Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Choć sam egzamin ósmoklasisty trwa zaledwie kilka godzin, stres i przygotowania towarzyszą uczniom przez wiele miesięcy. Dla jednych to mobilizacja do działania, dla innych ogromna presja, z którą trudno sobie poradzić. Jako rodzice i pedagodzy odgrywamy bardzo ważną rolę w tym, by pomóc dziecku efektywnie wykorzystać czas przygotowań i odnaleźć się w trudnych emocjach.
W ósmej klasie nasze dzieci czeka pierwszy tak poważny egzamin w życiu, naturalne jest to, że wiąże się on z pewnym poziomem stresu. Jak jednak tak naprawdę nastolatki reagują na zbliżający się termin wielkiego testu?
Obok uczniów zdolnych, jest też druga grupa, czyli dzieci przekonane o tym, że przez dotychczasowe wyniki, nie mają po co starać się na egzaminie. Często nastolatki mające problem z nauką, przybierają postawę obojętności i zniechęcenia. Nie jest łatwo namówić ich do walki o te kilka punktów więcej, jednak jak najbardziej warto podjąć wysiłek.
Rodzic, który chce realnie wesprzeć dziecko musi jednak zdawać sobie sprawę z tego, że odwlekanie nauki, zbytnia pewność siebie czy pozorna obojętność to tylko fasada. Ten sposób radzenia sobie ze stresem jest bardzo typowy dla wieku nastoletniego. Warto jednak reagować na niego wcześniej, zanim początkowy luz zamieni się w panikę na kilka dni przed samym egzaminem.
Społeczna presja nie pomaga nastolatkowi i często przynosi wręcz odwrotny skutek. Dlatego jako rodzice nie powinniśmy wywierać zbyt dużych nacisków. Uczeń zbywa kolejne ponaglenia do nauki i w ramach mechanizmu obronnego często odpowiada nam, że przesadzamy.
Rodzice często obawiają się, że wybór szkoły branżowej może oznaczać „mniejszy prestiż” lub ograniczone perspektywy dla dziecka. W Polsce nadal istnieje stereotyp, że najlepsze kariery zaczynają się w renomowanych liceach lub technikach. Problemem jest brak rzetelnej informacji o możliwościach, jakie oferują szkoły branżowe i rynek pracy.
Za niechęcią do szkół branżowych, idzie też często przekonanie, że jedna ścieżka edukacji jest lepsza od drugiej. Dziecko często pada ofiarą powszechnej opinii, że np. zawód prawnika, psychologa czy informatyka to świetny pomysł na karierę. Trzeba mieć jednak na uwadze, że trendy w edukacji oraz rynek pracy się zmieniają, więc priorytetem w wyborze przyszłego zawodu powinny być zainteresowania i predyspozycje dziecka. O wiele bardziej wspierająca będzie postawa rodzica, który zachęca nastolatka, by odkrył, w czym tak naprawdę się odnajduje.
Brak zainteresowania jednak wcale nie jest lepszy niż próby wywierania presji. Obojętność rodzica udziela się dziecku i bynajmniej go nie motywuje. Nie można oczekiwać, że nastolatek sam sobie wyznaczy priorytety, jeśli my dajemy mu komunikat „rób co chcesz”. Podobnie działa wysyłanie dziecku sygnałów, że nie musi się starać, bo i tak zapłacimy za prywatną szkołę. Zarówno w placówce prywatnej, jak i publicznej dziecko może świetnie rozwijać swój potencjał. Jednak niezależne od szkoły, niewiele osiągnie, gdy damy mu znać, że jego starania nie mają żadnego znaczenia. Musimy brać czynny udział w motywowaniu dziecka na tym etapie życia, bo jego aspiracje dopiero zaczynają się kształtować.
Nastolatek ma nieco inne poczucie czasu niż osoba dorosła. Może nie zdawać sobie sprawy z tego, jak szybko przeminą miesiące, które można było przeznaczyć na rozsądnie zaplanowaną naukę do egzaminu ósmoklasisty. Dlatego też rolą rodzica oraz pedagoga jest uświadomienie dziecku, przed jakim wyzwaniem staje i jak ważne jest, żeby był na nie gotowy. Istotne jest tutaj skupienie zarówno na samym teście, jak i ocenach końcowych. Przede wszystkim jednak znaczenie ma aktywne wsparcie. Po jakie metody sięgnąć?
Dobrą praktyką jest powtarzanie według planu. Stwórzmy dla dziecka harmonogram uczenia i starajmy się pilnować, aby się go trzymał. Nawet niewielkie porcje wiedzy, regularnie przyjmowane dadzą efekt. Nie przeładowujmy dziecka nauką, ale jeśli trzeba, zmniejszmy intensywność jego dodatkowych zajęć, aby miał czas zarówno na odpoczynek oraz zainteresowania, jak i przygotowania do egzaminu.
Warto interesować się postępami w nauce, ale także wspólnie przeglądać edukacyjne strony internetowe oraz zachęcać do rozwiązywania próbnych testów sieci. Ze strony szkoły można natomiast spodziewać się egzaminu próbnego, który da dziecku przedsmak egzaminacyjnego stresu, ale też pozwoli realnie zmierzyć rangę wyzwania, z którym ma do czynienia. Zależnie od placówki, takie testy próbne mogą odbywać się nawet dwa razy, a często grono pedagogiczne również dba o dodatkowe przygotowanie.
