Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Krzyś, Perłowa Busola i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
W momencie, gdy dziecko wchodzi w nowy etap życia, taki jak edukacja przedszkolna, może pojawić się pewien niepokój. Co ciekawe, źródło strachu często znajduje się w rodzicach i dopiero jeśli na to pozwolą, przenosi się na malucha. Nasze nastawienie może dodać skrzydeł lub je podciąć. Musimy mądrze wykorzystać wpływ, który mamy na dziecko w pierwszych latach życia. Dlatego warto zacząć od pracy nad własnym podejściem i przekazać przede wszystkim pozytywne emocje.
Lęk separacyjny oraz inne obawy, związane z poznawaniem otaczającej dziecko rzeczywistości, to norma w pierwszych dwóch latach życia. Kiedy do przedszkola trafia trzylatek, może mieć już w sobie gotowość do wejścia w ten etap lub pozostać z poczuciem niepokoju. Będzie to zależne od tego, jakie przygotowanie dadzą mu rodzice. Dzieci to baczni obserwatorzy, którzy przejmują nasze lęki i emocje, więc to nasze nastawienie położy fundament pod przyszłą samodzielność i pewność siebie małego człowieka w kolejnych etapach życia.
Nasze zaufanie (lub jego brak) do placówki przedszkolnej, szybko zostanie zauważone.
Dlatego przede wszystkim to my musimy być gotowi na to, aby wypuścić malucha spod skrzydeł. Dla wielu rodziców okazuje się to trudne, bo wierzą, że tylko oni są w stanie dać dziecku właściwą opiekę. Tymczasem kluczem jest zrozumienie, że najbardziej wartościowe, co możemy mu zapewnić, to wsparcie, gdy uczy się samo o siebie dbać.
Ważna wiadomość dla rodziców, którzy chcą pracować nad swoim nastawieniem, aby ułatwić dzieciom start w przedszkolu – nie warto zwlekać! Taki proces powinien ruszyć rok wcześniej, kiedy mamy w domu dwulatka. Wykorzystajmy te miesiące, aby przygotować się do rozłąki. Co możemy zrobić?
Uczęszczajmy na dzień otwarty i dni adaptacyjne w przedszkolu, czyli spotkania organizowane przez pracowników placówki. To szansa na otrzymanie wparcia od doświadczonych pedagogów oraz oswojenie się z osobami, które za jakiś czas będą miały pod opieką nasze dziecko. Sprawi to, że złagodzimy nieco nasze własne obawy i przygotujemy się na zmiany razem z dzieckiem.
Przygotujmy się mentalnie na decyzję o rozłące z dzieckiem. Myślenie, że okoliczności nie dają nam innych możliwości niż pozostawić je w przedszkolu, nie służy rodzinie. Niech to będzie wybór, który świadomy rodzic podejmuje dla dobra dziecka.
Pozwólmy sobie cieszyć się z tego, że nasze dziecko wykazuje pierwsze oznaki samodzielności i chce radzić sobie bez nas lub mieć kontakt z innymi maluchami. Jeśli damy mu na to szansę, z czasem nasze obawy w końcu zastąpi rodzicielska duma.
Te kroki to dobry początek wspólnej pracy, którą przed wkroczeniem do przedszkola, należy wykonać razem z dzieckiem. Powinno podążyć za tym także wprowadzenie odpowiednich praktyk w domu rodzinnym.
Warto troszczyć się o swoją pociechę, zwłaszcza wtedy, kiedy zbliżają się zmiany, ale pamiętajmy, aby troskę tę okazywać we właściwy sposób. Zamiast za wszelką cenę otaczać dziecko kokonem ochronnym i pokazywać mu, jak bardzo się o nie martwimy, dajmy mu pewność siebie i budujmy w nim poczucie samodzielności. Istnieje na to kilka prostych sposobów, które można zastosować w codziennym życiu.
Wsparcie, a nie wyręczanie przy ubieraniu – Maluch często jest w stanie sam włożyć buty czy czapkę i do tego powinniśmy go zachęcać. Nawet jeśli tę czapkę będziemy musieli poprawić mu na głowie, ważna jest samodzielna próba. Zamiast wyręczać, lepiej wspomożemy dziecko, wybierając dla niego obuwie i ubrania, które łatwiej mu będzie założyć własnymi siłami.
Rutyna przy stole – Podczas wspólnych posiłków możemy budować w dziecku kompetencje, które pomogą mu później w adaptacji. Odniesienie po sobie talerzyka to dobry zwyczaj, który na pewno zostanie doceniony także w przedszkolu, a to sprawi, że maluch lepiej się tam odnajdzie.
Mycie zębów po obiedzie – To naturalne, że o higienę malucha chcemy zadbać jak najlepiej. Po obiedzie jednak może on spokojnie umyć zęby samodzielnie w ramach wprawki. Nic nie szkodzi, że zrobi to niedokładnie, jeśli dopilnujemy tego rano i wieczorem.
Trening w piaskownicy – Zabawa z innymi maluchami na podwórku to świetna okazja, aby jeszcze przed etapem przedszkolnym dziecko zdobyło umiejętności społeczne. Oczywiście może się zdarzyć, że uczestnicy zabaw się ubrudzą, obsypią piachem albo ktoś się przewróci. Jednak te doświadczenia także są niezbędne na tym etapie rozwoju i stanowią trening przed przedszkolną rzeczywistością.
Entuzjazm zamiast rezygnacji – Zwroty typu „musisz tu posiedzieć, bo idę do pracy” tylko utwierdzą dziecko, że pobyt w przedszkolu to smutna konieczność. Komunikując dziecku, że zostanie w placówce, przedstawmy mu to jako okazję do zdobycia nowych znajomości i fajnej zabawy.
Wprowadzenie tych wszystkich zwyczajów może wydawać się trudne dla niektórych rodziców, jednak powinna pomóc im świadomość, że samodzielność jest naturalną potrzebą dziecka. Obserwując naszego dwulatka, zauważymy, że na pewnym etapie sam chce wykonywać niektóre czynności. Rodzic może wtedy wykorzystać okazję i podbudować dziecko lub zgasić w nim entuzjazm i wiarę we własne siły, wyręczając we wszystkim.
Warto zadać sobie pytanie, co jest lepszą formą wsparcia w dłuższej perspektywie. Jeśli zależy nam na adaptacji dziecka i przygotowaniu go do bycia niezależnym człowiekiem w przyszłości, musimy nauczyć się cieszyć z jego pierwszych kroków bardziej niż bać się ewentualnych potknięć.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866