Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Paulina Drzewicka, publiczne przedszkole Krzyś w Gdańsku, publiczne przedszkole Srebrna Kotwica w Gdańsku

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Krzyś i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś  Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Przygotowanie dziecka do szkolnego życia to coś więcej niż spakowanie tornistra i odprowadzenie pod bramę placówki. Rodzicom jednak nie trzeba tego tłumaczyć, bo często przeżywają wejście w nowy etap równie mocno, co świeżo upieczony pierwszoklasista. Na szczęście są sposoby, aby zadbać o emocjonalny stan pociechy i ułatwić mu pierwsze kroki w szkole, tym samym zyskując spokojną głowę.

Jak opowiadać dziecku o tym, co go czeka w szkole?

Zanim przygotujemy dziecko emocjonalnie do szkoły, warto pamiętać, że do przejścia jest jeszcze etap pożegnania z przedszkolem. To również wymaga delikatności, bo dziecko zdążyło już nawiązać pewne relacje i nie z każdym rówieśnikiem pójdzie do jednej klasy. Źródłem niepewności może być więc utrata tych relacji i konieczność nawiązania nowych.

Tutaj właśnie istotna jest szczera rozmowa z dzieckiem, chociażby na temat jego lęków. Wówczas właśnie okazuje się, że doskwiera mu poczucie straty po etapie przedszkolnym oraz obawa przed wejściem w nową grupę i środowisko.

Jest to tym bardziej ważne, że w szkole dziecko może spotkać się z różnym traktowaniem ze strony rówieśników. Nie każdy uczeń będzie przyjacielem, a niektórzy mogą nawet sprawiać problemy. Dzieci dziś bywają okrutne, czasem pyskują i podchwytują wulgaryzmy. Warto więc rozmawiać o tym, że nasza pociecha może spotkać się z osobami o odmiennych charakterach.

Jeżeli więc ktoś przekroczy granice i zacznie się dokuczanie, dziecko musi wiedzieć, że może zawsze zgłosić to rodzicom.

Czego warto nauczyć dziecko, zanim pójdzie do szkoły?

Bardzo ważna jest tutaj nauka samodzielności. Chociaż w przedszkolach niekiedy uczy się dzieci takich rzeczy jak przebieranie się czy wiązanie butów, czasem okazuje się, że pierwszoroczniaki w szkole wciąż potrafią mieć z tym trudności. Co więcej, problemy te wywołają w dziecku frustrację, niechęć do chodzenia do szkoły, a być może także bóle brzucha spowodowane stresem.

Rodzic może zapobiec temu, jeśli zacznie uczyć swoją pociechę zawczasu. Ważne jest tutaj też, aby umiejętnie rozmawiać z dzieckiem o samodzielności i nie straszyć koniecznością radzenia sobie samemu. Dziecko z chęcią podejmie się wyzwań, o ile damy mu praktyczne przygotowanie. Nauczmy podstaw, czyli przebierania się, zmiany obuwia, a także pilnowania swoich rzeczy i posługiwania się nimi.

Co może zrobić rodzic, żeby dziecko miało łatwiejszy start w szkole?

Poza przygotowaniem dziecka do samodzielnego zajęcia się sobą, ważne jest także, aby ułatwić mu odnalezienie się w nowym środowisku. Dzisiejsze szkoły zwykle różnią się od kolorowych murów przedszkola. Lęk mogą budzić nieprzyjazne przestrzenie, takie jak szatnie umiejscowione w piwnicach. Jednak z tym nieznanym terytorium można się oswoić i warto zrobić to, zanim rozpocznie się rok szkolny.

To pozwoli przyszłemu uczniowi poznać nieodkryty dotąd teren, a nawet oswoić się z obskurną piwnicą szatni. Zyskamy też szansę, aby opowiedzieć dziecku, że teraz jego rzeczywistość będzie wyglądać trochę inaczej. Sale do nauki, toalety, boisko do lekcji w-fu to nowości, z którymi jako przedszkolak, nie miało ono do czynienia.

Kolejną ważną rzeczą, przygotowującą do pierwszych szkolnych doświadczeń jest wspólne kompletowanie wyprawki. Dla dziecka, taki swoisty rytuał może spowodować, że zamiast stresu, odczuje ekscytację na myśl o życiu pierwszoklasisty. Zatem w miarę naszych możliwości finansowych, pozwólmy wybrać mu takie rzeczy jak plecak, piórnik czy strój na wf.

Jak wspierać dziecko w pierwszej klasie?

W momencie, kiedy siedzenie w szkolnej ławce stanie się nową codziennością dziecka, ważne będzie, aby wspierać je w dwóch podstawowych aspektach. Chodzi tutaj zarówno o naukę, jak i przystosowanie do funkcjonowania w społeczeństwie. W tej pierwszej kwestii szczególnie ważna jest systematyczna praca z dzieckiem, pomoc w czytaniu lektur, czy pilnowanie, aby wypełniało swoje obowiązki. Ważne jest, aby nie przerodziło się to jednak w tresurę!

Niekiedy to od rodzica zależy, czy dziecko będzie przygotowane. Jeśli musi ono coś przynieść na lekcje, chociażby słoik, nie pozwólmy, aby brak przygotowania wprawił je w zakłopotanie czy odebrał pewność siebie.

Podobny efekt występuje, gdy dziecko nie dostaje kanapek lub picia, tak jak rówieśnicy. Oczywiście nic nie poradzimy, jeśli nie jesteśmy w stanie finansować droższych zachcianek, ale możemy rozmawiać. Być może nie kupimy oryginalnych ubrań, ale możemy sprawić, że czysto i schludnie ubrane dziecko, nie będzie czuło, że odstaje od reszty.

Wsparcie w aspekcie społecznym to także czujność rodzica na ukryte problemy. Czasem dziecko je w sobie skrywa, ale są momenty, szczególnie wieczorową porą, kiedy opiekun może nakłonić je do zwierzeń. Zapytajmy wówczas o jego codzienność, szkolne życie czy znajomości i okażmy nasze zainteresowanie.

Dzięki temu dowiemy się, czy są jakieś problemy, na które powinniśmy reagować. Niestety zdarza się często, że w szkole występuje wyśmiewanie drugiej osoby. Bywa, że takie zachowania wynoszone są w domu. Dlatego nie możemy być obojętni, zarówno widząc, że nasze dziecko przejawia agresywne zachowania (chociażby nazwanie nauczycielki „głupią”), jak i mając podejrzenie, że pada ofiarą prześladowania.

Koniec końców, rodzic stanowi nieocenione wsparcie dla dziecka, które wchodzi w etap szkolny. Jest to ogromne wyzwanie, ale też najlepsze przygotowanie do życia w społeczeństwie. Najważniejsze jest tutaj, aby dziecko wiedziało, że przez wszystkie trudności da się przejść i nie bało się prosić nas o wsparcie. Bagatelizując problemy, utrudnimy adaptację. Ale interesując się życiem dziecka, biorąc udział w wydarzeniach szkolnych (przedstawienia, pasowanie na ucznia) oraz dając poczucie, że można nam się zwierzyć z trudności, damy mu siłę, żeby pomyślnie przebrnęło przez pierwszy rok edukacji i kolejne.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dlaczego moje dziecko bije inne dzieci?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Dlaczego moje dziecko bije inne dzieci?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 70 porad w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

25zł 50zł 100zł dowolna kwota

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej