Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Trudne momenty w szkole, nieporozumienia w gronie rówieśników czy presja oczekiwań – to najczęstsze przyczyny negatywnych myśli u dzieci. Jeśli rodzic zignoruje ten problem, może okazać się, że dziecko straci wiarę we własne możliwości, stanie się lękliwe i niesamodzielne.
Każdy rodzic chce zapewnić swoim pociechom szczęśliwe dzieciństwo, jednak nie zawsze udaje się mu ochronić je przed pewnymi obawami. Złe myśli mogą pojawiać się w różnych sytuacjach, ale najczęściej wtedy, gdy maluch napotyka na problemy, ma trudności z adaptacją do środowiska lub wkracza w nowy etap nauki. Dlatego jako rodzice, powinniśmy obserwować i szybko reagować na przesłanki, które mogą świadczyć o snuciu czarnych scenariuszy.
Jako pierwszy znak, często odnotować możemy spadek samooceny. Dziecko przejawiające negatywne schematy myślowe może mówić lub myśleć w sposób, który wskazuje na brak wiary w siebie i poczucie bezradności. Zwracajmy uwagę na komunikaty, takie jak.:
Nam, jako osobom dorosłym, może wydawać się, że obraz świata, który dziecko sobie buduje jest przesadny i zniekształcony. Jednak nie należy tego lekceważyć. Mały człowiek często wyrabia w sobie błędne przekonanie o swojej wartości, a drobne porażki urastają w jego oczach do rangi katastrof. Reagujmy więc na pierwsze oznaki obniżonej samooceny, by uniknąć eskalacji tego problemu.
Chociaż negatywne myśli u dziecka są jednym z mniej komfortowych elementów dorastania, na szczęście rodzice nie są bezradni. Jest wiele dobrych nawyków oraz praktyk w życiu rodzinnym, które można wprowadzić, aby zmienić schematy myślowe na bardziej pozytywne. Poniżej kilka sposobów, rekomendowanych przez pedagogów i terapeutów.
Otwartość na rozmowę i poczucie, że jesteśmy powiernikiem dziecka to bardzo cenny dar, który możemy przekazać jako rodzice. Nie powinniśmy oczywiście urządzać przesłuchań i wypytywać, ale zaproszenie do rozmowy, to jak najbardziej krok w dobrym kierunku. Zachęcajmy dzieci do mówienia o swoich uczuciach. Zwłaszcza gdy zauważymy spadek nastroju. Warto wtedy zapytać np. „Widzę, że jesteś smutny. Chcesz mi powiedzieć, co się stało?” To dobry moment, aby pomóc dziecku nazwać emocje i zrozumieć, skąd się one biorą.
Dobrze jest pokazać dziecku, że na różne sytuacje można spojrzeć z wielu stron. Negatywna myśl np. “Nic mi się nigdy nie udaje.” nie musi być faktem. Nauczmy dziecko pozytywnie interpretować swoją osobę i nie patrzeć przez pryzmat jednej niefortunnej sytuacji. Zapytajmy „Czy na pewno to prawda, że nigdy Ci się nic nie udaje? A co z tą sytuacją, gdy rozwiązałeś trudne zadanie w szkole?”
Od tego, jakie schematy myślowe dziecko wyrobi sobie w pierwszych latach, może zależeć, jak będzie radzić sobie z trudnościami na dalszych etapach życia. Dlatego powinniśmy identyfikować i zmieniać destrukcyjne schematy wspólnie z dzieckiem na bardziej pozytywne wzorce myślowe. Zmianę schematu myślowego w można zawszeć w trzech prostych krokach:
Nie ma lepszego sposobu na pozbycie się czarnych myśli u dziecka niż praktyka w formie zabawy. Dlatego warto wykonać z dzieckiem popularne ćwiczeniem terapeutyczne. Przygotujcie razem tabelę, gdzie po jednej stronie zapiszecie negatywne myśli, a po drugiej – ich pozytywne zamienniki. Na przykład:
Negatywna myśl: „Zawsze przegrywam.”
Pozytywna myśl: „Czasem wygrywam, czasem przegrywam, ale każda gra to dla mnie zabawa i nauka.”
Pozwólmy dziecku samemu szukać pozytywów, a jeśli będzie potrzebować wsparcia, dajmy małą podpowiedź, zadajmy pomocnicze pytania lub wskażmy pozytywną sytuację z przeszłości. Najlepszy efekt uzyskamy przy wspólnej zabawie, więc rodzic również powinien uzupełnić swoją tabelkę.
Pozytywne myślenie może być dobrym nawykiem, który wejdzie człowiekowi w krew niezależnie od wieku. Dlatego warto uczyć dziecko i wplatać w domową codzienność małe rytuały, które wykształcą w nim konstruktywne schematy myślowe. Poniżej przykłady ćwiczeń i zabaw na pozytywne myślenie.
Dzienniczek wdzięczności to świetny patent na upamiętnienie dobrych chwil i znalezienie odrobiny optymizmu w rutynie dnia codziennego. Razem z dzieckiem zapisujcie trzy rzeczy, za które jest wdzięczne każdego dnia. Mogą to być nawet drobiazgi, np. „Zjadłem pyszne lody” lub „Spędziłem fajny czas na placu zabaw.”
