Jak reagować na złość i histerię dziecka? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • uruchomienie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej
  • program Logopeda w każdej szkole
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • uruchomienie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej
  • program Logopeda w każdej szkole
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak reagować na złość i histerię dziecka?

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

https://operator.edu.pl/pl/wp-content/uploads/2023/03/katarzyna-wyczolkowska-wpp.png

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Familijna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna



Histeria to najbardziej spektakularny sposób okazywania przez dziecko niechęci i braku akceptacji dla sytuacji, w jakiej się znalazło. Wyobraźnia podpowiada najczęściej stereotypowy obrazek: dziecko leżące na podłodze w sklepie, próbujące krzykiem i płaczem wymusić na rodzicu kupienie zabawki. To jednak stereotyp, bo złość i histeria mogą mieć setki różnych przyczyn i powodów oraz tyle samo sposobów ekspresji. Zetknęła się z nimi większość rodziców. I większość przyzna, że w takiej chwili trudno odpowiednio zareagować i opanować sytuację.

To jednak możliwe. Kluczem i podstawą jest… spokój. Nie dać się wyprowadzić z równowagi. Zgoda, to bardzo trudne, zwłaszcza kiedy sytuacji przyglądają się obcy ludzie. Jednak to jedyny sposób, żeby taką sytuację opanować i ograniczyć występowanie w przyszłości.

Dlatego warto spróbować. Jest kilka podstawowych zasad, o których warto pamiętać podczas wybuchu dziecięcej złości.

Ten pierwszy etap, pierwszą falę złości trzeba niestety… przeczekać. Co jakiś czas – spokojnym głosem – przypominajmy tylko dziecku, że jesteśmy obok i jesteśmy gotowi na rozmowę. Możemy zaproponować przytulenie się, ale sami nie zmuszajmy dziecka i nie próbujmy jego złości utulić. To może wywołać zachowanie agresywne.

Złość jest najgorszym doradcą

Stan emocjonalny rodzica udziela się dziecku. To prosta zasada, którą zawsze warto mieć z tyłu głowy. Dziecko błyskawicznie wyczuje zdenerwowanie rodzica. Nerwy i podniesiony głos wywołają efekt nakręcającej się spirali.

Mamy tendencję, żeby skupiać się w takiej sytuacji na sobie, na swojej własnej złości i chęci żeby dziecko jak najszybciej przestało. To naturalny odruch. Nie ma w nim nic złego. Jednak bardzo pomocna będzie świadomość, że to spokój i cierpliwość, choć niesamowicie trudne, będą powoli rozładowywać napiętą atmosferę.

Może się zdarzyć, że dziecko będzie chciało w napadzie złości sprowokować rodzica. Krzykiem, obrażaniem, a być może nawet próbowaniem uderzenia albo ugryzienia. W takiej sytuacji trzeba je oczywiście powstrzymać i spokojnym głosem zwrócić uwagę, dlaczego to robimy. Ważne: nie mów dziecku, że nie wolno mu czegoś robić. To nie zadziała. Lepszy skutek będzie miało zwrócenie uwagi na nasze odczucia:

Kiedy emocje zaczynają opadać, to moment, żeby zacząć rozładowywać napięcie. Teraz można powoli i spokojnie do dziecka mówić. Dać mu poczuć nasz spokój i wsparcie. Na przykład zaproponować przytulenie. Na tę chwilę czasem trzeba będzie poczekać kilka, czasem kilkadziesiąt minut. Wszystko zależy od dziecka i jego temperamentu. Cierpliwość jednak się opłaca. Choć to jeszcze nie koniec wyzwań dla rodzica.

Nauka na przyszłość i wyciąganie wniosków. Przez wszystkich

Opanowanie sytuacji i uspokojenie emocji nie zamyka sprawy. To ważne, żeby nie przejść nad nią do porządku dziennego. Żeby sytuacje nie powtarzały się w przyszłości, trzeba je mądrze z dzieckiem przepracować i wyciągnąć wnioski.

