#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców » Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon?

Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon?

Paulina Drzewicka pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Krzyś i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 448661,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dzieci mają dziś kontakt z technologią wcześniej niż kiedykolwiek. Coraz częściej widzimy trzylatków z własnymi smartfonami, a przedszkolaki potrafią obsługiwać tablety lepiej niż ich dziadkowie. Ma to swoje plusy, ale niesie też pewne zagrożenia. Kiedy kupić dziecku pierwszy telefon, by wspierać jego rozwój, ale nie narażać jednocześnie na cyfrowe zagrożenia?

W placówkach przedszkolnych prowadzi się regularnie zajęcia na temat bezpieczeństwa w sieci i nie da się ukryć, że są one bardzo potrzebne. Zetknięcie dziecka z technologią następuje obecnie bardzo wcześnie, w związku z czym już w grupach 3-latków da się zaobserwować pierwszych posiadaczy telefonów. W wieku 4 lub 5 lat coraz więcej dzieci czuje potrzebę, by pochwalić się swoim smartfonem przed rówieśnikami. Z czego wynika ten wczesny start w świecie cyfryzacji?

„Zabawka” odwracająca uwagę

Wielu rodziców kupuje pierwszy telefon dla dziecka, bo nie chce oddawać swojego. Bajki czy gry to łatwo dostępna rozrywka i rozpraszacze, którymi można zająć dziecko. Zwłaszcza, kiedy potrzeba trochę spokoju, bo np. jesteśmy w gościach albo w sklepie. Jednak w ojcowie też lubią pograć, a matki przeglądać treści w mediach społecznościowych. W związku z tym każdy, włącznie z dzieckiem, dostaje swój sprzęt. Ceną niestety bywa to, że rodzina zaczyna się od siebie oddalać.

Rywalizacja z rówieśnikami

Czasem trudno powiedzieć, czy dzieci rywalizują ze sobą przy pomocy technologicznych gadżetów, czy robią to rodzice. Biorąc pod uwagę, że to rodzic podejmuje decyzję o zakupie telefonu, można jednak śmiało założyć, że jesteśmy współodpowiedzialni za tworzenie technologicznej presji. Pojawia się w nas obawa, że nasze dziecko poczuje się gorsze, jeśli nie dostanie nowoczesnego smartfona. Może nam się też wydawać, że powinno jak najszybciej zdobyć kompetencje cyfrowe, bo zostanie w tyle. Często okazuje się jednak, że to bardziej nasza projekcja niż faktyczne potrzeby dziecka.

Prezent (ale czy na pewno?)

Wśród rodziców, ale też dziadków, cioć i wujków panuje przekonanie, że telefon to doskonały pomysł na prezent dla dziecka. Wręczają go więc na urodziny, na gwiazdkę albo (co szczególnie popularne) na Komunię. Ta praktyka ma jednak swoje konsekwencje, kiedy próbujemy wprowadzać restrykcje, co do używania telefonu przez dziecko. Budzi się wtedy poczucie niesprawiedliwości, że odbiera mu się coś, co zostało podarowane. O wiele lepiej traktować pierwszy telefon, jako pewien etap zapoznawania dziecka z technologią.

Pedagog, który na co dzień obserwuje rozwój technologiczny maluchów, zapytany, kiedy dzieci dostają pierwszy telefon, odpowie krótko – za wcześnie. Nie należy bronić dostępu do technologii, zwłaszcza że przedszkolaki uczą się jej w błyskawicznym tempie, ale z takim prezentem czasem warto się wstrzymać. Jeśli nie chcemy, by ekran był najważniejszym wspomnieniem z dzieciństwa, nie stwarzajmy warunków, w których 3-letnie dziecko lub młodsze ma go na wyciągnięcie ręki.

W jakim wieku dziecko powinno dostać telefon?

Nowoczesne smartfony są na tyle zaawansowane, że zarówno dzieciom, jak i dorosłym zdarza się zapomnieć, jaka jest ich główna funkcja. To narzędzie, które powinno służyć przede wszystkim do kontaktu. W związku z tym, pierwszy telefon powinien trafić do rąk dziecka, kiedy zajdzie potrzeba, aby się z nim swobodnie kontaktować. Ten moment przypada zwykle, gdy zyskuje ono większą samodzielność.

Należy spojrzeć prawdzie w oczy i przyznać, że nie będziemy dzwonić do przedszkolaka w godzinach naszej pracy. Dobrze wiemy, gdzie jest i skąd odbierzemy go, gdy przyjdzie czas. W wieku 3 lub 5 lat telefon to przede wszystkim dostęp do sieci i elektronicznych rozrywek, którymi dziecko zabawia się, kiedy my sami patrzymy w swoje ekrany tuż obok albo zajmujemy się swoimi sprawami.

Właściwy czas, by dać dziecku telefon to na przykład pierwsza lub druga klasa podstawówki. Wtedy, gdy zyskuje ono więcej niezależności, a kontakt z rodzicem staje się niezbędny, by mogło bezpiecznie i w kontrolowanych warunkach budować samodzielność. Wyjście do sklepu, zabawa z rówieśnikami czy chociażby kilka godzin samotnego oczekiwania na nasz powrót z pracy – to te momenty z życia rodzinnego, gdzie telefon daje spokojną głowę.

Etap wchodzenia w samodzielność to też dobry moment, by dać dziecku lekcję z odpowiedzialności za swoje rzeczy. Niech nauczy się dbać o swój sprzęt, uważa, by go nie zepsuć i pilnuje ładowania baterii. Alternatywnie możemy sprezentować mu smartwatch, który pozwoli zapoznać się z nieco bardziej zaawansowanymi sprzętami. Posiada chociażby funkcję lokalizacji, ważną dla wielu rodziców i może być dobrą rozgrzewką przed otrzymaniem komórki.

Ile dziecko powinno używać telefonu?

Zbyt swobodne podejście do relacji dziecka z technologią może powodować problemy wychowawcze, ale rygorystyczny zakaz też nie jest najlepszym rozwiązaniem. Dziecko tak czy inaczej nie uniknie kontaktu z gadżetami i internetowymi treściami, a ograniczenia wzbudzą w nim niepotrzebną frustrację. Zwłaszcza że zakazany owoc tylko bardziej kusi. Należy więc postawić na zrównoważone podejście.

Technologia powinna wspierać nas w codzienności. Dozujmy ją więc sobie i dziecku w taki sposób, aby nie zastępowała nam życia rodzinnego, tylko pomagała nam się rozwijać i komunikować.

* * *

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ


Rozlicz PIT za 2024 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców

Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.


begin

Kolejne porady w opracowaniu

end

Wesprzyj opracowanie nowych porad dla rodziców #MAMYNATORADĘ

Przekaż datek na poradę

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.
cyklicznie
Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok

Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.
cyklicznie
Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck KRUK SA Learnetic Valores Fiberhost Inea Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej