Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić? - Wirtualna Poradnia Pedagogiczna - Ogólnopolski Operator Oświaty
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie naszych projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
KRS 00000 44866

Przekaż 1,5% podatku PIT na wsparcie projektów:

  • Wirtualna Poradnia Pedagogiczna
  • Logopeda w każdej szkole i przedszkolu
Wirtualna Poradnia Pedagogiczna » Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka, publiczne przedszkole Krzyś w Gdańsku, publiczne przedszkole Srebrna Kotwica w Gdańsku

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Krzyś i Srebrna Kotwica w Gdańsku
Przedszkole Krzyś  Przedszkole Srebrna Kotwica

Materiał został sfinansowany ze środków finansowych pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.

1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Dotyk jest jednym z najbardziej fundamentalnych zmysłów człowieka, a dla noworodków stanowi pierwszą bramę poznania świata. Przytulanie odgrywa kluczową rolę w ich rozwoju emocjonalnym i poczuciu bezpieczeństwa. Jednakże, na kolejnych etapach rozwoju, nie wszystkie dzieci równie entuzjastycznie reagują na bliskość fizyczną. Przyczyny mogą być różnorodne i warto je zrozumieć, aby lepiej wspierać swoje dziecko.

Zajęte odkrywaniem świata

Dzieci w wieku około dwóch lat intensywnie odkrywają świat, co może znacząco zmniejszać ich zainteresowanie przytulaniem. Ta faza, kiedy samodzielnie chodzą i interaktywnie badają otoczenie, pochłania większość ich uwagi i energii. Możliwe, że w ciągu dnia nie znajdują czasu na bliskość, ale instynktownie szukają jej w nocy.

To, że dziecko przychodzi do łóżka rodziców, może być zarówno próbą odreagowania niepokoju z dnia, jak i sposobem na zachowanie bliskiego kontaktu z rodzicami, którego może brakować mu w ciągu dnia.

Indywidualne potrzeby i temperament

Niektóre dzieci są bardzo „przytulaśne” i łatwo nawiązują fizyczny kontakt z innymi, podczas gdy inne wykazują większą rezerwę, preferując mniej bezpośredni kontakt, jak np. podanie ręki. Różnice w potrzebie przytulania między dziećmi mogą być spowodowane ich unikalnym temperamentem. Niektóre dzieci naturalnie cieszą się z fizycznej bliskości i często szukają kontaktu, podczas gdy inne wolą zachować osobistą przestrzeń.

Te indywidualne różnice są często związane z genetycznymi uwarunkowaniami temperamentu oraz pierwszymi doświadczeniami życiowymi. Te preferencje mogą ewoluować wraz z wiekiem dziecka, ale także są często głęboko zakorzenione w ich osobowości. Wychowanie dziecka w środowisku, które szanuje jego naturalne skłonności i uczy je szacunku do granic innych, jest istotne dla jego zdrowego rozwoju emocjonalnego.

Kulturowe i rodzinne wzorce. „Zimny chów” dzieci

Preferencje dotyczące fizycznej bliskości mogą być w dużej mierze kształtowane przez wzorce rodzinne i kulturowe. W niektórych domach, gdzie przytulanie i inne formy czułości fizycznej nie są powszechne, dzieci mogą dorastać w przekonaniu, że taka forma wyrazu uczuć jest mniej ważna lub nawet niepożądana. Warto mieć na uwadze, że dzieci, które nie doświadczają regularnego przytulania, czy emocjonalnej bliskości z rodzicami, mogą mieć trudności z budowaniem zdrowych relacji w przyszłości. Niejednokrotnie wymagają one wsparcia terapeutycznego, aby zrozumieć i nadrobić braki w sferze emocjonalnej, które powstały jako wynik deficytów ze środowiska rodzinnego.

Dotyk i przytulanie mają kluczowe znaczenie w kształtowaniu więzi emocjonalnej między rodzicem a dzieckiem. Poprzez te gesty dziecko uczy się poczucia miłości, bezpieczeństwa i zaufania. Nawet jeśli przytulanie wydaje się być uciążliwe, warto znaleźć złoty środek, który będzie odpowiadał zarówno potrzebom dziecka, jak i możliwościom rodzica. Na przykład, ustalenie krótkich, ale regularnych momentów na przytulanie może pomóc dziecku czuć się kochanym i bezpiecznym, jednocześnie dając rodzicom elastyczność w zarządzaniu codziennymi obowiązkami.

Nadwrażliwość sensoryczna

Nadwrażliwość sensoryczna to stan, w którym sygnały z ciała są odbierane przez mózg w sposób zniekształcony, co powoduje, że łagodne dotknięcia mogą być odczuwane jako bolesne, a intensywne stymulacje mogą być odbierane z mniejszą intensywnością. Dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej (SI) mogą być wyjątkowo wrażliwe na dotyk, hałas, a nawet światło. Określone reakcje i zachowania mogą się nasilać podczas mniej aktywnych miesięcy, jak jesień i zima, kiedy to dzieci spędzają mniej czasu na świeżym powietrzu.