Kiedy dziecko jest już gotowe, żeby spokojnie porozmawiać o sytuacji, wykorzystajmy ten moment od razu. Jego złość miała jakiś powód. Poprośmy dziecko, żeby go nazwało. Żeby swoimi słowami wytłumaczyło, co najbardziej je zezłościło w całej sytuacji. To ważne dla kolejnego kroku. Do przeniesienia, odwrócenia sytuacji.

A co z konsekwencjami? Istotne, żeby pojawiły się od razu. Wtedy będą najskuteczniejsze i najbardziej zrozumiałe. Zwłaszcza młodsze dzieci, za kilka godzin najpewniej nie będą już pamiętać o tym, co się właśnie wydarzyło. Wyciąganie konsekwencji po takim czasie mija się z celem.

Dlatego jeśli do napadu złości doszło w sklepie, bo rodzic nie chciał kupić wymarzonej zabawki – wychodzimy ze sklepu. Bez tej zabawki. Kiedy przedszkolak awanturuje się na dywanie i popycha inne dzieci – idzie się bawić sam do stolika. Takie konsekwencje, ponoszone zaraz po niechcianym zachowaniu, pozwalają dziecku łatwiej zrozumieć zasadę przyczyny i skutku. Dają mu wyraźny, zrozumiały sygnał, że to, co właśnie się stało, było nieodpowiednie.

Czy profilaktyka wybuchów złości jest możliwa?

Co zrobić, żeby uniknąć, lub ograniczyć do minimum ryzyko ataku złości dziecka? Sytuacje, w których mogą się pojawić, trudno przewidzieć.

Rozmawianie, słuchanie tego co dziecko ma do powiedzenia oraz własny, dobry przykład też będą przynosić efekty. Ważna, wręcz kluczowa jest konsekwencja. A jeśli mądrze przepracujemy z dzieckiem pierwszy napad złości lub histerii, kolejny będzie łatwiejszy do opanowania. Albo nie pojawi się wcale.

Jednak jeśli dziecko ma tendencje do częstych, albo nieuzasadnionych napadów złości, lub ma trudności z opanowaniem, a nawet nazwaniem swoich emocji, warto poprosić o pomoc specjalistę. Rozmowa z psychologiem dziecięcym – na przykład psychologiem szkolnym, albo w przedszkolu – pomoże w określeniu przyczyn i znalezieniu skutecznej drogi do rozwiązania problemu. To żaden wstyd, zwrócić się pomoc. Jej celem jest poprawa komfortu życia dziecka i wspieranie prawidłowego rozwoju. Dla każdego rodzica to przecież najważniejsze.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.

Przydała Ci się nasza porada?
Tak możesz wesprzeć opracowanie kolejnych


Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.



Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?


#pedagog #przedszkole #szkoła

Jak rozpoznać objawy dysleksji?


#psycholog #terapeuta #szkoła

w przygotowaniu



Teresa Bysiec
terapeutka integracji sensorycznej, pedagog specjalny

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?


#pedagog #terapeuta #przedszkole

Jakie powinny być obowiązki dziecka w domu?


#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu



Marta Czajkowska
logopeda, pedagog

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?


#logopeda #pedagog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak uspokoić małe dziecko?


#psycholog #przedszkole #żłobek

w przygotowaniu



Teresa Bysiec
terapeutka integracji sensorycznej, pedagog specjalny

Dziecko nie lubi brudzić rąk. Czy mam się martwić?


#pedagog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?


#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Moje dziecko kłamie. Co robić?


#pedagog #psycholog #przedszkole

w przygotowaniu


Kolejne 90 porad w opracowaniu


Wesprzyj uruchomienie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Podaruj1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 00000 44866

Przekaż darowiznę

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.
Wspieraj regularnie



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
tel. +48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
tel. +48 533 978 513


Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w maju 2022 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w 2023 r.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Krajowej Informacji Skarbowej


Wspieraj niezależną edukację

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.
Wspieraj regularnie

Kupuj z aplikacją dobroczynną

Zainstaluj wtyczkę albo aplikację FaniMani do pomagania zakupami.

Rób zakupy z FaniMani

To sklep, w którym kupujesz, część ceny przekazuje na szczytny cel!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Wspierają nas

Nokia Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Raiko Synapia EiSystem Kraina twórczości Fundacja Santander World Central Kitchen Newspoint talkersi +
Dołącz do mecenasów