#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców » Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Jak rozmawiać z dzieckiem, żeby chciało słuchać?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Aleksandra Porębiak-Głos psycholog

Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 448661,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Rozmowa z dzieckiem jest jak delikatna sztuka malowania wspólnego obrazu, gdzie pędzle trzymane są zarówno przez dorosłych, jak i przez najmłodszych. Wymaga to nie tylko zrozumienia i cierpliwości, ale także zdolności do spojrzenia na świat oczami dziecka. W dzisiejszym zagonionym świecie, pełnym rozpraszaczy i napięć, znalezienie klucza do serc i umysłów naszych dzieci wydaje się być zadaniem równie skomplikowanym co niezbędnym.

Wspólna komunikacja to fundament, na którym budujemy zrozumienie, zaufanie i bliskość. Jak zatem rozmawiać z dzieckiem, aby nas słuchało, rozumiało i chciało z nami współpracować? W tym artykule przybliżę Ci metody i techniki, które sprawią, że dialog z dzieckiem stanie się nie tylko możliwy, ale również owocny i przyjemny dla obu stron.

Przede wszystkim buduj z dzieckiem relację

Zainwestuj czas nie tylko w codzienne rutyny, takie jak przygotowywanie posiłków, pomoc w ubieraniu się czy kąpiel. Stwórz taką przestrzeń, w której będziesz mógł w 100% skoncentrować się na młodym człowieku. Poświęć czas na wspólną zabawę według pomysłu Twojej pociechy oraz rodzinne rytuały, na przykład słodkie soboty albo czytanie książek przed snem. Gdy dziecko czuje bliskość z dorosłym, chętniej dzieli się swoimi emocjami i angażuje we współpracę. Dobra relacja jest kluczem do sukcesu.

Uwzględnij indywidualność dziecka

Każde dziecko jest inne − ma inny temperament, potrzeby, reakcje, mocne i słabe strony. Niektóre dzieci są bardzo wrażliwe, na to czego doświadczają, a inne potrzebują wrażeń i możliwości spożytkowania niekończącej się energii. Organizuj codzienność, uwzględniając indywidualne zapotrzebowanie dziecka. Dziecko przebodźcowane albo znudzone będzie miało problem ze współpracą i może być mniej chętne do nawiązywania dialogu z dorosłym.

Bądź empatyczny i akceptuj emocje dziecka

Bądź gotów do słuchania swojej pociechy, bez oceniania czy krytykowania. Zwłaszcza gdy młody człowiek mówi o swoich uczuciach, przyjmij je takimi, jakie są. Nie próbuj im zaprzeczać („Bez sensu tak się tym przejmować”), nie próbuj udzielać rad („W tej sytuacji musisz jutro podejść do Kasi i zaprosić ją na urodziny”), nie przyjmuj roli filozofa („Życie nie jest sprawiedliwe”), nie użalaj się nad dzieckiem („Biedactwo, nie mogę przeżyć, że coś takiego cię spotkało”).

Wystarczy, że wysłuchasz dziecka uważnie, a następnie nazwiesz jego uczucia, na przykład: „To była dla ciebie przykra sytuacja”/ „Wygląda na to, że zdenerwowałaś się na Kubę”. Najczęściej to wystarcza, aby dziecko poczuło się zrozumiane. Wszystkie emocje powinny zostać zaakceptowane, ponieważ wszystkie o czymś ważnym nas informują. To nie oznacza, że musimy wyrażać aprobatę dla niewłaściwych zachowań. Gdy dziecko w złości uderzy swojego brata, możemy powiedzieć: „Jesteś teraz wściekły na brata, bo zabrał twoją zabawkę. Nie zgadzam się jednak na bicie. Jak mogę Ci pomóc?”.

Bądź cierpliwy i spokojny

Cierpliwość i spokój odgrywają zasadniczą rolę w tworzeniu zdrowego środowiska komunikacyjnego, niezbędnego dla efektywnej wymiany myśli i uczuć. Reaguj spokojnie na wyzwania, trudne zachowania czy frustracje dziecka, a przy okazji daj mu ważną lekcję: problemy można rozwiązywać w konstruktywny sposób.

Takie podejście sprawia, że dziecko czuje się bezpieczne, wie, że trudne emocje nie powodują końca świata i że z czasem przemijają. Zaopiekowanie uczuciami zachęca młodego człowieka do otwartości i współpracy. Ponadto spokojna reakcja dorosłych służy jako model do naśladowania, pomaga dziecku uczyć się, jak radzić sobie z własnymi frustracjami i złością w przyszłości.

Opieraj komunikację na szacunku i współpracy

Uprzedzaj dziecko o wspólnych planach i pozwól mu uczestniczyć na miarę jego możliwości w rodzinnych decyzjach, zachęcaj od najmłodszych lat do wspólnego wykonywania obowiązków. Staraj się pokazywać młodemu człowiekowi, jak funkcjonuje świat oraz jaki wpływ na innych mają jego działania. Wprowadzaj zasady domowe w sposób, który będzie zrozumiały dla dziecka. Wystrzegaj się obwiniania, rozkazywania, moralizowania czy porównywania. Nikt ich nie lubi, a tam, gdzie się pojawiają, najczęściej przynoszą poczucie zranienia i bunt. Formułuj komunikaty w taki sposób, aby ułatwić dziecku skupienie się na tym, co najważniejsze. Możesz na przykład:

Zauważaj i doceniaj

Chwal dziecko za jego starania, wysiłek i postępy. Zauważaj pozytywne zachowania i ich wpływ na otoczenie, na przykład: „Twoja pomoc w przygotowaniu obiadu bardzo nam wszystkim pomogła, dzięki temu szybciej zasiądziemy do jedzenia”. Zamiast wyrażać oceny typu „piękny rysunek”, opisz to, co widzisz: „Widzę słońce, wzburzone morze i statek na falach” albo zapytaj, z czego dziecko jest najbardziej zadowolone. Uważaj, aby nie etykietować swojej pociechy („Jesteś piękny”, „mądry” „najlepszy”). Takie pochwały mogą wywołać niechcianą presję na nieskazitelny obraz samego siebie. Pokazuj wartość konkretnych zachowań młodego człowieka, a tym samym buduj w nim poczucie własnej skuteczności.

Komunikowanie się z dzieckiem w sposób, który sprawia, że chce ono słuchać i uczestniczyć w dialogu, wymaga czasu, cierpliwości oraz praktyki. Kluczem jest budowanie relacji opartej na wzajemnym szacunku, empatii i zrozumieniu. Pamiętaj, że każde dziecko jest inne i wymaga indywidualnego podejścia. Praktykowanie przedstawionych tu zasad w codziennych interakcjach z dziećmi pomoże zbudować mocne, pozytywne relacje, które będą fundamentem dla skutecznej komunikacji teraz i w przyszłości.

Część porad zawartych w tym artykule została zainspirowana książką Adele Faber i Elaine Mazlish pt. „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”.

* * *

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ


Rozlicz PIT za 2024 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców

Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.


begin

Zobacz wszystkie poradniki

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.


end

Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Skip to content