Wsparcie bliskich osób jest nieocenione w procesie nauki. Książki i repetytoria zawierają niezbędną wiedzę, ale nie odpowiedzą na pytania dziecka. Dlatego jeśli mamy taką możliwość, zaprośmy bliskich do wspólnej nauki. Kuzyn, który jest dobry z matematyki czy ciocia polonistka mogą znacząco ułatwić dziecku przyswojenie materiału. My też możemy zaangażować się we wspólne powtórki albo obejrzeć razem film, który pomoże zapoznać się z treścią szkolnej lektury.
Czasem dobrym pomysłem jest też zatrudnienie korepetytora. Istotne jest tutaj, aby była to osoba, z którą dziecko znajdzie wspólny język. Jeśli jeden korepetytor się nie sprawdzi, warto spróbować z kimś innym. Najlepszy efekt takich zajęć uda się osiągnąć, jeśli nawiąże się nić sympatii i porozumienia podczas nauki.
Ważnym aspektem przygotowania się z dzieckiem do egzaminu ósmoklasisty jest także wybór nowej szkoły i dalszej drogi nauczania. Tutaj warto podejść realistycznie i oczywiście nie podcinać dziecku skrzydeł, ale też pozwolić mu wyznaczyć sobie realne cele. Nawet jeśli perspektywy dla takiego nastolatka wydają się ograniczone, nie powinniśmy odbierać mu sprawczości. Jeśli chce iść do szkoły branżowej, przekonajmy go, że to także dobry wybór życiowy, ale niech placówka, do której trafi nie będzie przypadkowa. Egzamin może otworzyć drzwi do lepszych szkół zawodowych, z których wychodzą pożądani na rynku fachowcy.
Systematyczność w nauce będzie sprzymierzeńcem dziecka. Być może niełatwo będzie je przekonać, żeby powtarzało codziennie chociaż 3 strony materiału, ale jeżeli uda się do tego zachęcić, wysiłek się zwróci w postaci kilku dodatkowych punktów. Nie należy w tym celu wywoływać presji i kontrolować na siłę, jednak warto interesować się na bieżąco postępami dziecka i kierując się troską, sprawdzać, czy udaje się utrzymać regularność w powtarzaniu materiału.
Na rynku można znaleźć wiele repetytoriów, książek, kursów i materiałów dydaktycznych, dzięki którym dziecko lepiej przygotuje się do egzaminu. Jeśli mamy możliwość wykupić tego typu pomoce naukowe, jak najbardziej warto zachęcać nastolatka do pracy z nimi. Oczywiście jest to dodatkowy koszt dla rodzica, jednak w sieci można znaleźć także darmowe materiały. Jeśli nie możemy obciążać domowego budżetu kursami, ściągnijmy egzaminy z poprzednich lat, które dostępne są na stronie CKE.
Rozpoznanie potrzeb ósmoklasisty to najlepsza droga, aby umożliwić mu skuteczną naukę. Jako rodzice, musimy zaobserwować, jakie metody najlepiej sprawdzają się u naszego dziecka. Jeden będzie wolał korepetycje, a inny polubi testy i quizy dostępne w sieci. Trzeba dostosować metody do potrzeb, predyspozycji i preferencji dziecka, a nikt nie zna ich lepiej niż opiekun. Miejmy na uwadze nawyki i upodobania dorastającego człowieka, planując dla niego naukę.
W ostatniej klasie ważna jest obserwacja dziecka, bo każde inaczej reaguje na stres. Jako opiekunowie jesteśmy w pozycji, gdzie możemy pierwsi wyłapać niepokojące objawy niepokoju przedegzaminowego. Oczywiście nastolatki trzymają pewien dystans i nie zawsze mamy pełen wgląd np. w ich życie towarzyskie czy zainteresowania, jednak uważne oko rodzica wychwyci alarmujące sygnały, jeśli poświęcimy mu uwagę.
Warto obserwować zachowanie w domu i sprawdzać też, jak wygląda jego życie szkolne. Jeśli dziecko wycofuje się z relacji, izoluje się i nagle traci zainteresowanie przebywaniem wśród ludzi może to być sygnał, że coś jest nie tak. Odwrotna sytuacja, czyli większe zainteresowanie nowym towarzystwem niż sprawami szkolnymi czy życiem domowym, także powinno nas zaniepokoić.
Do specjalisty warto udać się więc, jeśli nastąpi nagła zmiana w zachowaniu (np. brak apetytu, wycofanie towarzyskie) oraz zauważymy, że nasza relacja z nastolatkiem się pogarsza. Powinniśmy monitorować reakcje na nasze zainteresowanie postępami i mieć się na baczności, gdy w odpowiedzi otrzymamy agresję, nerwowość lub milczenie. Oczywiście należy też mieć na uwadze, w jakim wieku jest dziecko. Lata nastoletnie to czas zmian, więc pamiętajmy też, by uwzględnić to w naszej ocenie sytuacji.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866