Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska, Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna we Wrocławiu
Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Depresja jest często postrzegana jako problem dotyczący wyłącznie dorosłych lub młodzieży, jednak dane i badania pokazują, że również bardzo małe dzieci, nawet kilkuletnie, mogą doświadczać objawów depresyjnych. Istotne jest, aby rodzice i opiekunowie potrafili rozpoznać te objawy, które u najmłodszych są często somatyczne, i odpowiednio zareagować.

Od kiedy dziecko może mieć depresję?

Na kliniczną depresję cierpi

Nie ma określonej dolnej granicy wieku, od której dziecko może doświadczać depresji. Badania sugerują, że już dzieci dwuletnie, które mają rozwinięte podstawowe zdolności percepcyjne i emocjonalne, mogą wykazywać symptomy depresyjne. Jest to związane z ich zdolnością do odczuwania i reagowania na środowisko, mimo że nie zawsze potrafią wyrazić to słowami.

Depresja, zwłaszcza u bardzo małych dzieci, może być ciężka do zdiagnozowania. Często jednak jej pojawienie skutkuje zmiana zachowania dziecka. Dla rodzica problematycznym może być odróżnienie pierwszych objawów stanu depresyjnego od chwilowych, przejściowych problemów niezwiązanych z depresją. Nieformalnie przyjmuje się ,że występowanie dwóch objawów (podstawowych) i dwóch dodatkowych mogących wskazywać na depresję przez około dwa tygodnie powinno stanowić sygnał dla rodzica do podjęcia zdecydowanych działań jak np. zasięgnięcie pomocy specjalisty, chyba, że nasilenie objawów jest bardzo znaczne wtedy nie należy zwlekać.

Charakterystyczną cechą depresji okresu dzieciństwa i dojrzewania jest wysoki współczynnik współzachorowalności . Często z depresją współwystępują zaburzenia lękowe.

U dzieci z depresją myśli samobójcze rzadziej przeradzają się w konkretne plany i próby ich realizacji, natomiast u młodzieży ryzyko podjęcia próby samobójczej jest bardzo duże.

Leczeniem depresji zajmuje się lekarz psychiatra, a jeśli łatwo zidentyfikować objawy, leczenie może prowadzić lekarz pierwszego kontaktu. Warto jednak pamiętać, że do wizyty u psychiatry nie jest potrzebne skierowanie.

Jak rozpoznać objawy depresji u maluchów?

Objawy depresji u dzieci mogą być subtelne i trudne do zinterpretowania, zwłaszcza
u tych najmłodszych. Przykładowo, u małych dzieci objawy depresji mogą być często mylnie interpretowane jako standardowe zachowanie w okresie „buntu dwu-,trzy-latka” czy bóle brzuszka, które są uważane za normalne dolegliwości dziecięce. W rzeczywistości mogą one być przejawem głębszych problemów emocjonalnych.

Typowymi objawami podstawowymi mogą być:

Typowymi objawami dodatkowymi mogą być

Dzieci w wieku przedszkolnym zaczynają bardziej świadomie odczuwać swoje emocje, ale wciąż mają ograniczoną zdolność do ich wyrażania. Rodzice i opiekunowie powinni zwracać uwagę na:

Rozpoznanie wczesnych objawów depresji u dzieci jest kluczowe dla ich zdrowia psychicznego. Rodzice powinni reagować na wszelkie zmiany w zachowaniu, nastroju, aktywności fizycznej i społecznej dziecka, zapewnić dziecku stabilne i wspierające emocjonalnie środowisko, rozmawiać o uczuciach, zachęcać do wyrażania emocji, a także nie zwlekać z konsultacją u specjalisty w przypadku obaw, najlepiej skonsultować się z pediatrą lub psychologiem a następnie psychiatrą dziecięcym.

Depresja w wieku szkolnym (7-12 lat)

Dzieci w wieku szkolnym mogą już bardziej świadomie przeżywać i wyrażać swoje emocje. U nich depresja może manifestować się poprzez nagłe spadki w osiągnięciach szkolnych, utratę zainteresowania aktywnościami, które wcześniej sprawiały dziecku radość, a także poprzez zmiany w zachowaniu – dziecko może stać się bardziej zamknięte w sobie, płaczliwe, a nawet zaczynać mówić o przemyśleniach dotyczących życia w bardzo pesymistyczny sposób.

Objawy depresji mogą być bardziej widoczne poprzez:

Depresja u nastolatków

Depresję u młodzieży i nastolatków może zdiagnozować lekarz-psychiatra.

