Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Można zaryzykować stwierdzenie, że dla większości rodziców rozmowa z dzieckiem o seksualności jest trudną lub stresującą kwestią. Nie musi tak być. W końcu rozwój seksualny dziecka to naturalny etap w jego rozwoju, tak jak nauka chodzenia czy mówienia. Kluczem do przejścia przez niego w sposób świadomy czy bez zakłopotania są otwartość, mówienie prawdy i zapewnienie poczucia bezpieczeństwa.
Zanim zastanowimy się jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności, musimy zrozumieć, że rozmowy o ciele, intymności, bezpieczeństwie seksualnym i dojrzewaniu, są dla dziecka fundamentem budowania zdrowej samooceny i świadomości swojego ciała. Otwarta komunikacja o cielesności sprawia, że dzieci uczą się szacunku do siebie i innych, rozróżniania granic w relacjach interpersonalnych (wiedzą, jak funkcjonować w grupie rówieśniczej, czy kiedy ktoś może je np. przytulić), a także postrzegania tematów związanych z intymnością nie jako tabu, ale naturalnego aspektu naszego życia.
Rodzic, który chce dowiedzieć się jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności, zapewne już wie, dlaczego edukacja seksualna jest kluczowa w rozwoju dziecka. Zupełnie inną kwestią jest to, jak podejść do rozmów praktycznie i bez stresu.
Oto kilka praktycznych porad:
Trzeba też podkreślić aspekt bezpieczeństwa seksualnego. Rodzice powinni nie tylko informować dzieci, że posiadają narządy płciowe, które są częścią ich ciała, ale podkreślać przy tym prawo do intymności i bezpieczeństwa. Dziecko powinno wiedzieć, że jego ciało należy do niego i że nikt nie ma prawa go dotykać, przytulać, czy brać na kolana bez jego zgody. Takie rozmowy od wczesnego wieku przekładają się na budowanie świadomości dziecka na temat własnych granic i szacunku do granic innych.
Nie ma jednego, „odpowiedniego” momentu na rozpoczęcie z dzieckiem rozmów o seksualności. Trzeba dopasować go do rozwoju dziecka, choć trzeba pamiętać, że im wcześniej, tym lepiej, zawsze z uwzględnieniem indywidualnej dojrzałości dziecka i jego gotowości do przyswajania wiedzy na dany temat. Pierwszym sygnałem do rozmowy może być zainteresowanie dziecka własnym ciałem lub ciałami rówieśników.
Rozmowy o ciele i intymności najlepiej zacząć, gdy tylko pojawi się naturalna okazja. Może to być pytanie zadane przez dziecko, jakaś sytuacja z życia codziennego czy wspólne czytanie książki na temat ciała ludzkiego.
Pamiętajmy, że celem tych rozmów jest nie tylko przekazanie suchych informacji, ale także budowanie relacji opartej na zaufaniu, otwartości i wzajemnym szacunku. Dzieci, które czują się słuchane i rozumiane, są bardziej skłonne do zadawania pytań i wyrażania swoich obaw, co jest kluczowe dla ich bezpiecznego rozwoju emocjonalnego i seksualnego.
Ciekawość świata to nieodłączny element życia przedszkolaka, coś, co dzieciom przychodzi naturalnie. Warto ją wykorzystać i rozmawiać o różnicach między płciami, nazwach części ciała, a także podstawowych funkcjach, jak jedzenie, picie, czy korzystanie z toalety. W miarę dorastania dziecka, rozmowy mogą obejmować tematy takie jak dojrzewanie, zmiany w ciele, uczucia i emocje związane z dorastaniem, zawsze z uwzględnieniem tego, na co jest gotowe dziecko. Ramowo różne etapy zainteresowania dziecka seksualnością i cielesnością można podzielić na trzy okresy, w których rodzic musi dostosować co i jak przekazuje dziecku:
Nikt tak jak dziecko nie potrafi zaskoczyć pytaniem. W momencie, kiedy dzieci zadają niespodziewane pytania, ważne jest, aby rodzic zachował spokój. Jeśli nie jesteśmy gotowi na odpowiedź, przyznajmy dziecku, że potrzebujemy chwili, aby znaleźć właściwe słowa lub informacje. Ważne, aby dzieci wiedziały, że ich pytania są cenne i że rodzice są dla nich wsparciem w poszukiwaniu odpowiedzi. Nie ignorujmy ich pytań, ale też nie udzielajmy im zmyślonych informacji. W końcu dzieci nie pochodzą z kapusty – nawet przedszkolak może szybko zweryfikować taki mit i mieć żal do rodzica o to, że go okłamał.
