#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców » Co robić, kiedy dziecko ma problemy z czytaniem?

Co robić, kiedy dziecko ma problemy z czytaniem?

Edyta Borowicz-Czuchryta pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola

Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Publiczne Przedszkole i Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie
Publiczne Przedszkole Galileo w Lublinie Publiczna Szkoła Podstawowa Galileo w Lublinie

Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 448661,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Czytanie to jedna z najważniejszych umiejętności, którą dziecko zdobywa na początku swojej edukacyjnej drogi. Są maluchy, które szybko zaczynają składać litery w słowa. Inne potrzebują więcej czasu i wsparcia.

Jak rozpoznać, czy trudności z czytaniem mieszczą się w normie, czy wymagają dodatkowej uwagi? I co zrobić, by nauka czytania była dla dziecka przyjemnością, a nie źródłem frustracji?

W której klasie dziecko powinno umieć czytać?

Niektórzy uważają, że im szybciej dziecko zacznie interesować się literkami i podejmować pierwsze próby czytania, tym lepiej. Inni z kolei twierdzą, że z nauką alfabetu należy się wstrzymać i nie wprowadzać jej na etapie przedszkolnym. Prawda leży pośrodku, ponieważ każde dziecko uczy się w swoim tempie, więc ani wczesny start, ani nieco wolniejsze postępy nie powinny dziwić.

Faktycznie w przedszkolu koncentrujemy się na zabawie z dziećmi czy ćwiczeniu motoryki, jednak nie należy gasić dziecięcej ciekawości.

Zatem rozwoju pierwszych umiejętności u dziecka można spodziewać się wcześnie, nawet u pięciolatków, jeśli otoczenie jest sprzyjające. Mimo to, może się okazać, że w zerówce czy pierwszej klasie szkoły podstawowej, maluch nie będzie jeszcze wykazywał dużych umiejętności czytania. Tak naprawdę do tzw. czytania ze zrozumieniem przygotowuje druga klasa, w której uczą się ośmiolatki. Jednak i tutaj może się zdarzyć, że uczeń będzie miał pewne trudności.

Nie jest wskazane wywoływanie presji czy krytykowanie. Dziecko ma prawo rozwijać się we własnym tempie, więc rolą rodzica nie jest osądzać ani poganiać. O wiele lepiej sprawdzi się cierpliwość oraz angażowanie dziecka we wspólne aktywności związane z czytaniem.

Jakie są przyczyny trudności z czytaniem?

Rozwój dziecka zawsze ma charakter indywidualny, więc rodzic powinien pamiętać, że jeśli nauka czytania przebiega nieco wolniej niż zakładał, nie musi to wcale sygnalizować problemów. Niewskazane jest porównywanie z innymi dziećmi czy własną ścieżką rozwoju.

Zdarza się, że problemy wynikają z tego, co dziecko przeżywa w domu. Nawet zdolne maluchy potrafią opuścić się w nauce, jeśli rodzina przeżywa trudne chwile, np. rozwód rodziców czy kłótnie bliskich osób. Dlatego tak ważne jest, aby zapewnić spokój oraz pozytywną atmosferę, a także w miarę możliwości wspierać dziecko, nawet jeśli między dorosłymi sytuacja jest skomplikowana.

Jeżeli jednak zauważymy brak poprawy mimo naszego wsparcia, a trudności będą się przedłużać i znacząco wpływać na realizację podstawy programowej, warto szukać źródła problemu gdzie indziej. Chociaż wielu rodziców obawia się diagnozowania dziecka, warto zasięgnąć opinii specjalistów i sprawdzić, co tak naprawdę stoi na przeszkodzie w rozwoju umiejętności czytania.

Możliwe przyczyny to dysleksja, niedosłuch u dziecka, a nawet problemy ze wzrokiem, co jest pokłosiem nagminnego używania przez dzieci gadżetów elektronicznych. Jednak tak naprawdę powody trudności mogą być różne. Często rozwiązaniem okazuje się uzyskanie opinii z poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rodzice czasem mają przed tym opory, jednak warto pamiętać, że szybkie wykrycie problemów rozwojowych pozwala zaproponować dziecku realną pomoc i wyrównać szanse w tych obszarach, w których ma ono problemy.

Należy więc obserwować dziecko i być otwartym na sugestie pedagogów, którzy często pierwsi wychwytują potencjalne problemy. Jeśli chcemy skutecznie wesprzeć dziecko w nauce, nie możemy bać się diagnozowania, bo bez znajomości przyczyn, znalezienie rozwiązania nie będzie możliwe.

Co zrobić, gdy dziecko ma problemy z czytaniem?

Bez względu na to, czy diagnoza wykaże problemy w rozwoju, czy też dziecku po prostu brakuje motywacji do nauki, możemy jako rodzice i opiekunowie wyciągnąć pomocną dłoń. Jest wiele sposobów, aby pracować z dzieckiem. Przede wszystkim jednak trzeba pamiętać, że nasza pomoc nie może polegać na wywieraniu presji. Absolutnie nie należy krzyczeć na dziecko. Robienie wyrzutów i zaczynanie od słów „Ja w twoim wieku…” lub porównywanie do kolegów z klasy, to także droga donikąd. Sprawi to jedynie, że dziecko się wycofa i zniechęci.

