Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos, Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Rozmowa z dzieckiem jest jak delikatna sztuka malowania wspólnego obrazu, gdzie pędzle trzymane są zarówno przez dorosłych, jak i przez najmłodszych. Wymaga to nie tylko zrozumienia i cierpliwości, ale także zdolności do spojrzenia na świat oczami dziecka. W dzisiejszym zagonionym świecie, pełnym rozpraszaczy i napięć, znalezienie klucza do serc i umysłów naszych dzieci wydaje się być zadaniem równie skomplikowanym co niezbędnym.

Wspólna komunikacja to fundament, na którym budujemy zrozumienie, zaufanie i bliskość. Jak zatem rozmawiać z dzieckiem, aby nas słuchało, rozumiało i chciało z nami współpracować? W tym artykule przybliżę Ci metody i techniki, które sprawią, że dialog z dzieckiem stanie się nie tylko możliwy, ale również owocny i przyjemny dla obu stron.

Przede wszystkim buduj z dzieckiem relację

Zainwestuj czas nie tylko w codzienne rutyny, takie jak przygotowywanie posiłków, pomoc w ubieraniu się czy kąpiel. Stwórz taką przestrzeń, w której będziesz mógł w 100% skoncentrować się na młodym człowieku. Poświęć czas na wspólną zabawę według pomysłu Twojej pociechy oraz rodzinne rytuały, na przykład słodkie soboty albo czytanie książek przed snem. Gdy dziecko czuje bliskość z dorosłym, chętniej dzieli się swoimi emocjami i angażuje we współpracę. Dobra relacja jest kluczem do sukcesu.

Uwzględnij indywidualność dziecka

Każde dziecko jest inne − ma inny temperament, potrzeby, reakcje, mocne i słabe strony. Niektóre dzieci są bardzo wrażliwe, na to czego doświadczają, a inne potrzebują wrażeń i możliwości spożytkowania niekończącej się energii. Organizuj codzienność, uwzględniając indywidualne zapotrzebowanie dziecka. Dziecko przebodźcowane albo znudzone będzie miało problem ze współpracą i może być mniej chętne do nawiązywania dialogu z dorosłym.

Bądź empatyczny i akceptuj emocje dziecka

Bądź gotów do słuchania swojej pociechy, bez oceniania czy krytykowania. Zwłaszcza gdy młody człowiek mówi o swoich uczuciach, przyjmij je takimi, jakie są. Nie próbuj im zaprzeczać („Bez sensu tak się tym przejmować”), nie próbuj udzielać rad („W tej sytuacji musisz jutro podejść do Kasi i zaprosić ją na urodziny”), nie przyjmuj roli filozofa („Życie nie jest sprawiedliwe”), nie użalaj się nad dzieckiem („Biedactwo, nie mogę przeżyć, że coś takiego cię spotkało”).

Wystarczy, że wysłuchasz dziecka uważnie, a następnie nazwiesz jego uczucia, na przykład: „To była dla ciebie przykra sytuacja”/ „Wygląda na to, że zdenerwowałaś się na Kubę”. Najczęściej to wystarcza, aby dziecko poczuło się zrozumiane. Wszystkie emocje powinny zostać zaakceptowane, ponieważ wszystkie o czymś ważnym nas informują. To nie oznacza, że musimy wyrażać aprobatę dla niewłaściwych zachowań. Gdy dziecko w złości uderzy swojego brata, możemy powiedzieć: „Jesteś teraz wściekły na brata, bo zabrał twoją zabawkę. Nie zgadzam się jednak na bicie. Jak mogę Ci pomóc?”.

Bądź cierpliwy i spokojny

Cierpliwość i spokój odgrywają zasadniczą rolę w tworzeniu zdrowego środowiska komunikacyjnego, niezbędnego dla efektywnej wymiany myśli i uczuć. Reaguj spokojnie na wyzwania, trudne zachowania czy frustracje dziecka, a przy okazji daj mu ważną lekcję: problemy można rozwiązywać w konstruktywny sposób.

Takie podejście sprawia, że dziecko czuje się bezpieczne, wie, że trudne emocje nie powodują końca świata i że z czasem przemijają. Zaopiekowanie uczuciami zachęca młodego człowieka do otwartości i współpracy. Ponadto spokojna reakcja dorosłych służy jako model do naśladowania, pomaga dziecku uczyć się, jak radzić sobie z własnymi frustracjami i złością w przyszłości.

Opieraj komunikację na szacunku i współpracy

Uprzedzaj dziecko o wspólnych planach i pozwól mu uczestniczyć na miarę jego możliwości w rodzinnych decyzjach, zachęcaj od najmłodszych lat do wspólnego wykonywania obowiązków. Staraj się pokazywać młodemu człowiekowi, jak funkcjonuje świat oraz jaki wpływ na innych mają jego działania. Wprowadzaj zasady domowe w sposób, który będzie zrozumiały dla dziecka. Wystrzegaj się obwiniania, rozkazywania, moralizowania czy porównywania. Nikt ich nie lubi, a tam, gdzie się pojawiają, najczęściej przynoszą poczucie zranienia i bunt. Formułuj komunikaty w taki sposób, aby ułatwić dziecku skupienie się na tym, co najważniejsze. Możesz na przykład:

Zauważaj i doceniaj

Chwal dziecko za jego starania, wysiłek i postępy. Zauważaj pozytywne zachowania i ich wpływ na otoczenie, na przykład: „Twoja pomoc w przygotowaniu obiadu bardzo nam wszystkim pomogła, dzięki temu szybciej zasiądziemy do jedzenia”. Zamiast wyrażać oceny typu „piękny rysunek”, opisz to, co widzisz: „Widzę słońce, wzburzone morze i statek na falach” albo zapytaj, z czego dziecko jest najbardziej zadowolone. Uważaj, aby nie etykietować swojej pociechy („Jesteś piękny”, „mądry” „najlepszy”). Takie pochwały mogą wywołać niechcianą presję na nieskazitelny obraz samego siebie. Pokazuj wartość konkretnych zachowań młodego człowieka, a tym samym buduj w nim poczucie własnej skuteczności.

Komunikowanie się z dzieckiem w sposób, który sprawia, że chce ono słuchać i uczestniczyć w dialogu, wymaga czasu, cierpliwości oraz praktyki. Kluczem jest budowanie relacji opartej na wzajemnym szacunku, empatii i zrozumieniu. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Praktykowanie przedstawionych tu zasad w codziennych interakcjach z dziećmi pomoże zbudować mocne, pozytywne relacje, które będą fundamentem dla skutecznej komunikacji teraz i w przyszłości.

Część porad zawartych w tym artykule została zainspirowana książką Adele Faber i Elaine Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog

Objawy depresji u dziecka. Jak ich nie przegapić, jak pomóc?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

Karolina Kolman
pedagog specjalny

Jak się mądrze bawić z dzieckiem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole
Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej