrócenie uwagi od bólu psychicznego przez ból fizyczny. Dla niektórych jest to też sposób na uzyskanie kontroli nad swoim życiem, zwłaszcza w sytuacjach, gdy czują się bezradni wobec problemów rodzinnych, szkolnych czy rówieśniczych.
Obserwacja dziecka jest kluczowa w wykrywaniu problemów związanych z autoagresją. Rodzice często są pierwszymi osobami, które mogą zauważyć zmiany w zachowaniu swojego dziecka. Istotne jest bycie czujnym na sygnały ostrzegawcze. Obserwacja nie polega jedynie na zwracaniu uwagi na fizyczne objawy, ale także na subtelne zmiany w zachowaniu, nastroju i codziennych nawykach dziecka. Zauważenie tych sygnałów na wczesnym etapie może pozwolić na szybszą interwencję i zapobieganie poważniejszym problemom.
Rodzice i opiekunowie powinni być wyczuleni na pewne symptomy, które mogą wskazywać na autoagresywne zachowania u dzieci. Należą do nich:
Czasami dzieci mogą także przejawiać inne, mniej oczywiste symptomy, takie jak zmiany w zachowaniu, nagłe pogorszenie wyników w nauce, izolacja od rówieśników, a także nadmierna drażliwość lub wybuchy gniewu. Utrzymujące się problemy ze snem, chroniczne zmęczenie, a także unikanie rozmów na temat swoich uczuć i doświadczeń mogą również być sygnałami ostrzegawczymi.
Reakcja na autoagresję powinna być delikatna, wspierająca i empatyczna. Oto kilka kroków, które mogą pomóc:
Pomoc dziecku zmagającemu się z autoagresją wymaga cierpliwości, zrozumienia i długofalowego wsparcia. Oto kilka kroków, które mogą być pomocne:
Rodzice i opiekunowie odgrywają kluczową rolę w procesie wsparcia dziecka. Ważne jest, aby:
Jeśli zauważysz, że autoagresywne zachowania dziecka nasilają się lub jeśli nie jesteś w stanie samodzielnie pomóc dziecku, ważne jest, aby szukać pomocy profesjonalnej. Skontaktuj się z psychologiem, psychiatrą lub terapeutą, który specjalizuje się w pracy z młodzieżą. W niektórych przypadkach może być konieczna interwencja medyczna lub terapia grupowa.
Nie zwlekaj z szukaniem pomocy. Im szybciej dziecko otrzyma wsparcie, tym większa szansa na skuteczne rozwiązanie problemu. Pamiętaj, że pomoc profesjonalistów może być kluczowa w zrozumieniu przyczyn autoagresji i znalezieniu odpowiednich metod radzenia sobie z nią.
Autoagresja i samookaleczanie to poważne problemy, które wymagają uwagi i wsparcia. Dzieci i młodzież potrzebują zrozumienia, empatii i odpowiednich narzędzi, aby radzić sobie z trudnymi emocjami. Naszym, jako rodziców i opiekunów, zadaniem jest zapewnienie im tego wsparcia i pomoc w znalezieniu zdrowych sposobów na radzenie sobie ze stresem i bólem emocjonalnym.
Obserwacja, otwarta komunikacja i współpraca z profesjonalistami mogą znacząco wpłynąć na poprawę jakości życia naszych dzieci i pomóc im w przezwyciężeniu trudności. Pamiętajmy, że każdy młody człowiek zasługuje na pomoc i wsparcie w trudnych chwilach. Dlatego bądźmy uważni, reagujmy z empatią i szukajmy najlepszych rozwiązań, aby pomóc naszym dzieciom prowadzić zdrowe i szczęśliwe życie.
Warto pamiętać, że w trudnych chwilach nikt nie musi zostawać sam. Istnieje wiele organizacji i specjalistów gotowych do udzielenia wsparcia zarówno dzieciom, młodzieży, jak i dorosłym. Poniżej zamieszczam listę numerów telefonów zaufania oraz innych form pomocy, które mogą okazać się nieocenione w sytuacjach kryzysowych.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866