Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Każde dziecko zasługuje na to, by rozwijać swój potencjał w sprzyjających warunkach. Wsparcie zarówno ze strony rodziców, jak i szkoły ma ogromne znaczenie w procesie wyrównywania szans edukacyjnych, zwłaszcza gdy dziecko otrzymuje orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Co warto wiedzieć w takiej sytuacji, kiedy to właśnie w naszej rodzinie padnie diagnoza?
Przede wszystkim, rodzic musi pamiętać, że orzeczenie to nie wyrok. Dopiero pokonując lęk przed diagnozą i odrzucając chęć wyparcia, możemy zrozumieć, co tak naprawdę dla dziecka oznacza orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Dobrym startem do lepszego rozeznania w sytuacji będą również poniższe informacje, zebrane na podstawie pracy z takimi uczniami oraz doświadczeń z kierowania placówką edukacyjną.
Wystawienie orzeczenia przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną nie ma bynajmniej na celu stygmatyzowania dziecka czy wykluczania go w żaden sposób. Wręcz przeciwnie, jest to szansa dla dziecka ze specjalnymi potrzebami na wyrównanie szans i dogonienie reszty rówieśników w tych obszarach, które wymagają poprawy.
To ważne, by zdawać sobie sprawę, że celem jest umożliwienie dziecku poradzenia sobie z wyzwaniami edukacyjnymi, a nie obniżenie poprzeczki. Orzeczenie w żadnym razie nie oznacza lepszych stopni za mniej starań czy gorszego poziomu nauczania. Placówka edukacyjna dostosowuje program nauczania, aby dziecko mogło przyswajać wiedzę w sposób, który sprawi mu mniej trudności. W ten sposób można również uniknąć zniechęcenia i spadku motywacji wynikającego z porównywania swoich wyników z rówieśnikami.
Poradnie psychologiczno-pedagogiczne wydają różne rodzaje orzeczeń, zależnie od potrzeb dziecka. Do najczęściej wystawianych należą:
IPET – edukacyjny plan działania
Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) to dokument, który określa dostosowania i formy wsparcia dla ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Powstaje na podstawie diagnozy i potrzeb dziecka oraz jest na bieżąco monitorowany i aktualizowany co najmniej raz w roku.
Rodzic bierze aktywny udział w procesie tworzenia IPET-u, dlatego warto otwarcie rozmawiać z nauczycielami, specjalistami i terapeutami o swoich oczekiwaniach oraz obserwacjach dotyczących dziecka.
Pozytywne zmiany w akceptacji osób ze specjalnymi potrzebami są coraz bardziej widoczne w kulturze i mediach. Warto szukać dla dziecka inspirujących przykładów w kinie i telewizji, gdzie pojawiają się postacie ze spektrum autyzmu czy innymi wyzwaniami, np. w serialu Good Doctor.
Nie tylko fikcyjne historie mogą inspirować. Istnieją przykłady znanych postaci z popkultury i historii, które mimo trudności dokonały wielkich rzeczy. Albert Einstein miał problemy w nauce, a dziś jest symbolem geniuszu. Niektóre osoby ze spektrum autyzmu mają wyjątkowe umiejętności analityczne i odnajdują się w zawodach wymagających precyzji i skupienia.
Najważniejsze jest, aby dziecko wiedziało, że inność to także wyjątkowość. Niektóre rzeczy będą dla niego trudniejsze, ale w innych może okazać się ponadprzeciętnie utalentowane. Ważne, by budować w nim wiarę we własne możliwości i uczyć, że sukces nie zawsze zależy od tego, jak szybko się uczymy, ale jak bardzo jesteśmy wytrwali.
Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego to nie etykieta ani wyrok, ale narzędzie, które ma na celu zapewnienie dziecku jak najlepszych warunków do nauki i rozwoju. Współpraca rodziców, nauczycieli i specjalistów jest kluczowa w procesie edukacji dziecka z orzeczeniem. Im wcześniej zostaną wdrożone odpowiednie formy wsparcia, tym większa szansa na sukces edukacyjny i społeczny młodego człowieka.
Rodzicu, nie bój się diagnozy. Odpowiednio dobrana pomoc nie tylko pomoże Twojemu dziecku pokonać trudności, ale także pozwoli mu rozwinąć skrzydła w tych dziedzinach, w których może błyszczeć!
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866