#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców » Zabawy i ćwiczenia logopedyczne z rzeczy, które na pewno masz w domu

Zabawy i ćwiczenia logopedyczne z rzeczy, które na pewno masz w domu

Monika Sudoł
neurologopeda

Publiczne Przedszkole Leonardo w Poznaniu
Publiczne Przedszkole Leonardo w Poznaniu

Monika Sudoł neurologopeda

Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 448661,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Rozwój mowy dziecka ma ogromne znaczenie dla jego rozwoju intelektualnego i emocjonalnego. Umiejętność komunikacji wpływa na rozwój poznawczy, zdolność wyrażania myśli i uczuć, a także na interakcje społeczne i budowanie relacji z innymi. Problemy z mową mogą prowadzić do trudności w nauce, obniżonej samooceny czy problemów w kontaktach rówieśniczych.

Dlatego wspieranie rozwoju mowy od najmłodszych lat jest niezwykle ważne. Rodzice mają wiele możliwości, aby angażować dziecko w zabawy, które w naturalny sposób stymulują rozwój językowy. Istnieją skuteczne i kreatywne sposoby na wspieranie mowy dziecka, wykorzystujące codzienne przedmioty i proste, domowe zabawy.

Jak mówić, żeby wspierać rozwój mowy u dziecka?

Podstawą rozwijania mowy dziecka jest ROZMOWA. Maluchy uczą się mówić przez naśladowanie, dlatego ważne jest, by otaczać je bogatym i poprawnym językowo środowiskiem. Co możesz zrobić?

  • mów do dziecka od pierwszych dni życia – dzieci reagują na dźwięki ludzkiej mowy. Opowiadaj, co robisz, jak się czujesz, nazywaj przedmioty i czynności,
  • zachęcaj do dialogu – nawet jeśli dziecko jeszcze nie mówi, prowokuj je do gaworzenia, zadawaj pytania i daj czas na odpowiedź,
  • unikaj „dziecięcego języka” – zamiast upraszczać słowa (np. „hau-hau” zamiast „pies”), wprowadzaj od razu poprawne formy, na przykład „tak, masz rację, piesek robi hau-hau”,
  • unikaj spieszczania – mów do dziecka językiem dostosowanym do jego możliwości, ale bez przesadnych zdrobnień.

Wprowadź ćwiczenia przed lustrem. Ucz dziecko przez obserwację!

Lustro może być fantastycznym narzędziem logopedycznym. Dziecko, widząc swoje odbicie, lepiej kontroluje ruchy ust, języka i mimikę. Oto kilka pomysłów na zabawy przed lustrem:

  • powtarzanie min – robimy zdziwioną, przestraszoną, zaskoczoną lub wesołą minę,
  • unoszenie języka do górnych zębów przy szeroko otwartej buzi,
  • zabawa w konika – kląskanie przypominające dźwięk kopyt,
  • dmuchanie na lusterko i rysowanie na zaparowanej powierzchni,
  • przesuwanie powietrza w policzkach z jednej strony na drugą,
  • rozpoznawanie siebie – zadawaj pytania typu: „czy masz brązowe oczy?”, „czy widzisz swoje uszy?”.

Jak rozwijać mowę za pomocą rzeczy, które masz w domu?

Nie potrzebujesz drogich zabawek logopedycznych. Wystarczy domowa kreatywność i otwarte oczy. Oto kilka inspiracji:

  • picie gęstych napojów przez słomkę (ważne, by dziecko trzymało słomkę wargami),
  • zabawa w orkiestrę – używajcie garnków, pokrywek i drewnianych łyżek, odtwarzając rytmy,
  • zdmuchiwanie z dłoni skrawków waty, papieru czy płatków kosmetycznych,
  • segregowanie skarpet po praniu – ćwiczenie logicznego myślenia i kategoryzacji,
  • zabawa w „co pasuje” – pokazujemy trzy przedmioty: dwa podobne i jeden różny. Dziecko ma wskazać, który nie pasuje i uzasadnić,
  • kuchenne zagadki – opisz przedmiot z kuchni, a dziecko zgaduje, co to może być,
  • zabawa w sklep – świetna do ćwiczeń komunikacyjnych, liczenia i tworzenia dialogów.

