Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zrozumienie dzieci w spektrum autyzmu jest kluczowe dla ich wsparcia i integracji w społeczeństwie. Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie kluczowych aspektów tego zagadnienia z perspektywy pedagoga posiadającego kwalifikacje i doświadczenie w pracy z dziećmi z neuroróżnorodnością.
Neuroróżnorodność określa osoby, których mózg funkcjonuje (przetwarza informacje i reaguje na bodźce) inaczej niż u osób neurotypowych. Osoby w spektrum autyzmu to przykład neuroróżnorodności. Spektrum obejmuje szeroki wachlarz zachowań, trudności oraz zdolności, które różnią się od typowych dla większości populacji.
Dzieci w spektrum autyzmu mogą mieć różne objawy:
Ważne jest zrozumienie, że spektrum autyzmu to nie choroba, lecz inny sposób funkcjonowania mózgu i odbierania świata.
Jednym z kluczowych elementów pracy z dziećmi w spektrum jest obserwacja. Zrozumienie, co dziecko lubi, a czego unika, może pomóc w stworzeniu bardziej przyjaznego środowiska. Często pomocne jest także prowadzenie dziennika obserwacji, który pozwala na identyfikowanie wzorców zachowań i bodźców, które mogą je wywoływać.
Porozumienie bez przemocy (PBP) jest podejściem, które skupia się na empatii, otwartości i zrozumieniu drugiego człowieka. W kontekście dzieci w spektrum PBP może być niezwykle pomocne, ponieważ umożliwia nawiązanie autentycznego kontaktu i zrozumienie potrzeb dziecka. Polega na skupieniu się na uczuciach i potrzebach, co może pomóc w rozpoznaniu, dlaczego dziecko reaguje w określony sposób i jak można mu pomóc.
Stosując cztery kroki: obserwacja, uczucia, potrzeby, prośba/wybór strategii, w stosunku do dziecka w spektrum, skupiamy się na ich potrzebach, mówiąc „widzę, że ci trudno, czego potrzebujesz?”. Nie skupiamy się na uczuciach, ponieważ te dzieci często uczuć nie rozpoznają i mają odmienne kody ich wyrażania.
Z całą pewnością nie jest to łatwe. Dziecko zaufa nam i otworzy się, gdy poczuje się bezpieczne, że jest przyjęte w swojej inności. Akceptacja jest tu kluczowa, ponieważ często mają trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem swoich emocji. Mogą reagować na frustrację, smutek czy radość w sposób inny niż dzieci neurotypowe. Ich wskaźnik wytrzymałości na to, co dzieje się wokół nich, jest mniejszy niż u dzieci neurotypowych, dlatego tak często wpadają znienacka w dystres. Warto pamiętać, by w momencie przeżywania trudnych emocji stworzyć bezpieczną przestrzeń, w której dziecko wyrazi swoje uczucia.
W komunikacji z dzieckiem w spektrum warto skupić się na jego potrzebach. Zamiast pytać „dlaczego płaczesz?”, lepiej zapytać „czego teraz potrzebujesz?”. Taki sposób komunikacji może pomóc dziecku zrozumieć swoje potrzeby i nauczyć się je wyrażać.
Ponieważ dzieci te często mają trudności z rozpoznawaniem i wyrażaniem emocji, mogą nie rozumieć, dlaczego czują się w określony sposób, a co za tym idzie, nie potrafią tego werbalizować. Zadawanie pytania „czego teraz potrzebujesz?”, czasami wraz z podpowiedzią kilku strategii na trudności, pomaga im skupić się na konkretnych aspektach swojego samopoczucia, co może być pierwszym krokiem do lepszego zrozumienia siebie i zaufania, że są akceptowane z tym, jak przyjmują świat i jak się wyrażają.
