Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Rozwój mowy dziecka ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Umiejętność komunikacji wpływa na rozwój poznawczy, zdolność wyrażania myśli i uczuć, a także na interakcje społeczne i budowanie relacji z innymi. Problemy z mową mogą prowadzić do trudności w nauce, obniżonej samooceny czy problemów w kontaktach rówieśniczych.
Dlatego wspieranie rozwoju mowy od najmłodszych lat jest niezwykle ważne. Rodzice mają wiele możliwości, aby angażować dziecko w zabawy, które w naturalny sposób stymulują rozwój językowy. Istnieją skuteczne i kreatywne sposoby na wspieranie mowy dziecka, wykorzystujące codzienne przedmioty i proste, domowe zabawy.
Podstawą rozwijania mowy dziecka jest ROZMOWA. Maluchy uczą się mówić przez naśladowanie, dlatego ważne jest, by otaczać je bogatym i poprawnym językowo środowiskiem. Co możesz zrobić?
mów do dziecka od pierwszych dni życia – dzieci reagują na dźwięki ludzkiej mowy. Opowiadaj, co robisz, jak się czujesz, nazywaj przedmioty i czynności,
zachęcaj do dialogu – nawet jeśli dziecko jeszcze nie mówi, prowokuj je do gaworzenia, zadawaj pytania i daj czas na odpowiedź,
unikaj „dziecięcego języka” – zamiast upraszczać słowa (np. „hau-hau” zamiast „pies”), wprowadzaj od razu poprawne formy, na przykład „tak, masz rację, piesek robi hau-hau”,
unikaj spieszczania – mów do dziecka językiem dostosowanym do jego możliwości, ale bez przesadnych zdrobnień.
Lustro może być fantastycznym narzędziem logopedycznym. Dziecko, widząc swoje odbicie, lepiej kontroluje ruchy ust, języka i mimikę. Oto kilka pomysłów na zabawy przed lustrem:
powtarzanie min – robimy zdziwioną, przestraszoną, zaskoczoną lub wesołą minę,
unoszenie języka do górnych zębów przy szeroko otwartej buzi,
zabawa w konika – kląskanie przypominające dźwięk kopyt,
dmuchanie na lusterko i rysowanie na zaparowanej powierzchni,
przesuwanie powietrza w policzkach z jednej strony na drugą,
rozpoznawanie siebie – zadawaj pytania typu: „czy masz brązowe oczy?”, „czy widzisz swoje uszy?”.
Nie potrzebujesz drogich zabawek logopedycznych. Wystarczy domowa kreatywność i otwarte oczy. Oto kilka inspiracji:
picie gęstych napojów przez słomkę (ważne, by dziecko trzymało słomkę wargami),
zabawa w orkiestrę – używajcie garnków, pokrywek i drewnianych łyżek, odtwarzając rytmy,
zdmuchiwanie z dłoni skrawków waty, papieru czy płatków kosmetycznych,
segregowanie skarpet po praniu – ćwiczenie logicznego myślenia i kategoryzacji,
zabawa w „co pasuje” – pokazujemy trzy przedmioty: dwa podobne i jeden różny. Dziecko ma wskazać, który nie pasuje i uzasadnić,
kuchenne zagadki – opisz przedmiot z kuchni, a dziecko zgaduje, co to może być,
zabawa w sklep – świetna do ćwiczeń komunikacyjnych, liczenia i tworzenia dialogów.
Dźwięki to pierwszy krok do słów. Zabawy dźwiękonaśladowcze nie tylko rozwijają słuch i mowę, ale też świetnie ćwiczą aparat artykulacyjny:
naśladujcie zwierzątka: „muuu” (krowa), „miau” (kot), „hau hau” (pies), „kwa-kwa” (kaczka),
pojazdy i maszyny: „brum-brum” (auto), „piii” (klakson), „tuu-tuu” (pociąg),
odgłosy natury: „szszsz” (wiatr), „kap-kap” (deszcz), „bam” (uderzenie),
zabawa w echo: powtarzajcie za sobą słowa i dźwięki, zmieniając tempo i wysokość głosu,
instrumenty ustne: udawajcie trąbkę, bębenek, skrzypce – tylko przy użyciu ust i rąk.
To zabawa, która wspiera rozwój słuchu fonemowego i przygotowuje dziecko do mówienia pełnymi zdaniami.
Wspólne czytanie to jedna z najskuteczniejszych metod wspierania mowy. Wcale nie chodzi o bierne siedzenie i słuchanie – książka ma być punktem wyjścia do rozmowy:
zadawaj pytania: „kto to jest?”, „co się stało?”, „co myślisz, że wydarzy się dalej?”,
zachęcaj dziecko do powtarzania dźwięków, fraz, nazw postaci,
wybieraj książki z powtórzeniami, rymami, wyrazami dźwiękonaśladowczymi,
odwołuj się do doświadczeń dziecka: „Też masz misia? Jak się nazywa twój?”,
Czytanie to nie tylko nauka słów – to nauka komunikacji, dialogu, emocji i logicznego myślenia.
Rozwój języka to nie tylko nauka nazw, ale też umiejętność wyrażania emocji. Dziecko, które potrafi powiedzieć, że coś je boli, że się boi lub że czegoś nie rozumie – czuje się bezpieczniej i łatwiej radzi sobie w grupie.
rozmawiaj o emocjach bohaterów bajek: „Dlaczego miś był smutny?”, „Jak myślisz, czy Zosia się bała?”,
baw się z dzieckiem w mimikę: „Pokaż, jak wyglądasz, gdy jesteś zły. A jak się cieszysz?”,
nazywaj uczucia dziecka: „Widzę, że jesteś zdenerwowany, może coś ci się nie udało?”.
Dziecko, które zna słowa opisujące emocje, lepiej radzi sobie z napięciem i buduje silniejsze relacje z innymi.
Najważniejsze jest, aby nauka mowy była przyjemna. Poprzez zabawę dziecko uczy się najskuteczniej. Wykorzystuj ulubione zabawki, gry planszowe czy układanki do angażujących rozmów. Pamiętaj, że każda okazja do interakcji językowej wspiera rozwój komunikacyjny malucha.
Wspieranie rozwoju mowy w domowych warunkach może być świetną zabawą. Kluczowe jest, by być cierpliwym, konsekwentnym i wykorzystywać codzienne sytuacje do ćwiczeń językowych. Każda rozmowa, wspólna zabawa czy czytanie to cegiełka w budowaniu prawidłowej komunikacji.
Pamiętajmy o fundamentach. Nauka mowy powinna być przyjemna, swobodna i dostosowana do możliwości dziecka.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866