Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka, publiczne przedszkole Krzyś w Gdańsku, publiczne przedszkole Srebrna Kotwica w Gdańsku

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Krzyś i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś  Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Można zaryzykować stwierdzenie, że dla większości rodziców rozmowa z dzieckiem o seksualności jest trudną lub stresującą kwestią. Nie musi tak być. W końcu rozwój seksualny dziecka to naturalny etap w jego rozwoju, tak jak nauka chodzenia czy mówienia. Kluczem do przejścia przez niego w sposób świadomy czy bez zakłopotania są otwartość, mówienie prawdy i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.

Zanim zastanowimy się jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności, musimy zrozumieć, że rozmowy o ciele, intymności, bezpieczeństwie seksualnym i dojrzewaniu, są dla dziecka fundamentem budowania zdrowej samooceny i świadomości swojego ciała. Otwarta komunikacja o cielesności sprawia, że dzieci uczą się szacunku do siebie i innych, rozróżniania granic w relacjach interpersonalnych (wiedzą, jak funkcjonować w grupie rówieśniczej, czy kiedy ktoś może je np. przytulić), a także postrzegania tematów związanych z intymnością nie jako tabu, ale naturalnego aspektu naszego życia.

Jak otwarcie dyskutować o seksualności z dziećmi?

Rodzic, który chce dowiedzieć się jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności, zapewne już wie, dlaczego edukacja seksualna jest kluczowa w rozwoju dziecka. Zupełnie inną kwestią jest to, jak podejść do rozmów praktycznie i bez stresu.

Oto kilka praktycznych porad:

Trzeba też podkreślić aspekt bezpieczeństwa seksualnego. Rodzice powinni nie tylko informować dzieci, że posiadają narządy płciowe, które są częścią ich ciała, ale podkreślać przy tym prawo do intymności i bezpieczeństwa. Dziecko powinno wiedzieć, że jego ciało należy do niego i że nikt nie ma prawa go dotykać, przytulać, czy brać na kolana bez jego zgody. Takie rozmowy od wczesnego wieku przekładają się na budowanie świadomości dziecka na temat własnych granic i szacunku do granic innych.

Jak zacząć rozmowę o seksualności z dzieckiem?

Nie ma jednego, „odpowiedniego” momentu na rozpoczęcie z dzieckiem rozmów o seksualności. Trzeba dopasować go do rozwoju dziecka, choć trzeba pamiętać, że im wcześniej, tym lepiej, zawsze z uwzględnieniem indywidualnej dojrzałości dziecka i jego gotowości do przyswajania wiedzy na dany temat. Pierwszym sygnałem do rozmowy może być zainteresowanie dziecka własnym ciałem lub ciałami rówieśników.

Rozmowy o ciele i intymności najlepiej zacząć, gdy tylko pojawi się naturalna okazja. Może to być pytanie zadane przez dziecko, jakaś sytuacja z życia codziennego czy wspólne czytanie książki na temat ciała ludzkiego.

Pamiętajmy, że celem tych rozmów jest nie tylko przekazanie suchych informacji, ale także budowanie relacji opartej na zaufaniu, otwartości i wzajemnym szacunku. Dzieci, które czują się słuchane i rozumiane, są bardziej skłonne do zadawania pytań i wyrażania swoich obaw, co jest kluczowe dla ich bezpiecznego rozwoju emocjonalnego i seksualnego.

Jak rozmawiać o seksualności w wieku przedszkolnym?

Ciekawość świata to nieodłączny element życia przedszkolaka, coś, co dzieciom przychodzi naturalnie. Warto ją wykorzystać i rozmawiać o różnicach między płciami, nazwach części ciała, a także podstawowych funkcjach, jak jedzenie, picie, czy korzystanie z toalety. W miarę dorastania dziecka, rozmowy mogą obejmować tematy takie jak dojrzewanie, zmiany w ciele, uczucia i emocje związane z dorastaniem, zawsze z uwzględnieniem tego, na co jest gotowe dziecko. Ramowo różne etapy zainteresowania dziecka seksualnością i cielesnością można podzielić na trzy okresy, w których rodzic musi dostosować co i jak przekazuje dziecku:

Jak reagować na pytania o seksualność?

