Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Rodzicielstwo pełne jest wyzwań, a troska o bezpieczeństwo i dobro dziecka to jedno z podstawowych uczuć, które towarzyszą każdemu opiekunowi. Jednak co się dzieje, gdy troska przeradza się w nadopiekuńczość? Jak wpływa to na rozwój społeczny i poznawczy dziecka?
Troska przybiera niekiedy przesadną formę, a to sprawia, że dobre chęci rodziców obracają się przeciwko dziecku, które chcemy chronić. Źródło nadopiekuńczości nie wynika bowiem z rzeczywistych potrzeb dziecka, a najczęściej z lęków, które rodzice przenoszą nieświadomie na swoją pociechę. Media nie pomagają nam w ukojeniu tych lęków, bo wciąż jesteśmy narażeni na kolejne doniesienia o zbrodniach i nieszczęściach. Jednak przyczyn może być też wiele więcej.
To wszystko owocuje tym, że podsycamy w sobie strach o dziecko i zamiast uczyć je mierzyć się z trudnościami, za wszelką cenę je od ich izolujemy. Chuchanie i dmuchanie na dziecko przybiera niekiedy kuriozalne formy. Wyręczanie w ubieraniu, myciu i codziennej toalecie, paniczny strach przed skaleczeniem czy choćby zabrudzeniem małej buzi, a nawet selekcjonowanie kompanów do zabawy. To wszystko odbiera dziecku cenne i pouczające doświadczenia, które chociaż nie zawsze przyjemne, dałyby mu zdolność do adaptacji w społeczeństwie.
Niektórych może to zaskoczyć, ale nadopiekuńczość to nie tylko troska, ale również pewnego rodzaju przemoc wobec dziecka. Określenie to może wydawać się nieco na wyrost, zwłaszcza że pozornie nadopiekuńczość wyrasta z dobrych intencji. Jednak patrząc na jej rzeczywiste skutki, widzimy, że znamiona przemocy są obecne w zachowaniach, które odzierają dziecko z samodzielności i umiejętności społecznych. Wszystko to dla spokoju nadopiekuńczego rodzica.
Krzywda, którą wyrządzamy dziecku, ma swoje konsekwencje na przestrzeni jego całego życia. Może się przez to okazać, że wychowamy osobę nieporadną i niezdolną do podejmowania własnych decyzji. Dziecko może też wyrobić sobie postawę roszczeniową i oczekiwać, że zawsze wszystko będzie mieć podane na tacy.
Wszystko wydaje się w porządku dopóki jesteśmy obok, żeby pomóc włożyć kurtkę, przynieść zapomniany zeszyt czy nakarmić łyżeczką. Jednak koniec końców, na późniejszych etapach nie usiądziemy z dzieckiem w szkolnej ławce, nie pójdziemy za nim na studia i nie będziemy z nim w pracy i nie rozwiążemy jego problemów małżeńskich. To właśnie wtedy dziecko najbardziej odczuje brak umiejętności, które powinno było nabyć w już przedszkolu, czasem metodą prób i błędów, a nawet kosztem kilku rozczarowań czy startego kolana.
Kolejną konsekwencją nadopiekuńczości mogą być trudności w wykształceniu podstawowych umiejętności. Nie chodzi tylko o higienę i toaletę czy wiązanie butów, ale także o funkcje takie jak jedzenie. Karmione z nadmierną troską dziecko nie tylko nie utrzyma łyżki, ale czasem też porządnie nie pogryzie, bo zawsze dostawało do jedzenia papkę, byle tylko się nie zakrztusić. W skrajnych przypadkach może dojść do zaburzeń mowy oraz konieczności leczenia ortodontycznego, gdy nieużywany język i mięśnie odmówią posłuszeństwa.
Brak samodzielności przy prostych czynnościach odbiera dziecku pewność siebie i negatywnie wpływa na samopoczucie. Nie pozwala też podejmować własnych decyzji, przez co niekiedy dziecko nie umie zająć się sobą, bawić się czy zainicjować kontaktu z rówieśnikami. Kompetencje społeczne, kreatywne pomysły i zadowolenie z własnych osiągnięć to rzeczy, które dziecko otoczone nadmierną troską może utracić bezpowrotnie. W to miejsce wejdą lęki, fobie społeczne, a być może nawet depresja lub nerwica.
Opieka nad dzieckiem to przede wszystkim wspieranie go w pokonywaniu trudności związanych z dorastaniem i poznawaniem świata. Wyręczanie go i trzymanie pod kloszem to nadopiekuńczość, która sprawi, że nieświadomie przeniesiemy na nie własne lęki. Dlatego warto uczyć samodzielności i naszą troskę okazywać dziecku w zdrowy sposób.
Często okazuje się, że nauka samodzielności jest trudniejsza dla rodzica niż dla dziecka. Niełatwo jest zauważyć, że nasza nadopiekuńczość jest czymś niewłaściwym, kiedy stoją za nią pozornie dobre intencje. Dlatego warto najpierw uświadomić sobie swoje własne lęki, a potem zrobić wszystko, aby nie przenieść ich na kolejne pokolenie. Dziecko, któremu damy samodzielność i pewność siebie, będzie w stanie poradzić sobie także z tymi problemami, przed którymi w późniejszych etapach edukacji nie zdołamy go już osłonić. Zyska dzięki temu także szansę na bardziej satysfakcjonujące życie oraz lepsze relacje społeczne.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866