Zabawy dźwiękonaśladowcze. Grajmy buzią

Dźwięki to pierwszy krok do słów. Zabawy dźwiękonaśladowcze nie tylko rozwijają słuch i mowę, ale też świetnie ćwiczą aparat artykulacyjny:

  • naśladujcie zwierzątka: „muuu” (krowa), „miau” (kot), „hau hau” (pies), „kwa-kwa” (kaczka),
  • pojazdy i maszyny: „brum-brum” (auto), „piii” (klakson), „tuu-tuu” (pociąg),
  • odgłosy natury: „szszsz” (wiatr), „kap-kap” (deszcz), „bam” (uderzenie),
  • zabawa w echo: powtarzajcie za sobą słowa i dźwięki, zmieniając tempo i wysokość głosu,
  • instrumenty ustne: udawajcie trąbkę, bębenek, skrzypce – tylko przy użyciu ust i rąk.

To zabawa, która wspiera rozwój słuchu fonemowego i przygotowuje dziecko do mówienia pełnymi zdaniami.

Książki, twoi sprzymierzeńcy w rozwijaniu języka

Wspólne czytanie to jedna z najskuteczniejszych metod wspierania mowy. Wcale nie chodzi o bierne siedzenie i słuchanie – książka ma być punktem wyjścia do rozmowy:

  • zadawaj pytania: „kto to jest?”, „co się stało?”, „co myślisz, że wydarzy się dalej?”,
  • zachęcaj dziecko do powtarzania dźwięków, fraz, nazw postaci,
  • wybieraj książki z powtórzeniami, rymami, wyrazami dźwiękonaśladowczymi,
  • odwołuj się do doświadczeń dziecka: „Też masz misia? Jak się nazywa twój?”,

Czytanie to nie tylko nauka słów – to nauka komunikacji, dialogu, emocji i logicznego myślenia.

Emocje i mowa. Uczmy się mówić o tym, co czujemy

Rozwój języka to nie tylko nauka nazw, ale też umiejętność wyrażania emocji. Dziecko, które potrafi powiedzieć, że coś je boli, że się boi lub że czegoś nie rozumie – czuje się bezpieczniej i łatwiej radzi sobie w grupie.

  • rozmawiaj o emocjach bohaterów bajek: „Dlaczego miś był smutny?”, „Jak myślisz, czy Zosia się bała?”,
  • baw się z dzieckiem w mimikę: „Pokaż, jak wyglądasz, gdy jesteś zły. A jak się cieszysz?”,
  • nazywaj uczucia dziecka: „Widzę, że jesteś zdenerwowany, może coś ci się nie udało?”.

Dziecko, które zna słowa opisujące emocje, lepiej radzi sobie z napięciem i buduje silniejsze relacje z innymi.

Dobra zabawa jako klucz do sukcesu

Najważniejsze jest, aby nauka mowy była przyjemna. Poprzez zabawę dziecko uczy się najskuteczniej. Wykorzystuj ulubione zabawki, gry planszowe czy układanki do angażujących rozmów. Pamiętaj, że każda okazja do interakcji językowej wspiera rozwój komunikacyjny malucha.

Wspieranie rozwoju mowy w domowych warunkach może być świetną zabawą. Kluczowe jest, by być cierpliwym, konsekwentnym i wykorzystywać codzienne sytuacje do ćwiczeń językowych. Każda rozmowa, wspólna zabawa czy czytanie to cegiełka w budowaniu prawidłowej komunikacji.

Pamiętajmy o fundamentach. Nauka mowy powinna być przyjemna, swobodna i dostosowana do możliwości dziecka.

* * *

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ


Rozlicz PIT za 2024 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców

Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.


begin

Zobacz wszystkie poradniki

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.


end

Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Skip to content