Jak zmotywować dziecko do nauki czytania?

To, co najlepiej działa na dzieci, to odpowiednia motywacja. Maluch, który wcześniej nie był zainteresowany poznawaniem literek lub czytankami, może całkowicie zmienić swoje podejście. Wystarczy, że znajdzie wystarczająco dobry powód do starań.

Podsycanie ciekawości

Jeśli w domu i w otoczeniu dziecka, bliscy czytają i jest to częścią ich codziennej rutyny, dziecko naturalnie się tym zainteresuje. Maluchy to odkrywcy, więc zawsze chcą wiedzieć, co robimy i jakie historie nas wciągają. Warto uchylać rąbka tajemnicy, opowiadać o przeczytanych książkach i pozytywnie wypowiadać się o czytelnictwie.

Poznawanie wspaniałych historii

Świat ukryty w książkach fascynuje dzieci. Czytając im dostosowane do wieku opowieści i rozmawiając o nich, pozwalamy maluchom doświadczać wspaniałych przygód i odkrywać tajemnice razem z bohaterami. Jeśli dziecko uzna, że odszyfrowanie literek to przepustka do poznania świetnych historii, będzie chętniej się uczyć.

Pozytywne wzmocnienie

Pochwała zawsze działa lepiej niż nagana. Rodzic, który chce zobaczyć realne postępy, musi nauczyć się zauważać i doceniać także te mniejsze sukcesy. Nagradzajmy więc starania dziecka i wysyłajmy pozytywne komunikaty, kiedy próbuje czytać na głos, nawet jeśli nie jest to jeszcze idealnie płynne. Chwalmy też, kiedy dziecko raportuje, że przeczytało tekst i cieszmy się razem z nim, kiedy opowiada, co odkryło w kolejnej książce.

Dzielenie doświadczenia z innymi

Książki same w sobie są dla dzieci zbiorami literek, które niekoniecznie muszą być dla nich ciekawe. Perspektywa zmienia się, kiedy okazuje się, że kryją opowieści, którymi można się cieszyć razem z innymi. Wspaniale jeśli domownicy chcą przeżywać wspólnie bajkowe historie, ale równie dużą radość daje dzielenie się doświadczeniami z innymi dziećmi. Uczenie się od siebie nawzajem, polecanie sobie książek i dyskutowanie o perypetiach bohaterów to ogromne źródło motywacji.

Przykładem na to, jak wielką potrzebę dzielenia doświadczeń mają w sobie dzieci, jest inicjatywa „Książkowi Bohaterowie w Akcji”. W Szkole Podstawowej Galileo w Lublinie, uczniowie I i II klas podstawówki zarażają miłością do literatury swoich młodszych kolegów i koleżanki z przedszkola.

Dzieci integrują się i wspólnie poznają historie, gdy starsi czytają młodszym. Co więcej, akcja ma bardzo pozytywny wpływ na obie grupy. Uczniowie zyskali niesamowitą motywację, by ćwiczyć czytanie, dzięki czemu nawet słabsi z nich poczynili ogromne postępy. Przedszkolaki za to mogą dołączyć do zabawy, cieszyć się ze wspólnie przeżywanych opowieści oraz budować w sobie chęć do nauki czytania.

Pedagodzy zapewniają wsparcie i organizację dla całej akcji, jednak pomysł oraz ogromny entuzjazm to zasługa samych uczniów. Jest to najlepszy dowód, że książki nie tylko uczą, ale i łączą.

Domowe sposoby na naukę czytania

Wielu rodziców chciałoby pomóc w nauce czytania, ale nie każdy wie, jak się za to zabrać. Na szczęście jest wiele domowych sposobów, które możemy wykorzystać, by rozwijać umiejętności młodego czytelnika. Polecane metody to:

Zatem najważniejsze to stworzyć atmosferę wsparcia i cierpliwości. Wtedy dziecko będzie czuło się pewniej i chętniej podejmie wysiłek. Z odpowiednim podejściem i motywacją czytanie może stać się dla niego nie tylko wyzwaniem, ale i wielką przygodą.

* * *

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ


Rozlicz PIT za 2024 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców

Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.


begin

Kolejne porady w opracowaniu

end

Wesprzyj opracowanie nowych porad dla rodziców #MAMYNATORADĘ

Przekaż datek na poradę

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.
cyklicznie
Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Przekaż symboliczny datek na opracowanie nowych porad
zachowaj dowód wpłaty i odlicz darowiznę od podatku za ten rok

Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.
cyklicznie
Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck KRUK SA Learnetic Valores Fiberhost Inea Dołącz do Partnerów fundacji
#MAMYNATORADĘ! Zajrzyj do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej