#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców » Jak mądrze karać dziecko, nie budując autorytetu na strachu?

Jak mądrze karać dziecko, nie budując autorytetu na strachu?

Aleksandra Porębiak-Głos
psycholog

Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu
Publiczne Przedszkole Kropelka we Wrocławiu

Aleksandra Porębiak-Głos psycholog

Materiał został sfinansowany ze środków pochodzących z 1,5% podatku dochodowego od osób fizycznych.
KRS 00000 448661,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty


Wychowanie dzieci to jedno z największych wyzwań, przed którymi stają rodzice. Istotnym aspektem tego procesu jest dyscyplinowanie, które często kojarzy się z karaniem. Współczesna psychologia dziecięca podkreśla, że tradycyjne metody karania mogą nie przynosić oczekiwanych rezultatów, a nawet działać na niekorzyść dziecka. W tym artykule pojawi się odpowiedź na pytanie, czy możliwe jest mądre karanie dziecka, wspierające jego rozwój, zamiast budowania autorytetu na strachu.

Mądrze karać, czyli jak?

Z perspektywy omawianego tematu, kluczowe jest zrozumienie znaczenia „kary”, jej konsekwencji oraz możliwości stosowania „mądrego karania”. Dla każdego rodzica, który dąży do budowania zdrowych relacji z dzieckiem opartych na wzajemnym szacunku i zrozumieniu, pojęcie kary wymaga dokładnego zrozumienia. Kara definiowana jest jako impulsywna reakcja dorosłego na niepożądane zachowanie dziecka, często podjęta w chwili złości, bez uprzedniego ostrzeżenia o konsekwencjach, przypomnienia zasad, czy zwrócenia uwagi na nieakceptowalne zachowanie. Charakteryzuje się ona nagłą, często zaskakującą reakcją, kiedy dorosły, nie panując nad swoimi emocjami, wprowadza zakaz lub ograniczenie, wykorzystując swoją pozycję dominacji. Z tego względu „mądre karanie” nie jest możliwe dlatego, że kara zakłada nierównowagę sił, dorosły staje w pozycji silniejszego, a dziecko zajmuje pozycję słabszego. Dorosły, który wymierza kary, traktuje dziecko przedmiotowo i próbuje budować swój autorytet na strachu. A strach nie sprzyja nauce nowych zachowań. Kara może powodować jedynie krótkotrwały efekt.

Skuteczność karania w dłuższej perspektywie

Analizując długofalowe konsekwencje karania, można zauważyć szereg negatywnych skutków dla rozwoju i samopoczucia dziecka:

Długoterminowe skutki karania mogą być szkodliwe dla rozwoju emocjonalnego i społecznego dziecka, a także dla budowania zdrowych relacji z rodzicami i rówieśnikami. Ważne jest, aby rodzice i opiekunowie szukali alternatywnych metod wychowawczych, które promują zrozumienie, empatię i współpracę.

Alternatywy dla karania

Zamiast karania zalecane jest stosowanie metod wychowawczych opartych na zrozumieniu, empatii oraz konstruktywnym rozwiązywaniu problemów. Oto kilka kluczowych wskazówek:

  1. Poznawanie przyczyn zachowań: Zamiast karania za negatywne zachowanie, kluczowe jest zrozumienie jego przyczyn. Należy zastanowić się, czy dziecko jest zmęczone, przestraszone, czy ma inne niezaspokojone potrzeby.
  2. Rozmowy i komunikacja: Istotne jest prowadzenie dialogu z dzieckiem na temat tego, dlaczego dane zachowanie jest nieakceptowalne oraz jakie mogło mieć konsekwencje, np. wyjaśnienie, że popchnięcie mogło spowodować upadek i ból u innej osoby.
  3. Wsparcie emocjonalne i nauka regulacji emocji: Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji oraz zdrowego ich wyrażania jest fundamentem w rozwoju emocjonalnym dziecka.
  4. Pozytywne wzmocnienie: Zamiast koncentracji na karaniu za błędy, warto chwalić konstruktywne zachowania, co przyczynia się do budowania pozytywnych wzorców i wzmacnia poczucie własnej wartości dziecka.
  5. Uczenie przez przykład: Dzieci uczą się poprzez obserwację. Modelowanie pozytywnych zachowań przez rodziców stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi wychowawczych.
  6. Stawianie granic i konsekwencji: Zamiast stosowania kar, istotne jest, by dziecko było świadome konsekwencji swojego zachowania. Konsekwencje te powinny być logicznie powiązane z zachowaniem, a dziecko powinno rozumieć ich związek.

