Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
Rozmowa z dzieckiem jest jak delikatna sztuka malowania wspólnego obrazu, gdzie pędzle trzymane są zarówno przez dorosłych, jak i przez najmłodszych. Wymaga to nie tylko zrozumienia i cierpliwości, ale także zdolności do spojrzenia na świat oczami dziecka. W dzisiejszym zagonionym świecie, pełnym rozpraszaczy i napięć, znalezienie klucza do serc i umysłów naszych dzieci wydaje się być zadaniem równie skomplikowanym co niezbędnym.
Wspólna komunikacja to fundament, na którym budujemy zrozumienie, zaufanie i bliskość. Jak zatem rozmawiać z dzieckiem, aby nas słuchało, rozumiało i chciało z nami współpracować? W tym artykule przybliżę Ci metody i techniki, które sprawią, że dialog z dzieckiem stanie się nie tylko możliwy, ale również owocny i przyjemny dla obu stron.
Zainwestuj czas nie tylko w codzienne rutyny, takie jak przygotowywanie posiłków, pomoc w ubieraniu się czy kąpiel. Stwórz taką przestrzeń, w której będziesz mógł w 100% skoncentrować się na młodym człowieku. Poświęć czas na wspólną zabawę według pomysłu Twojej pociechy oraz rodzinne rytuały, na przykład słodkie soboty albo czytanie książek przed snem. Gdy dziecko czuje bliskość z dorosłym, chętniej dzieli się swoimi emocjami i angażuje we współpracę. Dobra relacja jest kluczem do sukcesu.
Każde dziecko jest inne − ma inny temperament, potrzeby, reakcje, mocne i słabe strony. Niektóre dzieci są bardzo wrażliwe, na to czego doświadczają, a inne potrzebują wrażeń i możliwości spożytkowania niekończącej się energii. Organizuj codzienność, uwzględniając indywidualne zapotrzebowanie dziecka. Dziecko przebodźcowane albo znudzone będzie miało problem ze współpracą i może być mniej chętne do nawiązywania dialogu z dorosłym.
Bądź gotów do słuchania swojej pociechy, bez oceniania czy krytykowania. Zwłaszcza gdy młody człowiek mówi o swoich uczuciach, przyjmij je takimi, jakie są. Nie próbuj im zaprzeczać („Bez sensu tak się tym przejmować”), nie próbuj udzielać rad („W tej sytuacji musisz jutro podejść do Kasi i zaprosić ją na urodziny”), nie przyjmuj roli filozofa („Życie nie jest sprawiedliwe”), nie użalaj się nad dzieckiem („Biedactwo, nie mogę przeżyć, że coś takiego cię spotkało”).
Wystarczy, że wysłuchasz dziecka uważnie, a następnie nazwiesz jego uczucia, na przykład: „To była dla ciebie przykra sytuacja”/ „Wygląda na to, że zdenerwowałaś się na Kubę”. Najczęściej to wystarcza, aby dziecko poczuło się zrozumiane. Wszystkie emocje powinny zostać zaakceptowane, ponieważ wszystkie o czymś ważnym nas informują. To nie oznacza, że musimy wyrażać aprobatę dla niewłaściwych zachowań. Gdy dziecko w złości uderzy swojego brata, możemy powiedzieć: „Jesteś teraz wściekły na brata, bo zabrał twoją zabawkę. Nie zgadzam się jednak na bicie. Jak mogę Ci pomóc?”.
Cierpliwość i spokój odgrywają zasadniczą rolę w tworzeniu zdrowego środowiska komunikacyjnego, niezbędnego dla efektywnej wymiany myśli i uczuć. Reaguj spokojnie na wyzwania, trudne zachowania czy frustracje dziecka, a przy okazji daj mu ważną lekcję: problemy można rozwiązywać w konstruktywny sposób.
Takie podejście sprawia, że dziecko czuje się bezpieczne, wie, że trudne emocje nie powodują końca świata i że z czasem przemijają. Zaopiekowanie uczuciami zachęca młodego człowieka do otwartości i współpracy. Ponadto spokojna reakcja dorosłych służy jako model do naśladowania, pomaga dziecku uczyć się, jak radzić sobie z własnymi frustracjami i złością w przyszłości.
Uprzedzaj dziecko o wspólnych planach i pozwól mu uczestniczyć na miarę jego możliwości w rodzinnych decyzjach, zachęcaj od najmłodszych lat do wspólnego wykonywania obowiązków. Staraj się pokazywać młodemu człowiekowi, jak funkcjonuje świat oraz jaki wpływ na innych mają jego działania. Wprowadzaj zasady domowe w sposób, który będzie zrozumiały dla dziecka. Wystrzegaj się obwiniania, rozkazywania, moralizowania czy porównywania. Nikt ich nie lubi, a tam, gdzie się pojawiają, najczęściej przynoszą poczucie zranienia i bunt. Formułuj komunikaty w taki sposób, aby ułatwić dziecku skupienie się na tym, co najważniejsze. Możesz na przykład:
Chwal dziecko za jego starania, wysiłek i postępy. Zauważaj pozytywne zachowania i ich wpływ na otoczenie, na przykład: „Twoja pomoc w przygotowaniu obiadu bardzo nam wszystkim pomogła, dzięki temu szybciej zasiądziemy do jedzenia”. Zamiast wyrażać oceny typu „piękny rysunek”, opisz to, co widzisz: „Widzę słońce, wzburzone morze i statek na falach” albo zapytaj, z czego dziecko jest najbardziej zadowolone. Uważaj, aby nie etykietować swojej pociechy („Jesteś piękny”, „mądry” „najlepszy”). Takie pochwały mogą wywołać niechcianą presję na nieskazitelny obraz samego siebie. Pokazuj wartość konkretnych zachowań młodego człowieka, a tym samym buduj w nim poczucie własnej skuteczności.
Komunikowanie się z dzieckiem w sposób, który sprawia, że chce ono słuchać i uczestniczyć w dialogu, wymaga czasu, cierpliwości oraz praktyki. Kluczem jest budowanie relacji opartej na wzajemnym szacunku, empatii i zrozumieniu. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Praktykowanie przedstawionych tu zasad w codziennych interakcjach z dziećmi pomoże zbudować mocne, pozytywne relacje, które będą fundamentem dla skutecznej komunikacji teraz i w przyszłości.
Część porad zawartych w tym artykule została zainspirowana książką Adele Faber i Elaine Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA
☞ Rozlicz PIT za 2023 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
profesor Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
oligofrenopedagog, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne 58 porad w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866