Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Publiczne Przedszkole Krzyś w Gdańsku
Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Uzdolnione muzycznie dziecko to marzenie niejednego rodzica. Wielu z nas słyszało też o dobroczynnym wpływie muzyki na rozwój naszych pociech. Sprawia to, że rozważamy edukowanie ich poprzez muzyczne aktywności, ale niekiedy martwią nas nasze własne ograniczenia. Co możemy zyskać, wychowując dziecko w muzykalnym domu i czy musimy w tym celu mieć odpowiednie wykształcenie? Odpowiedzi poniżej.
Muzyka oddziałuje na nas wszystkich i niezależnie od wieku budzi emocje oraz wywołuje wspomnienia. Mózgi muzyków mają więcej połączeń neuronowych w porównaniu do osób niepowiązanych z tą sztuką. Mogą oni też cieszyć się lepszą pamięcią czy umiejętnościami słuchowymi, co potwierdza jej pozytywny wpływ na człowieka. Powstały już na ten temat liczne badania, między innymi dotyczące naszych najmłodszych.
Umiejętności poznawcze, społeczne i emocjonalne mogą rozwijać się w dziecku właśnie dzięki muzyce. W odbiorze dźwięków z otoczenia uczestniczą obie półkule mózgowe, co umacnia połączenia nerwowe i wspomaga przepływ informacji. Co ciekawe, maluch odczuje korzystny wpływ muzyki nie tylko na psychice, ale także w kwestiach związanych z fizycznością. Śpiew przyczynia się do:
W połączeniu z zajęciami muzyczno-ruchowymi można odnotować też:
Gra na instrumentach, nawet na prostych cymbałkach, udział w lekcjach rytmiki oraz śpiew mają korzystny wpływ na pomysłowość dziecka, wspomagają pamięć i kodowanie informacji, a to później przyda się w nauce. Według niektórych źródeł, dzięki edukacji muzycznej łatwiej przychodzi nam pojmowanie matematyki czy fizyki.
Warto odnotować też, że muzyka stanowi świetne źródło nauki o emocjach. W dziecku, zasłyszane melodie będą wywoływać zarówno pozytywne, jak i negatywne odczucia. Dzięki temu, maluchy zaczynają rozpoznawać różne emocje, zarówno u siebie, jak i u innych.
Należy również nadmienić, że dźwięki działają na dziecko już w okresie płodowym, kiedy to doświadcza ono bodźców takich jak bicie serca matki i praca jej narządów wewnętrznych, ale także właśnie muzyka, która dociera do niego z zewnątrz. Tutaj ciekawostka, bo te doznania mogą wpłynąć na preferencje muzyczne dziecka, jednak trzeba mieć na uwadze, że nie koniecznie je determinują na stałe.
Wbrew temu, co może się wydawać, to nie nasz brak umiejętności muzycznych sprawia, że trudniej nam rozwijać dziecko w tym kierunku. To raczej nasze poczucie wstydu o wiele bardziej nas w tym hamuje. Nikt z nas nie musi perfekcyjnie śpiewać czy grać na wielu instrumentach, aby wspólne muzyczne rozrywki sprawiały maluchowi przyjemność i pozwalały mu się uczyć.
To co jest naprawdę ważne, to okazywanie szczerej radości z tych aktywności. Pokażmy nasz entuzjazm i chwalmy dziecko, gdy dla nas śpiewa czy tańczy. Niech te występy zawierają też grę na zaimprowizowanych instrumentach. Nie musimy ich kupować. Gitarę można zrobić z pudełka po chusteczkach, a bębenki z garnków. Angażujmy się w te koncerty, grajmy i śpiewajmy z całą rodziną, a dziecko zrozumie, że z muzyki można czerpać przyjemność. Zachęci je to do dalszego rozwoju w tej dziedzinie, a fakt, że na starcie nikt nie ma muzycznego wykształcenia, nie będzie tu żadną przeszkodą.
Wiemy już, że pierwsze doświadczenia muzyczne dziecka nie muszą mieć nic wspólnego z profesjonalną grą czy śpiewem. O wiele większą rolę odegra nasz entuzjazm, zachęty oraz szczere zaangażowanie w muzykowanie wraz z maluchem.
Istnieje wiele zabaw, w których muzyka gra istotną rolę. Sięgnijmy więc po te, które są nam już dobrze znane.
Pozwalajmy dziecku obcować z muzyką w takiej formie, jaka mu odpowiada i odnajdywać ją w swoim otoczeniu. Wystukiwanie łyżką rytmu może być sygnałem, że watro kupić maluchowi cymbałki lub samodzielnie zbudować proste instrumenty. Skłonności do podśpiewywania możemy podtrzymywać urządzając małe koncerty w trakcie jazdy samochodem. To dobra okazja, aby śpiewać ulubione piosenki lub dziecięce hity, które są obecnie popularne, a do tego miło spędzić czas z dzieckiem podczas podróży.
Dużą wartość w rozwój dziecka wnosi także muzyka klasyczna, która pozytywnie wpływa na nastrój i uspokaja. Stanowi więc dobry sposób na te najbardziej aktywne maluchy. Dlatego warto oswajać swoją pociechę z tym gatunkiem jak najwcześniej.
Dobra wiadomość dla rodziców przedszkolaków jest taka, że placówka na ogół zapewnia satysfakcjonujące zajęcia muzyczno-ruchowe. Rytmika dostarcza wiele pozytywnych bodźców i pomaga maluchom rozwijać skrzydła przez muzykę. Jeśli z powodów ekonomicznych nie możemy zapisać dziecka na dodatkowe lekcje muzyczne, nie musimy się więc martwić. Już same aktywności w placówce przedszkolnej dużo mu dadzą pod tym względem. O ewentualnych kursach np. gry na pianinie, możemy pomyśleć w późniejszych latach, jeśli pociecha wykaże chęć i predyspozycje.
Zadbajmy jednak przede wszystkim o to, aby dziecko dorastało w pełnym muzyki domu, nawet jeśli nasz śpiew nie jest idealny, a nasze instrumenty to przedmioty codziennego użytku. Dziecko przecież nie pozna, że fałszujemy, ale na pewno zapamięta, że świetnie się bawiło i zacznie wykazywać zainteresowanie muzyką. Wówczas już prosta droga do tego, by czerpało korzyści z rozwijających właściwości tej sztuki.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866