Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem i z telefonem? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem i z telefonem?

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem i z telefonem?

Marta Czajkowska, Publiczne Przedszkole Columbus we Wrocławiu

Marta Czajkowska
logopeda, pedagog
Publiczne Przedszkole Columbus we Wrocławiu



Nauka i wyniki badań stawiają sprawę jasno: do drugiego roku życia dzieci nie powinny mieć dostępu do elektroniki w ogóle. (Jak podaje Światowa Organizacja Zdrowia WHO, dotyczy to również mediów puszczanych w tle!) To czas na budowanie relacji, zdolności motorycznych, rozwoju. Telewizor, ekran komputera czy smartfonu skutecznie ten czas odbierają i mogą wpłynąć na nieharmonijny rozwój dziecka.

U dwulatków i starszych dzieci spędzanie zbyt dużej ilości czasu przed ekranem również może być szkodliwe. Ale właśnie. Ile to jest za dużo? Dla jednych rodziców każda minuta spędzona przed telewizorem albo z telefonem to o minutę za długo. Dla innych nawet kilka godzin dziennie to nie problem. Zwłaszcza, jeśli mają wtedy trochę dodatkowego czasu dla siebie.

W takim razie, ile czasu przed ekranem jest dla dziecka bezpieczne? Nie ma idealnej odpowiedzi na tak postawione pytanie. Na przykład, zgodnie z rekomendacjami WHO, dzieci w wieku od 2 do 5 lat NIE POWINNY:

Spędzanie wolnego czasu przed telewizorem upośledza kreatywność. Nie wpływa również pozytywnie na uzyskanie stanu relaksu, odprężania. Wiele badań wskazuje na negatywne oddziaływanie telewizora czy innych elektronicznych mediów na układ nerwowy. Spędzanie czasu przed ekranem w celu odpoczynku w świetle badań wydaje się błędem.

Regularne przekraczanie tych ram to nie tylko prosta droga do uzależnienia, ale również potencjalna przyczyna poważnych konsekwencji w prawidłowym rozwoju dziecka. I tym psychologicznym i tym fizycznym. Najczęstsze objawy to:

Czym grozi brak umiaru?

Każdy z takich sygnałów powinien zapalić w głowie rodzica lampkę ostrzegawczą, że granica bezpieczeństwa została przekroczona i na horyzoncie pojawiają się konsekwencje. Bo w nadmiarze szkodzi wszystko. Nawet oglądanie bajek i programów edukacyjnych, przygotowanych przez najlepszych na świecie fachowców i medialnych pedagogów.

Starania, żeby ekran – niezależnie od tego, w jakim urządzeniu się znajduje – nie był główną formą atrakcji dla dziecka, warto podjąć w każdym momencie. Żeby uchronić je przed poważnymi trudnościami w przyszłości. A takich ryzyk jest, niestety, całkiem sporo:

Lista jest długa i sprowadza się w dużej mierze do tego, że życia nie da się nauczyć z samej tylko teorii i podglądania. Doświadczenia, które nabywamy w wyniku interakcji społecznych, pozwalają ludziom budować strategie radzenia sobie w sytuacjach trudnych, nowych, niezrozumiałych. Szczególna rolę odgrywają tutaj rodzice, osoby bliskie, które pomagają dziecku dojść do osiągnięcia oczekiwanych przez społeczeństwo kompetencji ułatwiających im swobodny rozwój, akceptację i poczucie przynależności do grupy.

Jak oglądać mądrze? Ważny jest ciąg dalszy

Jak w takim razie mądrze korzystać z telewizora, komputera czy telefonu? Przede wszystkim – nie sprowadzać tej czynności wyłącznie do „zabijania czasu”. Jako rodzice nie powinniśmy zapominać, że dziecko rozwija się przez aktywne naśladownictwo, a nie bierne oglądanie. Przykład? Proszę bardzo: nikt nie nauczy się czytać i pisać, jeśli będzie tylko oglądać programy czy bajki o literkach. Kluczowe jest samodzielne ćwiczenie. I tutaj pojawia się ważna rola dla rodzica. Żeby obejrzana bajka czy program miał aktywny ciąg dalszy. To bardzo ważne, co zrobimy dalej z tym, co dziecko właśnie obejrzało.

Zostając przy przykładzie bajki o literkach: pobawmy się razem, wykorzystując to, co przed chwilą widzieliśmy na ekranie:

Ograniczeniem jest wyłącznie wyobraźnia i kreatywność. Najważniejsze, że w ten sposób pozwalamy dziecku aktywnie poćwiczyć, potrenować i spróbować zastosować obejrzane informacje. Dzięki temu telewizor czy ekran smartfonu stanie się narzędziem, które wspiera je w rozwoju. I tę metodę da się zastosować w zasadzie przy każdej tematyce. Nie tylko nauki liter.

