Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Publiczne Przedszkole Krzyś w Gdańsku
Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 44866
Więź między rodzeństwem jest bardzo ważna. Czasami bywa, że dochodzi do konfliktów mniejszych lub większych. Co zrobić, aby tych spięć było jak najmniej?
Po pierwsze rodzice powinni przestać porównywać ze sobą dzieci. Zazwyczaj jest tak, iż młodsze dzieci są porównywane do starszych. Sama pamiętam, jak moja młodsza siostra była porównywana do mnie nie tylko przez rodziców, ale też przez nauczycieli. Niektórzy nazywali ją moim imieniem. Wiedziałam, jak bardzo tego nie lubi.
Każdy z nas jest inny, nasze dzieci również. Poprzez porównywanie dzieci:
Ciężko jest samemu się zmienić, dlaczego zmuszamy do tego nasze dzieci? Zamiast porównywać dzieci należałoby pomyśleć o tym, dlaczego pociecha tak się zachowuje? Czy ma jakieś kłopoty? W jaki sposób mu pomóc?
W każdym domu jest ulubieniec rodziców/rodzica. Zazwyczaj jest to dziecko spokojniejsze, które lepiej się uczy i nie ma z nim problemów. Takie dziecko zazwyczaj może więcej, rodzice na więcej mu pozwalają. Takiego typu sytuacje budzą sprzeciw reszty rodzeństwa, gdyż jest to dla nich niesprawiedliwe. Dlaczego on może więcej ode mnie? Budzi się niechęć i zazdrość wśród rodzeństwa, co prowadzi do konfliktów.
W każdym domu są zasady, których powinien przestrzegać każdy domownik. Często bywa, iż rodzice nie są konsekwentni, jeżeli chodzi o przestrzeganie tychże reguł przez wszystkich domowników. Kiedy tak się dzieje? Na przykład, kiedy starszy brat może zjeść większy kawałek, bo przecież jest starszy, albo gdy młodsze dziecko nie musi po sobie sprzątać, jest przecież takie małe.
Zasady obowiązujące w domu powinny być dla każdego takie same. Jeśli rodzice chcą wprowadzić zmiany, to powinni to przedyskutować z dziećmi, aby każde z nich czuło, że jest traktowane tak samo jak inne. Dzieci powinnyśmy traktować tak samo, przecież kochamy je tak samo mocno. Jeżeli jedno dziecko dostanie w sklepie zabawkę, to drugie również powinno ją otrzymać.
Jeżeli już dojdzie do kłótni, próbujemy jak najszybciej rozwiązać sytuację i znaleźć winnego. Tu zachowajmy ostrożność i nie oceniajmy zbyt pochopnie. Zazwyczaj oskarżamy o zdarzenie dziecko, które na co dzień gorzej się zachowuje, jednak nie zawsze tak jest.
Dziecko niesprawiedliwie oskarżone poczuje się skrzywdzone i złe, może to potem odbić się na rodzeństwie. Gdy chcemy uspokoić konflikt w pierwszej chwili powinnyśmy:
Pamiętajmy, aby nie unosić się głosem, tylko rozwiązywać konflikt spokojnie.
W niektórych domach znajdują się dzieci, które potrzebują większej uwagi i opieki niż pozostałe rodzeństwo (niemowlak, dziecko chore czy gorzej uczące się). Pozostałe dzieci rozumieją, że potrzebują oni pomocy, no ale ile jej potrzebują? Pozostałe dzieci czują się odrzucone i niekochane, niepotrzebne. Zaczyna się rywalizacja o względy rodziców, przez co dzieci zaczynają się gorzej zachowywać, aby zwrócić na siebie uwagę rodziców.
Gdy dziecko jest ignorowane, czuje się gorsze, odtrącone i porzucone. Ma żal do rodzeństwa, że są inni i o wszystko ich obwinia. Czuje niechęć i zazdrość do rodzeństwa, co prowadzi do kłótni i awantur. Każde dziecko potrzebuje miłości i opieki. Mimo różnych sytuacji w domu musimy pamiętać, aby każdemu z dzieci poświęcać tyle samo czasu, by poświęcać uwagę, choćby na chwilę.
Coraz więcej pracujemy chcąc zapewnić naszym pociechom lepsze życie. W tym ciągłym pośpiechu zapominamy o najważniejszym: właśnie o nich. Spędzamy z naszymi dziećmi za mało czasu. Dzieci potrzebują miłości, czułości i przede wszystkim obecności.
