Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
YouTube to jedna z najpopularniejszych platform internetowych, która przyciąga zarówno dorosłych, jak i najmłodszych użytkowników. Dla wielu dzieci stał się źródłem rozrywki, inspiracji, a nawet edukacji. Charyzmatyczni youtuberzy gromadzą wokół siebie społeczności złożone z osób w różnym wieku, w tym z przedszkolaków i uczniów podstawówki. Jaki mogą mieć wpływ na młode, dopiero kształtujące się umysły? To ważna kwestia, z którą powinien zapoznać się każdy rodzic.
Internet towarzyszy nam, a przy tym także naszym dzieciom, w codziennym życiu. Jesteśmy społeczeństwem silnie scyfryzowanym i nic na to nie poradzimy. Dlatego też całkowite odcięcie dziecka od technologii nie jest wskazane. Nowe media znajdują także zastosowanie w edukacji przedszkolnej. Przykładem mogą tutaj być także filmiki edukacyjne z platformy YouTube właśnie.
Dlatego też od 3 roku życia można pewną część czasu dziecka przeznaczyć na przeglądanie dostępnych tam treści. Ważne jest jednak, aby działo się to pod kontrolą rodzica, a czas spędzony na oglądaniu był ograniczony.
Natomiast nienajlepszym pomysłem jest wkładanie smartfona czy tabletu w dłoń malucha, który ma pół roku. Od 6 miesięcy do 2 lat dziecko zaczyna się interesować tym, co widzi i robi się bardziej ciekawe świata, więc niektórych może kusić, aby zapoznać go z tą formą rozrywki. Tutaj jednak YouTube zrobi więcej złego niż dobrego. Może to utrudnić rozwój dziecka i ukształtować w nim wzorce, które utrudnią późniejszą naukę.
Nie da się ukryć, że liczni youtuberzy, którzy udostępniają swoje treści w sieci, mają ogromny wpływ na młodą widownię. Dziecku te postaci imponują i bardzo szybko stają się ich idolami, często poprzez zachowania, które nie są warte naśladowania. Dotyczy to w dużej mierze tych youtuberów, którzy na filmikach grają w gry i je komentują.
Rezultat niekiedy bywa taki, że dziecko naśladuje idola i komunikuje się z otoczeniem używając słówek podchwyconych z youtubowego slangu. Co znamienne, przedszkolaki nie rozumieją w pełni wszystkiego, co oglądają i nie do końca pojmują, jak niewiele ma to wspólnego z realnym życiem. Dorosły człowiek rozumie, jakie taktyki może stosować influencerka, by wyglądać perfekcyjnie. Mała dziewczynka za to już tego nie pojmie i nabawi się pierwszych kompleksów. Idealne życie, widziane na ekranie niejednokrotnie przyczynia się do wzmacniania depresji, poczucia samotności, obniżenia poczucia własnej wartości u dzieci, a niekiedy też do nadwagi.
Kolejny problem, jaki rodzi zbyt długie spędzanie czasu na YouTubie, to również brak skupienia. Youtuberzy montują swoje filmiki w taki sposób, aby było kolorowo, dużo się działo i ani na moment nie pozwalało odwrócić wzroku. Przyzwyczajony do tego przedszkolak nie skoncentruje się tak samo, kiedy dostanie mniej agresywne bodźce np. będzie musiał wysłuchać fragmentu z książki. Pojawiają się też trudności z nawiązaniem relacji w grupie, bo często zastępuje je relacja parasocjalna z idolem w sieci. Jednocześnie dziecko marzy, aby być jak swój ulubiony youtuber i chętnie prosi o zakup jego gadżetów, jednocześnie wkładając twórcy pieniądze do kieszeni.
Na YouTubie znaleźć można naprawdę ogrom treści. Chociaż wiele można by jeszcze powiedzieć o tych szkodliwych, to trzeba przyznać, że są również takie, które dziecko może spokojnie oglądać. Kluczem jest tu odpowiednia selekcja, limitowany czas i oczywiście kontrola rodzica.
Wartościowych treści oraz promocji dobrych postaw i zachowań jest tu równie dużo. Przykładem mogą być choćby charytatywne streamy, organizowane przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty wspólnie z kanałem gamingowym Kronos Gra.
Edukacyjne filmy mogą rozwijać zainteresowania dziecka i wspomagać jego rozwój. Popularne bywają na przykład treści dotyczące życia zwierząt czy nauki języków obcych. Trudno także doszukać się większej szkodliwości w zabawnych perypetiach kotów i psów, które właściciele czasem upubliczniają.
Uwaga natomiast na przeróbki np. znanych bajek czy filmów, w których cały humor opiera się często na wulgaryzmach. Niezbyt dobrym pomysłem jest też aprobowanie oglądania tzw. pranków, gdzie youtuberzy robią sobie żarty, często kosztem innej osoby.
Definitywne zakazy czy siłowanie się z dzieckiem o telefon nie przyniosą nic dobrego. Chęć całkowitego odcięcia od internetu bądź YouTuba może spowodować bunt, brak zrozumienia, a także poczucie wykluczenia. Ze względu na popularyzację technologii, całkowite odseparowanie od niej może wywołać przeciwny efekt i zachęcić dziecko do poszukiwania tego rodzaju rozrywki poza naszą kontrolą.
Jak zatem zyskać taką kontrolę? Ustawianie filtra treści czy blokowania czasowego na urządzeniu to częściowe rozwiązanie. Powinno ono iść w parze z dialogiem. Z naszym dzieckiem musimy rozmawiać o zagrożeniach, które czekają na nie w sieci. Oglądane treści to jedno, ale drugą sprawą są anonimowi internauci, spośród których nie każdy ma dobre intencje. Hejt, czyli nienawistne komentarze to coś, na co dziecko może bardzo łatwo natknąć się w internecie.
Niestety nie przed wszystkim możemy uchronić dziecko i prędzej, czy później napotka ono coś nieodpowiedniego.
Chociaż bezwzględne zabranianie nie wyjdzie nam na dobre, zupełny brak kontroli też nie jest wskazany. Smutne jest to, że rodzice czasem nie interesują się tym, ile czasu dziecko spędza w sieci, a nawet nadmierne rozwijają w nim zainteresowanie internetem. Bezrefleksyjne kupowanie ubrań i gadżetów od ulubionych youtuberów, nielimitowany dostęp do platformy czy zmuszanie dziecka do udziału w naszym internetowym życiu (np. na Facebooku), mogą mieć szkodliwe skutki.
Pamiętajmy, aby odpowiedzialnie podchodzić do relacji dziecka ze światem internetu i nauczyć je funkcjonować w cyfrowym środowisku tak, aby nie miało ono trudności w tym rzeczywistym.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866