Charakterystycznym objawem SI może być m.in. obronność dotykowa, kiedy dziecko wydaje się potrzebować bliskości, ale jednocześnie jej unika i może zastygać w odpowiedzi na próby przytulenia. Dziecko może także podchodzić, jakby chciało się przytulić, ale nie rozkłada rąk ani nie odwzajemnia uścisku. Budowanie zaufania i komfortu może być wspierane przez zaangażowanie dziecka w zabawy pozwalające na kontrolowany kontakt fizyczny, jak zabawa w „naleśnika”, czyli bezpieczne zawijanie dziecka w koc.

Taka forma interakcji może pomóc przełamać obronność dotykową, oferując dziecku poczucie bezpieczeństwa w kontrolowanym środowisku. Zrozumienie i odpowiednie reagowanie na potrzeby dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej jest ważne dla ich rozwoju emocjonalnego i fizycznego, a także dla poprawy jakości ich relacji z otoczeniem.

Emocje i nastroje

Dzieci, podobnie jak dorośli, mogą przeżywać dni, w których nie czują się na siłach, aby dzielić się swoją przestrzenią osobistą. Zmęczenie, frustracja, smutek czy inne intensywne emocje mogą sprawić, że dziecko będzie mniej skłonne do fizycznej bliskości. Szacunek dla tych osobistych granic i uczuć jest istotny w kształtowaniu zdrowych relacji interpersonalnych.

Zmuszanie do bliskości

Podczas rodzinnych spotkań, takich jak odwiedziny u babci, cioci czy wujka, dzieci często słyszą polecenia typu: „Daj buziaka”, „Przytul się” lub „Idź na kolana”. Zmuszanie dzieci do takich gestów może prowokować ich bunt i niechęć, co jest naturalną reakcją na naruszenie ich osobistych granic. Podczas powitań można zaproponować dziecku, by samo wybrało sposób, w jaki chce się przywitać, mówiąc na przykład: „Przywitaj się z babcią”. Dziecko może wtedy samo zdecydować, czy poda rękę, powie ciepłe „dzień dobry”, czy wybierze inny komfortowy dla siebie sposób wyrażenia szacunku i sympatii.

Ważne jest, aby rodzice byli wrażliwi na granice swojego dziecka i uczyli, że ma prawo mówić „nie”. Zrozumienie i szacunek dla osobistej przestrzeni oraz komfortu emocjonalnego, zarówno w relacjach rodzinnych, jak i społecznych jest fundamentem do budowania zdrowej autonomii każdego człowieka.

Niepewność lub strach

Czasami dziecko może nie chcieć się przytulać, co może być wynikiem wcześniejszych negatywnych doświadczeń związanych z fizyczną bliskością. Dzieci, które doświadczyły nieprzyjemnych lub bolesnych interakcji, mogą odczuwać strach przed bliskością i unikać przytulania, obawiając się powtórzenia tych doświadczeń.

W świetle różnorodności potrzeb dotykowych u dzieci niezbędne jest indywidualne podejście, które respektuje ich osobiste granice i uczucia. Przytulanie, choć ważne, nie jest pożądane przez wszystkie dzieci w takim samym stopniu. Zrozumienie, wsparcie i odpowiednia komunikacja pomiędzy rodzicami a dziećmi są fundamentem dla budowania zdrowych relacji i pomagają w kształtowaniu młodego człowieka zdolnego do wyrażania i rozumienia emocji. Edukacja o znaczeniu osobistych granic, zarówno własnych, jak i innych, jest niezbędna, aby dzieci mogły rozwijać zdrowe relacje interpersonalne i poczucie własnej wartości w przyszłości.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o naszej poradni znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych tematów:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



Wirtualna Poradnia Pedagogiczna

to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic będzie mógł uzyskać BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedy. Platformę tworzą specjaliści z placówek prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty i z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej.


Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

prof. dr hab. med. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO w latach 2001-2018

Krótkowzroczność u dziecka. Skąd się bierze i jak jej zapobiegać?

#zdrowie #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny

Jak ustrzec dziecko przed molestowaniem?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

Katarzyna Piśla
logopeda

Moje dziecko nie mówi. Jak wspierać rozwój mowy?

#logopeda #przedszkole

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

Ewa Urbaniak
nauczyciel wychowania przedszkolnego, oligofrenopedagog, trener TUS

Prawidłowy rozwój motoryczny dziecka. Na co zwrócić uwagę?

#oligofrenopedagog #żłobek

NOWA PORADA

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli

Jak rozwiązywać konflikty między dziećmi i z dziećmi?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Dziecko nie lubi się przytulać. Co robić?

