Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Samoocena dziecka w dużej mierze zależy od rodziców, co dla większości z nas jest zarówno dobrą wiadomością, jak i źródłem pewnego niepokoju. W końcu spoczywa na nas ogromna odpowiedzialność za kształtowanie charakteru małego człowieka. Zamiast się bać, należy jednak cieszyć się, że nasze starania mogą służyć jako fundament dla jego pewności siebie również w dorosłym życiu. O tym, co warto wiedzieć, aby wspierać dziecięcą samoocenę w latach szkolnych, a nawet już wcześniej, można przeczytać poniżej.
Warto zaznaczyć, że samoocena dorosłego człowieka, nie jest odrębnym bytem od samooceny dziecka. Pewność siebie w dorosłości buduje się już w latach dziecięcych. To, co uda nam się dziecku wpoić przez lata szkolne i wcześniejsze, będzie rzutować na jego poczucie własnej wartości niezależnie od późniejszych etapów rozwoju. Dlatego już teraz trzeba starać się o dobrą relację z maluchem, chwalić go i wzmocnić w nim przekonanie, że jest dla nas wartościowy.
Niezawodnym sposobem na budowanie pewności siebie u dziecka są pochwały. Niestety wielu rodziców zapomina, aby doceniać zarówno osiągnięcia, jak i wysiłek swoich pociech. Warto więc dostrzegać małe sukcesy i starania, a także dawać temu wyraz słowami. Pamiętajmy jednak, aby pochwały były szczere i dostosowane do wieku, bo inaczej mogą stracić na wartości.
Budujmy też wewnętrzną motywację dziecka i zachęcajmy go do codziennych wyzwań. Tutaj system kar i nagród należy odsunąć na bok. Stosując go, kształtujemy młodego człowieka, który nie podejmie wysiłku, jeśli nie otrzyma gratyfikacji. Dlatego pochwałami i entuzjastyczną zachętą sprawiajmy, bu malec po raz pierwszy spróbował zawiązać buty, samodzielnie odrobić lekcje czy pościelić łóżko.
Ważną lekcją jest też nauka przegrywania. Zamiast pozwalać dziecku wygrywać za każdym razem, lepiej nauczyć je, że porażka jest w życiu rzeczą normalną. Dzięki temu, kiedy maluch zderzy się z przegraną poza bezpiecznym domowym środowiskiem, nie podkopie to od razu jego pewności siebie. Nie sprawi też, że szybko się zniechęci czy będzie unikać rywalizacji.
Niskie poczucie własnej wartości niekiedy wynosi się z domu. Dobrze jest więc wiedzieć, czego pod żadnym pozorem nie robić jako rodzic. Nie podkopujmy pewności siebie dziecka, nawet jeżeli chcemy w ten sposób zmotywować je do większych starań. Porzućmy sformułowania takie jak „masz dwie lewe ręce”, „nie potrafisz” czy „nie dasz rady”. Takie słowa, wypowiedziane przez rodzica czy nauczyciela, mogą odcisnąć piętno i skutecznie zaniżyć samoocenę. Przy tym osiągają odwrotny skutek, bo zamiast zdwojonych starań, dziecko czuje, że jego wysiłki idą na marne.
Nie oczekujmy, że dziecko czyta nam w myślach i precyzyjnie formułujmy polecenia. Jeśli spodziewaliśmy się innych rezultatów, nie zakładajmy, że robi się nam na złość. Takie nieporozumienie również może wywołać poczucie, że niezależnie od starań, maluch wszystko robi źle.
Powody niskiej samooceny mogą leżeć także poza domem, w którym mamy nad dzieckiem kontrolę. Wejście w etap szkolny to nowe wyzwania, zmiana środowiska i przejście w inny tryb codziennych zajęć. Jeżeli z jakiegoś powodu świeżo upieczony uczeń napotka trudności, nie będzie radzić sobie tak dobrze, czy nie od razu dogada się z rówieśnikami, jego poczucie własnej wartości będzie zagrożone. Tutaj jako rodzice, możemy przygotować dziecko do szkolnego życia i upewnić się, że posiada niezbędne umiejętności, które dadzą mu dobry start w pierwszej klasie. Ćwiczmy literki, sprawdzajmy zadania domowe i uczmy się wspólnie, a zdziałamy wiele dobrego.
Niska samoocena u dziecka może wynikać z wielu powodów, ponieważ każdy maluch jest inny. Nie naprawimy problemu, jeśli nie znajdziemy przyczyny. Dlatego tak ważne jest budowanie dobrej relacji opartej na zaufaniu. Rozmawiając z naszą pociechą i obserwując ją, dowiemy się, czy chodzi o słabe stopnie, rówieśników czy jeszcze coś innego.
Wówczas rozwiązanie powinno być adekwatne do problemu. Na przykład, trudnością być może jest niedopasowanie do grupy czy brak znajomych. Wówczas kupno nowej modnej zabawki, która zwróci uwagę w szkole, może spowodować, że dziecko znajdzie wspólny język z kolegami z klasy. Często to właśnie drobne gesty z naszej strony, robią największą różnicę.
Wiek nastoletni to także problemy nieco już zbliżone do dorosłego życia, a jednak musi sobie z nimi radzić młoda, niedoświadczona osoba. Relacje z rówieśnikami nabierają innego charakteru, pojawiają się pierwsze zauroczenia, a także zmienia się ciało dziecka.
Tutaj ponownie pomoże nam dobra relacja, w której jest zaufanie i nie ma tematów tabu. Rozmawiając z dzieckiem bez wstydu, dowiemy się przez co przechodzi i zareagujemy. Przygotujemy też nastolatka na nadchodzące wyzwania, takie jak miesiączkowanie u dziewczynek czy mutacja u chłopców. To sprawi, że typowe dla tego wieku zmiany, cielesne i inne, nie odbiorą dziecku pewności siebie. Będzie ono bowiem wiedziało, że to przez co przechodzi jest normalne, a także, że ma w nas oparcie.
Temat budowania i wspierania samooceny u dzieci jest złożony. Warto tu podkreślić, jak ważna jest rola rodzica w tym procesie. Poczucie własnej wartości kształtuje się już od najmłodszych lat, a relacje i doświadczenia z dzieciństwa mają długotrwały wpływ na samoocenę w dorosłości. Przede wszystkim należy więc mieć na uwadze, że:
Pamiętajmy zatem o poczuciu odpowiedzialności za pewność siebie naszych pociech. Jednocześnie nie pozwólmy, aby zakłóciło to szczerość naszej relacji. Zaufanie, otwartość oraz naturalna bliskość to czynniki, które powodują, że mamy większy wpływ na to, jak dziecko postrzega siebie.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866