Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Wrocławiu
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Depresja jest często postrzegana jako problem dotyczący wyłącznie dorosłych lub młodzieży, jednak dane i badania pokazują, że również bardzo małe dzieci, nawet kilkuletnie, mogą doświadczać objawów depresyjnych. Istotne jest, aby rodzice i opiekunowie potrafili rozpoznać te objawy, które u najmłodszych są często somatyczne, i odpowiednio zareagować.
Na kliniczną depresję cierpi
Nie ma określonej dolnej granicy wieku, od której dziecko może doświadczać depresji. Badania sugerują, że już dzieci dwuletnie, które mają rozwinięte podstawowe zdolności percepcyjne i emocjonalne, mogą wykazywać symptomy depresyjne. Jest to związane z ich zdolnością do odczuwania i reagowania na środowisko, mimo że nie zawsze potrafią wyrazić to słowami.
Depresja, zwłaszcza u bardzo małych dzieci, może być ciężka do zdiagnozowania. Często jednak jej pojawienie skutkuje zmiana zachowania dziecka. Dla rodzica problematycznym może być odróżnienie pierwszych objawów stanu depresyjnego od chwilowych, przejściowych problemów niezwiązanych z depresją. Nieformalnie przyjmuje się ,że występowanie dwóch objawów (podstawowych) i dwóch dodatkowych mogących wskazywać na depresję przez około dwa tygodnie powinno stanowić sygnał dla rodzica do podjęcia zdecydowanych działań jak np. zasięgnięcie pomocy specjalisty, chyba, że nasilenie objawów jest bardzo znaczne wtedy nie należy zwlekać.
Charakterystyczną cechą depresji okresu dzieciństwa i dojrzewania jest wysoki współczynnik współzachorowalności . Często z depresją współwystępują zaburzenia lękowe.
U dzieci z depresją myśli samobójcze rzadziej przeradzają się w konkretne plany i próby ich realizacji, natomiast u młodzieży ryzyko podjęcia próby samobójczej jest bardzo duże.
Leczeniem depresji zajmuje się lekarz psychiatra, a jeśli łatwo zidentyfikować objawy, leczenie może prowadzić lekarz pierwszego kontaktu. Warto jednak pamiętać, że do wizyty u psychiatry nie jest potrzebne skierowanie.
Objawy depresji u dzieci mogą być subtelne i trudne do zinterpretowania, zwłaszcza
u tych najmłodszych. Przykładowo, u małych dzieci objawy depresji mogą być często mylnie interpretowane jako standardowe zachowanie w okresie „buntu dwu-,trzy-latka” czy bóle brzuszka, które są uważane za normalne dolegliwości dziecięce. W rzeczywistości mogą one być przejawem głębszych problemów emocjonalnych.
Typowymi objawami podstawowymi mogą być:
Typowymi objawami dodatkowymi mogą być
Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają bardziej świadomie odczuwać swoje emocje, ale wciąż mają ograniczoną zdolność do ich wyrażania. Rodzice i opiekunowie powinni zwracać uwagę na:
Rozpoznanie wczesnych objawów depresji u dzieci jest kluczowe dla ich zdrowia psychicznego. Rodzice powinni reagować na wszelkie zmiany w zachowaniu, nastroju, aktywności fizycznej i społecznej dziecka, zapewnić dziecku stabilne i wspierające emocjonalnie środowisko, rozmawiać o uczuciach, zachęcać do wyrażania emocji, a także nie zwlekać z konsultacją u specjalisty w przypadku obaw, najlepiej skonsultować się z pediatrą lub psychologiem a następnie psychiatrą dziecięcym.
Dzieci w wieku szkolnym mogą już bardziej świadomie przeżywać i wyrażać swoje emocje. U nich depresja może manifestować się poprzez nagłe spadki w osiągnięciach szkolnych, utratę zainteresowania aktywnościami, które wcześniej sprawiały dziecku radość, a także poprzez zmiany w zachowaniu – dziecko może stać się bardziej zamknięte w sobie, płaczliwe, a nawet zaczynać mówić o przemyśleniach dotyczących życia w bardzo pesymistyczny sposób.