Warto też uczynić moment przed pójściem spać, chwilą na refleksję i utrwalenie dobrych wspomnień. Wieczorne rozmowy mogą być pozytywnym akcentem na zakończenie dnia. Przed zgaszeniem światła zapytaj: „Co dzisiaj Cię ucieszyło?” i poświęć kilka minut na rozmowę z dzieckiem.
Jednym z uroczych rytuałów, które warto pokazać dziecku, jest słoik pozytywnych myśli. Wspólnie zapisujcie na karteczkach sukcesy dziecka (np. „Nauczyłem się nowego słowa” lub „Pomogłem koledze”). Wrzućcie karteczki do słoika i od czasu do czasu je przeglądajcie. Moment losowania karteczek i przypominania sobie pozytywnych akcentów oraz sukcesów to dla dziecka duża frajda. Można wykorzystać to w trudniejszym czasie, ale warto też regularnie wracać do dobrych wspomnień, by utrwalić w dziecku pewność siebie.
Starajmy się nakłaniać dziecko do szukania pozytywnych stron nawet w niekorzystnych sytuacjach. Warto pomóc dziecku spojrzeć na wyzwania z innej perspektywy. Dla malucha dużo znaczą nasze słowa pokrzepienia np.: „Nie udało Ci się w tej grze, ale zobacz, jak wiele nauczyłeś się podczas próbowania!” Jednak, aby ta metoda była skuteczna, powinniśmy sami ją praktykować i pokazywać dziecku, że w sytuacjach, gdy nam coś nie wyjdzie, też odnajdujemy dobre strony.
Dziecko potrafi być dla siebie surowym krytykiem i we własnej głowie przejaskrawiać niepowodzenia i porażki. Budując w nim zdolność do prowadzenia pozytywnego dialogu wewnętrznego, pozwalamy mu spojrzeć na siebie łagodniej i nie utracić poczucia sprawczości. Jakich wewnętrznych komunikatów możemy nauczyć dziecko, aby umiało znaleźć w sobie motywację?
Jeśli dziecko zacznie popadać w nawyk samobiczowania, zapytajmy je, czy odezwałoby się do przyjaciela, tak jak mówi teraz o sobie. “Czy koledze też byś powiedział, że jest beznadziejny? To dlaczego mówisz tak do siebie?” Zachęcajmy, by mówiło do siebie tak, jak do najlepszego przyjaciela, np.: „Nie wszystko mi wyszło, ale starałem się i to jest ważne.”
Jeśli dziecko ma negatywne myśli, zaproponujmy wizualizację: „Wyobraź sobie, że ta myśl to balonik. Możesz go puścić i zobaczyć, jak unosi się wysoko w niebo.” Taka zabawa pomoże dziecku zatrzymać kreowanie czarnych scenariuszy zanim przybiorą większe rozmiary.
Słowa mają dużą moc, jeśli je sobie powtarzamy. Warto nauczyć dziecko, by wypowiadało do siebie proste, pozytywne zdania, np.: „Jestem mądry i potrafię sobie poradzić.” Chwalmy malucha, kiedy się stara i zachęcajmy, żeby również wyrażał samozadowolenie, kiedy coś samodzielnie zrobi. Nawet jeśli to drobiazg, jak na przykład założenie czapki czy zawiązanie butów.
Czasem dziecko widzi autorytet w fikcyjnych postaciach i bohaterach z kreskówek. Wykorzystajmy to, żeby podbudować jego pewność siebie. Jeśli dziecko komunikuje spadek samooceny, zapytajmy: „Jak myślisz, co powiedziałby superbohater w tej sytuacji? Może: 'Spróbuję jeszcze raz i nie poddam się!’?” Pozytywne wzorce można znaleźć wszędzie, także w ulubionych historiach malucha, więc dlaczego nie przekuć tego w naukę konstruktywnego myślenia?
Radzenie sobie z negatywnymi myślami u dzieci to proces, który wymaga cierpliwości, wsparcia i regularnej praktyki. Ważne jest, by dziecko nauczyło się rozpoznawać destrukcyjne schematy myślowe i zastępować je bardziej pozytywnymi. Dzięki temu będzie lepiej radziło sobie z wyzwaniami i budowało zdrową samoocenę.
W drodze do stworzenia cieplejszej relacji z samym sobą, powinniśmy towarzyszyć dziecku, nie wyręczając go, ale wspierając. Czasem wystarczy zadać odpowiednie pytanie, by zmienić sposób postrzegania nieprzyjemnej sytuacji. Niekiedy warto też wprowadzić wspólne rytuały i zabawy, które nauczą pozytywnego myślenia. Ważne jest, aby samemu dawać dobry przykład i pokazywać, że my też umiemy znaleźć pozytywy w naszych mniejszych i większych niepowodzeniach.
Pamiętajmy, że postawa rodzica ma ogromne znaczenie. Kształtujmy w dzieciach pozytywny sposób myślenia i okazujmy zrozumienie dla ich emocji. Dzięki temu w dorosłym życiu porażki nie zatrzymają ich na drodze rozwoju, a pozytywne myślenie da większą satysfakcję z nawet niewielkich sukcesów.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866