W przypadku nastolatków, którzy są w szczególnie wrażliwym okresie rozwojowym, depresja może przybierać jeszcze bardziej złożoną formę. Nastolatki mogą zacząć eksperymentować z autoagresją, wyrażać myśli samobójcze, a także wycofać się z życia społecznego. Często dochodzi do zaniedbania własnego wyglądu, co w przypadku nastolatków, którzy zwykle przywiązują dużą wagę do swojego wizerunku, może być wyraźnym sygnałem ostrzegawczym.

W wieku nastoletnim rodzice muszą wracać uwagę na objawy takie jak:

Jak pomóc dziecku?

Ważne jest aktywne słuchanie. Zamiast zadawać rutynowe pytania (np. „jak było w szkole?”), rodzice powinni praktykować aktywne słuchanie, starając się zrozumieć głębsze uczucia i doświadczenia dziecka. Ważne jest również zachowanie spokoju i otwartości: Rodzice powinni unikać wydawania poleceń czy krytykowania. Zamiast tego powinni stworzyć atmosferę otwartości i zrozumienia, która pozwala dziecku na wyrażanie swoich uczuć. Duże znaczenie ma też pomoc w organizacji i uczestnictwie w różnych aktywnościach, co może pomóc dziecku odzyskać poczucie normalności i zainteresowania życiem .Należy dołożyć starań aby rozmowa z dzieckiem stała się dialogiem a nie wykładem lub monologiem opartym na dawaniu tzw. dobrych rad typu; ’’weź się w garść”, ’’przestań histeryzować”, ’’zajmij się czymś’’.

Rodzice nie powinni krytykować, pouczać, ale wysłuchiwać i przyjmować postawę wspierającą, warto postawić na jasne komunikaty np: ’’jestem przy Tobie”, ”jesteś bardzo ważny”, ’’jesteś mi potrzebny, potrzebna”, ’’interesuje mnie co czujesz, co się u Ciebie dzieje?’’, ’’zawsze możesz na mnie liczyć”.

Pomocne może być też zachęcanie dziecka do wizyty u specjalisty poprzez pozytywne stymulacje, które mogą przynieść ulgę w jego stanie emocjonalnym. Istotne z perspektywy budowania pozytywnych relacji z dzieckiem jest branie udziału w aktywnościach, które je interesują, co może umożliwić lepsze zrozumienie jego stanu psychicznego i otworzyć drogę do głębszej rozmowy. Zachęcanie (ale nie zmuszanie) dziecka do spędzania czasu z przyjaciółmi i rówieśnikami może pomóc w łagodzeniu uczuć izolacji i smutku.

Najważniejsza jest jednak akceptacja uczuć dziecka, bez prób bagatelizowania czy krytyki. Jest ona kluczowa dla budowania zaufania i otwartości.

Kluczowe dla prawidłowego funkcjonowania dziecka i jego zdrowia psychicznego jest oczywiście :

Przydatna dla rodzica jest również edukacja w tematyce zdrowia psychicznego, aby lepiej rozumieć potrzeby swojego dziecka i dostępne środki wsparcia. Zawsze też, jeśli rodzice zauważają niepokojące symptomy, nie powinni zwlekać z poszukiwaniem profesjonalnej pomocy psychologicznej lub psychiatrycznej.

Zgodnie z najnowszymi zaleceniami podstawą leczenia depresji u dzieci i młodzieży jest psychoterapia(najczęściej terapia poznawczo-behawioralna)

Skuteczne rodzaje terapii depresji to :

Kampania Forum Przeciw Depresji, organizowana od 2007 roku przez Servier Polska ma na celu szerzenie wiedzy w zakresie depresji oraz uświadomienie społeczeństwu, że nie jest to stan, który mija, ale choroba, którą należy leczyć.

* * *

Warto korzystać z ofert telefonów zaufania np.;

Telefon Zaufania dla Dzieci i Młodzieży

tel. 116 111
(czynny 7 dni w tygodniu, 24 h na dobę)

* * *

ITAKA – Antydepresyjny telefon zaufania

tel. 22 484 88 01
Czynny od poniedziałku do piątku od 15:00 do 20:00

* * *

ITAKA – Telefon Zaufania Młodych

tel. 22 484 88 04
Dyżury psychologów od poniedziałku do soboty, od 12:00 do 20:00

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak przygotować dziecko do pójścia do szkoły?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Jak rozwijać dziecko przez muzykę?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 70 porad w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

25zł 50zł 100zł dowolna kwota

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej