Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Krzyś, Perłowa Busola i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Rozwój mowy to jeden z najistotniejszych etapów dzieciństwa, który wpływa na komunikację, relacje społeczne i edukację. Jeśli dziecko ma trudności z rozumieniem lub wypowiadaniem słów, może to być sygnał do konsultacji ze specjalistą.
Afazja dziecięca to zaburzenie językowe, które wymaga wczesnej diagnozy i odpowiedniego wsparcia. Jakie objawy powinny zaniepokoić rodziców? Gdzie szukać pomocy? I jak wspierać dziecko na co dzień?
Przyczyny afazji mogą być różne, a wśród nich wymienia się zaburzenia endokrynologiczne, padaczkę, a nawet urazy, udary czy zapalenie ślinianek. Dlatego istotnym jest, aby prawidłowo zdiagnozować potrzeby pacjenta, w tym poznać przyczyny zaburzenia i obszar wymagający wspomagania. Jest to tym bardziej istotne, jeśli z tego typu zaburzeniem mowy mamy do czynienia u dziecka. Trudność niestety tkwi w tym, że jako rodzice nie zawsze wiemy, kiedy jest właściwy czas, aby zgłosić się do specjalisty.
Od pierwszych miesięcy życia powinniśmy obserwować naszego malucha i jego początkowe próby wydobywania z siebie głosu. Naturalne jest, że już niemowlę gaworzy, po to, aby przygotować aparat mowy. Jeżeli jednak dzieciątko nie wykazuje aktywności narządów mowy, powinno to zaalarmować rodzica. Warto wtedy niezwłocznie udać się do OWI (Ośrodka Wczesnej Interwencji), zajmującego się wsparciem dzieci od pierwszych dni życia.
Jak powinien dalej przebiegać prawidłowy rozwój dziecka? W wieku 1-2 lat następuje okres formułowania pierwszych wyrazów. Natomiast po 2 roku życia powinny się pojawić dwuwyrazowe zdania (np. mama daj), a rozumienie poleceń, czyli mowa bierna, powinna być już na zaawansowanym poziomie. Niepokojący będzie wówczas
Wówczas warto jak najszybciej przeprowadzić diagnostykę, także w kierunku afazji. Jeśli w takim momencie usłyszymy, że na przygotowanie do podjęcia mowy jest jeszcze czas, najlepiej udać się po drugą opinię do innego specjalisty.
Rolą rodzica jest obserwacja dziecka na drodze jego rozwoju i zdroworozsądkowa, ale także uważna ocena jego postępów. Przekręcanie wyrazów w wieku 2-3 lat słów nie powinno być wyolbrzymiane. Pamiętajmy też, że małomówności dziecka nie należy wiązać wyłącznie z afazją. Jednak nie możemy również bagatelizować opóźnienia w realizacji mowy.
Pierwszymi specjalistami, którzy powinni zbadać dziecko, kiedy zauważamy u niego trudności w rozumieniu lub realizacji mowy są laryngolog i audiolog. Mogą oni wykluczyć fizyczne przyczyny trudności ze słuchem, np. woda w uszach po przebytych chorobach górnych dróg oddechowych. Następnie udajmy się do logopedy, foniatry i neurologa, którzy pokierują dziecko na odpowiednie badania. Diagnoza pozwoli stwierdzić, czy i które ośrodki zostały uszkodzone.
Co mogą wykazać badania? U maluchów rozpoznajemy afazję dziecięcą,. W diagnozie dzieci między 2 a 6 rokiem życia możemy też spotkać się z nazwą „niedokształcenie mowy o typie afazji”. Najczęściej występująca u małych dzieci jest afazja motoryczna (ruchowa), charakteryzująca się zaburzeniami w mówieniu, czyli ekspresji języka. Diagnozowana wśród najmłodszych jest także afazja mieszana, czyli ekspresyjno-impresyjna, dotycząca zaburzenia rozumienia i mówienia.
Wiedząc, z czym mamy do czynienia, możemy wspólnie ze specjalistą opracować plan działania i zacząć realnie podnosić komfort życia dziecka, pomagając mu w tych obszarach, które tego wymagają.
Niezależnie od typu zaburzenia i nazewnictwa, nasz maluch wymaga wsparcia, aby zniwelować skutki trudności komunikacyjnych i ułatwić mu społeczny i edukacyjny start. Zwłaszcza, że u dziecka z afazją w przedszkolu możemy również zauważyć inne nieprawidłowości rozwojowe, takie jak:
W długoterminowej konsekwencji, nieleczona afazja spowoduje problemy emocjonalne, społeczne oraz trudności z czytaniem, pisaniem i liczeniem. Dla dziecka oznacza to często ogromny dyskomfort i poczucie odstawania od rówieśników.