Objawy depresji mogą być bardziej widoczne poprzez:
Depresję u młodzieży i nastolatków może zdiagnozować lekarz-psychiatra.
W przypadku nastolatków, którzy są w szczególnie wrażliwym okresie rozwojowym, depresja może przybierać jeszcze bardziej złożoną formę. Nastolatki mogą zacząć eksperymentować z autoagresją, wyrażać myśli samobójcze, a także wycofać się z życia społecznego. Często dochodzi do zaniedbania własnego wyglądu, co w przypadku nastolatków, którzy zwykle przywiązują dużą wagę do swojego wizerunku, może być wyraźnym sygnałem ostrzegawczym.
W wieku nastoletnim rodzice muszą wracać uwagę na objawy takie jak:
Ważne jest aktywne słuchanie. Zamiast zadawać rutynowe pytania (np. „jak było w szkole?”), rodzice powinni praktykować aktywne słuchanie, starając się zrozumieć głębsze uczucia i doświadczenia dziecka. Ważne jest również zachowanie spokoju i otwartości: Rodzice powinni unikać wydawania poleceń czy krytykowania. Zamiast tego powinni stworzyć atmosferę otwartości i zrozumienia, która pozwala dziecku na wyrażanie swoich uczuć. Duże znaczenie ma też pomoc w organizacji i uczestnictwie w różnych aktywnościach, co może pomóc dziecku odzyskać poczucie normalności i zainteresowania życiem .Należy dołożyć starań aby rozmowa z dzieckiem stała się dialogiem a nie wykładem lub monologiem opartym na dawaniu tzw. dobrych rad typu; ’’weź się w garść”, ’’przestań histeryzować”, ’’zajmij się czymś’’.
Rodzice nie powinni krytykować, pouczać, ale wysłuchiwać i przyjmować postawę wspierającą, warto postawić na jasne komunikaty np: ’’jestem przy Tobie”, ”jesteś bardzo ważny”, ’’jesteś mi potrzebny, potrzebna”, ’’interesuje mnie co czujesz, co się u Ciebie dzieje?’’, ’’zawsze możesz na mnie liczyć”.
Pomocne może być też zachęcanie dziecka do wizyty u specjalisty poprzez pozytywne stymulacje, które mogą przynieść ulgę w jego stanie emocjonalnym. Istotne z perspektywy budowania pozytywnych relacji z dzieckiem jest branie udziału w aktywnościach, które je interesują, co może umożliwić lepsze zrozumienie jego stanu psychicznego i otworzyć drogę do głębszej rozmowy. Zachęcanie (ale nie zmuszanie) dziecka do spędzania czasu z przyjaciółmi i rówieśnikami może pomóc w łagodzeniu uczuć izolacji i smutku.
Najważniejsza jest jednak akceptacja uczuć dziecka, bez prób bagatelizowania czy krytyki. Jest ona kluczowa dla budowania zaufania i otwartości.
Kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania dziecka i jego zdrowia psychicznego jest oczywiście :
Przydatna dla rodzica jest również edukacja w tematyce zdrowia psychicznego, aby lepiej rozumieć potrzeby swojego dziecka i dostępne środki wsparcia. Zawsze też, jeśli rodzice zauważają niepokojące symptomy, nie powinni zwlekać z poszukiwaniem profesjonalnej pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej.
Zgodnie z najnowszymi zaleceniami podstawą leczenia depresji u dzieci i młodzieży jest psychoterapia(najczęściej terapia poznawczo-behawioralna)
Skuteczne rodzaje terapii depresji to :
Kampania Forum Przeciw Depresji, organizowana od 2007 roku przez Servier Polska ma na celu szerzenie wiedzy w zakresie depresji oraz uświadomienie społeczeństwu, że nie jest to stan, który mija, ale choroba, którą należy leczyć.
* * *
Warto korzystać z ofert telefonów zaufania np.;
tel. 116 111
(czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę)
* * *
tel. 22 484 88 01
Czynny od poniedziałku do piątku od 15:00 do 20:00
* * *
tel. 22 484 88 04
Dyżury psychologów od poniedziałku do soboty, od 12:00 do 20:00
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866