Dla rodziców starszych dzieci bajki i programy telewizyjne są z kolei świetną okazją do rozmowy na ważne tematy. Do podyskutowania o tym, co one by zrobiły w sytuacjach, w których znaleźli się bohaterowie. O odczuciach, uczuciach i emocjach, jakie wywołały historie widziane na ekranie. Również do wytłumaczenia kwestii, które były niezrozumiałe. To z kolei dobry sposób na budowanie więzi. A technologia może nam w tym pomóc. Wykorzystajmy ją właśnie do tego.

Coś zabierasz? Daj coś w zamian!

Co robić w sytuacji, kiedy rodzic orientuje się w sytuacji zbyt późno? Kiedy dziecko nadużywa ekranu i jakakolwiek próba ograniczania prowadzi do buntu? Sprawa nie jest beznadziejna, ale będzie wymagać od rodzica wysiłku.

Najważniejsza jest odpowiedź na pytanie: czy rodzic jest przekonany, że chce zmiany na lepsze i jest gotowy na poświęcenie? Bo żeby zmienić nawyki dziecka, w pierwszej kolejności będzie musiał zmienić… swoje. Problem dziecka z czegoś wynika. Z jakiegoś powodu bajki czy gry pojawiły się w jego życiu. Często z braku czasu albo zmęczenia rodzica, dla którego posadzenie dziecka „na chwilę” przed ekranem oznaczało, że tę chwilę ma w końcu dla siebie.

Żeby to zmienić, w pierwszej kolejności trzeba przygotować się na pierwszą reakcję: bunt. Tego uniknąć się nie da. W drugiej kolejności warto pamiętać o jednej, ale niesłychanie ważnej zasadzie: samo zabranianie to nie jest metoda i na dłuższą metę nie zadziała. Jeśli coś zabierasz, musisz dać coś w zamian.

Tym czymś powinien być przede wszystkim czas rodzica. Wspólne aktywności, gry, zabawy – najlepiej takie, o których wiemy, że dziecko je lubi. Im bardziej trafimy w jego gust, tym łatwiej będzie mu zrezygnować z kolejnej bajki na rzecz układania klocków, puzzli, gry w piłkę albo czytania książeczek razem z rodzicem. Dla każdego dziecka tą wspólną aktywnością w zamian będzie coś innego. Ważne, żeby sprawiała przyjemność i jemu i rodzicowi.

Nieco trudniejsze zadanie stoi przed tymi rodzicami, którzy przeoczyli moment przekroczenia granicy i telewizyjno-komputerowo-smartfonowe aktywności to jedyny sposób spędzania przez dziecko wolnego czasu. W tak skrajnych sytuacjach może okazać się, że rodzic… w ogóle nie zna dziecka i nie wie, czym się ono interesuje. Ale i tutaj jest jeszcze iskierka nadziei. To całkiem dobra okazja, żeby… własne dziecko w końcu poznać. Trudniej będzie zacząć, za to efekt będzie dla obu stron jeszcze cenniejszy.

Jak się zabrać do takiego odzwyczajania? Na początek przygotujmy i zaproponujmy dziecku do wyboru trzy rodzaje aktywności:

Dobry przykład idzie z góry

Słuchajmy też, co do powiedzenia ma dziecko. Być może to jego propozycja i pomysł okaże się najlepszy. I nie zrażajmy się, jeśli na początku takich pomysłów od dziecka nie usłyszymy. Może potrzebować czasu. A najważniejszą i największą atrakcją będzie to, że robi coś wspólnie z rodzicami.

Oczywiście, sam telewizor, komputer czy smartfon nie jest niczym złym. Nie powinniśmy więc popadać ze skrajności w skrajność i całkowicie eliminować ich z naszego życia. Starajmy się tylko nim nie wyręczać.

Dzieci uczą się szybciej przez naśladownictwo. W internecie krąży taki krótki zapis dialogu ojca z dzieckiem:

Ojciec powiedział do dziecka:
– Bądź ostrożny i uważaj gdzie stawiasz swoje kroki.
W odpowiedzi usłyszał:
– Ty też uważaj, bo ja idę po Twoich śladach.

To daje dobry obraz tego, że dzieci obserwują dorosłych bardziej niż słuchają. Dziecko mając dobry przykład od osób ważnych w jego życiu nabędzie wzorców, strategii wspierających jego rozwój na każdym etapie życia. Przykład zawsze idzie z góry.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
logopeda, pedagog

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole

NOWA PORADA

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić? | Teresa Bysiec

Teresa Bysiec
terapeutka integracji sensorycznej,
pedagog specjalny

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #terapeuta #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
logopeda, pedagog

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak wspierać samodzielność dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zasypianiem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#pedagog #psycholog #przedszkole

w przygotowaniu

Jak mądrze karać dziecko?

#psycholog #pedagog #przedszkole

w przygotowaniu

Moje dziecko nie mówi. Co robić?

#logopeda #pedagog #przedszkole

w przygotowaniu

Jak rozpoznać objawy dyskalkulii?

#pedagog #terapeuta #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 85 porad w opracowaniu


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji