Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Jąkanie to jedno z zaburzeń mowy, które budzi niepokój u rodziców. Wielu zastanawia się, czy jest przejściowym epizodem, czy zwiastunem trudności komunikacyjnych. Nie zawsze przeciąganie lub powtarzanie sylab oznacza jąkanie. U małych dzieci może być to naturalny etap nauki mówienia. Jednak mając pod opieką malucha warto wiedzieć, jak rozpoznać problemy z jąkaniem i odróżnić je od niepłynności mowy.
Zgodnie z ogólnie przyjętą definicją, jąkanie to zaburzenie płynności mowy, które objawia się trudnościami w swobodnym wypowiadaniu słów. Może przybierać różne formy, takie jak:
Można je zaobserwować zarówno u dorosłych, jak i u dzieci. U tej drugiej grupy jednak nieco trudniej określić, czy jest znamieniem problemu, czy też z czasem przeminie.
U niektórych osób jąkanie występuje tylko w sytuacjach stresowych, podczas gdy u innych jest obecne na co dzień. Może mieć podłoże genetyczne, neurologiczne lub emocjonalne. Wczesna interwencja i odpowiednie wsparcie mogą pomóc w poprawie płynności mowy i zwiększeniu pewności siebie u dziecka. Dlatego też warto reagować, zwłaszcza jeśli zauważymy jąkanie na tle nerwowym u dziecka. Pamiętajmy jednak, aby nie mylić tego z pokrewnym zjawiskiem, czyli niepłynnością mowy.
Warto wiedzieć, że niepłynność mowy u dzieci może mieć różne podłoże. Wyróżnia się dwa główne zjawiska: jąkanie oraz rozwojową niepłynność mówienia. Choć mogą wyglądać podobnie, mają różne przyczyny i przebieg.
Rozwojowa niepłynność mówienia to przejściowe zaburzenie płynności mowy, występujące u dzieci w wieku 2–5 lat. Jest naturalnym etapem rozwoju językowego i wynika z faktu, że dziecko myśli szybciej, niż jest w stanie wymówić. Aparat artykulacyjny „nie nadąża” za tym, co myśli głowa. Do przyczyn rozwojowej niepłynności mowy zaliczamy szybki rozwój językowy, zmęczenie, stres, ekscytację lub dużą liczbę bodźców.
Rodzic rozpozna rozwojową niepłynność mówienia po częstym powtarzaniu przez dziecko słów lub całych fraz (na przykład „chcę… chcę… chcę to zrobić”). Maluch może mieć drobne potknięcia w mowie, jednak nie towarzyszy im napięcie mięśni twarzy ani nagłe zatrzymania dźwięku, czyli tzw. blokady.
Co ważne, dziecko zazwyczaj nie zdaje sobie sprawy ze swoich trudności i nie odczuwa stresu ani niepokoju podczas mówienia. Jest to naturalny etap rozwoju językowego, który zwykle mija samoistnie.
Podstawowa różnica między jąkaniem a rozwojową niepłynnością mowy polega więc na tym, że ta druga jest przejściowa i naturalna. Jąkanie natomiast może się utrwalić i wpływać na komunikację dziecka, dlatego występujące objawy powinno się skonsultować u logopedy i psychologa. Jako rodzice powinniśmy zachować czujność i mieć świadomość, co odróżnia te zjawiska, żeby w odpowiednim momencie zgłosić się po pomoc u specjalisty.
To w domu dziecko czuje się najbezpieczniej i najbardziej swobodnie. Dlatego też w dużej mierze na domownikach spoczywa obowiązek wspólnej pracy nad płynnością mówienia. Rola rodzica w tym procesie ma ogromne znaczenie i bywa decydująca w zdobywaniu przez dziecko kompetencji komunikacyjnych. Warto wspomóc je, stosując poniższe rady i techniki:
Szczególnie ostatni punkt to dobre rozwiązanie dla rodziców, którzy chcą problem jąkania u dziecka rozwiązać w sposób bezstresowy. Zabawy zalecane przez pedagogów, które z powodzeniem mogą być uznane za ćwiczenia płynnej wymowy to:
To proste sposoby na urozmaicenie dnia, które nie będą wzbudzały w dziecku poczucia wstydu z powodu niedoskonałości w mowie. Wspólna nauka przez zabawę może stać się częścią miłych wspomnień z dzieciństwa, zamiast źródłem kompleksów.
Nie można nie docenić wkładu rodziców w codzienne ćwiczenia i pracę nad jąkaniem. To właśnie w domu mamy największy wpływ na dziecko i jego zdolności komunikacji. Jednak nie da się ukryć, że konsultacja ze specjalistą może nadać kierunek naszym staraniom. Do logopedy powinniśmy udać się, gdy:
Wczesna interwencja może zapobiec utrwaleniu się problemu i pomóc dziecku w lepszym radzeniu sobie z niepłynnością mowy. Pamiętajmy więc, jak ważne jest, byśmy obserwowali dziecko na każdym etapie rozwoju, wspierali je i w razie potrzeby sięgali po specjalistyczną pomoc. To właśnie troska rodzica robi największą różnicę i najbardziej wpływa na sukces w walce z jąkaniem.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866