Nikt tak jak dziecko nie potrafi zaskoczyć pytaniem. W momencie, kiedy dzieci zadają niespodziewane pytania, ważne jest, aby rodzic zachował spokój. Jeśli nie jesteśmy gotowi na odpowiedź, przyznajmy dziecku, że potrzebujemy chwili, aby znaleźć właściwe słowa lub informacje. Ważne, aby dzieci wiedziały, że ich pytania są cenne i że rodzice są dla nich wsparciem w poszukiwaniu odpowiedzi. Nie ignorujmy ich pytań, ale też nie udzielajmy im zmyślonych informacji. W końcu dzieci nie pochodzą z kapusty – nawet przedszkolak może szybko zweryfikować taki mit i mieć żal do rodzica o to, że go okłamał.

Jaka jest rola rodzica, a jaka nauczyciela w rozmowach o seksualności dziecka?

Edukacja seksualna w szkołach jest często źródłem nieporozumień między nauczycielami a rodzicami. Ważne jest, by każda ze stron znała swoją rolę i była gotowa podejmować tematy w sposób dostosowany do wieku i potrzeb dzieci.

Pamiętajmy, że dzieci spędzają w szkole znaczną część dnia, przez co nauczyciele często stają się dla nich autorytetami. Zwłaszcza na początku edukacji dzieci czują się przy nauczycielu bezpiecznie, dlatego ważne jest, aby wychowawcy mieli możliwość prowadzenia otwartych rozmów na tematy związane z dojrzewaniem, cielesnością czy nawet przemocą seksualną, oferując uczniom przestrzeń do wyrażania swoich obaw i pytań. Nauczyciele, mając codzienny kontakt z dziećmi, mogą pełnić rolę mediatora, pomagając rozmawiać o trudnych tematach, nie tylko związanych z seksualnością, ucząc dzieci jak radzić sobie z emocjami i budując ich wewnętrzną odporność.

Rodzice, z kolei, powinni być świadomi, że edukacja seksualna prowadzona w szkole ma charakter uzupełniający. Ma ich wspierać, ale nie zastąpi rozmów prowadzonych w domu.

Czy rodzic może wstydzić się rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Rozmowa na temat edukacji seksualnej może być dla rodzica wyzwaniem z powodu wewnętrznych barier, takich jak brak własnej edukacji w tym zakresie, czy poczucie zakłopotania związane z omawianiem tematów seksualnych. Pomimo tego, że nasze społeczeństwo wydaje się być bardzo otwarte, wciąż mamy w głowach zakodowane wiele tabu wokół seksualności, co skutecznie powstrzymuje rodziców przed otwartymi rozmowami z ich dziećmi.

Pierwszym krokiem dla rodzica, który stara się pokonać własne bariery, jest rozpoznanie i akceptacja tych ograniczeń. To normalne, że czujemy się nieswojo, gdy poruszamy tematy, o których sami nie mieliśmy okazji uczyć się w sposób otwarty. Unikanie tych rozmów z własnym dzieckiem może mieć długoterminowe, negatywne konsekwencje dla jego rozwoju emocjonalnego.

Receptą na wszystko nie będzie też zwrócenie się o wsparcie do profesjonalistów, takich jak pedagodzy, psychologowie czy wychowawcy. Jest to bez wątpienia wartościowe, szczególnie w sytuacjach, kiedy rodzic czuje, że jego wiedza lub umiejętności komunikacyjne są niewystarczające. Trzeba jednak pamiętać, że rola rodzica w edukacji seksualnej dziecka jest niezastąpiona.

Nie mów dziecku „dowiesz się kiedyś”

Błędem, który często popełniają rodzice jest zbywanie ciekawości dziecka, mówienie „dowiesz się kiedyś”, czy okłamywanie w sprawach dotyczących seksualności. Dzieci posiadają naturalną ciekawość wobec świata, w tym również aspektów dotyczących ciała i seksualności. Otwarte rozmowy można wspierać przez materiały edukacyjne takie jak książki czy rysunki, które w przystępny sposób pomagają wyjaśniać skomplikowane kwestie.

Rozmowy o seksualności to coś naturalnego

Rozmowy na temat seksualności mogą być pozbawione wstydu czy zakłopotania. Mogą stać się cenną okazją do budowania zaufania i bliskości między rodzicem, a dzieckiem. Wyzwanie to może wydawać się trudne, ale jest równie ważne i wartościowe. Pamiętajmy, że edukacja seksualna to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także kształtowanie postaw, wartości i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zdrowego, bezpiecznego i spełnionego życia.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu