Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Publiczne Przedszkole i Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie
Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Strach przed dentystą to jedno z częstszych dziecięcych lęków i nic w tym dziwnego. Wizyta w gabinecie może wydawać się maluchowi nieprzyjemna i stresująca, zwłaszcza jeśli nigdy wcześniej nie miał z nią do czynienia lub słyszał negatywne opowieści. Jednak odpowiednie przygotowanie i podejście mogą sprawić, że stomatolog nie będzie budził strachu, a nawet stanie się kimś, kogo dziecko polubi. Jak więc pomóc maluchowi oswoić się z wizytą u dentysty i sprawić, by przebiegała ona w możliwie spokojnej atmosferze?
Wielu rodziców nie zdaje sobie sprawy z podstawowego błędu, przez który niechcący potęgują strach dziecka przed wizytą w gabinecie stomatologicznym. Nie da się ukryć, że niezależnie od wieku, leczenie zębów nie budzi przyjemnych skojarzeń. Dlatego często okazuje się, że pierwsze lęki przed dentystą dziecko nabywa w domu. To właśnie my często narzekamy, że czeka nas wiercenie i inne nieprzyjemne zabiegi. Nawet jeśli nie jesteśmy w tym zbyt wylewni, maluch łatwo wychwyci naszą nerwowość czy irytację. Nic więc dziwnego, że sam też nie zareaguje entuzjastycznie na kontrolę czy borowanie.
Świetnym sposobem na oswojenie dziecka z dentystą, są bajki, w których jest on pozytywną postacią. Warto obejrzeć razem z dzieckiem, a nawet porozmawiać o tym, co się wydarzyło w historyjce i jak przebiegła bajkowa wizyta. Możemy wówczas łatwo wskazać, że bohater jest zadowolony, a jego ząbki są zdrowe.
Innym sposobem, który rodzice stosują, jest wizyta zapoznawcza w gabinecie. Jeśli dentysta wyrazi zgodę, możemy wybrać się z maluchem, zanim jeszcze pojawi się potrzeba kontroli czy leczenia. Niektórzy stomatolodzy chętnie wygospodarują 5 minut, żeby porozmawiać z dzieckiem i opowiedzieć, co będzie się działo, kiedy przyjdzie na zabieg. Sprawi to, że pierwsza wizyta nie będzie kojarzyć się z bólem, a więc kolejne mogą spotkać się z mniejszym lękiem i oporem.
Wypowiadanie się o dentystach w pozytywnym kontekście, oglądanie bajek i rozmowa oraz stopniowe oswajanie z dziecka z gabinetem to sposoby, dzięki którym rodzic, lekarz i maluch będą mieli lżej.
Doprowadzenie dziecka do gabinetu to połowa sukcesu. Czasem jednak nerwy zaczynają się, gdy siedzi ono już na fotelu. Wówczas, jeśli zacznie się bać, kręcić czy płakać, wykonanie zabiegu może okazać się bardzo trudne. Na szczęście są sposoby, aby nieco ukoić lęk, nawet w momencie, gdy stomatologiczne przyrządy pójdą w ruch.
Warto też zaufać specjaliście, którego wybraliśmy dla naszego dziecka. Jeśli to osoba, której powierzamy swoje zdrowie lub która dostała rekomendację od naszych bliskich, pozwólmy jej działać.
Dobrze jeśli jest to stomatolog, który umie i lubi rozmawiać z dziećmi. Taka osoba wytłumaczy maluchowi, co się będzie działo i przygotuje na kolejne czynności. Niewiedza może być źródłem niepokoju dla pacjenta w każdym wieku, więc Ci młodsi docenią jasny przekaz tak samo jak my. Jeśli dentysta zrobi to w sposób dostosowany do wieku, jest większa szansa, że zabieg przebiegnie bez większych komplikacji.
Lęk w trakcie wizyty można opanować odwracając uwagę dziecka bajką lub piosenką. Przede wszystkim jednak warto wybrać dentystę, który ma dobry kontakt z dzieckiem. Specjalista, który na co dzień pracuje z małymi pacjentami, będzie wiedział, jak złagodzić ich niepokój.
Podawanie dziecku środków przeciwbólowych lub uspokajających nie jest zalecane przed wizytą u dentysty. Naturalnym instynktem rodzica jest chronić malucha przed złymi doświadczeniami, jednak w tym wypadku niekoniecznie wyjdzie mu to na dobre.
Ból i lęk to zjawiska, których nie da się wykluczyć z życia dziecka. Oczywiście nie powinno się ich także bezpodstawnie potęgować, ale warto wykorzystać dentystę, by nauczyć swoją pociechę przeżywać te emocje w zdrowy sposób.
Wskazane jest wyciszenie dziecka i można mu w tym celu zaparzyć melisę, byle nie zbyt mocną. Natomiast leki mogą być pójściem o krok za daleko. O wiele lepiej jest przygotować malucha na wizytę i pozwolić zmierzyć się z zabiegiem, nawet jeśli nie będzie zbyt przyjemny. Wtedy możemy nagrodzić go za odwagę i pozwolić, by dumnie przykleił sobie naklejkę „dzielny pacjent”. Pochwała i pozytywne wzmocnienie zamieni stresujące wydarzenie w wyzwanie, które dziecku udało się pokonać. W ten sposób przygotujemy je na kolejne sytuacje, w których trudno będzie mu uniknąć bólu czy dyskomfortu.
Pamiętajmy więc, by nie nadużywać środków przeciwbólowych i uspokajających, nawet jeśli wydaje nam się, że pomogą dziecku. Długofalowe korzyści da budowanie pozytywnych skojarzeń z dbaniem o zęby i leczeniem, wybór dentysty, który ma podejście do dzieci oraz pochwała dla odważnego pacjenta.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866