Jak wspierać samoocenę dziecka? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak wspierać samoocenę dziecka?

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart, psycholog, Publiczne Przedszkole i Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie

Karolina Lenart
psycholog
Publiczne Przedszkole i Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie
Publiczne Przedszkole Galileo w Lublinie Publiczna Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Samoocena dziecka w dużej mierze zależy od rodziców, co dla większości z nas jest zarówno dobrą wiadomością, jak i źródłem pewnego niepokoju. W końcu spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność za kształtowanie charakteru małego człowieka. Zamiast się bać, należy jednak cieszyć się, że nasze starania mogą służyć jako fundament dla jego pewności siebie również w dorosłym życiu. O tym, co warto wiedzieć, aby wspierać dziecięcą samoocenę w latach szkolnych, a nawet już wcześniej, można przeczytać poniżej.

Szkoła a dorosłe życie – co daje pewność siebie?

Warto zaznaczyć, że samoocena dorosłego człowieka, nie jest odrębnym bytem od samooceny dziecka. Pewność siebie w dorosłości buduje się już w latach dziecięcych. To, co uda nam się dziecku wpoić przez lata szkolne i wcześniejsze, będzie rzutować na jego poczucie własnej wartości niezależnie od późniejszych etapów rozwoju. Dlatego już teraz trzeba starać się o dobrą relację z maluchem, chwalić go i wzmocnić w nim przekonanie, że jest dla nas wartościowy.

Jak zbudować pewność siebie u dziecka?

Niezawodnym sposobem na budowanie pewności siebie u dziecka są pochwały. Niestety wielu rodziców zapomina, aby doceniać zarówno osiągnięcia, jak i wysiłek swoich pociech. Warto więc dostrzegać małe sukcesy i starania, a także dawać temu wyraz słowami. Pamiętajmy jednak, aby pochwały były szczere i dostosowane do wieku, bo inaczej mogą stracić na wartości.

Budujmy też wewnętrzną motywację dziecka i zachęcajmy go do codziennych wyzwań. Tutaj system kar i nagród należy odsunąć na bok. Stosując go, kształtujemy młodego człowieka, który nie podejmie wysiłku, jeśli nie otrzyma gratyfikacji. Dlatego pochwałami i entuzjastyczną zachętą sprawiajmy, bu malec po raz pierwszy spróbował zawiązać buty, samodzielnie odrobić lekcje czy pościelić łóżko.

Ważną lekcją jest też nauka przegrywania. Zamiast pozwalać dziecku wygrywać za każdym razem, lepiej nauczyć je, że porażka jest w życiu rzeczą normalną. Dzięki temu, kiedy maluch zderzy się z przegraną poza bezpiecznym domowym środowiskiem, nie podkopie to od razu jego pewności siebie. Nie sprawi też, że szybko się zniechęci czy będzie unikać rywalizacji.

Dlaczego dziecko ma niskie poczucie wartości?

Niskie poczucie własnej wartości niekiedy wynosi się z domu. Dobrze jest więc wiedzieć, czego pod żadnym pozorem nie robić jako rodzic. Nie podkopujmy pewności siebie dziecka, nawet jeżeli chcemy w ten sposób zmotywować je do większych starań. Porzućmy sformułowania takie jak „masz dwie lewe ręce”, „nie potrafisz” czy „nie dasz rady”. Takie słowa, wypowiedziane przez rodzica czy nauczyciela, mogą odcisnąć piętno i skutecznie zaniżyć samoocenę. Przy tym osiągają odwrotny skutek, bo zamiast zdwojonych starań, dziecko czuje, że jego wysiłki idą na marne.

Nie oczekujmy, że dziecko czyta nam w myślach i precyzyjnie formułujmy polecenia. Jeśli spodziewaliśmy się innych rezultatów, nie zakładajmy, że robi się nam na złość. Takie nieporozumienie również może wywołać poczucie, że niezależnie od starań, maluch wszystko robi źle.

Powody niskiej samooceny mogą leżeć także poza domem, w którym mamy nad dzieckiem kontrolę. Wejście w etap szkolny to nowe wyzwania, zmiana środowiska i przejście w inny tryb codziennych zajęć. Jeżeli z jakiegoś powodu świeżo upieczony uczeń napotka trudności, nie będzie radzić sobie tak dobrze, czy nie od razu dogada się z rówieśnikami, jego poczucie własnej wartości będzie zagrożone. Tutaj jako rodzice, możemy przygotować dziecko do szkolnego życia i upewnić się, że posiada niezbędne umiejętności, które dadzą mu dobry start w pierwszej klasie. Ćwiczmy literki, sprawdzajmy zadania domowe i uczmy się wspólnie, a zdziałamy wiele dobrego.

Jak pomóc dziecku z niską samooceną?

Niska samoocena u dziecka może wynikać z wielu powodów, ponieważ każdy maluch jest inny. Nie naprawimy problemu, jeśli nie znajdziemy przyczyny. Dlatego tak ważne jest budowanie dobrej relacji opartej na zaufaniu. Rozmawiając z naszą pociechą i obserwując ją, dowiemy się, czy chodzi o słabe stopnie, rówieśników czy jeszcze coś innego.

Wówczas rozwiązanie powinno być adekwatne do problemu. Na przykład, trudnością być może jest niedopasowanie do grupy czy brak znajomych. Wówczas kupno nowej modnej zabawki, która zwróci uwagę w szkole, może spowodować, że dziecko znajdzie wspólny język z kolegami z klasy. Często to właśnie drobne gesty z naszej strony, robią największą różnicę.

Jak budować pewność siebie u nastolatków?

Wiek nastoletni to także problemy nieco już zbliżone do dorosłego życia, a jednak musi sobie z nimi radzić młoda, niedoświadczona osoba. Relacje z rówieśnikami nabierają innego charakteru, pojawiają się pierwsze zauroczenia, a także zmienia się ciało dziecka.

Tutaj ponownie pomoże nam dobra relacja, w której jest zaufanie i nie ma tematów tabu. Rozmawiając z dzieckiem bez wstydu, dowiemy się przez co przechodzi i zareagujemy. Przygotujemy też nastolatka na nadchodzące wyzwania, takie jak miesiączkowanie u dziewczynek czy mutacja u chłopców. To sprawi, że typowe dla tego wieku zmiany, cielesne i inne, nie odbiorą dziecku pewności siebie. Będzie ono bowiem wiedziało, że to przez co przechodzi jest normalne, a także, że ma w nas oparcie.

Odpowiedzialność, relacja, zaufanie

Temat budowania i wspierania samooceny u dzieci jest złożony. Warto tu podkreślić, jak ważna jest rola rodzica w tym procesie. Poczucie własnej wartości kształtuje się już od najmłodszych lat, a relacje i doświadczenia z dzieciństwa mają długotrwały wpływ na samoocenę w dorosłości. Przede wszystkim należy więc mieć na uwadze, że:

Pamiętajmy zatem o poczuciu odpowiedzialności za pewność siebie naszych pociech. Jednocześnie nie pozwólmy, aby zakłóciło to szczerość naszej relacji. Zaufanie, otwartość oraz naturalna bliskość to czynniki, które powodują, że mamy większy wpływ na to, jak dziecko postrzega siebie.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu