Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Przygotowanie dziecka do szkolnego życia to coś więcej niż spakowanie tornistra i odprowadzenie pod bramę placówki. Rodzicom jednak nie trzeba tego tłumaczyć, bo często przeżywają wejście w nowy etap równie mocno, co świeżo upieczony pierwszoklasista. Na szczęście są sposoby, aby zadbać o emocjonalny stan pociechy i ułatwić mu pierwsze kroki w szkole, tym samym zyskując spokojną głowę.
Zanim przygotujemy dziecko emocjonalnie do szkoły, warto pamiętać, że do przejścia jest jeszcze etap pożegnania z przedszkolem. To również wymaga delikatności, bo dziecko zdążyło już nawiązać pewne relacje i nie z każdym rówieśnikiem pójdzie do jednej klasy. Źródłem niepewności może być więc utrata tych relacji i konieczność nawiązania nowych.
Tutaj właśnie istotna jest szczera rozmowa z dzieckiem, chociażby na temat jego lęków. Wówczas właśnie okazuje się, że doskwiera mu poczucie straty po etapie przedszkolnym oraz obawa przed wejściem w nową grupę i środowisko.
Jest to tym bardziej ważne, że w szkole dziecko może spotkać się z różnym traktowaniem ze strony rówieśników. Nie każdy uczeń będzie przyjacielem, a niektórzy mogą nawet sprawiać problemy. Dzieci dziś bywają okrutne, czasem pyskują i podchwytują wulgaryzmy. Warto więc rozmawiać o tym, że nasza pociecha może spotkać się z osobami o odmiennych charakterach.
Jeżeli więc ktoś przekroczy granice i zacznie się dokuczanie, dziecko musi wiedzieć, że może zawsze zgłosić to rodzicom.
Bardzo ważna jest tutaj nauka samodzielności. Chociaż w przedszkolach niekiedy uczy się dzieci takich rzeczy jak przebieranie się czy wiązanie butów, czasem okazuje się, że pierwszoroczniaki w szkole wciąż potrafią mieć z tym trudności. Co więcej, problemy te wywołają w dziecku frustrację, niechęć do chodzenia do szkoły, a być może także bóle brzucha spowodowane stresem.
Rodzic może zapobiec temu, jeśli zacznie uczyć swoją pociechę zawczasu. Ważne jest tutaj też, aby umiejętnie rozmawiać z dzieckiem o samodzielności i nie straszyć koniecznością radzenia sobie samemu. Dziecko z chęcią podejmie się wyzwań, o ile damy mu praktyczne przygotowanie. Nauczmy podstaw, czyli przebierania się, zmiany obuwia, a także pilnowania swoich rzeczy i posługiwania się nimi.
Poza przygotowaniem dziecka do samodzielnego zajęcia się sobą, ważne jest także, aby ułatwić mu odnalezienie się w nowym środowisku. Dzisiejsze szkoły zwykle różnią się od kolorowych murów przedszkola. Lęk mogą budzić nieprzyjazne przestrzenie, takie jak szatnie umiejscowione w piwnicach. Jednak z tym nieznanym terytorium można się oswoić i warto zrobić to, zanim rozpocznie się rok szkolny.
To pozwoli przyszłemu uczniowi poznać nieodkryty dotąd teren, a nawet oswoić się z obskurną piwnicą szatni. Zyskamy też szansę, aby opowiedzieć dziecku, że teraz jego rzeczywistość będzie wyglądać trochę inaczej. Sale do nauki, toalety, boisko do lekcji w-fu to nowości, z którymi jako przedszkolak, nie miało ono do czynienia.
Kolejną ważną rzeczą, przygotowującą do pierwszych szkolnych doświadczeń jest wspólne kompletowanie wyprawki. Dla dziecka, taki swoisty rytuał może spowodować, że zamiast stresu, odczuje ekscytację na myśl o życiu pierwszoklasisty. Zatem w miarę naszych możliwości finansowych, pozwólmy wybrać mu takie rzeczy jak plecak, piórnik czy strój na wf.
W momencie, kiedy siedzenie w szkolnej ławce stanie się nową codziennością dziecka, ważne będzie, aby wspierać je w dwóch podstawowych aspektach. Chodzi tutaj zarówno o naukę, jak i przystosowanie do funkcjonowania w społeczeństwie. W tej pierwszej kwestii szczególnie ważna jest systematyczna praca z dzieckiem, pomoc w czytaniu lektur, czy pilnowanie, aby wypełniało swoje obowiązki. Ważne jest, aby nie przerodziło się to jednak w tresurę!
Niekiedy to od rodzica zależy, czy dziecko będzie przygotowane. Jeśli musi ono coś przynieść na lekcje, chociażby słoik, nie pozwólmy, aby brak przygotowania wprawił je w zakłopotanie czy odebrał pewność siebie.
Podobny efekt występuje, gdy dziecko nie dostaje kanapek lub picia, tak jak rówieśnicy. Oczywiście nic nie poradzimy, jeśli nie jesteśmy w stanie finansować droższych zachcianek, ale możemy rozmawiać. Być może nie kupimy oryginalnych ubrań, ale możemy sprawić, że czysto i schludnie ubrane dziecko, nie będzie czuło, że odstaje od reszty.
Wsparcie w aspekcie społecznym to także czujność rodzica na ukryte problemy. Czasem dziecko je w sobie skrywa, ale są momenty, szczególnie wieczorową porą, kiedy opiekun może nakłonić je do zwierzeń. Zapytajmy wówczas o jego codzienność, szkolne życie czy znajomości i okażmy nasze zainteresowanie.
Dzięki temu dowiemy się, czy są jakieś problemy, na które powinniśmy reagować. Niestety zdarza się często, że w szkole występuje wyśmiewanie drugiej osoby. Bywa, że takie zachowania wynoszone są w domu. Dlatego nie możemy być obojętni, zarówno widząc, że nasze dziecko przejawia agresywne zachowania (chociażby nazwanie nauczycielki „głupią”), jak i mając podejrzenie, że pada ofiarą prześladowania.
Koniec końców, rodzic stanowi nieocenione wsparcie dla dziecka, które wchodzi w etap szkolny. Jest to ogromne wyzwanie, ale też najlepsze przygotowanie do życia w społeczeństwie. Najważniejsze jest tutaj, aby dziecko wiedziało, że przez wszystkie trudności da się przejść i nie bało się prosić nas o wsparcie. Bagatelizując problemy, utrudnimy adaptację. Ale interesując się życiem dziecka, biorąc udział w wydarzeniach szkolnych (przedstawienia, pasowanie na ucznia) oraz dając poczucie, że można nam się zwierzyć z trudności, damy mu siłę, żeby pomyślnie przebrnęło przez pierwszy rok edukacji i kolejne.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866