Dzieci w spektrum często mają trudności z nawiązywaniem przyjaźni, nie potrafią czegoś odroczyć, nie rozumieją, dlaczego zostawiając zabawkę w momencie, gdy np. idą do toalety, inne dziecko już się nią bawi. Dla nich jest to po prostu „kradzież” zabawki, którą się przecież bawiły i nie zrezygnowały z tej zabawy. Dziecko w swoich reakcjach jest autentyczne i szczere, zdarza się, że powie rzeczy czasem trudne, których dziecko neurotypowe nie powie, ponieważ wie, że nie wypada.
W momencie, gdy dzieci w spektrum znajdą drugie dziecko w spektrum, które podobnie jak one spostrzegają świat, mogą nawiązać trwałe i głębokie relacje. Przyjaźnie te są często silniejsze niż te między dziećmi neurotypowymi, ponieważ opierają się na wzajemnym zrozumieniu i akceptacji.
Wspólne zainteresowania i podobny sposób odbierania świata mogą być podstawą silnej więzi między dziećmi w spektrum. Takie przyjaźnie mogą być źródłem wsparcia i poczucia przynależności, które są kluczowe dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka.
Rola rodziców i opiekunów, jak u każdego dziecka, w przypadku dziecka w spektrum nawet bardziej, jest bardzo ważna.
Z pewnością nie jest łatwe pogodzenie się przez rodziców z tym, że ich dziecko „zachowuje się inaczej”. Muszą przejść przez proces, którego początkiem często jest szok, aż do akceptacji diagnozy swojego dziecka. Może to być trudne i emocjonalnie wyczerpujące, ale jest niezbędne, aby móc skutecznie wspierać dziecko. Warto szukać pomocy w grupach wsparcia dla rodziców, terapeutów i innych specjalistów, którzy mogą pomóc zrozumieć i zaakceptować neuroróżnorodność dziecka.
Przedszkole, szkoła i nauczyciele odgrywają ważną rolę w życiu dzieci w spektrum. Istotne jest, aby nauczyciele byli odpowiednio przeszkoleni i świadomi specyficznych potrzeb tych dzieci. Akceptacja „inności”, podejście z ciekawością do potrzeb dziecka, zrozumienie i wsparcie mogą znacząco wpłynąć na sukces edukacyjny i społeczny dziecka w spektrum.
Tworzenie bezpiecznego i wspierającego środowiska w przedszkolu oraz szkole pomaga dzieciom czuć się akceptowanymi i zrozumianymi, zarówno przez dorosłych, jak i inne dzieci. Dzięki temu mogą lepiej rozwijać swoje umiejętności społeczne i emocjonalne, co ma długotrwały wpływ na ich rozwój i przyszłe życie.
Akceptacja społeczna jest kluczowa dla dobrostanu dzieci w spektrum. Społeczeństwo powinno dążyć do zrozumienia i akceptacji neuroróżnorodności. Edukacja publiczna i kampanie informacyjne mogą pomóc zwiększyć świadomość i zrozumienie autyzmu i neuroróżnorodności.
Osoby w spektrum często doświadczają wykluczenia społecznego i stygmatyzacji. Praca na rzecz większej akceptacji i zrozumienia w społeczeństwie może pomóc w zmniejszeniu tych barier i stworzeniu bardziej przyjaznego środowiska dla wszystkich.
Zrozumienie dziecka w spektrum wymaga empatii, akceptacji i indywidualnego podejścia. Neuroróżnorodność to fakt, który dotyczy wielu osób na całym świecie i uznanie tej różnorodności jest kluczowe dla budowania społeczeństwa, które akceptuje i wspiera wszystkich swoich członków.
Porozumienie bez przemocy może być cennym narzędziem w nawiązywaniu kontaktu i zrozumieniu potrzeb dziecka. Ważne, aby dostosować otoczenie do jego potrzeb sensorycznych i komunikacyjnych oraz zapewnić mu bezpieczną przestrzeń do wyrażania emocji. Dzięki akceptacji i wsparciu dzieci w spektrum mogą rozwijać się i czuć się częścią społeczności.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866