Edukacja seksualna w szkołach jest często źródłem nieporozumień między nauczycielami a rodzicami. Ważne jest, by każda ze stron znała swoją rolę i była gotowa podejmować tematy w sposób dostosowany do wieku i potrzeb dzieci.
Pamiętajmy, że dzieci spędzają w szkole znaczną część dnia, przez co nauczyciele często stają się dla nich autorytetami. Zwłaszcza na początku edukacji dzieci czują się przy nauczycielu bezpiecznie, dlatego ważne jest, aby wychowawcy mieli możliwość prowadzenia otwartych rozmów na tematy związane z dojrzewaniem, cielesnością czy nawet przemocą seksualną, oferując uczniom przestrzeń do wyrażania swoich obaw i pytań. Nauczyciele, mając codzienny kontakt z dziećmi, mogą pełnić rolę mediatora, pomagając rozmawiać o trudnych tematach, nie tylko związanych z seksualnością, ucząc dzieci jak radzić sobie z emocjami i budując ich wewnętrzną odporność.
Rodzice, z kolei, powinni być świadomi, że edukacja seksualna prowadzona w szkole ma charakter uzupełniający. Ma ich wspierać, ale nie zastąpi rozmów prowadzonych w domu.
Rozmowa na temat edukacji seksualnej może być dla rodzica wyzwaniem z powodu wewnętrznych barier, takich jak brak własnej edukacji w tym zakresie, czy poczucie zakłopotania związane z omawianiem tematów seksualnych. Pomimo tego, że nasze społeczeństwo wydaje się być bardzo otwarte, wciąż mamy w głowach zakodowane wiele tabu wokół seksualności, co skutecznie powstrzymuje rodziców przed otwartymi rozmowami z ich dziećmi.
Pierwszym krokiem dla rodzica, który stara się pokonać własne bariery, jest rozpoznanie i akceptacja tych ograniczeń. To normalne, że czujemy się nieswojo, gdy poruszamy tematy, o których sami nie mieliśmy okazji uczyć się w sposób otwarty. Unikanie tych rozmów z własnym dzieckiem może mieć długoterminowe, negatywne konsekwencje dla jego rozwoju emocjonalnego.
Receptą na wszystko nie będzie też zwrócenie się o wsparcie do profesjonalistów, takich jak pedagodzy, psychologowie czy wychowawcy. Jest to bez wątpienia wartościowe, szczególnie w sytuacjach, kiedy rodzic czuje, że jego wiedza lub umiejętności komunikacyjne są niewystarczające. Trzeba jednak pamiętać, że rola rodzica w edukacji seksualnej dziecka jest niezastąpiona.
Błędem, który często popełniają rodzice jest zbywanie ciekawości dziecka, mówienie „dowiesz się kiedyś”, czy okłamywanie w sprawach dotyczących seksualności. Dzieci posiadają naturalną ciekawość wobec świata, w tym również aspektów dotyczących ciała i seksualności. Otwarte rozmowy można wspierać przez materiały edukacyjne takie jak książki czy rysunki, które w przystępny sposób pomagają wyjaśniać skomplikowane kwestie.
Rozmowy na temat seksualności mogą być pozbawione wstydu czy zakłopotania. Mogą stać się cenną okazją do budowania zaufania i bliskości między rodzicem, a dzieckiem. Wyzwanie to może wydawać się trudne, ale jest równie ważne i wartościowe. Pamiętajmy, że edukacja seksualna to nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także kształtowanie postaw, wartości i umiejętności niezbędnych do prowadzenia zdrowego, bezpiecznego i spełnionego życia.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866