#pedagog #szkoła #przedszkole

NOWA PORADA

Jak wspierać samoocenę dziecka?

Karolina Lenart
psycholog

Jak wspierać samoocenę dziecka?

#psycholog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak radzić sobie z agresją dziecka w przedszkolu?

#psycholog #przedszkole

NOWA PORADA


WESPRZYJ ROZWIJANIE PORADNI
Powiedz o nas znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż symboliczny datek na opracowanie kojejnych tematów

Przekaż symboliczny datek
Wspieraj cyklicznie niewielką kwotą

DZIĘKUJEMY z całego serca! fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Podaruj 1,5% podatku
Rozliczasz PIT za rok 2023? Przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych porad:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIA


Rozlicz PIT za 2023 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli

Jak rozmawiać z dzieckiem o seksualności?

#pedagog #TUS #przedszkole

NOWA PORADA

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego

Co robić, żeby rodzeństwo się nie kłóciło?

#pedagog #przedszkole #szkoła

NOWA PORADA

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Prawidłowy rozwój emocjonalny dziecka w wieku przedszkolnym. Na co zwrócić uwagę?

#psycholog #TUS #przedszkole
Jak mądrze karać dziecko?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Jak mądrze karać dziecko, wspierając rozwój i nie budując autorytetu na strachu?

#psycholog #przedszkole #szkoła
Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli

Jak wspierać samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym?

#pedagog #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysgrafii? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysgrafii?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Prawidłowy rozwój mowy przedszkolaka. Na co zwrócić uwagę?

#logpoeda #przedszkole
Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

Ewa Urbaniak
pedagog, trener TUS,
dyrektor przedszkoli

Jak pomóc dziecku w adaptacji do przedszkola?

#pedagog #TUS #przedszkole
Jak rozpoznać objawy dysleksji? | Magdalena Paźniewska

Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog specjalizująca się w dysfunkcjach związanych z dysleksją i dyskalkulią

Jak rozpoznać objawy dysleksji?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć? | Beata Rączka

Beata Rączka
pedagog
dyrektor przedszkola

Dziecko kłamie. Jak reagować, jak je oduczyć?

#pedagog #przedszkole
Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać? | Sara Bloch

Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS

Obowiązki dziecka w domu. Jak ich nauczyć? Od kiedy je wprowadzać?

#psycholog #pedagog #przedszkole
Jak reagować na złość i histerię dziecka? | Katarzyna Wyczółkowska

Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna,
trenerka TUS, terapeutka ręki

Jak reagować na złość i histerię dziecka?

#pedagog #przedszkole #szkoła
Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem? | Marta Czajkowska

Marta Czajkowska
neurologopeda kliniczny, terapeuta miofunkcjonalny, terapeuta pedagogiczny

Co robić, kiedy dziecko spędza za dużo czasu przed telewizorem, komputerem albo z telefonem?

#pegadog #terapeuta #przedszkole

Obajwy depresji u dzieci. Jak ich nie przegapić?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Jak się MĄDRZE bawić z dzieckiem?

#pedagog #szkołaa #przedszkole

w przygotowaniu

Dziecko ma problem z zapamiętywaniem. Co robić?

#pedagog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu

Przemoc w szkole. Jak reagować, jak pomóc dziecku?

#pedagog #szkoła

w przygotowaniu

Czy oglądanie bajek jest szkodliwe?

#psycholog #przedszkole #szkoła

w przygotowaniu


Kolejne 73 porady w opracowaniu

Przekaż symboliczny datek na nowe porady do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej


Wesprzyj opracowanie nowych porad do Wirtualnej Poradni Pedagogicznej

Przekaż datek na Poradnię

Dorzucaj grosz do grosza

Wspieraj Poradnię cyklicznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!



Patronat honorowy

Patronat Honorowy Prezydenta Poznania

Patroni medialni

Patronat medialny all4mom.pl - wszystko dla mam Patronat medialny Reporterzy.info


Rodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe. 

Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.

Chcemy to zmienić!

Familijna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna

Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:

Kaja Reszke, Ogólnopolski Operator Oświaty

Kaja Reszke
+48 508 008 165

Bartłomiej Dwornik, Ogólnopolski Operator Oświaty

Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513


fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty
[email protected]
Napisz do OOO na GG

Czy wiesz, że...

darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.

Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta

Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.

Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów


Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Nasi Partnerzy

Fundacja Orlen Fundacja KPMG Nokia Kulczyk Foundation Fundacja Banku Ochrony Środowiska Grycan Fundacja Santander Raiko UNICEF Wspólnie UNICEF Gdańsk Fundacja Gdańska Synapia EiSystem Kraina twórczości World Central Kitchen Newspoint talkersi TIM.pl Mammutico GG Gadu Gadu Fundacja Orange Merck Dołącz do Partnerów fundacji
Logopeda w każdej szkole i przedszkolu. Wspieraj z Gadu Gadu