Ważne jest, aby rodzeństwo spędzało ze sobą jak najwięcej czasu. Niestety, najwięcej czasu dzieci spędzają w swoich pokojach grając w gry komputerowe, nie ma tu mowy o zacieśnianiu więzi rodzinnych. Dobre kontakty z rodzeństwem w młodości mogą przynieść ogromne korzyści w przyszłości i ważne jest pielęgnowanie tych wartości już od najmłodszych lat. Spędzajmy z dziećmi jak najwięcej czasu razem w gronie rodziny, celebrujmy to, uczmy nasze dzieci współpracy. Pokażmy im, że rodzina jest naprawdę ważna.
Kłótnie i awantury mogą się oczywiście zdarzać. Może być to spowodowane choćby temperamentem dzieci i różnicami charakterów. Jednakże kierowanie się powyższymi zasadami może spowodować, że tych sprzeczek będzie odrobinę mniej.
PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ
☞ Rozlicz PIT za 2024 z nami!
Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.
Karolina Lenart
psycholog
Monika Sudoł
neurologopeda
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Monika Sudoł
neurologopeda
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Monika Sudoł
neurologopeda
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Małgorzata Rabenda
pedagog, dyrektor szkoły podstawowej
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Aleksandra Szumna
psycholog
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Karolina Lenart
psycholog
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Katarzyna Matuszak
psycholog, dyrektor szkoły i przedszkola
Joanna Głąbińska
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Karolina Lenart
psycholog
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Edyta Borowicz-Czuchryta
pedagog, dyrektor szkoły i przedszkola
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Olga Szymańska
pedagog, mediator, dyrektor przedszkoli
Katarzyna Piśla
logopeda
prof. Andrzej Grzybowski
założyciel i prezes fundacji OOO
w latach 2001-2018
Magdalena Tomczyk
pedagog specjalny
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Aleksandra Bielawa
pedagog, nauczyciel wychowania przedszkolnego
Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Ewa Urbaniak
pedagog, nauczyciel wczesnej edukacji, trener TUS, dyrektor przedszkoli
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Magdalena Paźniewska
oligofrenopedagog, specjalistka dziedziny dysleksji i dyskalkulii
Sara Bloch
psycholog dziecięcy, trenerka TUS
Beata Rączka
pedagog, dyrektor przedszkoli
Marta Czajkowska
neurologopeda, terapeuta miofunkcjonalny i pedagogiczny
Paulina Drzewicka
pedagog, trener TUS, wicedyrektor przedszkoli
Katarzyna Wyczółkowska
terapeutka pedagogiczna, trenerka TUS, terapeutka ręki
Kolejne porady w opracowaniu
KRS 00000 44866
cel szczegółowy: PORADNIARodzice, którzy mierzą się z problemami wychowawczymi, pedagogicznymi, a czasem również relacyjnymi z dziećmi porady szukają w pierwszej kolejności w internecie. To sposób najszybszy, jednak bardzo łatwo natknąć się na informacje niesprawdzone, nieskuteczne albo wręcz szkodliwe.
Wciąż również wielu rodziców - zwłaszcza w mniejszych miejscowościach - ma ograniczony dostęp do profesjonalnych porad pedagoga lub psychologa dziecięcego. Barierą bywa też wstyd przed opowiadaniem o swoich problemach obcej osobie.
Masz firmę? Prowadzisz biznes? Wesprzyj tworzenie Wirtualnej Poradni Pedagogicznej i zostań jej Mecenasem. Napisz lub zadzwoń do nas:
Kaja Reszke
+48 508 008 165
Bartłomiej Dwornik
+48 533 978 513
darowiznę przekazaną na cele statutowe Organizacji Pożytku Publicznego możesz odliczyć od podatku? Uzyskanie ulgi nie jest trudne - wystarczy pamiętać o kilku zasadach.
Zachowaj dokument poświadczający przekazanie darowizny. Może nim być wydruk potwierdzenia tradycyjnego przelewu z konta
Darowizna powinna być przekazana w roku podatkowym, który rozliczamy. Na przykład darowizna wykonana w trakcie 2024 roku uprawnia do uzyskania ulgi podczas rozliczania podatku w roku 2025.
Więcej na ten temat przeczytasz w broszurze
Ministerstwa Finansów
KRS 0000044866