Duża odpowiedzialność spoczywa na jego bliskich. Jeśli nie zauważą oni problemu, niemożliwa będzie diagnoza, a co dopiero udzielenie pomocy.
Ważne jest, aby jak najszybciej zbadać dziecko i sprawdzić, w jakich obszarach może potrzebować wsparcia. Jeśli specjaliści potwierdzą afazję, rodzic może zgłosić się do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej. Tam możliwe jest przeprowadzenie pogłębionej diagnozy i uzyskanie opinii o potrzebie Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka, dzięki czemu maluch otrzyma pomoc zespołu specjalistów. Należy mieć świadomość, że im szybciej udzielimy dziecku wsparcia, tym większe ma szanse na zniwelowanie przyczyn swoich trudności, jeszcze przed rozpoczęciem edukacji w pierwszej klasie szkoły podstawowej.
Nie bez powodu w pierwszym roku edukacji przedszkolnej zwracamy szczególną uwagę na kompetencje komunikacyjne dzieci, ponieważ to umiejętność posługiwania się mową pozwala im na budowanie relacji społecznych, wyrażanie swoich potrzeb i wyznaczanie własnych granic komfortu. Mowa wpływa też bezpośrednio na rozwój intelektualny, przyswajanie wiadomości i umiejętność odpowiadania na pytania dotyczące wiedzy ogólnej, co jest szczególnie ważne w późniejszej nauce szkolnej.
W warunkach domowych istotne jest stymulowanie ośrodków rozumienia mowy i kompetencji językowych. Można to robić poprzez:
Naszym celem jest tutaj dotarcie do etapu powtarzania przez dziecko wyrazów, a przez to także do budowania bazy słownika.
Komunikacja to balans, więc na pierwszym etapie rozwoju komunikacyjnego to głównie rodzic mówi, jednak proporcje powinny stopniowo się zmieniać. Nasze wypowiedzi powinny powoli ustępować słuchaniu realizowanych przez dziecko słów.
Istotne jest, aby nie „przegadywać” dzieciątka. Unikajmy też zadawania pytań, które wymagałyby od niego tylko dwóch słów „tak/nie”. Takie prowadzenie dialogu nie wpływa pozytywnie na budowanie kompetencji komunikacyjnych.
Jednocześnie warto pamiętać, że rezygnacja bądź ograniczenie dostępu do tabletu/multimediów,
gier i bajek z dużą ilością bodźców wspomoże dziecko, które i tak przy afazji najczęściej ma zwiększony deficyt uwagi.
Istotną informacją jest również, że ośrodek mowy i ruchu są położone w sąsiedztwie,
i zatem stymulacja ruchowa pozytywnie wpływa na rozwój kompetencji komunikacyjnych.
Dlatego niezależnie od etapu terapii logopedycznej, należy pamiętać o dostarczaniu dziecku doświadczeń ruchowych, ponieważ ruch wspiera rozwój mowy.
Zachęcajmy więc do codziennej aktywności na miarę możliwości dziecka. Bardzo pomocne będą takie proste czynności jak:
Ten rodzaj ruchu wesprze układ nerwowy malucha, wpływając pozytywnie na proces terapeutyczny. Zatem zapewniając mu aktywne dzieciństwo, ułatwimy także rozwój w innych obszarach, w tym tych, które wymagają większej uwagi.
Chociaż dzieciństwo z afazją stawia przed całą rodziną niełatwe wyzwania, można wspólnymi siłami i z pomocą specjalistów, pokonać ten problem. Stosując się do powyższych zaleceń, zdecydowanie łatwiej będzie odnaleźć się w sytuacji.
Dlatego rodzicu, pamiętaj!
Niezwykle ważny jest też aspekt psychologiczny, za który w dużej mierze odpowiada opiekun. Stosuj te zasady:
Zaburzenia mowy mogą odebrać dziecku pewność siebie, ale stopniowo można ją przywrócić. Należy robić to poprzez poprawną diagnostykę oraz opiekę specjalistów, ale bez rodzica, który dba, wspiera i obserwuje rozwój swojego dziecka, nie będzie to możliwe. Musimy więc zawsze mieć na uwadze, że to właśnie my jesteśmy największym sojusznikiem dziecka w walce z afazją.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866