Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Krzyś, Perłowa Busola i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Każdy rodzic pragnie, aby zabawki, którymi otacza swoje dziecko, nie tylko sprawiały radość, ale również wspierały jego rozwój. Niestety nie zawsze można polegać na tym, co reklamują znani producenci. Ważne jest, aby nie myśleć, ile potrafi nowy gadżet, a raczej jak wiele zastosowań znajdą dla niego małe rączki.
Pokój dziecięcy, podobnie jak przedszkolna sala, powinien być przestrzenią wspierającą rozwój malucha. W przypadku przedszkola, o wyposażenie dba personel, jednak w naszym domu to my musimy zatroszczyć się o dobór zabawek, którymi otoczymy nasze dziecko. Jakimi kryteriami powinniśmy kierować się przy zakupie?
Mając na uwadze te cechy, o wiele łatwiej będzie wyłonić gry czy gadżety, które faktycznie służą maluchom. W sklepach znajdziemy bogaty wybór modnych i popularnych zabawek, ale wiedząc, że priorytetem jest rozwój określonych kompetencji, rodzić szybko oceni, które z nich warto podarować dziecku.
Mózg dziecka w wieku przedszkolnym jest bardzo podatny na różne bodźce. Chcąc go rozwijać, musimy rozsądnie dozować mu nowe wrażenia. Co zatem lepiej sprawdzi się w zabawie – zdobycze technologii czy tradycyjne zabawki? Jedne i drugie mogą być na swój sposób kształcące, pod warunkiem, że są odpowiednio dobrane.
Multimedia są formą rozrywki, z którą warto dziecko zapoznać i niewątpliwie taką okazję będzie ono miało w wielu placówkach przedszkolnych. Jednak zalecana jest tutaj duża ostrożności w kwestii umiejętnego wykorzystania technologii. Dobrze sprawdzi się np. duża tablica multimedialna do rysowania, która może wydać się maluchom bardziej zachęcająca niż kartka papieru, a przy okazji pozwoli im ćwiczyć obręcz barkową oraz mięśnie posturalne. Wybrane gry edukacyjne także mogą okazać się pożyteczne, zwłaszcza jeśli angażują więcej osób do rozgrywki i zachęcają do aktywności, jednocześnie ucząc oczekiwania na swoją kolej.
Pamiętajmy jednak, że z tego typu zabawkami trzeba postępować ostrożnie. Bajki i filmiki znalezione w internecie mogą zainteresować dziecko, ale niestety także zaszkodzić jego zdolności skupiania uwagi. Zastępowanie edukacyjnych zabawek tabletem na dłuższą metę nie wyjdzie nam na dobre.
Zdecydowanie więcej miejsca w bawialni powinniśmy poświęcić zabawkom tradycyjnym. Preferowanym wyborem są te, które ćwiczą wyobraźnię, uczą koncentracji i nie powodują skutków ubocznych w postaci rozproszenia uwagi. Upewnijmy się przed zakupem, że to, co chcemy sprezentować maluchowi, spełnia kryteria wymienione wyżej. Dla ułatwienia warto poznać kilka rekomendowanych opcji:
Ta lista powinna znacznie ułatwić zakupy rodzicom, którym zależy na tym, aby zabawa łączyła się ze zdrowym rozwojem mózgu i zdobywaniem cennych umiejętności. Można też śmiało podesłać ją krewnym, którzy planują w najbliższym czasie odwiedzić malucha z podarkami.
Warto pamiętać, że ilość zabawek nie przekłada się zazwyczaj na jakość spędzonego czasu oraz rozwój dziecka. Zbyt duży wybór może raczej zakłócić rozrywkę, aniżeli ją ubogacić. Należy więc trzymać się zasady: „co za dużo to niezdrowo”.
Nie trzeba oczywiście teraz robić wielkich porządków i wyrzucać zgromadzonych zabawek na śmietnik. Polecana praktyka, stosowana w placówkach przedszkolnych, to rotacyjne chowanie wybranych zabawek i wykładanie tylko jakiejś części bogatego wyposażenia sali przedszkolnej. Dzięki temu maluchy nie są przebodźcowane. Same zabawki natomiast z czasem można podmienić na kolejne, zapewniając nowe doświadczenia w odpowiednich odstępach czasowych i zapobiegając nudzie.
Wskazany jest minimalizm, jeśli chodzi o ilość zabawek, ale nie o ich jakość. Powstrzymajmy się od ciągłego kupowania tych najbardziej krzykliwych, pstrokatych i głośnych, które pozornie mogą wydać się najciekawsze. W trosce o rozwój dziecka kupujmy przede wszystkim zabawki wielofunkcyjne, które oddziałują na wyobraźnię. Te przedmioty, które mają wyłącznie jedną funkcję, nie są zwyczajnie godne uwagi, gdy do wyboru jest wiele lepszych opcji.
Mniej gadżetów, więcej zastosowań – to zdrowa zasada na zakupach w sklepie z zabawkami. Stosując ją, szybko przekonamy się, że możemy mieć ograniczony budżet, ale inwestując mądrze, zapewnimy dziecku bogatsze i bardziej rozwijające doświadczenia.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866