Każda z tych wskazówek podkreśla znaczenie podejścia opartego na zrozumieniu i wspieraniu dziecka w jego rozwoju, zamiast polegania na metodach karania.

Praktyczne zastosowanie konsekwencji zamiast kar

Dzieci mają różne zachcianki, związane z ich zainteresowaniami czy hobby, które mogą stać się przywilejami. Niestosowanie się do ustalonych zasad może skutkować rezygnacją z przywilejów. Na przykład, jeśli dziecko marzy o specjalnych butach do gry w piłkę, ale nie przestrzega zasad, spełnienie tego pragnienia może zostać odłożone, aż dziecko lepiej się postara. U młodszych dzieci przywilejem może być wyjście na salę zabaw, jednak wyjście na plac zabaw powinno być traktowane jako stały element codzienności. Warto w tym miejscu rozgraniczyć przywileje od podstawowych potrzeb dziecka, takich jak jedzenie, odpoczynek, czas na zabawę i relaks, które muszą być zaspokojone przez dorosłych.

Klucz do zdrowego rozwoju dziecka leży w zastąpieniu tradycyjnych metod karania podejściem opartym na zrozumieniu, empatii i konstruktywnym rozwiązywaniu problemów. Zamiast skupiać się na metodach opartych na karze, należy dążyć do bycia przewodnikiem i nauczycielem, który wspiera dziecko w nauce radzenia sobie z emocjami, konfliktami i wyzwaniami życiowymi. Ważne jest, aby pamiętać, że celem wychowania nie jest narzucanie władzy, ale pomoc dzieciom w rozwijaniu się w empatyczne, odpowiedzialne i szczęśliwe osoby. Przez promowanie pozytywnych wzorców zachowań, stawianie granic i pokazywanie konsekwencji działań, możemy kierować nasze dzieci na drogę do samorealizacji i budowania zdrowych relacji z otoczeniem.

* * *

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.

* * *

PAMIĘTAJ!
Najlepszą diagnozę postawi Twojemu dziecku specjalista, który je zobaczy i zbada. Sposobów na rozwiązanie problemu może być wiele, a każde dziecko jest inne. Doświadczony terapeuta będzie w stanie dobrać najlepszy i najskuteczniejszy sposób pomocy, dopasowany do potrzeb Twojego dziecka.
fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty

Przydała Ci się nasza porada?
Jeśli tak, to wspaniale! Powiedz o #MAMYNATORADĘ znajomym, udostępnij link w mediach społecznościowych, a jeśli możesz, przekaż 1,5% podatku na opracowanie kolejnych poradników:

KRS 00000 44866
cel szczegółowy: MAMYNATORADĘ


Rozlicz PIT za 2024 z nami! 1,5% PIT. Fundacja Ogólnopolski Operator Oświaty



#MAMYNATORADĘ. Poradniki dla rodziców

Nasza wirtualna poradnia pedagogiczna to miejsce w internecie, gdzie każdy rodzic uzyska BEZPŁATNĄ, profesjonalną poradę, opracowaną przez pedagoga, psychologa dziecięcego i logopedę. Platformę z poradnikami tworzą specjaliści z przedszkoli i szkół podstawowych, prowadzonych przez fundację Ogólnopolski Operator Oświaty oraz z Familijnej Poradni Psychologiczno Pedagogicznej we Wrocławiu.


begin

Zobacz wszystkie poradniki

Lubisz słuchać? Zapraszamy na 👉 #MAMYNATORADĘ Podcast. Poradniki do posłuchania.


end

Wspieraj projekty fundacji Ogólnopolski Operator Oświaty

Przekaż darowiznę

Zostań patronem

Wspieraj systematycznie, niewielkimi kwotami.

Wspieraj regularnie
Zrzutka

Wspieraj przez GGwallet

Kliknij, lub zeskanuj QR kod w aplikacji mobilnej Twojego banku
Testujemy nowoczesne rozwiązania dla fundacji wspólnie z kultowym, polskim komunikatorem GG!

Przekaż 1,5% podatku

Przekaż 1,5% podatku
Ogólnopolski Operator Oświaty

KRS 0000044866



Skip to content